تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تاریخ ارسال: سه شنبه، 29 تیرماه 1389  

 

محمدعلی رامین: نماز جمعه قوی‌ترین رسانه است / ائمه جمعه خطبه‌ها را کوتاه کنند

 
 

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه نماز جمعه قویترین رسانه است گفت: نماز جمعه با حضور جمعی از انسانهای مشتاق حقیقت و طالب عدالت در ارتباط چهره به چهره مواجه است که اگر از همین ویژگی استفاده شود، ما قدرتمندترین رسانه‌ها را در اختیار داریم. 

 
 

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه نماز جمعه قویترین رسانه است گفت: نماز جمعه با حضور جمعی از انسانهای مشتاق حقیقت و طالب عدالت در ارتباط چهره به چهره مواجه است که اگر از همین ویژگی استفاده شود، ما قدرتمندترین رسانه‌ها را در اختیار داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی صبح امروز سه‌شنبه 29 تیر همایشی با عنوان "نماز جمعه و رسانه" با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع تازه تاسیس فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد.

۳۰ سال است که همیشه در نماز جمعه حضور داشته‌‌ام

محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد سخنران نخست این همایش بود که در ابتدای سخنانش خطاب به ائمه جمعه حاضر در همایش ضمن بیان این مطلب که "علاقه دارم مسائل زیادی را با شما در میان بگذارم" گفت: من 30 و چند سال است که اهل نماز جمعه هستم. از همان سال 54 تا 56 که در خسروآباد آبادان سرباز بودم به نحوی نماز جمعه اقامه می‌کردم.

معاون مطبوعاتی ارشاد اضافه کرد: خاطرات خوبی از نماز جمعه های شهر"کلاوس تال" دارم. من تک به تک به در خانه اهل سنت و شیعیان از ملیتهای مختلف می رفتم و از آنها برای حضور در نماز جمعه دعوت می‌کردم.

رامین پس از بیان خاطرات این بخش از زندگی خود به بحث ارتباط نماز جمعه و رسانه پرداخت و با بیان اینکه "رسانه جهان را به یک دهکده تبدیل کرده است" گفت: امروز هر کسی که رسانه در اختیار داشته باشد می‌تواند به تجمیع افکار بپردازد و تبدیل به یک قدرت شود.

نماز جمعه قویترین رسانه است

وی با نقل این گفته از اندیشمندان غربی ارتباطات که "رسانه خودش پیام است" افزود: کاملتر این سخن آن است که پیام خودش رسانه است امام راحل به ما نشان داد که با داشتن یک پیام اصیل می‌توان همه رسانه های جهان را در اختیار داشت. انسان علی‌الظاهر هدف رسانه و بعضاً وسیله آن است، اما خود او برترین رسانه است و از این منظر باید گفت نماز جمعه قویترین رسانه است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در توضیح این نکته یادآور شد: نماز جمعه با حضور جمعی از انسانهای مشتاق حقیقت و طالب عدالت در ارتباط چهره به چهره مواجه است که اگر از همین ویژگی استفاده شود، ما قدرتمندترین رسانه‌ها را در اختیار داریم.

وی در ادامه به بحث درباره رسانه‌های جدید پرداخت و تاکید کرد: رسانه‌های مدرن به چند عنصر نیاز دارند. اول مخاطب، دوم پیام و سوم انسانهایی دانا و توانا که می‌توانند رسانه را تغذیه و تقویت کنند. نماز جمعه بهترین محلی است که تمام رسانه‌ها باید آنجا جمع شوند و باید در نمازهای جمعه نکاتی تازه گفته شود که بعضاً گفته می‌شود و این البته برای رسانه‌ها یک فرصت است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به ویژگیهای نماز جمعه اضافه کرد: جمع بزرگی از صالحان ،عقلا و دانایان جامعه در نماز جمعه حضور دارند و اهالی رسانه می‌توانند سوالاتشان را از آنها بپرسند. رسانه‌ها باید متوجه این موضوع باشند که از بلندگوهای نماز جمعه هم اخبار و نکات ارزشمند و با اولویت مطرح می‌شود.

ائمه جمعه خطبه‌ها را کوتاه کنند

رامین ضمن تاکید بر اینکه "نماز جمعه‌های ما باید به محل تجمع اهالی رسانه" تبدیل شود افزود: به نظرم می‌توان منبر جمعه و جماعات را متحول کرد. می‌شود خطبه‌ها را کوتاه کرد و سخنرانی نکرد بلکه نکات اصیل و اصلی را مطرح کرد.

وی در ادامه پیشنهادهایش به ائمه جمعه گفت: ائمه جمعه فهرستی از موضوعات را مطرح می‌کنند و اگر در آن هفته رهبر انقلاب مطالبی گفته باشند گفتن این مطالب را به عنوان یکی از اخبار مطرح در خطبه دوم مطرح می‌کنند و از آن رد می‌شوند. اما این کافی نیست. مردمی که خودشان را یک امت می‌دانند انتظار دارند پیام امامشان در نماز جمعه تبیین شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اضافه کرد: اگر ائمه جمعه ما مصادیق مفاهیم مورد نظر امام را به سمع و نظر مخاطبان برسانند ، حرف تازه‌ای خواهد بود. اگر افکار عمومی نسبت به منویات نائب امام زمان آگاه شوند، بیشتر در نمازهای جمعه حاضر می‌شوند.

مکانهایی برای مصاحبه اهالی رسانه با شرکت‌کنندگان در نماز جمعه تعبیه شود

رامین افزود: من به شخصه مایلم بدانم رهبرم، مولایم و امامم در هر هفته چه مطالبی را در ذهن دارند که برخی از آنها را بر زبان جاری می‌کنند. اگر شرکت‌کننده در نماز جمعه با امام خودش توسط امام جمعه پیوند بخورد و رابطه‌اش تقویت شود و اندیشه‌اش به اندیشه امام حی و حاضر وصل شود انگیزه جدیدی در او ایجاد می‌شود.

وی با پذیرش ضعف در رسانه‌ها بخشی از آن را مربوط به معاونت متبوعش دانست و گفت: رسانه ها هر هفته با حضور در نماز جمعه فرصت می‌یابند خود را غنی کنند. اگر مکانی در نماز جمعه تعبیه شود که اهالی رسانه بتوانند در آنجا با نمازگزاران مصاحبه کنند بر غنای کار رسانه‌ها افزوده می شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پایان هدف خطبه‌های نماز جمعه، پیام آنها، منبع انتقال این پیامها و شیوه بیان آنها را جزو مقوله‌هایی دانست که مخاطب نماز جمعه باید با آنها آشنا شود.

پس از سخنان رامین یکی از امامان جمعه از او پرسید "چرا فقط یک روزنامه اخبار نماز جمعه را منعکس می‌کند؟" که معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه "من خودم زمانی که امام جمعه بودم تک تک سراغ مردم می‌رفتم" در پاسخ وی گفت پیوند نماز جمعه و رسانه باید دوجانبه باشد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed