تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای

تاریخ ارسال: سه شنبه، 14 دیماه 1389  

 

کتاب: نظریه و روش در تحلیل گفتمان

 
 

نویسندگان کتاب «نظریه و روش در تحلیل گفتمان» معتقدند گفتمان به واژه‌ای مبهم و بی‌معنا بدل شده است. آنان گفتمان را مجموعه‌ای از رویکردهای میان‌رشته‌ای می‌دانند که در انواع کندوکاوها در قلمروهای اجتماعی به کار می‌آید. 

 
 


نظریه و روش در تحلیل گفتمان

نویسنده: ماریان یورگنسن، لوئیز فیلیپس

مترجم: هادی جلیلی

مشخصات نشر: تهران، نشر نی، ۱۳۸۹

قیمت: شش هزار تومان

ایبنا - نویسندگان کتاب «نظریه و روش در تحلیل گفتمان» معتقدند گفتمان به واژه‌ای مبهم و بی‌معنا بدل شده است. آنان گفتمان را مجموعه‌ای از رویکردهای میان‌رشته‌ای می‌دانند که در انواع کندوکاوها در قلمروهای اجتماعی به کار می‌آید.

تحلیل گفتمان، رویکردی واحد نیست، بلکه مجموعه‌ای از رویکردهای میان‌رشته‌ای است که می‌توان از آنها در انواع گوناگون مطالعه‌ها و برای کندوکاو در قلمروهای مختلف اجتماعی استفاده کرد. همچنین هیچ اجماع روشنی درباره چیستی گفتمان‌ها و نحوه عملکرد و نحوه تحلیل آنها وجود ندارد.

حدود یک دهه است که «گفتمان» واژه‌ای رایج شده است. این واژه اغلب بی‌هدف و بی آن که تعریف شود، در متون و مباحث علمی به کار گرفته می‌شود. به همین دلیل «گفتمان» به واژه‌ای مبهم و بی‌معنا بدل شده است که حتی زمانی که آن را با دقت به کار می‌برند، در هر بستری؛ معنایی متفاوت دارد.

اما در بسیاری از موارد منظور از «گفتمان» این است که زبان در چارچوب قالب‌هایی ساختاربندی شده است و مردم به هنگام مشارکت در حوزه‌های مختلف حیات اجتماعی، در گفتارشان از این قالب‌ها تبعیت می‌کنند.

به اعتقاد هادی جلیلی (مترجم این کتاب) اغلب کتاب‌های حوزه تحلیل گفتمان روش‌های آن را بدون مقدمه تشریح می‌کنند، در حالی که این اثر ابتدا به مبانی تحلیل گفتمان می‌پردازد و به این ترتیب پیش از ورود به بحث اصلی، خواننده را با این مفهوم آشنا می‌کند.

به این ترتیب کتاب حاضر درآمدی است برای حوزه گسترده و میان‌رشته‌ای تحلیل گفتمان بر ساخت‌گرای اجتماعی. نویسندگان در این کتاب با معرفی سه رویکرد نظریه گفتمان لاکلو و موف، تحلیل گفتمان انتقادی و روان‌شناسی گفتمانی و همچنین بحث درباره آنها، گستره این حوزه را نشان می‌دهند.

به گفته مترجم، نویسندگان این کتاب تنها به بیان جنبه‌های تئوریک بسنده نکرده و برخلاف سایر آثار درباره تحلیل گفتمان، روش‌های عملی آن را نیز تبیین کرده‌اند و به این ترتیب، شیوه‌های عملی کردن آن را به مخاطب می‌آموزند.

بر همین اساس «یورگنسن» و «فیلیپس» کوشیده‌اند ویژگی‌های خاص نظری و روش‌شناختی هر یک از این سه رویکرد را شرح داده، با ارایه مثال‌های تجربی الهام‌بخش تحقیق‌ها جدید در حوزه تحلیل گفتمان شوند.

همچنین آنان با معرفی و بحث درباره فرض‌های فسلفی مشترک در میان تمامی انواع تحلیل‌های گفتمان بر ساخت‌گرای اجتماعی، در پی تسهیل طراحی چارچوب‌های تحقیقی‌اند که بیش از یک رویکرد را در خود جای می‌دهند.

البته نویسندگان تمام این موارد را در کتاب محقق نکرده‌اند و در برخی مباحث تنها اشاره‌ای به موضوع داشته‌اند، اما همین اندازه از طرح بحث نیز می‌تواند مفید باشد، چرا که با برانگیختن کنجکاوی مخاطب پی‌گیر، وی را به مطالعه بیشتر علاقه‌مند می‌کند.

چاپ نخست کتاب «نظریه و روش در تحلیل گفتمان» نوشته ماریان یورگنسن و لوئیز فیلیپس در شمارگان 1500 نسخه، ‌363 صفحه و بهای 60000 ریال از سوی نشر نی منتشر شده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed