تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: جمعه، 2 مهرماه 1389  

 

«تروریسم سایبری» علیه ساختارهای نیروگاهی ایران

 
 

متخصصان امنیت شبکه ، نرم افزاری به شدت مخرب را که گمان می رود نیروگاهها و سیستمهای آبرسانی ایران را مورد هدف قرار داده شناسایی و اعلام کردند که 60 درصد آلودگی های مرتبط با این ویروس در سراسر جهان شبکه های مجازی ایران را هدف قرار داده اند. 

 
 

خبرگزاری مهر - متخصصان امنیت شبکه ، نرم افزاری به شدت مخرب را که گمان می رود نیروگاهها و سیستمهای آبرسانی ایران را مورد هدف قرار داده شناسایی و اعلام کردند که 60 درصد آلودگی های مرتبط با این ویروس در سراسر جهان شبکه های مجازی ایران را هدف قرار داده اند.

پیچیدگی کرم نرم افزاری Stuxnet به اندازه ای است که برخی از متخصصان حدس می زنند ساخت این نرم افزار مخرب توسط تروریسم سایبری صورت گرفته باشد. به بیانی دیگر گروه یا کشوری با هدف تخریب ساختارهای حیاتی یک کشور این نرم افزار را نوشته و فعال کرده است. گفته می شود این اولین ویروس رایانه ای است که با هدف ایجاد تغییرات فیزیک در جهان واقعی ساخته شده است.

از این نرم افزار می توان برای برنامه ریزی مجدد دیگر نرم افزارها استفاده کرد تا رایانه را مجبور کنند دستورهای متفاوتی را به اجرا بگذارند. برخی از متخصصان امنیتی بر این باورند که این کرم رایانه ای برخی از ساختارهای حیاتی کشور ایران از جمله نیروگاههای اتمی این کشور را نیز مورد هدف قرار داده است.

حتی برخی از متخصصان حدس می زنند که این ویروس با هدف ایجاد اختلال و تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر و یا غنی سازی اورانیم در نطنز ساخته شده است. با این همه بسیاری از کارشناسان نیز شواهد موجود را به اندازه ای کافی نمی دانند تا بتوان بر اساس آنها هدف واقعی ساخته شدن چنین ویروس خطرناکی را آشکار کرد.

یکی از متخصصان شرکت امنیتی سایمنتک می گوید: واقعیت این است که آلودگی های ویروسی سیستمهای ایران نسبت به بسیاری از کشورها دیگر جهان بیشتر است و این ما را بر آن می دارد تا در مورد این احتمال که این کرم رایانه ای تنها ایران را هدف گرفته است ، بیندیشیم. به بیانی دیگر چیزی در ایران وجود دارد که برای نویسنده این نرم افزار ویروسی بسیار بسیار ارزشمند است.

تحقیقات اولیه توسط سایمنتک نشان داده است 60 درصد تمامی آلودگی های ناشی از این ویروس در ایران رخ داده است و در پی این کشور هندوستان و مالزی بیشترین آلودگی ها را داشته اند.

کرم Stuxnet برای اولین بار در ماه ژوئن شناسایی شد و از آن زمان تا کنون توسط متخصصان امنیتی و تروریسم سایبری تحت نظر بوده است. نحوه انتقال این کرم با استفاده از حافظه های قابل حمل USB است و این به آن معنی است که حتی رایانه هایی که به دلایل امنیتی به اینترنت اتصال ندارند نیز در معرض خطر آلودگی به آن قرار دارند.

بنابر گزارش های منتشره این کرم به جستجوی نرم افزارهایی می پردازد که به شرکت رایانه ای زیمنس تعلق دارند. معمولا نرم افزارهای این شرکت به عنوان سیستمهای کنترلی در ساختارهایی مانند نیروگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. پس از یافتن نرم افزارهای مورد نظر این ویروس نرم افزار را دوباره برنامه ریزی کرده و دستورهای جدیدی را برای تغییر دادن سیستمهای رایانه ای برای نرم افزار تعریف می کند.

به گزارش مهر ، این کرم بر اساس کدهای پیچیده ای که از تکنیکهای شناخته شده هک و با هدف توسعه سریعتر و پاکسازی دشوارتر با یکدیگر ساخته شده است. در واقع بسیاری از این تکنیکهای هک تا به حال ناشناخته بوده اند برای مثال شیوه هایی که با استفاده از آنها کرم می تواند خود را به راحتی پنهان کند و یا 6 شیوه ای که با استفاده از آنها به سرعت در سیستمها پخش می شوند تا کنون مشاهده نشده بودند. در عین حال این ویروس به نقاط ضعف سیستمهای عامل ویندوزی که بر اساس کدهای جدید امنیتی به روزرسانی نشده باشند کاملا آگاهی دارد.

بر اساس گزارش بی بی سی، متخصصان سایمنتک پروژه ساخت چنین ویروس پیچیده ای را پروژه ای عظیم، با برنامه ریزی قوی و پشتیبانی مالی بسیار قدرتمند می دانند. از سویی دیگر یکی از سخنگوهای شرکت زیمنس با بیان اینکه این شرکت 30 سال است که هیچ همکاری با ایران نداشته اعلام کرد هیچ یک از نیروگاه های ایران از نرم افزارهای کنترلی زیمنس استفاده نکرده اند زیرا این نیروگاه ها با همکاری یک پیمانکار روس ساخته شده اند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed