تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: سه شنبه، 26 مردادماه 1389  

 

از هالیوود تا بالیوود با توئیتر

 
 

از اوباما گرفته تا بریتنی اسپیرز هر یک صفحه‌ای در سایت توئیتر دارند که هر چند دقیقه یک بار چیزی در آن برای مخاطبان می‌نویسند. ماجرا آمریکایی نیست. پائولو کوئیلوی برزیلی و ستاره‌های بالیوودی هم، توئیت می‌نویسند. 

 
 

دویچوله - از اوباما گرفته تا بریتنی اسپیرز هر یک صفحه‌ای در سایت توئیتر دارند که هر چند دقیقه یک بار چیزی در آن برای مخاطبان می‌نویسند. ماجرا آمریکایی نیست. پائولو کوئیلوی برزیلی و ستاره‌های بالیوودی هم، توئیت می‌نویسند.

اگر هر لحظه بتوانی به دنیا یا حداقل به گروهی از آن‌ها که خود انتخاب کرد‌ه‌ای، رایگان اس‌ام‌اس بفرستی چه می‌نویسی؟ سایت توئیتر که رقبای زیادی در فضای اینترنت دارد، در جولای ۲۰۰۶ با همین هدف قدم به دنیای شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌‌بوک، اورکات و ... گذاشت.

البته قرار نیست پیامک‌ها به گوشی‌های همراه مردم ارسال شود، بلکه قرار است صفحه‌ای در سایت توئیتر داشته باشی تا هر کس که می‌خواهد با مراجعه به آن، آخرین نوشته‌های اس‌ام‌اس‌گونه‌ات را بخواند. شباهت آن‌چه می‌توانی در صفحه‌ات بنویسی با اس‌ام‌اس در این است که هر دو قرار است کوتاه باشند و از همین رو محدودیت در تعداد حروف دارند. هر نوشته در توئیتر نمی‌تواند بیش از ۱۴۰حرف باشد.

جذابیت یک صفحه‌ی توییتر در چیست؟

نوشتن در توئیتر، یا آنطور که اهل آن می‌‌گویند "توئیت‌نویسی"، شاید مدلی از وبلاگ‌نویسی به صورت بسیار کوتاه و فشرده هم باشد. با این تفاوت که در وبلاگ‌نویسی هیچ مخاطبی انتظار ندارد که هر لحظه وبلاگت را به روز کنی، حال آن‌که در توئیتر ممکن است پیش بیاید که در طول نیم ساعت، چندین بار صفحه توئیتر محبوبت را "رفرش" کنی تا ببینی نویسنده آن چه چیز جدیدی "توئیت" کرده است.

اگرچه خیلی از اوقات این آشنایان هستند که مایلند از راه دنبال کردن توئیت‌هایت از روزگارت باخبر شوند، اما توئیتر جهانی‌ست با بیش از صد میلیون جمعیت که می‌توان در آن با افراد دیگر هم آشنا شد. تنها کافی‌ست آن‌چه آن‌ها توئیت می‌کنند با سلیقه‌ات جور در آید تا شروع به دنبال (فالو) کردن ساعت به ساعت و حتی چند دقیقه به چند دقیقه توئیترشان کنی.

تعداد دنبال‌کننده‌های یک صفحه توئیتر، معمولاَ نشانه خوبی از میزان جذابیت توئیت‌های نویسنده آن است. مگر آن‌که نویسنده از چنان شهرتی خارج از جهان اینترنت برخوردار باشد، که نامش مهم‌تر از جذابیت نوشته‌هایش باشد.

این همان چیزی‌ست که وقتی باراک اوباما توئیت می‌کند، اتفاق می‌افتد. چرا که به نظر می‌رسد بیش‌تر از نوشته‌های اوباما، آن‌چه اهمیت دارد این است که این رئیس‌جمهور ایالات‌متحده‌ست که دارد می‌نویسد.

از باراک اوباما تا بریتنی اسپیرز صورتی

با این همه، این فقط باراک اوباما نیست که در توئیتر صفحه‌ای دارد که چهار میلیون و ۸۲۹ هزار و ۵۱۱ نفر آن را دنبال می‌کنند. بریتنی اسپیرز که در صفحه صورتی رنگش در توئیتر می‌نویسد، حتی بیش از اوباما دنبال‌کننده دارد! پنج میلیون و ۵۲۸ هزار و ۷۵۰ نفر به طور ثابت پیگیر توئیت‌های بریتنی هستند.

اپرا وینفری، مجری محبوب و شناخته‌شده، هم (با سه میلیون و ۹۴۰ هزار و ۱۵ دنبال‌کننده) یکی از صفحات پرمخاطب توئیتر را از آن خود دارد.

البته حضور آدم‌های مشهور دنیا در توئیتر محدود به همین سه نفر نمی‌شود. با جستجوی افراد مشهور که توئیتر دارند، به لیست بلندبالایی از اسامی معمولاَ آمریکایی می‌رسی که در میان آن‌ها از سیاستمدار (مثلاَ جان مک‌کین ، رقیب سرسخت باراک اوباما و سارا پیلین، معاون پیشنهادی او) گرفته تا خواننده رپ و بازیگر و ورزشکار به چشم می‌خورد.

این‌که این افراد با چه انگیزه‌ای هر کدام به ساخت صفحه‌ای برای خود در توئیتر اقدام کرده‌اند، جای بحث دارد اما آن‌چه مشخص است این است که بیشتر این افراد خودشان صفحات توئیترشان را نمی‌نویسند بلکه یک نفر از دفتر آن‌ها این کار را انجام می‌دهد. شاید از همین رو هم باشد که بسیاری از تو‌ئیت‌های آن‌ها به نوعی حالت تبلیغاتی دارد.

با این همه این موضوع ظاهراَ چیزی از اشتیاق بسیاری از افراد برای دنبال کردن توئیترهای این افراد مشهور نکاسته است. چه خود باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در یکی از آخرین توئیت‌هایش از مردمی که تولدش را تبریک گفته‌اند تشکر کرده باشد، چه یک نفر از دفتر او، طرفدارانش مایلند که آن را بخوانند.

پاریس هیلتون، از پرخواننده‌ترین‌ها

اما در بسیاری از مواقع به سرعت از لحن و نوع توئیت‌ها می‌توان حدس زد که نویسنده‌ی معروف آن خود اقدام به نوشتن توئیت‌ها می‌کند نه کارمندی که در استخدام اوست!

این قبیل توئیت‌ها در کنار شهرت نویسنده‌ی آن، شاید توئیتر جذابی برای توئیت‌بازان بسازد. با این همه همیشه هم طرفداران آن به زیادی تعداد طرفداران توئیترهای رسمی افرادی نظیر اوباما نیست.

پائولو کوئیلو، نویسنده برزیلی که در ایران نیز از شهرت زیادی برخوردار است، اگرچه توئیت‌هایش حکایت از افکار و زندگی‌اش دارد، اما تنها ۶۴۱ هزار دنبال‌کننده ثابت دارد. تعداد دنبال‌کننده‌های توئیترهای الیزابت تیلور و دیوید لینچ از این هم کمتر است. تیلور، ۲۳۳ هزار و ۳۵۹ و لینچ، ۳۴۶ هزار و ۹۷۳ نفر دنبال‌کننده ثابت دارد.

البته در این میان پاریس هیلتون، مدل آمریکایی و از وارثان صاحب هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون، که دارای شهرت منفی در زمینه استفاده از مواد هم هست و ظاهراَ خود توئیترش را به روز می‌کند، حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار خواننده‌ی ثابت دارد.

توئیت‌های بالیوودی به انگلیسی

توئیت‌‌نویسی فقط به ستارگان هالیوود محدود نمی‌شود. اگرچه تعداد توئیت‌نویس‌ها در میان ستارگان هندی کمتر از آمریکایی‌ست اما بالیوودی‌ها هم دستی در نوشتن دارند.

آبیشک باچان، بازیگر جوان و پسر آمیتا باچان معروف، یکی از توئیت‌نویس‌های بالیوود است. البته تعداد دنبال‌کننده‌های ثابت توئیتر او به پای همتاهای آمریکایی خود نمی‌رسد. صفحه توئیترش که با عکس‌های مختلف از فیلم‌هایش تزئین شده، ۳۱۹ هزار و ۴۶۴ نفر مخاطب ثابت دارد. او به انگلیسی توئیت می‌کند.

آرجون رامپال، دیگر بازیگر جوان هندی‌ست که با صد هزار و ۲۲۴ خواننده‌ی ثابت، به صورت فعال مدام در حال توئیت‌نویسی اغلب شخصی و البته به زبان انگلیسی‌ست.


از میان آخرین توئیت‌ها

باراک اوباما: ما به این درک رسیده‌ایم که در هر مقطعی از تاریخ، راه پیش‌روی و کامیابی در زندگی جمعی ما به عنوان یک ملت، این است که آموزش را در اولویت قرار دهیم. (آخرین توئیت، دوشنبه، ۹ اوت، )

- اقلیتی در سنا در تلاش است تا از تصویب طرح اشتغال‌زایی برای صنایع کوچک جلوگیری کند و این واقعا شرم آور است. اکنون وقت پیش‌روی است. (دوشنبه، ۹ اوت،)

الیزابت تیلور: هر نفسی که امروز می‌کشی باید همراه با فکر عزیزی در ذهنت باشد. من عاشقت هستم! (جمعه،۲۳ جولای ۲۰۱۰)

- هیچ کس نقش الیزابت تیلور را بازی نخواهد کرد، بجز خودش. (جمعه، ۲۳ جولای ۲۰۱۰)

پاریس هیلتون: همین الآن تماشای فیلم "۵۰۰ روز از تابستان" را تمام کردم. کاملاَ لذت بردم! یک فیلم ناز و سرگرم‌کننده. می‌روم که بخوابم. همگی خواب‌های خوب ببینید! (آخرین توئیت، سه‌شنبه، ۱۰ اوت)

و بخوانید توئیت پاریس را وقتی که در کنار آرایشگر محبوب‌اش است که به خوب بلوند کردن موها شهرت دارد:

- با مایکل بوی‌چاک (لینک به صفحه توئیتر بوی‌چاک) در خانه. عاشقش هستم. جز او به هیچ کس دیگری درباره موهایم اعتماد ندارم. او بهترین است. (یک‌شنبه، ۸ اوت)

پائولو کوئیلو: ما باید دشمنان‌مان را انتخاب کنیم، راه دیگری وجود ندارد. (سه‌شنبه، ۱۰ اوت)

- در جواب همه آن‌هایی که از من درباره نحوه‌ی نوشتنم می‌پرسند: "از اول شروع می‌کنم و تا آخر می‌روم! بعد دست نگه می‌دارم." (آلیس در سرزمین عجایب) (دوشنبه، ۹ اوت)

آرجون رامپال: همیشه دیوانگی‌هایی در عشق وجود دارد. اما در دیوانگی هم دلایلی هست. (آخرین توئیت، سه‌شنبه ۱۰ اوت)

او که بر اساس توئیت‌های دیگرش هم‌اینک مسافرتی به انگلیس کرده است، توئیت می‌کند:

- دیروز روز خوبی داشتم و تمام شد، یک عالم مصاحبه‌های فوق‌العاده. الآن دارم می‌روم بیرون تا یک خرید سریع برای بچه‌ها انجام دهم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed