تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: جمعه، 19 شهریورماه 1389  

 

معروف‌ترین کلاهبرداری‌های اینترنتی دهه‌ی گذشته

 
 

آزمایشگاه ضد بدافزار شرکت امنیتی Panda Security رتبه‌بندی متداول‌ترین کلاهبرداری‌های اینترنتی 10 سال گذشته را منتشر کرد که کلاهبرداری نیجریه‌ای، روش‌های دربرگیرنده زنان زیبای خارجی و دلالان پول و پیشنهادهای شغلی ساختگی در صدر آن‌ها قرار دارند. 

 
 

آزمایشگاه ضد بدافزار شرکت امنیتی Panda Security رتبه‌بندی متداول‌ترین کلاهبرداری‌های اینترنتی 10 سال گذشته را منتشر کرد که کلاهبرداری نیجریه‌ای، روش‌های دربرگیرنده زنان زیبای خارجی و دلالان پول و پیشنهادهای شغلی ساختگی در صدر آن‌ها قرار دارند.

به گزارش ایسنا، معمولا کلاهبرداری‌های اینترنتی از یک الگوی مشابه پیروی می‌کنند که در آن خلافکاران سایبری از طریق ای‌میل یا در یک شبکه اجتماعی با قربانی خود تماس می‌گیرند و از وی می‌خواهند با ای‌میل، تلفن، دورنگار یا کانال دیگری با آن‌ها تماس بگیرد. به‌محض این که قربانی در دام می‌افتد، خلافکاران تلاش می‌کنند تا با کسب اعتماد وی، بهانه‌ای برای درخواست پول بیابند.

متداول‌ترین کلاهبرداری‌های شناسایی شده توسط PandaLabs طی 10 سال گذشته برمبنای انتشار و تکرار آن‌ها به این ترتیب‌اند:

کلاهبرداری نیجریه‌یی:

این نخستین کلاهبرداری است که در اینترنت شکل گرفت و اکنون هم‌چنان به صورت گسترده از سوی خلافکاران سایبری استفاده می‌شود. این نوع کلاهبرداری با دریافت ای‌میلی آغاز می‌شود که ادعا می‌کند از سوی شخصی ارسال شده که نیاز دارد مبلغ قابل توجهی پول را از کشورش که اغلب نیجریه است، خارج کند.

به قربانی هدف گرفته شده وعده داده می‌شود در صورت کمک کردن، پاداش قابل توجهی دریافت کند. با این همه اگر آن‌ها به‌ دام بیفتند از آن‌ها خواسته می‌شود ابتدا مبلغی را برای کمک به پرداخت هزینه‌های بانک ارسال کنند که معمولا هزار دلار است. به‌محض ارسال شدن این مبلغ دیگر از تماس خبری نبوده و پول قربانیان نیز برای همیشه از دست می‌رود.

لاطاری:

این مورد نیز شبیه کلاهبرداری نیجریه‌یی بود؛ ای‌میلی که ادعا می‌کند شخص در یک قرعه‌کشی برنده شده، از راه رسیده و اطلاعات وی را به منظور ارسال جایزه قابل توجه تقاضا می‌کند و همانند کلاهبرداری قبلی از قربانی درخواست می‌شود ابتدا مبلغی حدود هزار دلار پرداخت کند تا هزینه‌های بانکی و مخارج مربوط تامین شوند.

یافتن زوج:

منتظر فرصت آنلاین برای یافتن یک زوج و دختر زیبایی است که معمولا از روسیه بوده و مایل است تا قربانی خود را بشناسد. وی همواره جوان بوده و بی‌صبرانه مشتاق دیدار از قربانی در کشور وطنش است و می‌خواهد فورا بیاید اما در آخرین لحظه مشکلی پیش آمده و وی برای خرید بلیت هواپیما یا مخارج دیگر سفرش نیاز به پول پیدا می‌کند و بدون هیچ تعجبی پس از دریافت پول ناپدید می‌شود.

پیشنهاد شغل:

این بار قربانی پیامی از سوی یک شرکت خارجی که در جست‌وجوی یک کارمند در کشور وی است، دریافت می‌کند. کار ساده بوده و به راحتی از خانه قابل انجام است و تنها با سه تا چهار ساعت کار در روز در ازای آن، سه هزار دلار دریافت می‌شود.

اگر قربانی پیشنهاد را قبول کند از وی اطلاعات بانکی‌اش درخواست می‌شود و در این مورد، این اطلاعات برای کمک به سرقت پول از حساب بانکی افرادی که اطلاعات حساب بانکی‌شان توسط خلافکاران سایبری به سرقت رفته، استفاده می‌شود.

این پول مستقیما به حساب کاربر منتقل شده و سپس از وی خواسته می‌شود آن را از طریق شرکت وسترن یونیون ارسال کند. به این ترتیب قربانی دلال پول شده و هنگامی که پلیس در مورد سرقت تحقیق کند، وی به عنوان همدست شناخته می‌شود.

فیس‌بوک / هات‌میل:

خلافکاران اطلاعات لازم را برای دسترسی به اشتراک فیس بوک، هات میل یا یک سایت مشابه به دست می‌آورند. سپس اطلاعات ورود به سیستم را تغییر می‌دهند تا کاربر واقعی نتواند به این اشتراک دسترسی داشته باشد و پیامی به تمامی افراد موجود در فهرست تماس‌های وی ارسال شده و گفته می‌شود دارنده اشتراک در تعطیلات که اغلب در لندن است، به‌سر می‌برد و پیش از بازگشت به خانه مورد سرقت قرار گرفته و با اینکه بلیت برگشت را دارد، هم‌چنان برای پرداخت پول هتل به 500 تا هزار دلار پول نیاز دارد.

غرامت:

این کلاهبرداری که از کلاهبرداری نیجریه‌یی سرچشمه می‌گیرد، مدعی است صندوقی برای جبران خسارت قربانیان کلاهبرداری نیجریه‌یی تشکیل شده و آدرس فرد مورد نظر در میان آدرس کسانی است که با این کلاهبرداری مواجه شده‌اند.

به قربانیان خسارتی که معمولا به یک میلیون دلار می‌رسد، پیشنهاد می‌شود و معمولا همانند کلاهبرداری اصلی آن‌ها باید از قبل حدود هزار دلار پرداخت کنند.

اشتباه:

این کلاهبرداری با بهره‌گیری از بحران مالی و افراد در مضیقه‌ای که مجبورند خانه و دارایی‌های باارزش خود را بفروشند، در ماه‌های اخیر بسیار متداول شده است. خلافکاران با کسی که یک تبلیغات طبقه‌بندی شده را در سایتی مانند Craigslist که خانه یا اقلام دیگر را می‌فروشد، منتشر کرده، تماس می‌گیرند.

کلاهبرداران با علاقه زیاد برای خریداری هرچه که باشد موافقت می‌کنند و به سرعت چکی ارسال می‌کنند اما مبلغ آن نادرست و بیش‌تر از مبلغ توافق شده است. سپس از فروشنده درخواست می‌شود مابه‌التفاوت مبلغ را پس بدهد. چک برگشت خواهد خورد و قربانی پولی را که به خلافکاران ارسال کرده از دست می‌دهد.

به کاربران توصیه شده نسبت به پیشنهادهای ارایه شده از سوی افراد ناشناس یا حتی تقاضاهایی که به نظر می‌رسد از سوی دوستانشان است، فوق‌العاده احتیاط کنند. معمولا بهتر است درخواست‌های ناخواسته را نادیده گرفته و همواره با تقاضای دوستان و خانواده از راه متفاوت دیگری به جز راه مورد استفاده برای طرح تقاضا موافقت کنند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed