تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شرکت‌های آی‌تی

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 31 شهریورماه 1389  

 

گزارش گوگل از کاهش آزادی اینترنت / اینترنت تحت تسلط دولت‌های جهان

 
 

فکر می کنید سانسور اینترنت مختص چند کشور محدود و نام آشنا مانند چین است؟ اگر اینطور فکر می کنید بدانید که بزرگترین شرکت جستجوی اینترنتی جهان بر اساس گزارش جدیدی که از سانسور مطالب اینترنتی ارائه کرده به هیچ وجه با شما موافق نیست. 

 
 

خبرگزاری مهر - فکر می کنید سانسور اینترنت مختص چند کشور محدود و نام آشنا مانند چین است؟ اگر اینطور فکر می کنید بدانید که بزرگترین شرکت جستجوی اینترنتی جهان بر اساس گزارش جدیدی که از سانسور مطالب اینترنتی ارائه کرده به هیچ وجه با شما موافق نیست.

گوگل طی این هفته ابزار آنلاین جدیدی را ارائه کرده است تا با کمک آن کاربرانش بتوانند میزان سانسور مطالب اینترنتی توسط کشورهای مختلف جهان را از آلمان و ترکیه گرفته تا تایلند به چشم ببینند. این گزارش آنلاین که "شفاف نمایی گوگل" نام دارد نشان می دهد با گذشت زمان میزان سانسور اینترنتی رو به افزایش گذاشته است و این افزایش تنها مختص کشورهایی که نام آنها در این زمینه سر زبانها افتاده نیست.

به گفته "دوروتی چو" یکی از تحلیلگران سیاستگذاری گوگل که در این پروژه فعالیت داشته است، طی چند سال گذشته میزان تهدید آزادی اینترنت چند برابر شده است. در گزارش شفافیت گوگل نقشه ای تعاملی ارائه شده است که کاربران با استفاده از آن می توانند تعداد درخواستهای کشورهای مختلف از گوگل را برای فیلتر یا حذف کردن مطالب متعدد مشاهده کنند.

همچنین با استفاده از این ابزار کاربران قادر خواهند بود زمان و دلیل فیلتر شدن وب سایتهای وابسته به گوگل را در کشورهای مختلف مشاهده کنند. برای مثال کاربران می توانند فیلتر شدن 10 روزه وب سایت یو تیوب توسط پاکستان را پس از هتک حرمت پیامبر اسلام شاهد باشند.

در این میان این گزارش، درخواستهای کشورهایی که به نظر توجه چندانی به سانسور شدن اینترنت ندارند مانند تایلند نیز به چشم می خورد. برای مثال تایلند از یوتیوب خواسته بود تصاویر ویدئویی که در آن پادشاه تایلند در حالتی نشان داده می شد که پاهایش در کنار سرش قرار داد را حذف کند و گوگل نیز به دلیل وجود قوانین ملی در تالیلند که نمایش چنین تصاویری را منع می کند از دسترسی به این فیلمها در تایلند جلوگیری کرد.

آلمان نیز خواستار حذف مفاهیم و مطالبی که به نئو نازی ها مرتبط است شده و گوگل نیز این مطالب را در آلمان مسدود کرده است و ترکیه نیز به دلیل عدم موافقت یوتیوب برای حذف تصاویری توهین آمیز درباره "آتاترک" این وب سایت را فیلتر کرده است.

با این حال برخی از کشورها نیز وجود دارند که مانند استرالیا تنها درخواست حذف مطالب غیر اخلاقی را از مطالب قابل دسترسی اینترنت دارند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط گوگل، ایالات متحده آمریکا در دوره زمانی میان ماه های ژانویه تا ژوئن سال جاری، چهار هزار و 287 درخواست اطلاعات درباره کاربران گوگل از این شرکت داشته است و 128 درخواست نیز به منظور حذف اطلاعات از سایتهای گوگل به این شرکت ارائه شده است.

در میان کشورهایی که نام آنها در گزارش گوگل منتشر شده، بیشترین درخواست حذف اطلاعات با 398 درخواست توسط کشور برزیل و بیشترین درخواست اطلاعات درباره کاربران گوگل با چهار هزار و 287 درخواست توسط آمریکا ارائه شده اند.

سنگاپور و شیلی تنها کشورهایی هستند که در این دوره زمانی تقاضای حذف اطلاعات را نداشته اند و استرالیا تنها 2 درخواست در این زمینه داشته است. این در حالی است که آمار درخواستهای حذف اطلاعات نسبت به تعداد درخواستهای ارائه شده برای کسب اطلاعات درباره کاربران گوگل بسیار بیشتر است. همچنین از آنجایی که حکومت چین تقاضای سانسور مطالب اینترنتی را از اسرار داخلی کشور می داند، گوگل از انتشار اطلاعات مرتبط با این کشور خودداری کرده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، "چو" به طور کلی معتقد است بیشترین تلاش دولتهای مختلف برای سانسور و فیلتر کردن مفاهیم آنلاین است. به گفته وی وسعت و آزادی که اینترنت را به ابزاری قدرتمند تبدیل کرده است اکنون به واسطه دولتهایی که در تلاشند تکنولوژی را تحت کنترل بگیرند به خطر افتاده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed