تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: سخنرانی

تاریخ ارسال: شنبه، 1 آبانماه 1389  

 

پدرام الوندی: زیرساخت‌ها، سواد دیجیتالی و فیلترینگ چالش‌های اینترنت در ایران هستند

 
 

نشست تخصصی "جامعه و رسانه‌های مدرن، کارکردها و چالش‌ها" با محوریت اینترنت و ماهواره با حضور اساتید برجسته کشوری در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد.  

 
 

نشست تخصصی "جامعه و رسانه‌های مدرن، کارکردها و چالش‌ها" با محوریت اینترنت و ماهواره با حضور اساتید برجسته کشوری در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست اکبر اسدی - رییس جهاد دانشگاهی واحد همدان - با اشاره به این که جهاد دانشگاهی همدان در سال‌های اخیر چنین موضوعی را با رویکرد تلفن همراه بررسی کرده، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی معمولا به مسایل روز و دغدغه مردم و مسوولان می‌پردازد و از آن جایی که صنعتی شدن آرام آرام دنیا را تحت تاثیر قرار داده، تصمیم به بررسی این موضوع گرفته است.

وی عنوان کرد: صنعتی شدن ضمن این‌ که کارکردهای بسیاری را به همراه دارد، در کنار این کارکردها، چالش‌ها و تهدیدهای بسیاری را نیز برای جامعه بشری دربرداشته است.

اسدی تصریح کرد: انسان در جامعه صنعتی آرامش روانی خود را از دست داده است و استرس یکی از ارمغان‌های این نوع جامعه بوده که محصول پدیده‌هایی مانند ترافیک و آپارتمان‌نشینی است.

وی ادامه داد: یکی از مظاهر و تجلیات صنعتی شدن، بحث رسانه‌ها بوده چرا که جوامع بشری را دچار چالش کرده و بحث روز مسوولان شده است.

او خاطر نشان کرد: امروزه اگر در مسایلی مانند مساله اقتصاد و سیاست، بحرانی در نقطه‌ای از دنیا به وجود آید، نگرانی ناشی از آن از طریق رسانه‌ها به تمام دنیا تسری پیدا می‌کند.

در ادامه عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: دنیای فعلی، دنیای دانش است و هر که دانش بیش‌تری داشته باشد راحت‌تر می‌تواند بر سایر فرهنگ‌ها سیطره داشته باشد، چنان که در بسیاری از کشورها از طریق سریال‌ها یا برنامه‌های کودک ساده، گاهی فرهنگ مذاهب دیگر را تبلیغ می‌کنند و این برنامه‌ها نیز مورد استقبال واقع می‌شود.

کامران فرزاد سیر با بیان اینکه رسانه‌های جدید حاصل هنر و تکنولوژی جدید هستند گفت: زمانی به پدیده، مساله می‌گوییم که از حالت عادی خود خارج شده باشد و می‌توان به اینترنت و ماهواره نگاهی به عنوان فرصت داشت و زمانی این نگاه به صورت تهدید است که امکان مقابله با آن را نداشته باشیم.

وی اظهار کرد: با آن که عمری از برخی از شبکه‌های ماهواره‌یی مانند فارسی وان نمی‌گذرد اما این شبکه با استقبال مواجه بوده است و لازم است اصحاب رسانه این مساله را تحلیل و بررسی کنند چرا مردم ما به سراغ این شبکه‌ها می‌روند.

فرزاد سیر ادامه داد: ماهواره چیزی نیست که تازه از راه رسیده باشد، در ابتدا این تکنولوژی به‌صورت پنهانی بود اما امروز مخاطبان آن از سنین ابتدایی شروع می‌شود و سنین بالاتر را نیز دربرمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: این موضوع تنها محدود به کشور ما نیست و کشورهایی مانند عربستان صعودی و به طور کلی کشورهای اسلامی با این موضوع درگیرند و می‌توان گفت هدف و نشانه کشورهایی که برنامه‌های ماهواره‌یی را تولید می‌کنند، کشورهای خاورمیانه است.

او هم‌چنین اذعان کرد: آشنا نبودن ما به زبان انگلیسی را می‌توان هم به فال نیک و هم به فال بد گرفت زیرا شاید تعدادی از مطالب غیرمفید به این زبان باشد و به دلیل آشنا نبودن ما به این زبان، به راحتی از آن عبور کنیم و هنگامی می‌توان آن را به فال بد گرفت که به علت عدم آشنایی با زبان انگلیسی مطالب مفیدی که به این زبان است، را از دست می‌دهیم و چیزی دستگیر ما نمی‌شود.

مجید شمسه - محقق و پژوهشگر - نیز درباره تاثیر ماهواره بر پوشش جوانان با تاکید بر مساله حجاب گفت: ورود ماهواره در ایران با دو موج آنالوگ و دیجیتال شدن دستگاه گیرنده همراه بود.

شمسه تصریح کرد: در مجموع یک هزار و 700 شبکه ماهواره در ایران دریافت می‌شود؛ در کشور ما ماهواره جزء فرهنگ رسمی نیست و جزء فرهنگ غیررسمی محسوب می‌شود؛ از 700 شبکه ماهواره، 380 کانال موسیقی، 80 کانال مد، 230 کانال مستهجن، 470 کانال تبلیغات و سرگرمی، 60 کانال خاص کودکان و باقی کانال‌های مربوط به خبر، مذهب و دین است.

وی با اشاره به نظر مراجع تقلید در مورد استفاده از ماهواره، اظهار کرد: آیت‌الله صافی گلپایگانی و آیت‌الله سیستانی هرگونه استفاده از ماهواره را مجاز نمی‌دانند و برخی دیگر از علما استفاده از آن را مشروط می‌دانند.

این محقق بیان کرد: با وجود این که استفاده از ماهواره غیرقانونی و ممنوع است اما متاسفانه در حوزه فرهنگ غیررسمی شاهدیم که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: رسانه‌ها قدرت عجیبی دارند، رسانه‌ها و تکنولوژی بر اساس ذات خود می‌تواند تاثیر زیادی بر اطراف و پیرامون خود بگذارد؛ باید به سمت تلویزیون خصوصی برویم و سیاست‌گذاری‌های درستی برروی تلویزیون خصوصی صورت بگیرد تا سلیقه‌های متفاوتی در این نوع تکنولوژی دیده شود، چیزی که در تلویزیون دولتی کمتر دیده می‌شود.

در ادامه پدرام الوندی - محقق و پژوهشگر - در زمینه کارکردها و چالش‌های اینترنت گفت: در این مبحث با سه چالش دسترسی و زیرساخت‌ها، سواد دیجیتالی و فیلترینگ رو به رو هستیم.

او ادامه داد: در مبحث زیرساخت‌ها هنوز بیش‌تر استفاده ما از اینترنت به صورت Dial-up است و از اینترنت پرسرعت کمتر استفاده می‌کنیم و مشکل دیگر این است که دولت به این موضوع رسیدگی می‌کند و نمی‌گذارد این موضوع به صورت خصوصی و رقابتی به کار خود ادامه دهد.

وی درباره سواد رسانه‌یی بیان کرد: تا زمانی که ندانیم چگونه از اینترنت استفاده کنیم، تحولات و اثرات مثبتی به همراه نخواهد داشت، مانند این که فرد از اینترنت تنها برای چت کردن استفاده کند و یا مانند تلویزیون که کارکرد اصلی خود را از دست داده است و در اغلب موارد مادر هنگام انجام کارهای روزانه از آن به عنوان پرستار کودک خود استفاده می‌کند و یا این که تلویزیون عضوی از خانواده محسوب می‌شود و همان گونه که همه اعضای خانواده صبت می کنند، این رسانه نیز حرف می‌زند.

الوندی اذعان کرد: سپردن کنترل محتوا به نهادهای پایین دستی، آموزش به نهادهای پایین دستی برای کنترل محتوا و آموزش به کودکان برای این که سراغ هرگونه اطلاعاتی نروند، همچنین تولید محتوای مفید و موثر به صورتی که تنها از طریق دولت صورت نگیرد، از مهم‌ترین رویکردهایی هستند که باید به آن‌ها توجه داشت.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed