تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: زندگی دیجیتال

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 27 مردادماه 1389  

 

چگونه از چشمان کنجکاو در اینترنت در امان بمانیم؟

 
 

اینترنت از فن‌آوری مراقبت و جاسوسی مملو شده اما می‌توان با پوشاندن ردپای خود از آن‌ها اجتناب کرد. 

 
 

اینترنت از فن‌آوری مراقبت و جاسوسی مملو شده اما می‌توان با پوشاندن ردپای خود از آن‌ها اجتناب کرد.

به گزارش ایسنا، تحقیقات یک ژورنال حاکیست بازدیدکنندگان تمامی سایت‌های بزرگ در اینترنت ردیابی می‌شوند اما راه‌هایی برای محدود کردن این شنود وجود دارد.

فعالیت وب‌گردی با استفاده از کوکی‌ها، بیکون‌ها و فلش کوکی‌ها که فایل‌های رایانه‌یی کوچک یا برنامه‌های نرم‌افزاری نصب شده در رایانه کاربر از سوی صفحات وب بازدید شده هستند، ردیابی می‌شود.

برخی از آن‌ها مفید هستند اما برخی دیگر از سوی شرکت‌ها برای ردیابی کاربران از سایتی به سایت دیگر و ایجاد پایگاه داده‌ای از فعالیت‌های آنلاین آن‌ها استفاده می‌شوند.

گام‌های ساده

مرورگرهای معروف مانند اینترنت اکسپلورر مایکروسافت، فایرفاکس بنیاد موزیلا، کروم گوگل و سافاری اپل امکانات تنظیم حریم خصوصی دارند. برای داشتن بیش‌تر گزینه‌های حریم خصوصی بهتر است جدیدترین نسخه مرورگر مورد استفاده‌تان را ارتقاء دهید.

کوکی‌ها را چک و پاک کنید؛ تمامی مرورگرهای معروف به کاربران امکان می‌دهند کوکی‌های نصب شده در رایانه‌شان را مشاهده و پاک کنند البته این شیوه بر اساس نوع مرورگر مورد استفاده متفاوت است.

به عنوان مثال در اینترنت اکسپلورر 8 باید به سراغ گزینه tools رفته و با مراجعه به Internet Options در بخش General گزینه‌هایی برای پاک کردن تمام یا برخی از کوکی‌ها وجود دارد. ممکن است صدها کوکی وجود داشته باشد، بنابراین پاک کردن تمامی آن‌ها ساده‌ترین راه است.

اما دفعه بعد که به بازدید از یک سایت مورد علاقه می‌روید ناچار خواهید بود کلمه عبور یا جزییات کاربریتان را که پیش از این در یکی از این کوکی‌ها ذخیره شده بود، مجددا وارد کنید.

تنظیم تنظیمات مرورگر؛ به‌محض اینکه کوکی‌ها را پاک کردید، می‌توانید نصب کوکی‌های جدید را محدود کنید. مرورگرهای معروف به شما امکان می‌دهند برای حفظ جزییات ورود و تنظیمات برای سایت‌هایی که به‌طور مرتب بازدید می‌کنید اما محدود کردن ردیابی و مسدود کردن کوکی‌های شخص ثالث، برخی از کوکی‌ها را قبول کرده و بقیه را مسدود کنید. سافاری به‌طور خودکار این کار را انجام می‌دهد اما مرورگرهای دیگر باید به‌صورت دستی تنظیم شوند.

معایبی برای مسدود کردن تمام کوکی ها وجود دارد. اگر به‌طور مداوم از سایت‌هایی بازدید می‌کنید، حذف کوکی‌ها موجب می‌شود در هر بازدید مجبور باشید اطلاعات ورود را وارد کنید.

اینترنت اکسپلورر امکان می‌دهد برمبنای خط مشی کوکی پلیسر، قواعدی را برای مسدود کردن کوکی‌ها تعیین کنید. یک گزینه کوکی‌هایی را که شامل سیاست حریم خصوصی نیست، مسدود می‌کند و دیگری کوکی‌های دیگر را که می‌توانند اطلاعات تماس کاربر را ذخیره کنند، مسدود می‌کند. این کنترل تحت گزینه Tools/Internet Options/Privacy قرار دارد.

هیچ مرورگر معروفی به کاربر اجازه نمی‌دهد بیکون‌ها را بدون نصب نرم‌افزار اضافی که به پلاگ این معروف است، ردیابی یا مسدود کند.

وب‌گردی "خصوصی" را فعال کنید؛ تمامی مرورگرهای معروف "حالت خصوصی" را برای محدود کردن کوکی‌ها عرضه می‌کنند. کروم آن را Incognito و اینترنت اکسپلورر آن را InPrivate Browsing می‌نامد اما این ویژگی تنها در نسخه 8 مرورگر مایکروسافت موجود است.

وب‌گردی خصوصی کوکی‌ها را مسدود نمی‌کند اما هر باری که کاربر مرورگر را ببندد یا وب‌گردی خصوصی را غیرفعال کند، کوکی‌ها را پاک و تاریخچه را به‌صورت موثر مخفی می‌کند.

وب‌گردی خصوصی گزینشی نبوده و تمام کوکی‌ها را اعم از مفید یا غیرمفید پاک می‌کند بنابراین شاید کاربر مایل باشد از وب گردی خصوصی به هنگام بررسی اطلاعات مربوط به سلامت خود استفاده کند.

کنترل فلش کوکی‌ها؛ نوع دیگری از کوکی‌ها هستند که برنامه معروف فلش ادوب سیستمز استفاده می‌کند تا اطلاعات را در رایانه شما ذخیره کند. فلش، متداول‌ترین برنامه برای نمایش ویدیوی آنلاین است. فلش کوکی‌ها نیز مانند کوکی‌های دیگر ممکن است در به یادآوری ترجیحات مانند تنظیم صدا برای ویدیوها مفید باشند اما بازاریابان نیز می‌توانند از فلش کوکی‌ها برای ردیابی فعالیت‌های آنلاین کاربر استفاده کنند.

می‌توان فلش کوکی‌های ذخیره شده در رایانه را پاک و مشخص کرد چه کوکی‌های شخص ثالثی مورد پذیرش قرار بگیرند.

عیب مسدود کردن کوکی‌های فلش شخص ثالث این است که برخی از سایت‌ها به کاربر اجازه نخواهند داد ویدیو یا محتوای دیگر را تماشا کنند.

گام‌های پیشرفته

نصب افزونه‌های خصوصی؛ برنامه‌های کوچکی که افزونه یا پلاگ این نامیده می‌شوند، می‌توانند به حفظ حریم خصوصی کمک کنند. برخی از آن‌ها به کاربر امکان می‌دهند ردیابی‌کنندگان را که از طریق مرورگر قابل مشاهده نیستند، کنترل کنند و باقی نیز به کاربر اجازه می‌دهند کوکی‌ها را بر اساس یک زمان‌بندی منظم پاک کنند.

اما همه مرورگرها نمی‌توانند از همه افزونه‌ها استفاده کنند و برخی دیگر از افزونه‌ها برای نصب نیاز به مهارت دارند. با این پیش‌بینی‌های احتیاطی، برخی از افزونه‌ها ممکن است ارزش یک نگاه را داشته باشند.

آبین؛ از سوی شرکت نوپایی به همین نام ساخته شده و تلاش می‌کند انواع متعدد از ردیاب‌گرها را کنترل کند. این برنامه به محض نصب شدن به کاربر هشدار می‌دهد چه زمانی یک وب سایت در حال نصب کوکی یا فلش کوکی برروی رایانه‌اش است.

همچنین این برنامه می‌تواند نوع سومی از ردیاب‌ها را که بیکون نام دارد، مشاهده و مسدود کند. بیکون یک شی نامرئی جاسازی شده در یک صفحه وب است که می‌تواند با کوکی‌ها تعامل داشته باشد. این برنامه تنها در نسخه آزمایشی برای افرادی که علاقه‌مند به تجربه این نرم‌افزار هستند، موجود است.

حریم خصوصی بهتر؛ این افزونه کنترل برروی فلش کوکی‌ها را فراهم می‌کند و آن‌ها را مسدود نکرده و تنها امکان می‌دهد قواعدی برای حذف آن‌ها تعیین شود.

گاستری؛ در ghostery.com قابل دسترس است و به کاربر کمک می‌کند بیکون‌ها را کنترل کند و هنگامی که یک بیکون در صفحه مورد بازدید کاربر وجود داشته باشد به وی هشدار داده و درباره کسی که بیکون را قرار داده و سیاست حریم خصوصی شرکت مربوطه جزییاتی ارایه می‌کند. با اینترنت اکسپلورر یا فایرفاکس کاربران می‌توانند بیکون‌هایی را که اطلاعات از رایانه می‌گیرند، مسدود کنند اما کروم قادر به این کار نیست.

کنترل تبلیغات

کاربرانی که از تبلیغات هدفمند آشفته می‌شوند، می‌توانند تبلیغات نمایش داده شده را مسدود یا محدود کنند. البته این ابزارها لزوما ردیابی را محدود نمی‌کنند. برخی از شبکه‌های تبلیغاتی ممکن است هم‌چنان اطلاعات مربوط به وبگردی کاربر را جمع آوری و آن‌ها را با دیگران مبادله کنند. حتی اگر کاربر از آن‌ها بخواهد به وی تبلیغات هدفمند نشان ندهد.

ابتکار تبلیغات شبکه که یک گروه صنعتی متشکل از شرکت‌های بازاریابی است به کاربران رایانه امکان می‌دهد از فهرست نمایش تبلیغات هدفمند از سوی حدود 50 شرکت در networkadvertising.org خارج شوند. اگر کاربری مایل نباشد، تبلیغات هدفمند اعضای این شبکه برمبنای وبگردی به وی نشان داده نخواهد شد.

سیستم‌های خروج از این فهرست به‌طور مضحکی با نصب کردن کوکی در رایانه کاربر کار می‌کنند. این کوکی‌ها به شبکه‌های تبلیغاتی می‌گویند ارسال تبلیغات هدفمند به رایانه کاربر را متوقف کنند. از آنجا که این سیستم‌ها برای کارکردن به کوکی‌ها متکی هستند، هر زمانی که کوکی‌ها از سیستم پاک شوند باید مجددا گزینه خروج از سیستم نمایش تبلیغات هدفمند انتخاب شود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed