تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای مطبوعات

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 7 مردادماه 1389  

 

محمد‌علی رامین: حتی یک نشریه منتقد در دولت هاشمی وجود نداشت

 
 

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت هاشمی، حتی یک نشریه که منتقد دولت باشد در کشور وجود نداشت و رسانه‌ها جرأت نقد عملکرد اقتصادی و برنامه‌های دولت را نداشتند. 

 
 

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دولت هاشمی، حتی یک نشریه که منتقد دولت باشد در کشور وجود نداشت و رسانه‌ها جرأت نقد عملکرد اقتصادی و برنامه‌های دولت را نداشتند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد‌علی رامین امروز در نشست هم‌اندیشی مدیران مسئول روزنامه‌های اقتصادی با طرح این سؤال که چگونه می‌توانیم اقتصاد مطلوب اسلامی را در حوزه مطبوعات و رسانه‌های کشورمان پیگیری کنیم، اظهار داشت: اقتصاد از مقولاتی است که ما هنوز نتوانستیم یک طرح جامع برای آن ارائه کنیم، آنچه که در کشورمان داریم همان چیزهایی است که در دنیا به‌عنوان مبانی اقتصاد رایج است.

وی ادامه داد: زمانی این بحث در اقتصاد دنیا ‌مطرح بود که آیا باید اقتصاد سوسیالیستی باشد یا کاپیتالیستی و در نهایت با فروپاشی نظام سوسیالیستی، نظام لیبرالیستی تسلط خود را در جهان گستراند؛ حال باید بررسی کنیم که جهان اسلام و با تکیه بر آموزه‌های اقتصاد اسلامی چگونه می‌تواند به ترویج مبانی اقتصاد اسلامی بپردازد و چگونه رسانه‌های‌ کشور می‌توانند به سمت اقتصاد مطلوب محمد و آل محمد(ص) حرکت کنند.

ملا‌سعیدی مدیر‌مسئول روزنامه هدف و اقتصاد در ادامه این نشست هم‌اندیشی با اشاره به موضوع مبنایی حلال و حرام در اقتصاد اسلامی گفت: برای مشخص شدن این مبنا باید به برنامه‌های ارائه شده از سوی دولت توجه کرد چرا که اصل سیاست‌گذاری‌های اقتصادی توسط دولت انجام می‌شود و اگر دولت برنامه‌ای خاص در این خصوص داشته باشد می‌تواند به مطبوعات ارائه کند؛ دولت باید تکلیف خود را با این موضوع مشخص کند که آیا اقتصاد کشور اسلامی است یا خیر، اگر اسلامی است باید موازین اسلامی از جمله حلال و حرام، موضوع ربای بانکی و سایر موضوعات در نظام اقتصادی کشورمان رعایت شود و مطبوعات تکلیف خود را در خصوص سیاست‌گذاری‌های کلان دولت بداند.

تقی‌پور، مدیر مسئول روزنامه عصر اقتصاد نیز اظهار داشت: در طول 30 سال گذشته نظام جمهوری اسلامی ایران با رهبری حضرت امام خمینی(ره) توانست اندیشه نویی را به جهان ارائه کند و این اندیشه حضرت امام معادلات جهانی را متحول کرد و نظام ما در مسیر پیشرفت و تعالی قرار داشته و اینکه بگوئیم در حوزه اقتصاد در طول سالیان گذشته کاری نشده و با افراط و تفریط نسبت به گذشته نظام اظهارنظر شود و دستاوردهای 30 ساله نظام را زیر سؤال ببریم، کار صحیحی نیست، اگر مسیر ما در طول سال‌های پس از انقلاب، انحرافی بود حضرت امام قطعا نسبت به آن نهیب می‌زد، چرا که حضرت امام همواره در مواجهه با انحرافات فریاد برمی‌آورد و نظرات خود را با صراحت به مردم اعلام می‌کرد.

تقی‌پور در ادامه با بیان این نکته که رسانه‌ها ذاتاً در اقتصاد نمی‌توانند صاحب‌نظر باشند، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم وارد موضوعاتی که در این جلسه طرح شده، شویم باید مبانی بحث مشخص شود.

رامین نیز در ادامه با پذیرش حق نقد در فضای رسانه‌ای کشور برای منتقدان اظهار داشت: ما به دنبال راهکاری هستیم که همه بتوانند در کنار هم نقطه‌نظرات خود را مطرح کنند؛ اینکه بگوئیم در طول 30 سال گذشته هر‌آنچه که انجام داده‌ایم درست بوده، قطعا در مسیر رشد و تعالی نخواهد بود و اگر هم بگوئیم در گذشته هرچه شده، درست نبوده است این نیز یک رویه باطل است؛ نظام ما یک رویکرد اسلامی و اصیل داشته است و سیاست‌های کلی و جهت‌گیری‌های نظام توسط حاکمیت اتخاذ شده است و این راهبردهای دولت‌ها بوده که با هم متفاوت بوده که باید این راهبردها مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بحث ما بررسی عملکردهای اقتصادی است و نه رویکردهایی که رأس نظام تعیین کرده است؛ حضرت امام(ره) بین اسلام آمریکایی و اسلام ناب، بین اسلام مستضعفان و اسلام مستکبران، اسلام جهانخواران و اسلام بندگان خدا تقسیم‌بندی قائل شدند و این تعاریف و نهیب‌های حضرت امام به شیوه‌های اقتصادی برمی‌گردد.

رامین خاطرنشان کرد: در طول 20 سال گذشته و در دوران رهبری مقام معظم رهبری، ایشان بارها از عدالت در برابر توسعه دفاع کردند و مبانی توسعه را که از طریق بانک جهانی تحمیل می‌شود زیر سؤال بردند، مسئولان را در دولت‌های هاشمی و خاتمی مورد سؤال قرار دادند و بیانیه 8 ماده‌ای خود را در خصوص مبارزه با فقر، فساد و تبعیض صادر کردند و همه این مسائل به موضوع اصلاح اقتصاد کشور مربوط می‌شود؛ رهبری نظام با صراحت و به کرات عملکرد اقتصادی دولت‌ها را مورد نقد قرار دادند و انتظاراتی را در این خصوص مطرح کردند که دولت‌ها عمل نمی‌کردند و البته رسانه‌های ما نیز عملکرد مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در این خصوص نداشتند.

وی با تذکر این نکته که نباید واقعیات را نادیده بگیریم و عملکرد خود را توجیه کنیم، تصریح کرد: اگر عملکرد ما در راستای توصیه‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری می‌بود، وضعیت ما عوض شده بود و ما می‌توانستیم برای اقتصاد جهانی یک الگوی اقتصاد اسلامی را ارائه کنیم که جهان از این ظلم اقتصادی‌ موجود رهایی یابد اما امروز تاثیر ما بر اقتصاد جهانی اندک است و از ظرفیت‌های اسلامی خودمان استفاده نکردیم.

رسانه‌ها برای رهایی اقتصاد جهانی از یوغ دلار چه کرده‌اند

رامین در ادامه با اشاره به تسلط دلار در طول 60 سال گذشته بر تمام اقتصاد جهانی گفت: واقعا چه حرکتی در رسانه‌های خودمان انجام داده‌ایم که انحصار ارزهای غربی شکسته شود و اقتصاد جهانی از زیر یوغ دلار خارج شود؛ آیا نمی‌شود از میان 192 کشور جهان که با هم ارتباطات نزدیکی دارند، ارزهای مشترکی بین این کشورها تعریف شود،‌ آیا اتحادیه‌هایی مثل سازمان کنفرانس اسلامی که منابع عظیم ذخایر زیرزمینی و منابع عظیم نیروی انسانی را در اختیار دارد، نمی‌تواند یک ارز واحد را در جهان اسلامی ارائه کنند؟

رامین افزود: در عرصه مسائل داخلی، آیا صاحب‌نظران اقتصادی و حوزوی ما یک کار ویژه‌ جدید را در بعد هزینه‌های ملی در خصوص وجوهات شرعی نمی‌توانند انجام دهند، وجوهات شرعی چه نقشی در اقتصاد امروز ایران بازی می‌کند، رابطه بین وجوهات و مالیات چیست؛ مسائلی از این دست را رسانه‌ها می‌تواند به بحث و بررسی آن بپردازد.

در ادامه سعید تقی‌پور مدیرمسئول جهان اقتصاد اظهار داشت:‌ اگر در برآورد وضعیت فعلی، مطلق‌‌انگاری کنیم، به بیراهه خواهیم رفت؛ زمانی که مطلق‌انگاری کنیم و بگوئیم که تمام عملکردهای دولت‌های قبل غلط بوده، دیگر در حوزه رسانه‌ها نیز نخواهیم توانست تحلیل صحیحی از وضعیت فعلی خودمان داشته باشیم.
مدیر‌مسئول روزنامه جهان اقتصاد با اشاره به این نکته که نخستین پرونده مطبوعاتی که در زمان دولت هاشمی تشکیل شده متعلق به وی بوده است، اظهار داشت: تا زمانی که برداشت درستی از توانایی و موقعیت مطبوعاتی خودمان نداشته باشیم، رسانه‌ها نمی‌توانند کارکرد صحیحی داشته باشند و برداشتی که از رسانه‌ها داریم باید برداشتی واقع‌بینانه و درست باشد.

رامین در خصوص اظهارات مورد اشاره تقی‌پور و تشکیل پرونده مطبوعاتی برای وی در زمان دولت هاشمی اظهار داشت: در دولت هاشمی، حتی یک نشریه که منتقد دولت باشد، در کشور وجود نداشت و رسانه‌ها جرأت نقد عملکرد اقتصادی و برنامه‌های دولت را نداشتند اما در دولت فعلی نقدها به قدری تشدید شده که در برخی از موارد به سمت توهین و افترا حرکت کرده و عملکرد مطبوعاتی ما در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری ضعیف بوده است.

سیف‌الله یزدانی، مدیرمسئول روزنامه عصر اقتصاد نیز در ادامه این نشست هم‌اندیشی اظهار داشت: در سال 77 به اتفاق عده‌ای از دوستان خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان فرمودند که قسط و عدل هدف نهضت تمام انبیای الهی بوده است و بنده در این جلسه قلبا خوشحال شدم که تشخیص ما در حوزه رسانه و پرداختن به موضوع عدالت صحیح بوده و ما در مسیر جریان انقلاب و اسلام حرکت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی، نشریات کشور الجزایر به موضوع جنگ ما و اوضاع داخلی ایران پرداختند و آنها این مسئله را مطرح می‌کردند که کشورشان با وجودی که درگیر هیچ جنگ و بحرانی نبوده، جزو کشورهای مقروض با بدهی سنگین خارجی محسوب می‌شود اما کشور ایران، علی‌رغم جنگ تحمیلی و هزینه‌های سنگین آن، یک ریال نیز بدهی ندارد و روزنامه‌های الجزایر این موضوع را طرح کردند که ما اسلام داخل ایران را می‌خواهیم.

یزدانی خاطرنشان کرد: ‌ما به لحاظ مبنایی و داشتن منابع غنی و اصیل اسلامی هیچ مشکل و کمبودی نداریم اما باید کمبود منابع در حوزه رسانه‌های خودمان را ببینیم به طور مثال تمام تحریریه روزنامه عصر اقتصاد تنها 20 نفر است و اکثر مطالبی که ما در روزنامه منتشر می‌کنیم، کپی پیست است؛ ما دغدغه مسائل کلان کشور را داریم اما با وضع شرایط موجود، پرداختن به این امر ممکن نیست.

رامین در ادامه این نشست اظهار داشت: برخی از روزنامه‌های اقتصادی، تنها تلاششان تخریب عملکرد اقتصادی دولت است و در چنین مواردی ما ناچار از برخورد با این روزنامه‌ها هستیم در عین حالی که شخصیت حقیقی مسئولان این روزنامه‌ها برای ما بسیار محترم و قابل احترام است اما ما تنها به محتوای منتشر شده در روزنامه‌ها توجه داریم.

بیگی سردبیر روزنامه عصر اقتصاد نیز در این نشست هم‌اندیشی با طرح موضوع مشکلات نظام آموزشی اقتصادی کشور اظهار داشت: اکثر مباحث و مطالبی که هم‌اکنون در نظام دانشگاهی و چارت آموزشی رشته‌های اقتصادی ما ارائه می‌شود، مباحث و تولیدات غرب و تفکرات لیبرالیستی است و ما خودمان در تولید نرم‌افزار در حوزه اقتصاد با مشکل مواجهیم.

