تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: ویکی‏ها

تاریخ ارسال: جمعه، 19 آذرماه 1389  

 

همه مردان ویکی‌لیکس

 
 

سایت ویکی لیکس پس از افشای مدارک محرمانه وزارت امور خارجه آمریکا با مشکلات فراوانی مواجه شد. 

 
 

خبرآنلاین - آدرس اصلی و حساب بانکی آن مسدود شده و از همه مهمتر سرور اینترنتی از ارائه سرویس به آن خودداری می کند. ولی نتیجه آن چیزی نبوده که مد نظر دولت امریکا و وزارت خارجه هیلاری کلینتون باشد. ویکی لیکس قدرتمند تر از همیشه در اینترنت حضور دارد و می تواند هنوز هم مدارک مورد نظرش رابه دست علاقمندان کنجکاو درتمامی جهان برساند.

ویکی لیکس به سادگی به هاست اینترنتی دیگری منتقل شده و تعداد سایتهایی که تمامی محتویات سایت ویکلی لیکس را عینا منتقل می کنند از چند سایت در روز جمعه گذشته به بیش از دویست سایت در روز دوشنبه رسید و در چهارشنبه بعداظهر به حدود هزار سایت رسید. درهمین حال حامیان ویکی لیکس دست به اقدامات تلافی جویانه زدند و به شرکتهایی که رابطه شان رابا ویکی لیکس قطع کرده اند حمله کردند. در روز چهارشنبه هکرها دسترسی کاربران را به شکل موقت به سایتهای مستر کارد و ویزا که اجازه اهدای پول به ویکی لیکس را نمی دهند، ممنوع کردند.

با نامعلوم بودن سرنوشت موسس اصلی سایت جولیان آسانژ که در لندن دستگیر شده، سرنوشت سایت می تواند به همین شکل توسط حامیان ناشناسش در اینترنت تعیین شود. ولی آنچه برای ویکی لیکس در روزهای اخیر رخ داده، فارغ از محتویات اطلاعات ارزشمندی فاش شده، نشان از این دارد که در روزگار کنونی امکان محدود کردن انتشار اطلاعات دراینترنت وجود ندارد. برخی ازکارشناسان تاکید دارند ساختار اینترنت و محبوبیت سایتهایی چون ویکی لیکس امکان خاموش کردن آنها را برای بیش از چند ساعت ازبین برده است. وینت سرف نایب رییس گوگل در این زمینه می گوید: "مرزهای اینترنت فاقد هرگونه نگهبان است و سیال بودن اطلاعات در دنیای دیجیتال امکان گزینشی کردن انتشارآنها را کاملا از بین برده است".

ویکی لیکس در هفته گذشته دست به انتشار اطلاعاتی از مدارک وزارت امورخارجه آمریکا زد و همین باعث شد تا دولت امریکا اقدام به حملات مستقیم و غیر مستقیم به این سایت و موسسان آن کند. در کنار آن شرکتهایی که به شکل علنی از این اقدام دولتی حمایت کرده اند نیز با کاهش محبوبیت مواجه بوده اند. در کنار آن برخی از هکران فعال با حمله به این سایتها در قالب عملیاتی به نام "عملیات بازپس دادن" سایتهایی که به هر صورت به ویکی لیکس ضربه زده بودند را هک کردند. این سایتها محدود به شرکتهای بزرگ نبود و حتی سایت قاضی سوئدی متهم کننده آسانی و سرویس پست سوئد که حساب ویژه آسانی را مسدود کرده بود هم مورد حمله قرار گرفت. سایت سارا پیلین فرماندار سابق آلاسکا که در رسانه ها به شدت از ویکی لیکس انتقاد کرده بود هم از این حملات در امان نماند.

در کنار این حملات اینترنتی زمینه برای ادامه کار ویکی لیکس در سرتاسر جهان ایجادشده و به این ترتیب از میان بردن تلاشهای آسانژ برای افشای مدارک دولتی آمریکا به مراتب سخت تر شده است. کارشناسان بر این باورند اگر آمریکا با از کار انداختن دامین اصلی سایت ویکی لیکس تصور از دسترس خارج کردن محتویات آن را داشته، سخت در اشتباه است و ویکی لیکس خالا هاستهای متعددی در کانادا، آسیا و اروپا دارد. درعین حال میزان تاثیر خودداری شرکتهای ویزا ومستر کارد از انتقال پول به حساب موسس این سایت هنوز مشخص نیست ولی قطعا این شرکتها هم از این بابت متضرر خواهند شد.

پل ویکسی مدیر شرکت خصوصی کنسرسیوم سیستم های اینترنتی درباره این اقدام دولت آمریکا می گوید: "تلاشها برای ممانعت از حمایت مالی ویکی لیکس به نتیجه نمی رسد همانطور که دولت آمریکا در از کار انداختن سایتهای تروریستی و تبهکاری ناتوان بوده است. اگر سایتی در کشوری غیرقانونی باشد دلیل نمی شود در تمامی دنیا نتواند به فعالیتش ادامه دهد و اگر ویکی لیکس در برخی کشورها حامی داشته باشد برای همیشه به حیاتش ادامه می دهد."

همین واکنشهای اینترنتی سبب شده تا شرکتهایی که علیه ویکی لیکس موضع گیری کرده بودند خیلی زود کنفرانس های خبری برای توضیح این رفتار خود داشته باشند. شرکت آمازون در روز چهارشنبه با برگزاری یکی از همین کنفرانسها نامه ای از سناتور جوزف لیبرمن را ارائه کرد که طی آن خواسته شده بود آمازون از سرویس دادن به ویکی‌لیکس خودداری کند و یکی از مدیران اجرایی شرکت پی‌پال نیز تاکید کرده بود دستور مستقیم وزارت امورخارجه آمریکا دلیل قطع رابطه شان با ویکی لیکس بوده است.

جف جارویس استاد دانشگاه نیویورک اما به نکته مهمی اشاره می کند و می گوید: "جالب است که دستگیری آسانژ و مسدود کردن ویکی لیکس چند هفته پس از این اتفاق افتاد که هیلاری کلینتون از چین به خاطر تلاش‌هایش برای محدود کردن اینترنت به شدت انتقاد کرده بود ولی حالا خود آمریکایی ها باید با درز کردن اطلاعات محرمانه به وب کنار بیایند. جنگ اطلاعات مدتهاست آغاز شده و همه چیز به توانایی دولتها در کنترل اطلاعات پیش از انتشارشان بازمی گردد. یا باید زندگی در دنیایی شفاف را برگزید یا کامپیوتر را خاموش کرد".

جوبی وارویک
واشنگتن پست /9 دسامبر

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed