تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تاریخ ارسال: یکشنبه، 27 تیرماه 1389  

 

وزیر ارتباطات: قرار نیست در شاخص لکه‌های ننگ اینترنت پیشرفت کنیم

 
 

وزیر ارتباطات در نشست صبحانه اتاق بازرگانی تهران در دو بخش سخنرانی با دو موضع متفاوت سخن گفت و در حالی که در بخش اول و قبل از بیان سخنان فعالان اقتصادی، توضیحاتی درباره وضعیت کشور در عرصه فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات بیان کرده بود، در بخش دوم سخنانش پیشاپیش از صراحت لهجه خود عذرخواهی کرد. 

 
 

خبرگزاری ایسنا - وزیر ارتباطات در نشست صبحانه اتاق بازرگانی تهران در دو بخش سخنرانی با دو موضع متفاوت سخن گفت و در حالی که در بخش اول و قبل از بیان سخنان فعالان اقتصادی، توضیحاتی درباره وضعیت کشور در عرصه فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات بیان کرده بود، در بخش دوم سخنانش پیشاپیش از صراحت لهجه خود عذرخواهی کرد.

رضا تقی‌پور پس از بیان سوالات فعالان اقتصادی حاضر در نشست صبحانه کاری اتاق تهران این گونه سخنان خود درباره مساله‌ای که آن را یک لکه ننگ برای حوزه اینترنت خواند، شروع کرد و گفت: ‌من پیشاپیش از صراحت لهجه خود عذرخواهی می‌کنم که می‌خواهم مسائلی را عنوان کنم.

وی ادامه داد:‌ افرادی مسائلی را مطرح می‌کنند و من این را به حساب قصور خود در اطلاع‌رسانی نکردن می‌گذارم که خیلی صحبت‌ها با واقعیت فاصله دارند.

او اضافه کرد: ‌من در پاسخ به بسیاری از سوالاتی که پاسخ به آن‌ها ناقض ارزش‌های انقلاب اسلامی خواهد بود، محدودیت‌هایی دارم و اگر به این‌ها پاسخی نمی‌دهم به این دلیل است؛ بعضی‌ها که می‌گویند بعضی از شاخص‌ها را قبول ندارند، باید بگویم بعضی از شاخص‌ها به معنای فروش ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه با بیان این که اعتقادش به بازرگانی به‌عنوان نهادی است که به حفظ ارزش‌های اسلامی معتقد و مقید است افزود: لکه‌های ننگی جز IT در حوزه‌ اینترنت، به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌ها مطرح است که تجارت پورنو از آن جمله است اما ما نمی‌خواهیم در این شاخص صد سال دیگر هم اول شویم؛ مرده‌شور آن را ببرد؛ بعضی‌ها غیرمستقیم دارند به آن آدرس می‌دهند اما خیال آن‌ها را راحت کنم که ما هیچ وقت قرار نیست از این منظر پیشرفت کنیم.

وزیر ارتباطات این حرف‌ها را در حالی زد که قبل از آن عنوان کرده بود: هر چند در این نشست با فعالان اقتصادی این موضوع مطرح نشده اما برای این که در این نشست خبرنگاران حضور دارند و برد بیش‌تری دارد، آن را مطرح می‌کنم.

وی در ادامه خبر داد:‌ تا پایان مهرماه امسال شبکه کور و سوپرکور افتتاح می‌شود که در فاز اول آن پهنای باند 470 گیگابیت در ثانیه خواهد بود.

نظر وزیر درباره واگذاری مخابرات

تقی‌پور در ادامه درباره واگذاری مخابرات نیز بیان کرد: ‌نمی‌خواهم فرافکنی کنم که هیچ تاثیری در این موضوع نداشتیم و یا نمی‌توانیم داشته باشیم. اولا خواهش من این است که دوستانی که اشاره کردند که مخابرات در اختیار نظامی‌ها قرار دارد ترکیب خریداران را به من بگویند.

سپاه نقش موثری در مدیریت مخابرات ندارد

به گزارش ایسنا در واکنش به این سخنان وزیر ارتباطات، سلطانی - عضو اتاق تهران - به سهم 25 درصدی بیناد تعاون سپاه و هم‌چنین سهم کمیته فرمان امام (ره) اشاره کرد و در مقابل تقی‌پور این گونه عنوان کرد:‌ اگر از صد در صد، 24.5 درصد را در اختیار تعاونی سپاه بدانیم که این تعاونی متعلق به کارکنان سپاه است، بازهم می‌توان گفت نقش موثری در مدیریت مخابرات ندارد.

او افزود: هم‌اکنون در ترکیب هیات مدیره از این ساختار تنها یک نفر برای هیات مدیره معرفی شده که نقش آن هم می‌تواند خیلی محدود باشد. از سوی دیگر دوستان دیگر در این حوزه افرادی هستند که کاملا در حوزه اقتصادی و مخابرات فعال و صاحب فکر محسوب می‌شوند.

کلاه خود را قاضی کنید

وی تصریح کرد: در کلان این قضیه باید ببینیم که مخابرات به دست یک افراد حرفه‌یی مدیریت شود یا این که این مدیریت توسط یک عده با یک دیدگاهی صورت می‌گیرد؛ وقتی گفته می‌شود مخابرات به دست نظامیان داده شده، یعنی این که مخابرات نظامی اداره شود؛ خواهش می‌کنم کلاه خود را قاضی کنید که این شرکت چگونه اداره می‌شود.

وی افزود: ما آمادگی داریم مشکلاتی که افراد در این بخش عنوان می‌کنند را از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی کنیم و وارد آن شویم.

زود تلفن قطع کردن ناشیانه است

وزیر ارتباطات هم‌چنین در واکنش به این‌که چرا پس از عبور میزان مکالمات از سقف معین شده برای مکالمات، تلفن قطع می‌شود، اظهار کرد:‌ تلفن زود قطع کردن اولا ناشیانه است و ثانیا که ما این را از سلک بخش خصوصی می‌بینیم. ولی اگر دولتی بودند ما با آن‌ها برخورد می‌کردیم، این کار یک رفتار ناشیانه است؛ فهم و عقل اقتصادی اقتضا می‌کند که دوستان به این موضوع توجه کنند.

ودیعه‌ها قابل برگشت است

وزیر ارتباطات درباره ودایع مشترکان با بیان این که این پول‌ها در طول سال‌های متمادی گرفته شده که در دفاتر ثبت شده‌اند گفت: تکلیف این ودیعه‌ها در فرم‌های مالی مشخص شده و امانتی است که هر فردی که به هر دلیلی، اختیار استفاده از مال یا پولی را که در اختیار کسی قرار می‌دهد را دارد و اگر در قراردادش چیزی ذکر نشده باشد، عین امانت بازمی‌گردد؛ وقتی هم که مخابرات واگذار شود، این تعهد نیز واگذار می‌شود.

وی در ادامه درباره این که چگونه این مبالغ پس گرفته شود، این گونه پاسخ داد: ‌این پول‌ها در هر مقطعی مشخص است و ودیعه‌ها قابل برگشت هستند، به شرطی ‌که قراردادها را باطل کنیم که البته معنای آن این نیست که خط‌ها را دیگر نداشته‌ باشیم. به عبارتی دوستانی که سیم‌کارت 0912 خود را در جیب دارند، بدانند که در مقطعی آن خط را با ودیعه 288 هزار تومان خریده‌اند که می‌توانند آن را پس بدهند.

تقی‌پور در ادامه خاطر نشان کرد:‌ دولت در این حوزه یارانه‌ای نمی‌دهد و میزان سرمایه‌گذاری‌های پنج سال اخیر نیز 4.5 و یا 5.5 میلیون دلار می‌شود.

نمی‌خواهیم سرعت اینترنت کند باشد

وی هم‌چنین در حاشیه این نشست در پاسخ به سوال درباره علت کند بودن سرعت اینترنت عنوان کرد: ‌به صورت معمول علت کندی سرعت اینترنت می‌تواند ارائه یک پهنای مشخص به تعداد کاربران بیش از حد مجاز باشد که امیدواریم چنین موردهایی نداشته باشیم.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید گفته می‌شود که شما خودتان می‌خواهید این گونه باشد گفت: ما نمی‌خواهیم سرعت اینترنت کند باشد.

وی هم‌چنین در واکنش به این سوال که آیا وزارت ارتباطات نظارتی بر ارسال پیامک‌های مربوط به مسابقات جام جهانی که برخی مراجع فتوای حرام دادن آن‌ها را صادر کردند، دارد یا خیر؟ اظهار کرد:‌ بحث پروانه نظارت به ما مربوط می‌شود، یعنی این که مسائلی مانند اندازه مبالغ یا بررسی از نظر کیفیت پیامک‌ها به ما مربوط می‌شود؛ اما در محتوای پیامک‌ها دخالتی نداریم البته در پروانه‌های آن‌ها آمده که نباید با محتواهای غیراخلاقی پیامکی ارسال شود و کسانی که حلال و حرام رعایت می‌کنند، نباید به این حریم‌ها نزدیک شوند.

در بحث مخابرات بحران جدی نداریم

تقی‌پور همچنین در بخش اول سخنان خود در جمع فعالان بخش اقتصادی حاضر در نشست صبحانه اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: ‌سهم حوزه فن‌آوری و ارتباطات در تبادلات جهانی و تولید ناخالص کشورها رو به توسعه است. در طول بحران‌های سه یا چهار سال اخیر نیز شاید نه تنها این حوزه‌ آسیبی ندید بلکه کمک و بازسازی نیز به اقتصاد کرد.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ در گذشته در حوزه ارتباطات با توجه به خلاء که از گذشته داشته‌ایم، اقدامات خوبی صورت گرفته، اگرچه یک معماری از پیش طراحی شده دقیقی برای این کار وجود نداشت اما امروز می‌توانیم بگوییم در بحث مخابرات بحران جدی نداریم اما اگر بحثی است باید شبکه‌ها اصلاح شوند.

او اذعان کرد:‌ در فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به دلایل تاریخی و ریشه‌های فرهنگی این موضوع آنچنان که باید و شاید در حد شان کشور ایران توسعه‌نیافته است. اعتقاد قلبی ما این است که ظرفیت و شان ملت ایران باید با توجه به سابقه تاریخی‌اش در ایجاد تمدن‌ها از نظر علمی بیش‌تر باشد.

وی ادامه داد: ‌ما برای این که به سهم خود برسیم، در طول چند ماه گذشته در نشست‌هایی که با نخبگان این عرصه داشتیم، سعی کردیم به‌جای این که مسائل جدیدی را اضافه کنیم، اهم سرفصل‌های داشته را انتخاب کنیم که اقدام در این راستا شروع شده است.

او در ادامه به شش محور زیرساختی و کاربردی در این عرصه اشاره کرد که عبارتند از توسعه‌ی دولت الکترونیکی، تجارت و بانکداری الکترونیکی، سلامت و رفاه الکترونیکی، توسعه‌ی فرهنگی و اجتماعی ایرانی در فضای مجازی، توسعه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی و توجه به اهمیت فضای تبادل اطلاعات.

اذعان به ضعف در خدمات الکترونیکی

وی در ادامه با اذعان به این که در حوزه فن‌آوری اطلاعات و IT و خدمات الکترونیکی ضعیف هستیم افزود: سهم خدمات فن‌آوری اطلاعات به هشت هزار و صد میلیارد تومان رسیده است. سهم‌ این حوزه در کسب و کار و تولید ناخالص داخلی می‌تواند بیش از آنکه هست، باشد و ما قابلیت گسترش به رقم 15 هزار میلیارد تومان در سال را داریم؛ ‌در اهداف برنامه پنجم آمده که 1.5 درصد صادرات غیرنفتی از حوزه نرم‌افزار باید باشد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed