تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: جامعه ‌اطلاعاتی

تاریخ ارسال: سه شنبه، 4 آبانماه 1389  

 

آمار تکان‌دهنده وضعیت ارتباطات جهان در سال ۲۰۱۰

 
 

اینترنت و ارتباطات سیار در سال 2010 گسترش قابل‌توجهی در کشورهای در حال توسعه و پس از آن کشورهای توسعه‌یافته و نهایتا قاره آفریقا خواهد داشت، اما باز هم کیفیت خدمات و توان خرید، برابر نخواهند بود. 

 
 

خبرآنلاین، محبوبه عمیدی - چند روز پیش، جدیدترین گزارش سالانه اتحادیه بین‌المللی مخابرات وابسته به سازمان ملل متحد منتشر شد و گزارش کاملی از وضعیت ارتباطات در سال 2010 و مقایسه کشورهای مختلف را ارایه کرد. خلاصه‌ای از این گزارش را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید. مشروح این گزارش را در ادامه بخوانید.

گسترش نسل سوم ارتباطات سیار

تا پایان سال میلادی جاری/دی‌ماه 1389 تعداد مشترکان خدمات تلفن‌های همراه در جهان به بیش از 5.3 میلیارد نفر خواهد رسید که از این تعداد نزدیک به 940میلیون نفر به خدمات 3G - نسل سوم فناوری ارتباطات سیار- دسترسی خواهند داشت.

مطابق آمار در حال حاضر 90درصد از جمعیت جهان به شبکه‌های تلفن همراه دسترسی دارند. این رقم در مناطق روستایی نزدیک به 80درصد است.

مشترکان به سرعت استفاده از نسل سوم فناوری ارتباطات سیار را جایگزین نسل دوم آن می‌کنند. این شتاب در کشورهای در حال توسعه نیز در کنار کشورهای پیشرفته ادامه داشته است.

در سال 2007 تنها 95 کشور توان ارائه خدمات 3G را به مشترکان داشتند؛ اما در حال حاضر امکان دسترسی به این خدمات در 143 کشور وجود دارد.

کشورهای سوئد، نروژ، اوکراین و ایالات متحده، حرکت به سوی نسل چهارم فناوری ارتباطات سیار را آغاز کرده‌اند. هدف از توسعه این فناوری ارائه خدمات بهتر، شامل پهنای باند بیشتر و سرعت بالاتر در کنار دسترسی به نسل تازه‌ای از پلت‌فرم‌های بی‌سیم است.

رشد کند خرید تلفن‌های همراه در جهان

تعداد مشترکان تلفن‌های همراه در جهان به آرامی رشد می‌کند. در کشورهای در حال توسعه این رقم با 116 اشتراک به ازای هر صد نفر جمعیت تقریبا به مرز اشباع رسیده است. این بازار از سال 2009 تا پایان 2010 رشد نهایی 1.6درصدی را تجربه خواهد کرد.

هم‌زمان سهم کشورهای در حال توسعه از بازار تلفن‌های همراه به بیش از 73درصد افزایش پیدا خواهد کرد. سهم این کشورها از بازار تلفن‌های همراه در انتهاى سال 2005 تنها 53درصد بوده است.

تا پایان سال 2010، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشورهای در حال توسعه به 68درصد خواهد رسید. سهم بزرگی از این بازار را آسیا و مخصوصا دو کشور چین و هند با بیش از 300میلیون اشتراک تازه در اختیار خواهند داشت.

ضریب نفوذ در نواحی آفریقایى به حدود 41درصد خواهد رسید که در مقایسه با رقم جهانی 76درصد، توان بالقوه این مناطق را برای بهبود و توسعه این خدمات نشان می‌دهد.

ظرف 3 سال، پیامک‌ها 3 برابر شده‌اند

تعداد کل پیامک‌های ارسال‌شده در سراسر جهان از سال 2007 تا 2010 سه برابر شده است. این رقم از 1.8هزارمیلیارد در سال 2007 به رقم نه‌چندان دقیق 6.1 هزارمیلیارد پیامک در سال 2010 افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر در هر ثانیه حدود 200هزار پیامک در جهان ارسال می‌شود.

اگر به طور متوسط هزینه ارسال هر پیامک را 70 تومان (0.07 دلار) در نظر بگیریم، در سال 2010 هر دقیقه 812میلیون تومان (812هزار دلار) و هر ثانیه 14میلیون تومان (14هزار دلار) برای ارسال پیامک‌ها توسط مشترکان هزینه شده است.

در سال 2009، 12درصد از درآمد بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه چین از همین منبع تأمین شده است. 35درصد از پیامک‌های ارسال شده در سال 2009 متعلق به فیلیپین و ایالات متحده بوده است.

سهم اندک آفریقا از دنیای آنلاین

تعداد کاربران اینترنت طی سال‌های 2005 تا 2010 دو برابر شده است. تا پایان سال جاری میلادی بیش از 2میلیارد نفر به اینترنت دسترسی خواهند داشت که از این تعداد 1.2میلیارد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

در بعضی کشورها مانند استونی، فنلاند و اسپانیا، دسترسى به اینترنت به عنوان بخشی از حقوق شهروندی تعریف شده است.

چین با بیش از 420میلیون کاربر اینترنت، رکورددار استفاده از فضای مجازی است.

در حالی که 71درصد از جمعیت کشورهاى توسعه‌یافته به اینترنت دسترسی دارند، تنها 21درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه می‌توانند از اینترنت استفاده کنند. با این حال تا پایان سال 2010، ضریب نفوذ اینترنت در قاره آفریقا به 9.6درصد خواهد رسید که نه تنها با ضریب نفوذ جهانی حدود 30 درصد، که با میانگین آن در کشورهای در حال توسعه نیز قابل قیاس نخواهد بود.

مشترکان خانگی

در حالی که بیش از 72.4درصد خانواده‌ها در کشورهای در حال توسعه از تلویزیون استفاده می‌کنند، تنها 22.5درصد از آنها به کامپیوتر و 15.8 درصد به اینترنت دسترسی دارند. این رقم‌ها در کشورهای توسعه یافته به ترتیب 98درصد، 71درصد و 65.5درصد هستند.

تا پایان سال جاری میلادی، نیم‌میلیارد خانواده یا 29.5درصد از آنها در سراسر جهان به اینترنت دسترسی خواهند داشت.

در تعدادی از کشورها مانند کره جنوبی، هلند و سوئد، بیش از 80درصد خانواده به اینترنت و اغلب با پهنای باند قابل‌توجه و پرسرعت دسترسی دارند.

تعداد مشترکان خانگی اینترنت از 1.4میلیارد نفر در سال 2009 به بیش از 1.6میلیارد نفر در سال 2010 افزایش پیدا خواهد کرد.

رشد پهنای باند ثابت و مشترکان جدید

در حال حاضر، چه کشورهای درحال توسعه و چه کشورهای توسعه‌یافته، رشد بالای دسترسی به اینترنت از طریق پهنای باند ثابت را تجربه می‌کند. در این زمینه جهان رشدی 8درصدی خواهد داشت و تعداد مشترکان از 471 میلیون (ضریب نفوذ 6.9 درصد) در سال 2009 به 555میلیون یا ضریب نفوذ 8درصد خواهد رسید.


با این حال سرعت گسترش ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای توسعه‌یافته پایین و تنها 4.4 اشتراک تازه به ازای هر 100 نفر خواهد بود. این رقم در کشورهاى توسعه‌یافته به 26.4 خواهد رسید.

سهم جهان در حال توسعه از پهنای باند ثابت در جهان گسترده‌تر خواهد شد و از حدود 42درصد در سال 2005 به 45درصد در سال جاری خواهد رسید. این روند در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

آفریقا همچنان با فاصله از دنیا حرکت خواهد کرد. البته نرخ 1درصدی گسترش پهنای باند ثابت در این قاره نشانه تلاش شرکت‌های سرویس‌دهنده خدمات اینترنتی برای ارائه اینترنت پرسرعت و فوق‌سریع نیز هست.

بهبود سرعت و توان خرید

در کنار گسترش ضریب نفوذ اینترنت و بهبود پهنای باند، تقاضا برای سرعت بالاتر و کیفیت قابل‌قبول دانلود نیز افزایش پیدا کرده است.

در حالی که دانلود یک فیلم با کیفیت بالا در سرعت 256 کیلوبایت‌در‌ثانیه به 36 ساعت زمان نیاز دارد، در حالی که همین فیلم را با سرعت 100 مگابایت‌در‌ثانیه پس از 5 دقیقه می‌توان تماشا کرد.

هزینه پرداختی برای پهنای باند ثابت طی سال‌های 2008 و 2009 حدود 42درصد کاهش پیدا کرده است.

اما نکته‌ای که وجود دارد، تفاوت قدرت خرید در کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه‌یافته، کیفیت بالاتر خدمات در کشورهای توسعه یافته و وجود خدمات اینترنت پرسرعت و کم‌هزینه برای تلفن‌های همراه در این کشورها است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed