تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: سخت‌افزار

تاریخ ارسال: دوشنبه، 25 مردادماه 1389  

 

اختلاف قیمت دوربین‌های عکاسی در بازارهای جهانی و ایرانی: ۱۰ درصد گران تر می‌خریم

 
 

بازار دوربین‌های عکاسی مانند هر کالای دیگری، طی سال‌های اخیر دستخوش تغییر و تحولاتی چه از لحاظ تکنولوژی و چه از لحاظ قیمت و ... بوده است.  

 
 

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، مریم عسگری - بازار دوربین‌های عکاسی مانند هر کالای دیگری، طی سال‌های اخیر دستخوش تغییر و تحولاتی چه از لحاظ تکنولوژی و چه از لحاظ قیمت و ... بوده است.


علاوه بر اینکه طی سال‌های اخیر دوربین‌های عکاسی دیجیتال جای نمونه‌های آنالوگ را گرفته‌اند و روز به روز تنوع مدل و ویژگی‌های تکنولوژیکی این کالاها افزوده می‌شود، شرکت‌های بیشری نیز به عرضه این کالا و ارائه خدمات پس از فروش برای دوربین‌های عکاسی دیجیتال می‌پردازند، البته این موضوع، یعنی افزایش تعداد شرکت‌های عرضه‌کننده و گارانتی‌کننده دوربین عکاسی موضوعی ناآشنا در بازار نیست و در بازار کالاهای دیگری نظیر لپ‌تاپ، دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی و... هم شاهد این مساله هستیم، اما موضوعی که مطرح است اختلاف شدید قیمت دوربین‌های عکاسی با گارانتی‌های مختلف است.

به عنوان مثال بین قیمت یک دوربین عکاسی دیجیتال با گارانتی نورنگار با همان دوربین با گارانتی شرکت دیگری شاهد یک اختلاف 40 تا 100 و گاه 150 هزار تومانی هستیم. این موضوع تا حدودی باعث سردرگمی‌خریداران و حرف و حدیث‌هایی در بازار شده است.
گروهی معتقدند علت ارائه دوربین‌های عکاسی با قیمت کمتر از سایر نمایندگی، عدم ارائه خدمات پس از فروش مطلوب از سوی شرکتی است که قیمت‌های کمتری برای دوربین‌اش در نظر گرفته‌اند و گروهی از واردات این دوربین‌ها از مبادی غیر رسمی ‌می‌گویند. گروهی نیز برخوردی جانبدارانه نسبت به این موضوع دارند و می‌گویند در نظر گرفتن سود کمتر، در مقابل فروش بیشتر از دلایل ارائه کالا با قیمت کمتر توسط برخی از نمایندگی‌های فروش است.

به هر حال به هر دلیل باشد در بازار داخلی دوربین عکاسی شاهد یک چنددستگی قیمت دائم هستیم.

چند دستگی که این سوال را نزد خریداران دوربین‌های عکاسی پیش می‌آورد که واقعا باید دوربین عکاسی را از چه شرکتی خریداری کنند.

علاوه بر اینها یک اختلاف قیمت 10 تا 15 درصدی بین قیمت دوربین‌های عکاسی در بازار داخلی و بازار جهانی وجود دارد که این موضوع تا حدودی به دلیل مسائلی مانند حقوق گمرکی و هزینه‌های حمل و نقل و ... برای خریداران قابل هضم است.

اختلاف قیمت بین بازار داخلی و جهانی

اختلاف قیمت کالاها بین بازار داخلی و جهانی موضوعی است که تقریبا برای خریداران کالاهای مختلف جا افتاده است و کمتر کسی را می‌توان یافت که نسبت به این موضوع اعتراضی داشته باشد.

به بیان ساده‌تر، نمایندگی‌های فروش خریداران را با دلایلی مانند، پرداخت حقوق گمرکی، هزینه‌های حمل و نقل و خدمات پس از فروش و بیمه و... راضی می‌کنند.

اما نکته‌ای که مطرح است این است که تعرفه واردات دوربین‌های عکاسی تنها چهار درصد است و با توجه به این موضوع که تعرفه واردات کالاهای دیگری در حوزه کامپیوتر و دیجیتال در این حد است، ولی شاهد اختلاف قیمت کمتری برای این کالا در بازار جهانی و داخلی هستیم. فعالان بازار تنها دلیل این تفاوت قیمت را ارائه خدمات پس از فروش قوی و متمرکز برای دوربین‌های عکاسی عنوان کرده و می‌گویند علاوه بر اینکه اکثر شرکت‌ها گارانتی تعویض دوربین را برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند، دوربین عکاسی را بیمه نیز می‌کنند که این مستلزم پرداخت هزینه بیمه است.

البته برخی از عرضه‌کنندگان دوربین زیر بار این موضوع نمی‌روند و می‌گویند اختلاف قیمت چندانی بین محصولات آنها در بازار داخلی و بازار‌های جهانی وجود ندارد. شرکت بازرگانی ایران، نمایندگی فروش محصولات صوتی و تصویری سونی در ایران از دسته شرکت‌هایی است که می‌گوید این شرکت تمام سعی خود را می‌کند تا اختلاف زیادی بین قیمت محصولات این برند، به ویژه دوربین‌هایش با بازار‌های جهانی وجود نداشته باشد.

اما سایر نمایندگی‌های فروش دوربین‌های عکاسی، منکر این اختلاف قیمت نیستند. جماعت، مسوول یکی از نمایندگی‌های فروش شرکت نیکونگرش، عرضه‌کننده دوربین‌های عکاسی نیکون میزان اختلاف قیمت دوربین‌های عکاسی در بازار‌های جهانی و داخلی را ده در صد عنوان کرد و گفت: به دلیل مسائل تعرفه‌ای و هزینه‌های خدمات پس از فروش و بیمه دوربین‌ها با یک اختلاف ده درصدی قیمت بین دوربین‌های عکاسی در بازار داخلی و بازارهای جهانی مواجه هستیم.
آفومار، نورنگار و... نیز این موضوع را تایید کردند.

دوربین‌های کانن

دوربین‌های کانن با نمایندگی شرکت‌های آفوما و نور نگار در بازار داخلی عرضه می‌شوند، ولی بنا به دلایلی قیمت دوربین‌هایی که توسط آفومار ارائه می‌شود با قیمت‌هایی که توسط نور نگار ارائه می‌شود، در حدود 50 تا 100 هزار تومان متفاوت است.

به عنوان مثال، قیمت مدل EOS-550D که یک دوربین پرفروش در بازار داخلی است، با گارانتی نور نگار 880 هزار تومان است.

در حالی‌که همین دوربین با گارانتی شرکت آفومار با قیمت یک میلیون و 70 هزار تومان به فروش می‌رسد، البته قیمت واقعی این دوربین در بازارهای جهانی 632 یورو، حدود 840 هزار تومان است. همچنین مدل EOS 50D از دوربین‌های حرفه‌ای خوش فروش کانن در بازار داخلی است که با گارانتی شرکت آفومار با قیمت یک میلیون و 70 هزار تومان و با گارانتی شرکت نورنگار با قیمت 970 هزار تومان به فروش می‌رسد، البته آفومار این دوربین را همراه با یک لنز با قیمت یک میلیون و 577 هزار تومان به فروش می‌رساند. این دوربین همراه سایر تجهیزات اضافی با قیمت یک میلیون و 793 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت این دوربین در بازار‌های جهانی نیز به طور متوسط حدود 900 تا یک هزار و 150 دلار است که این اختلاف قیمت به دلیل همراهی دوربین با لنز بوده است.

همچنین مدل EOS 450D از دوربین‌های پرفروش کانن در بازار داخلی است که با گارانتی آفومار با قیمت 621 هزار تومان به فروش می‌رسد. این دوربین همراه با لنز با قیمت 718 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت EOS 450D در بازارهای جهانی نیز حدود 550 تا 624 دلار است.

مدل‌های IXUS 210 وixus 130 نیز از دوربین‌های نیمه حرفه‌ای کانن است که در بازار داخلی با گارانتی آفومار به ترتیب با قیمت 383 هزار تومان و 297 هزار تومان به فروش می‌رسند.

مدل ixus 210 در بازار جهانی با قیمتی حدود 195تا 272 یورو و مدل IXUS 130 با قیمتی 168 تا 186 یورو به فروش می‌رسند.

به گفته یار محمدی، یکی از کارشناسان فروش شرکت آفومار کلیه دوربین‌های این برند با گارانتی یکساله شرکت آفومار و بیمه این شرکت به فروش می‌رسند.

وی علت اختلاف قیمت بین دوربین‌های این برند را با نمایندگی آفومار و نورنگار ارائه بیمه مخصوص شرکت آفومار می‌داند. در حالی‌که نورنگار برای دوربین‌هایش بیمه در نظر نگرفته است، اما عمادی، مدیر فروش شرکت نورنگار معتقد است این شرکت سود کمتری را برای خود در نظر می‌گیرد و درصدد است این دوربین‌ها را با کمترین میزان اختلاف قیمت با بازارهای جهانی به مصرف کننده عرضه کند.

نیکون

دو شرکت نیکونگرش و نورنگار نیز به عرضه دوربین‌های نیکون در بازار داخلی می‌پردازند.
بر اساس اعلام جماعت، مسوول یکی از نمایندگی‌های فروش شرکت نیکونگرش، در حال حاضر مدل D90 از دوربین‌های نیکون در بازار فروش خوبی دارد که با گارانتی شرکت نیکونگرش با قیمت یک میلیون و 150 هزار تومان به روش می‌رسد.

این دوربین با گارانتی شرکت نورنگار نیز با قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان به فروش می‌رسد. و اما قیمت جهانی این دوربین حدود 974 تا یک هزار و 90 دلار است.

مدل D5000 نیز از دوربین‌های حرفه‌ای پرفروش نیکون است که با ضمانت شرکت نیکونگرش با قیمت 790 هزار تومان و با ضمانت شرکت نورنگار با قیمت 680 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت این دوربین در بازارهای جهانی نیز 625دلار است.

مدل P100 نیز از دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای پرفروش این برند در بازار داخلی است که با گارانتی نورنگار با قیمت 430 هزار تومان و با ضمانت شرکت نیکونگرش با قیمت 520 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت این دوربین در بازارهای جهانی هم 338 دلار است.
به گفته جماعت، مسوول فروش این شرکت، دوربین‌های این برند با گارانتی شرکت نیکونگرش با گارانتی یکساله و بیمه تعمیرات و تعویض به فروش می‌رسد.

پاناسونیک

در بین دوربین‌های عکاسی دیجیتال برند پاناسونیک نیز مدل TZ10 از پرفروش‌های بازار معرفی شد. این دوربین نیمه حرفه ای در بازار با قیمت 480 هزار تومان و با ضمانت شرکت بانیان الکتریک به فروش می‌رسد. قیمت جهانی این دوربین در بازار جهانی نیز 267 یورو است.

حسینی، مسوول فروش یکی از نمایندگی‌های فروش این شرکت با بیان این مطلب که پاناسونیک بیشتر روی محصولات کامپکت مانور می‌دهد، گفت: در حال حاضر دوربین‌های خانگی که ظاهری شبیه دوربین‌های حرفه‌ای لنز خور دارند، فروش خوبی در بازار دارند. وی همچنین مدل FZ35 را از دوربین‌های نیمه حرفه‌ای پرفروش خانگی این برند در بازار داخلی معرفی کرد که با قیمت 467 هزار تومان به فروش می‌رسد.
قیمت این دوربین در بازار جهانی نیز 443 دلار است.

و اما مدل FG1 از دوربین‌های ضدضربه و ضد آب این برند است که با قیمت 385 هزار تومان به فروش می‌رسد. این دوربین در بازار جهانی قیمتی حدود 310 تا 330 دلار دارد.

برندهای گمنام

سونی، سامسونگ، المپیوس و سیگما از برندهای دیگری هستند که در بازار داخلی با گارانتی شرکت‌هایی نظیر سام‌سرویس، شرکت بازرگانی ایران، نورنگار و... به فروش می‌رسند، ولی نمایندگی فروش برخی از این برندها تمایلی برای معرفی مدل‌های پرفروش خود ندارند.

مدیر فروش یکی از این شرکت‌های عرضه‌کننده دوربین عکاسی علت این امر را لو رفتن مدل‌های پرفروش این برند نزد رقبا دانست و گفت: در صورتی که سایر رقبا نسبت به مدل‌های پرفروش ما آگاهی یابند، روی این مدل‌ها با قابلیت‌های بیشتر با برند دیگر مانور می‌دهند و به این ترتیب بازار را از دست ما می‌گیرند.

به هر حال برخی از نمایندگی‌های فروش در تهیه این گزارش حاضر به همکاری در تهیه این گزارش نشدند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed