روزنامههای آسیایی در برابر تحلیل رسانه مکتوب جهانی پایداری میکنند در حالی که همتایان آنها در غرب با روی آوردن خوانندگان به اخبار آنلاین، ضرر کرده و به اخراجهای گروهی کارمندانشان دست میزنند.
به گزارش سرویس ایسنا، بر اساس بررسی جهانی پرایس واتر هوس کوپرز (PwC)، تبلیغات مکتوب که خون حیات منبع درآمد یک روزنامه به شمار میرود، در بازار آمریکای شمالی از سال 2005 حدود 47 درصد کاهش یافته در حالی که چشمانداز برای اروپا، خاورمیانه و آفریقا اندکی بهتر مانده است.
با این همه بر اساس گزارش "چشمانداز سرگرمی و رسانه جهانی 2014-2010" شرکت PwC، انتظار میرود تبلیغات روزنامه در آسیا تا پایان سال 2011 سالانه 3.1 درصد افزایش داشته باشد.
گرایش به سوی اخبار آنلاین در آسیا که روزنامهها همچنان محبوب ماندهاند و شامل ژاپن که دارای بالاترین میزان خوانندگی در جهان است نیز میشود، کندتر بوده است.
خوانندگی روزنامه در آسیا و اقیانوسیه و آمریکای لاتین حفظ شده و افزایش یافته که به کارآمدی قویتر در سالهای اخیر و نرخ رشد سریعتر در مقایسه با آمریکای شمالی و منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا در پنج سال آینده، نسبت داده میشود.
هزینههای صرف شده در بخش روزنامه آسیا تا پایان سال 2014 سالانه 2.3 درصد افزایش مییابد؛ در هنگکنگ که شهر چینیهای بیشمار است، روزنامههای انگلیسیزبان رقابت روزانهای برای خوانندگان در یکی از اشباع شدهترین بازارهای روزنامه جهان برپا میکنند.
بر اساس گزارش انجمن روزنامه WAN-IFRA، روزنامهها در شهر هفت میلیون نفری هنگ کنگ به دست 80 درصد از مخاطبان بزرگسال میرسند و دو روزنامه پرفروش این شهر هر یک مدعیاند بالای 1.2 میلیون نفر خواننده دارند. اما با تلاش روزنامههای رایگان برای یافتن یک جایگاه، تیراژ در روزنامههای پولی هنگکنگ رو به کاهش است.