وی افزود: اکثر فارغ‌التحصیلان رشته‌های اقتصاد، ما علمشان در خصوص اقتصاد لیبرالیستی غرب بیش از تسلط آنها نسبت به اقتصاد اسلامی است.

رامین در این خصوص اظهار داشت: هیچ یک از بانک‌های غربی، نرخ سود آنها 2 رقمی نیست در صورتی که در ایران حتی نتوانسته‌ایم این امر را که در کشورهای غربی کاملا پذیرفته شده است را با همین فارغ‌التحصیلان خود تأمین کنیم و لااقل طبق آموزه‌های اقتصاد غرب در این حوزه عمل کرده باشیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تذکر این نکته که رسانه‌ها مخصوصا روزنامه‌های اقتصادی باید بتوانند خلأ‌هایی که وجود دارد را به مسئولان نظام گوشزد کنند و توجه حاکمیت را به برخی خطرات و مخاطرات جلب کنند، اظهار داشت: بسیاری از اطلاعات منعکس‌شده در رسانه‌‌های ما، قیمت‌های گزافی دارند که رسانه‌های ما این اطلاعات را به حراج می‌گذارند؛ بسیاری از این اطلاعات جای انتشار عمومی ندارند بلکه باید به مسئولان رسانده شوند تا در خصوص آن تصمیم‌گیری شود اما بسیاری از رسانه‌های کشور بدون دقت این مطالب را منتشر می‌کنند و دشمنان نظام و کشور نهایت سوء‌استفاده را از این اطلاعات می‌‌کنند.

وی تصریح کرد: رسانه‌های ما اخبار خودشان را دسته‌بندی نمی‌کنند و این موضوع جای تأمل و بررسی دارد؛ برخی از آمار و ارقام را به هیچ وجه نمی‌توانیم در رسانه‌های غربی پیدا کنیم و آنها در انتشار مطالب و اطلاعات، کاملا منافع ملی خود را مدنظر دارد و این نکته‌ای است که باید رسانه‌های ما نیز به آن دقت و توجه داشته باشند.

در ادامه این نشست، میرزاخانی سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد با طرح این مسئله که رسانه‌ها را به‌صورت کلی نمی‌توان مورد نقد قرار داد بلکه باید به‌صورت مستقل به نقد و بررسی هر یک از رسانه‌ها پرداخت، اظهار داشت: موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از موضوعاتی است که رسانه‌ها در طول سالیان اخیر بسیار به آن پرداخته‌اند و قبل از اینکه این موضوع توسط دولت مطرح شود، اولین جایی که این موضوع در آن طرح و بررسی شد، رسانه‌ها بودند که این موضوع را مطرح کردند که نحوه تخصیص منابع به‌‌صورت فعلی بیشتر به سمت اقشار ثروتمند جامعه است و این با اصول مسلم اسلامی در تضاد است و رسانه‌ها خواستار آن شدند که تخصیص منابع باید اصلاح شود و عدالت در آن لحاظ شود.

محمدی از کارشناسان و مشاوران اقتصادی معاونت مطبوعاتی در پایان این نشست هم‌اندیشی با تذکر این نکته که جایگاه روزنامه‌خوانان در جامعه ما قابل قبول نیست، اظهار داشت: وضعیت فعلی تعداد روزنامه‌خوانان کشور در شأن کشور فرهنگی مثل ایران نیست و از آنجا که بسیاری از افراد جامعه که فرصت کافی برای مطالعه کتاب ندارند به خواندن روزنامه روی می‌آورند، از این رو روزنامه‌ها باید به سمت نشر مطالب کلیدی و مبنایی در جامعه حرکت کنند تا بتوانند افکار عمومی جامعه را شکل دهند و روشنگری کنند.

وی افزود: متاسفانه روزنامه‌های ما بسیار کم به مباحث علمی و تخصصی می‌پردازند و حتی روزنامه‌های موفق ما نیز بیشتر رویکردشان تجاری است و تألیف و تولید در آنها بسیار کم است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed