تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: میکروبلاگ

تاریخ ارسال: جمعه، 12 آذرماه 1389  

 

شبکه‌ی خبری توئیتر، «آن‌چه همیشه وجود داشته است»

 
 

سخنگوی توئیتر خبر راه‌اندازی شبکه‌ی خبری توئیتر را خیلی زود پس از انتشار آن تکذیب کرد. این موضوع اما به بحث‌ها و نظرات گوناگونی درباره خبررسانی از طریق توئیتر دامن زد.  

 
 

دویچوله - سخنگوی توئیتر خبر راه‌اندازی شبکه‌ی خبری توئیتر را خیلی زود پس از انتشار آن تکذیب کرد. این موضوع اما به بحث‌ها و نظرات گوناگونی درباره خبررسانی از طریق توئیتر دامن زد.

آمریکا، اکتبر ۱۹۶۳ میلادی. ساعت، یک و چهل دقیقه بعد از ظهر. والتر کرانکایت از شبکه‌ی خبری سی‌بی‌اس جلوی دوربین می‌آید: «رئیس‌جمهور کندی در دالاس، تگزاس، مورد اصابت سه گلوله قرار گرفت. بنا بر اولین گزارش‌ها، حال رئیس‌جمهور وخیم اعلام شده است.»

کم‌تر از یک ساعت بعد دفتر سی‌بی‌اس در دالاس از طریق دو منبع غیر رسمی در بیمارستانی که ر‌ئیس‌جمهور کندی به آن منتقل شده است، مطلع می‌شود که کندی جان باخته است. پس برگه کاغذی به کرانکایت داده می‌شود که روی آن خبر مرگ کندی نوشته شده، با این توضیح که هنوز هیچ مقام رسمی‌ای صحت خبر را تائید نکرده است.

کرانکایت چند ثانیه‌ای طول می‌دهد تا خبر را برای خود بخواند. سپس سر بلند می‌کند و رو به دوربین می‌گوید که کندی جان باخته‌ است. او به ساعت دیواری استودیو نگاه می‌کند و اضافه می‌کند: «سی و هشت دقیقه‌ی قبل.»

امروز، نزدیک به چهل سال پس از آن ترور، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی به طور فزاینده‌ای در تلاش‌اند تا جای خود را در دنیای خبر باز کنند. تا آن‌جا که بیز استون، یکی از بنیان‌گذاران وب‌سایت تو‌ئیتر، کم‌تر از یک هفته‌ی پیش به رویترز گفت که توئیتر شبکه‌ی خبری متعلق به خود را راه‌اندازی خواهد کرد.

البته شان گرت، سخنگوی کمپانی توئیتر، در صفحه توئیتر خود خبر را تکذیب کرد و نوشت که توئیتر برنامه‌ای برای راه‌اندازی شبکه‌ی خبری ندارد. او توضیح داد که وقتی خبرنگار از استون می‌پرسد که «آیا می‌تواند تصور کند که ...»، پاسخ استون هم چیزی‌ست که از ناحیه خلاقیت ذهن و تصور او داده می‌شود.

اما این تکذیبیه‌ی توئیتری راه بر حرف‌ و حدیث‌های بعدی نبست. وقتی توئیتر اعلام می‌کند که برنامه‌ای برای راه‌اندازی شبکه‌‌ی خبری ندارد، تفسیر‌های متفاوتی می‌توان از آن داشت. یکی از تفسیرها این است: «توئیتر هرگز نگفته است هرگز.»

علاقه‌مندان به این تفسیر هستند که توئیتر را «والتر کرانکایت ِ امروز» لقب می‌دهند. والتر کرانکایت که سی و هشت دقیقه بعد از مرگ رئیس‌جمهور کندی، مرگ او را به واسطه‌ی منابع غیر رسمی اعلام کرد و اکنون دوست‌داران توئیتر ادعا می‌کنند که توئیتر، والتر کرانکایتِ بدون سی و هشت دقیقه تاخیر است.

شبکه‌ای که از قبل وجود داشته است

راه‌اندازی شبکه‌ی خبری توئیتر اگرچه توسط سخنگوی این شرکت تکذیب شد، اما او جمله‌ای گفت که به سرعت در سایت‌ها بازنشر شد. او گفت: «ما به راه‌اندازی شبکه‌ی خبری توئیتر فکر نمی‌کنیم. این شبکه از قبل وجود داشته است. نام آن، توئیتر است.»

اگرچه شاید برای بسیاری توئیتر نه تنها ارزش نداشته که یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برایش شود، که حتی نمی‌ارزد تا به آن نیم‌نگاهی انداخته شود، اما بلندپروازی‌های اعلام شده از سوی مدیران این شرکت پیش از این بارها به عمل نزدیک شده است.


والتر کرانکایت از شبکه‌ی خبری سی‌بی‌اس: «رئیس‌جمهور کندی در دالاس، تگزاس، مورد اصابت سه گلوله قرار گرفت. بنا بر اولین گزارش‌ها، حال رئیس‌جمهور وخیم اعلام شده است.»
دو سال و نیم پیش بود که تنها لحظاتی پس از وقوع زلزله‌ی لس‌آنجلس، خبر آن توسط کاربران توئیتر داده شد. اما آژانس خبری معتبری چون اسوشیتدپرس با فاصله ۹ دقیقه – ۹ دقیقه تاخیر- از زمانی که اولین توئیت‌ها نوشته شده بود، خبر را اعلام کرد.


نه تنها اخبار مربوط به زمین‌لرزه‌ها که خبر آتش گسترده‌ در سن‌دیه‌گو، بمب‌گذاری‌های تروریستی بمبئی، حتی اخبار مربوط به مرگ مایکل جکسون نمونه‌های دیگری از کارایی خبررسانی کاربرمحور توئیتر هستند.

استفاده‌ی بهتر از اخبار کاربران

شیوه «دموکرات» خبررسانی از طریق کاربران، پتانسیلی در توئیتر به وجود آورده که مؤسسان آن، گاه به فکر طراحی راه‌هایی برای هدایت این جریان و استفاده‌ی هدفمند و بهینه از آن افتاده‌اند.

ایوان ویلیامز، یکی دیگر از بنیان‌گذاران توئیتر، مارس ۲۰۰۹ به مجله‌ی اشپیگل گفت که توئیتر می‌خواهد به خبررسانی محله‌ها بپردازد. به صورتی که اگر چند کوچه آن طرف‌تر خانه‌ای آتش گرفت، آن دسته از کاربران توئیتر که در همان محله زندگی می‌کنند از طریق توئیتر پیامی دریافت کنند.

برخی نیز تفسیرشان از حرف‌های اخیر بیز استون درباره‌ی راه‌اندازی شبکه‌ی خبری توئیتر به آن‌چه ویلیامز به اشپیگل گفته بود، نزدیک است. آن‌ها می‌گویند که همان‌طور که خود استون در حرف‌هایش گفته راه‌اندازی شبکه‌ی خبری توئیتر هم چیزی خواهد بود شبیه استفاده‌ی بهینه از اطلاعاتی که کاربران در توئیتر قرار می‌دهند.

استون درباره‌ی راه‌اندازی شبکه‌ی خبری توئیتر گفته بود که اگر چنین چیزی بخواهد انجام گیرد، با همکاری چندین موسسه خبری خواهد بود.

خبرنگاران و سوپراستارها در توئیتر

اطلاع‌رسانی از‌طریق توئیتر همواره به علت نبود نظارت حرفه‌ای- ژورنالیستی، با این چالش مواجه است که اخبار منتشر شده صحیح و دقیق نباشند. شاید برای همین باشد که خبری که برای مثال از طریق سی ان ان منتشر می‌شود، حتی اگر یک کلمه بیش‌تر از آن‌چه در توئیتر نوشته شده، نباشد، اما معتبرتر است.

اما همیشه این موضوع صدق نمی‌کند. با روی آوردن هر چه بیش‌تر چهره‌ها به توئیت‌نویسی، نظیر سیاستمداران، سوپراستارها و ...، توئیتر در حال تبدیل شدن به شبکه‌ی اخبار دسته اول است.

از سوی دیگر هر روز بیش از پیش خبرنگاران حرفه‌ای به توئیت‌نویسی می‌پردازند، خبرنگارانی حامل خبرهای دسته اول که مخاطبان توئیتر را به خود جذب می‌کنند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed