تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: خبرگزاری

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 24 تیرماه 1389  

 

نگاهی به مشخصات و امکانات خبرگزاری ایرنا

 
 

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از جمله قدیمی ترین سازمان ‎های خبری ایرانی است که در فضای مجازی حضور پیدا کرد. 

 
 

هفته‌نامه‌ی پنجره، محمدمهدی مولائی - خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از جمله قدیمی ترین سازمان ‎های خبری ایرانی است که در فضای مجازی حضور پیدا کرد. وب سایت ایرنا قدمتی بیشتر از یک دهه دارد و پیش از آن‎که خبرگزاری ‎ها و وب سایت ‎های خبری نسل جدید متولد شوند، این ایرنا بود که شیوه انتشار اخبارش را از تلکس به اینترنت ارتقاء بخشید تا دایره مخاطبانش گسترده تر شود. اما این پیشگامی در فضای خبری مجازی تداومی نداشت و با تولد پایگاه‎‎های اطلاع رسانی جدید در قالب ‎های مختلف، ایرنا به تدریج جایگاه برتر خود را از دست داد. همراه نبودن با تحولات فضای مجازی، باعث شده این خبرگزاری از رقابت در عرصه خبری وب عقب بماند.

مشخصات

خبرگزاری ایرنا از نرم افزار مدیریت محتوای، تولیدی شرکت «هایپرمدیا» استفاده می کند که چند خبرگزاری مطرح دیگر را نیز راه اندازی و پشتیبانی کرده است. چندزبانه بودن از جمله قابلیت ‎های این خبرگزاری است و علاوه بر تولید حجم انبوهی از اخبار به زبان فارسی، در ایرنا بخش ‎هایی به شش زبان دیگر نیز فعالیت می کنند. زبان ‎های انگلیسی و عربی بخش ‎های پراهمیت تر خبرگزاری ایرنا هستند و بخش ‎های ترکی، فرانسوی، چینی و اسپانیولی در اولویت بعدی قرار دارند. سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی - فرهنگی، ورزشی و خارجی، سرویس ‎های خبری اصلی ایرنا محسوب می شوند که برای هرکدام چندین زیرسرویس تعریف شده است. وب سایت ‎های استانی نیز از جمله دیگر بخش ‎های جانبی خبرگزاری هستند. درکنار وب سایت سراسری، به ازای هر دفتر استانی ایرنا، یک صفحه در خبرگزاری تعریف شده تا اخبار هر استان به طور جداگانه پوشش داده شود. بیشترین بازدیدکنندگان ایرنا به ترتیب از کشور‎های ایران، آذربایجان، ایالات متحده امریکا، سوئد و در ایران از شهر‎های تهران، اصفهان، اراک و یزد هستند.


جایگاه

علی رغم تمام امکانات فنی و غیرفنی که خبرگزاری ایرنا از آن بهره می برد، مقایسه جایگاه ایرنا در میان پایگاه‎‎های خبری فارسی‎زبان نشان می دهد این وب سایت وضعیت مطلوبی ندارد. برای مقایسه وب سایت ‎ها می توان از آمار شرکت اطلاعات وب «الکسا» استفاده کرد. الکسا وب سایت ‎ها را با تخمین تعداد بازدیدکنندگان آن‎‎ها رده‎بندی می کند. مرور لیست وب سایت ‎های برتر ایران در الکسا نشان می دهد که ایرنا نه تن‎ها در میان خبرگزاری ‎های رسمی در جایگاه مناسبی نیست، بلکه چندین وب سایت خبری نیز از ایرنا موقعیت بهتری دارند. براساس آمار الکسا خبرگزاری ‎های فارس، مهر و ایسنا و وب سایت ‎های خبری تابناک، خبرآنلاین، عصرایران، جهان نیوز، رجانیوز، فردانیوز و الف بالاتر از ایرنا قرار گرفته اند. اما در عین‎حال ایرنا توانسته تنها از چند خبرگزاری تخصصی از جمله رسا، ایلنا، میراث فرهنگی و غیره وضعیت مناسب تری داشته باشد. رتبه الکسای ایرنا در بین وب سایت های ایرانی ۷۲ و در بین وب سایت ‎های دنیا ۴۰۷۷ است.

امکانات

ایرنا اغلب امکانات فنی مرسوم در وب سایت ‎های خبری ایرانی را به کار گرفته است. امکانات ابتدایی از قبیل آرشیو و جست وجوی پیشرفته و آر.اس.اس برای اخبار وجود دارد، هرچند امکان دریافت و انتشار نظرات کاربران برای اخبار ایرنا فعال نیست. از جمله بخش ‎های قابل توجه در وب سایت، «ایرنا چندرسانه ای» است که به گزارش ‎های ویدئویی اختصاص دارد. در این بخش اخبار به روایت تصویر در دسترس مخاطبان قرار گرفته و مجموعه فایل ‎های تصویری گردآوری و تولید شده در بخش ‎های «فیلم ‎های خارجی»، «فیلم ‎های داخلی»، «فیلم ‎های دفاتر» و غیره منتشر می شود.

وب ۲

همچون اغلب خبرگزاری ‎ها و وب سایت ‎های خبری ایرانی، ایرنا در سال ‎های اخیر همگام با تحولات تعاملی دنیای اینترنت پیش نرفته و از امکانات ایجاد شده در فضای «وب ۲» بی بهره است. ایرنا در هیچ کدام از رسانه‎‎های اجتماعی حضور ندارد و امکان ارسال مطالب به وب سایت ‎های خبری اجتماعی نیز فراهم نیست. در خبرگزاری ایرنا بخشی با عنوان «هر شهروند، یک خبرنگار» به چشم می خورد. شعاری که تداعی کننده فرآیند روزنامه نگاری شهروندی است. اما امکان فنی برای دریافت مطالب یا فایل ‎های صوتی و تصویری شهروندان و بخشی برای نمایش آن‎‎ها در وب سایت دیده نمی شود. مخاطبان در این بخش تنها می توانند با ارسال نام، نام خانوادگی و شماره تلفن شان به ایرنا به عنوان علاقه‏مند به تولید خبر ثبت نام کنند. ایرنا در به کارگیری امکانات جدید اینترنتی چندان با تحولات روز همراه نبوده و این عقب افتادن در عدم موفقیت آن در جذب مخاطبان تأثیرگذار بوده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed