تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شرکت‌های آی‌تی

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 10 شهریورماه 1389  

 

از همه شکایت دارم: جنجال «حقوق انحصاری» پل آلن

 
 

روز جمعه گذشته؛ یعنی دقیقا روز 27 آگوست شرکت‌های بزرگ و فعال عرصه تکنولوژی با یک شکایت زنجیره‌ای مواجه شدند. این موضوع آنقدر جدی شد که بعضی از کارشناسان اعلام کردند یک شکایت نیمی از شرکت‌های تکنولوژی بزرگ دنیا را درگیر کرده است. 

 
 

روزنامه دنیای اقتصاد، ندا لهردی - دنیای تکنولوژی معمولا همیشه پر از اخبار و اتفاقات تازه است. این اخبار اما گاهی آنقدر جالب و همه گیر هستند که توجه همه افراد در هر جای دنیا را به خودشان جلب می‌کنند.

این بار اما یک خبر گویا دره سیلیکون را تکان داده است. روز جمعه گذشته؛ یعنی دقیقا روز 27 آگوست شرکت‌های بزرگ و فعال عرصه تکنولوژی با یک شکایت زنجیره‌ای مواجه شدند. این موضوع آنقدر جدی شد که بعضی از کارشناسان اعلام کردند یک شکایت نیمی از شرکت‌های تکنولوژی بزرگ دنیا را درگیر کرده است.

در حقیقت «پل آلن» یکی از بنیان‌گذاران شرکت بزرگ Microsoft و یک میلیاردر آمریکایی، بسیاری از شرکت‌های مشهور و شناخته شده تکنولوژی دنیا را به خاطر نقض چند حق انحصاری (Patent) مربوط به اینترنت متهم کرده است؛ حقوق انحصاری که آلن آنها را متعلق به شرکت خودش می‌داند.

همه ما حتما در گشت و گذارهای آنلاین خود در وب‌سایت‌های مختلف با تبلیغات آنلاین، اخبار مربوط به نرخ سهام یا لینک‌های مرتبط با مطلبی را که در آن وب‌سایت می‌خوانیم، مواجه شده‌ایم. جالب است بدانید که حالا همین موضوع باعث شده است که پل آلن از بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی شکایت کند. او معتقد است که تکنولوژی که پشت همه این اتفاقات آنلاین قرار دارد، متعلق به او است و به همین دلیل هم او اعتقاد دارد که تمام شرکت‌های برتر اینترنتی دنیا باید به خاطر استفاده از این تکنولوژی هزینه‌ای را به او بپردازند.

به این ترتیب آلن 57 ساله روز جمعه علیه بسیاری از این شرکت‌ها مانند Google، Facebook، eBay و Yahoo شکایت کرده است؛ چون معتقد است که تجارت بزرگ این شرکت‌ها از طریق تکنولوژی متعلق به «او» شکل گرفته است. آلن مدعی است که این تکنولوژی‌ها در دهه 1990 در شرکت Interval Research که متعلق به او بوده، ثبت شده است. این شکایت، اما حالا از طرف شرکت Interval Licensing که تحت کنترل پل آلن بوده و صاحب امتیازهای شرکت تعطیل شده پژوهشی علوم کامپیوتر و ارتباطات Interval Research است، مطرح شده است. این در حالی است که طبق اعلام فعالان عرصه تکنولوژی، آلن به عنوان یکی از رهبران عرصه نرم‌افزارهای کامپیوتری هیچ کدام از این تکنولوژی‌ها را خودش اختراع نکرده و گسترش نداده است و فقط مالک حق انحصاری آنها است. از طرفی اما موضوع مطرح شدن این شکایت در این زمان چیزی است که برای بسیاری مبهم مانده است. با این حال، اما اغلب فعالان تکنولوژی معتقدند که هدف پل آلن از طرح این شکایت صرفا نوعی جنگ و جنجال است. سخنگوی شرکت Google در این مورد می‌گوید: «این شکایت علیه بعضی از بهترین شرکت‌های تکنولوژی، تنها نشان دهنده یک روند حرفه‌ای تاسف بار عده‌ای است که به جای بازار در دادگاه به رقابت می‌پردازند.» شرکت‌های متهم دیگر در این شکایت هم اعلام کرده‌اند که در برابر این شکایت از خودشان دفاع خواهند کرد و بعضی دیگر هم هنوز اظهار نظری در این مورد نکرده‌اند.» این در حالی است که شرکت پل آلن مدعی شده است بعضی از پروژه‌های خارجی از جمله کارهای انجام شده توسط موسسان Google؛ یعنی سرگی برین و لری پیجف را هم حمایت مالی کرده است.

این در حالی است که در سال‌های اخیر شکایت درباره حق انحصاری در حال افزایش یافتن است و به عقیده بسیاری به یک تلاش پر منفعت تبدیل شده است. «اوشن تومو» یک بانک واقع در شیکاگو و فعال در عرصه بازرگانی و تجارت، ارزش بازار حق انحصاری را به اندازه 500 میلیارد دلار ارزیابی کرده است.

بعضی از افراد تلاش پل آلن بعد از این سال‌ها را در واقع یکی از همین تلاش‌ها برای کسب منفعت بیشتر می‌دانند. این اتفاق به دنبال موفقیت شرکت‌هایی مانند NTP که تنها به کار تایید و اجرای حق انحصاری بدون تولید هیچ محصولی می‌پردازند، رخ داده است. در حقیقت همین موضوع هم باعث شده است که دادگاه‌های فدرال و کنگره آمریکا برای جلوگیری و ممانعت از چنین شکایت‌هایی در تلاش هستند.

شکایت آلن، اما به چهار حق انحصاری مربوط می‌شود که او یک دهه پیش و در زمان اوج نفوذ اینترنت در دنیا با هرینه‌ای در حدود 100 میلیون دلار ثبت کرده بود. او اما معتقد است حالا حتی با وجود گذشته یک دهه از ثبت این حقوق انحصاری هم می‌توان جلوی نقض آنها را گرفت. با این وجود، اما آلن حاضر نشده است تا درباره این شکایت با هیچ رسانه‌ای مصاحبه کند. «دیوید پستمن» سخنگوی آلن در این مورد گفته است: «ما تشخیص دادیم که نوآوری یک ارزشی دارد و حقوق انحصاری راهی برای حفاظت از این نوآوری‌ها هستند.»

او معتقد است که این تلاش آلن هیچ ارتباطی به بیماری اخیر او نداشته و تنها به دنبال تمایل او به بخشش اکثر سرمایه‌اش شکل گرفته است. این در حالی است که پل آلن درست یک سال پیش به نوعی سرطان بدخیم لنفاوی مبتلا شده است و هنوز هم تحت درمان قرار دارد.

بزرگ‌ترین غایبان فهرست شرکت‌های متهم در این شکایت دو شرکت Microsoft که آلن یکی از سهامداران آن است و شرکت Amazon که در شهر محل سکونت آلن قرار دارد، هستند. «پستمن» هیچ اظهار نظری درباره این دو شرکت نکرده است.

«مارک لملی» یکی از وکلای متخصص در زمینه اموال ذهنی که وکالت دو شرکت Google و Netflix را در موارد دیگر به عهده داشته است، در این مورد می‌گوید: «این ماجرا بیشتر شبیه به یک شکایت کلاسیک و قدیمی درباره حق انحصاری است. در واقع مالکان حقوق انحصاری قدیمی مربوط به تکنولوژی که مورد استفاده گسترده هم قرار دارد، کمتر پیش می‌آید که بتوانند در چنین دادگاه‌هایی موفق بشوند.»

در مقابل، اما وکلای پل آلن اعلام کردند که یک تیم تحقیقاتی در حال بررسی این حقوق انحصاری و ارزش آنها در بازار امروز هستند. بسیاری از کارشناسان حقوقی در این مورد معتقدند که این روزها شکایت درباره نقض حقوق انحصاری می‌تواند منافع مالی بیشتری از فروش این حقوق داشته باشد و به همین دلیل هم این شکایت‌ها در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده‌اند.

شرکت NTP هم در ماه جولای گذشته شرکت‌های Apple، Microsoft و چهار شرکت اینترنتی دیگر را به نقض حق انحصاری مربوط به ارسال بی‌سیم ایمیل‌ها به گوشی‌های موبایل متهم کرد. در همین راستا هم شرکت بزرگ Research In Motion سازنده گوشی‌های BlackBerry در سال 2006 مبلغی برابر 5/612 میلیون دلار را برای چنین اتهامی به شرکت NTP پرداخته است. این موضوع نشان می‌دهد که پل آلن چندان هم بی‌حساب تیر پرتاب نکرده است.
منبع: وال استریت ژورنال

حق انحصاری و اتهامات

شاید بعضی از ما درست ندانیم که چیزی که این روزها پل آلن از آن به عنوان حق انحصاری یاد می‌کند و اصلا به خاطر نقض این حق انحصاری از غول‌های تکنولوژی شکایت کرده است، دقیقا چه چیزی است. با این اوصاف بد نیست بدانید که حق انحصاری (Patent) در واقع به گروهی از حقوق انحصاری گفته می‌شود که توسط دولت به یک مخترع یا نمایندگان آن برای یک مدت مشخص و محدود و البته در عوض ارائه عمومی آن اختراع داده می‌شود.

حقوق انحصاری که پل آلن در گذشته آنها را به نام شرکت خودش ثبت کرده بود و حالا مدعی است که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آنها را نقض کرده‌اند، عبارتند از:

حق انحصاری شماره 6263507:
این حق به یک وب‌سایت اجازه می‌دهد پیشنهاداتی را درباره موارد مرتبط با صفحه‌ای که در آن زمان کاربران در حال تماشای آن هستند، مرتبط با فعالیت آنلاین آنها یا سایت‌های مرتبط شبکه‌های اجتماعی، به این کاربران بدهد. (در این مورد در حال حاضر شرکت‌های AOL، Apple، eBay، Google، Netflix، Office Depot، OfficeMax، Staples، Yahoo و YouTube متهم شده‌اند)

حقوق انحصاری شماره 6034652 و 6788314:
بر اساس این حقوق تبلیغات آنلاین، نرخ سهام، اخبار به روز شده یا تصاویر ویدئویی می‌توانند به عنوان یک محتوای فلش متفرقه و خارجی روی نمایشگر کامپیوتر کاربر و در کنار فعالیت اصلی آن نمایش داده شوند. (شرکت‌های AOL، Apple، Google و Yahoo در حال حاضر درباره نقض این دو حق انحصاری متهم هستند)

حق انحصاری شماره 6757682:
این حق به خوانندگان یک گزارش خبری در یک وب‌سایت اجازه می‌دهد تا به سرعت لینک مطالب مرتبط با موضوع این گزارش خاص را در میان مطالب دیگر پیدا کنند. (در حال حاضر شرکت‌های AOL، Apple، eBay، Facebook، Google، Netflix، Office Depot، OfficeMax، Staples، Yahoo و YouTube به خاطر نقض این حق متهم شده‌اند).

آلن در گذشته

پل آلن (از پایین سمت راست) یکی از موسسان Microsoft به همراه بیل گیتس این شرکت را در سال 1975 تاسیس کرد و در سال 1983 آن را ترک کرد. با این حال، اما او همچنان به عنوان یکی از سهامداران غول نرم‌افزار دنیا فعالیت می‌کند. این عکس در سال 1978 گرفته شده است و در آن پل آلن و بیل گیتس به همراه اولین کارمندان شرکت Microsoft حضور دارند.

پل آلن به عنوان یک میلیاردر در سال 1997 یک شبکه تلویزیون کابلی به نام Charter را در سیاتل خریداری کرد. این شبکه تلویزیونی، اما در سال 2009 دچار ورشکستگی شد. در این تصویر پل آلن سرمایه‌گذاری در یک تیم فوتبال را جشن گرفته است.

پل آلن 57 ساله هنوز هم یکی از ثروتمندترین مردم جهان است. او حالا اما تمام انرژی و سرمایه خودش را برای شکایت از شرکت‌های بزرگ
تکنولوژی جهان در سیلیکون ولی گذاشته است. در این تصویر پل آلن با «مت هاسلبک» بازیکن راگبی در بازی‌های سال 2007 در حال صحبت کردن است.

پل آلن کیست؟

پل گاردنر آلن در روز 21 ژانویه 1953 در سیاتل واشنگتن متولد شده و یکی از بنیان‌گذاران شرکت بزرگ Microsoft است. او با دارایی‌های شخصی 5/13 میلیارد دلار در سال 2010 یکی از ثروتمندترین مردان جهان است. او مالک شرکت‌های تجاری مختلفی است و یکی از رهبران عرصه نرم‌افزارهای کامپیوتری محسوب می‌شود. او حتی مالک سه تیم ورزشی حرفه‌ای بسکتبال، راگبی و فوتبال هم هست.

در واقع آلن مشوق اصلی بیل گیتس برای ساختن و راه‌اندازی غول نرم‌افزاری جهان بوده است. او در سال 1983 به نوعی تومور لمفاوی مبتلا شد، اما چند ماه بعد این سرطان با موفقیت درمان شد، او اما سال گذشته دوباره به همین تومور، اما از نوع بدخیم آن مبتلا شده و همچنان در حال درمان است. آلن در سال 2000 بعد از آنکه از Microsoft کناره‌گیری کرد، 68 میلیون سهم از سهام خود در این شرکت را فروخت. با این حال، اما او هنوز مالک 138 میلیون سهم از سهام این شرکت است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed