تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: خبرگزاری

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 24 تیرماه 1389  

 

خبرگزاری ایرنا، ۷۷ سال اطلاع‌رسانی

 
 

این نوشتار ضمن اشاره به تاریخچه ایرنا، فعالیت‎‎های این سازمان خبری را مرور می‎کند. 

 
 

هفته‌نامه‌ی پنجره، احمد جعفری چمازکتی - از مشخصات منحصربه‎فرد دهه حاضر، می‎توان به تنوع در منابع خبری اشاره کرد. روزگاری در این کشور تنها یک خبرگزاری وظیفه دریافت و انتقال اطلاعات و اخبار را بر عهده داشت و اگر بنا به دلایلی تلکس آن خاموش می‎شد، دیگر روزنامه‎ای توان انتشار نداشت. اما از اواخر دهه 70، با توسعه فن آوری و استفاده از اینترنت، خبرگزاری‎های کوچکی پا به عرصه گذاشتند تا حوزه خبر هم طعم تنوع را بچشد. حالا دیگر سایت‎‎های خبری و دیگر پایگاه‎‎های اطلاع‎رسانی با ورود به حوزه‎‎های تخصصی، کاستی‎‎های ایرنا را پوشانده اند تا قدرت انتخاب مخاطب ایرانی افزایش یابد. این نوشتار ضمن اشاره به تاریخچه ایرنا، فعالیت‎‎های این سازمان خبری را مرور می‎کند.

تاریخچه

سال 1312 با هدف گردآوری اطلاعات و اخباری واحد به مسئولیت «عبدا... انتظام» در وزارت امور خارجه شکل گرفت که بعد‎ها به «آژانس پارس‎» معروف شد. تا سال 1322 این آژانس خبری اخبار خود را از طریق تلگراف‎خانه مملکتی منتشر می‎کرد، اما از این سال، استفاده از یک دستگاه مخابراتی که اخبار را به صورت نوار باریکی و با علائم مخصوص ضبط می‎کرد، در دستور کار آژانس پارس قرار گرفت.

خبرگزاری فرانسه اولین آژانس خبری طرف قرارداد پارس بود و بعد‎ها خبرگزاری‎های رویترز، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس و آناتولی با خبرگزاری ایران قرارداد همکاری بستند.
در سال 1354 آژانس پارس به یک شرکت دولتی وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی تغییر وضعیت داد.

آژانس پارس در دی‎ماه سال 1360 با تصویب مجلس شورای اسلامی به «خبرگزاری جمهوری اسلامی‎» تغییر نام یافت.

«پیرنیا، تقوی، طباطبایی، جوانشیر، جعفریان، پورشریعتی و سمیعی‎» از مدیران پیش از انقلاب و آقایان «محمدرضا شریف، کمال خرازی، حسین نصیری، فریدون وردی‎نژاد، عبدا... ناصری، احمد خادم المله، سید جلال فیاضی و محمد‎جعفر بهداد» مدیریت این سازمان خبری را در سال‎های پس از انقلاب برعهده داشتند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی فعالیت‎‎های برون مرزی خود را از سال 1359 با تأسیس دفاتر اسلام آباد، لندن، دمشق و دهلی نو آغاز و هم اینک با دارا بودن 30 دفتر نمایندگی در خارج از کشور و بیش از 60 دفتر داخلی باید انتظارات فراوانی را در عرصه ملی و بین‎المللی برآورده سازد.

ایرنا در عرصه داخلی

یک دهه قبل، اگر تلکس ایرنا متوقف می‎شد، فردای آن روز روزنامه‎ای در پیشخوان کیوسک‎‎های مطبوعاتی به چشم نمی خورد. یک ایران و یک جهان بود و یک ایرنا. اما امروز وضع به‎گونه دیگری است. امروزه، خبرگزاری‎‎های خصوصی و سایت‎‎های خبری با حضور فعال و پرشور جوانان متعهد در فضای مجازی جان گرفته اند و خلاء‎‎های خبری را پر می‎کنند. امروزه حتی جای خالی تحلیل و تفسیر در رسانه رسمی کشور را رسانه‎‎های کوچک پر کرده‎اند. اما در همین حال باز هم نمی‎توان «ایرنا» را با رسانه‎‎های دیگر مقایسه کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی با دارا بودن بیش از 60 دفتر رسمی در همه مناطق کشور و شماری از خبرنگاران کارمحصولی در رصد اخبار همه مناطق کشور تواناست. رسمی بودن و به نوعی اتصال این مجموعه خبری با حاکمیت سیاسی موجب شده است اخبار طبقه‎بندی شده یا ویژه این رسانه خبری، در تصمیم‎سازی‎‎های کشور دارای اعتبار و اثر باشد.

هنگام بحران‎‎های خبری، تیم‎‎هایی متشکل از زبده‎ترین خبرنگاران ایرنا به مناطق بحران‎زده اعزام می‎شوند. این گروه خبری همزمان ضمن ارسال خبر برای مشترکان خود، گزارش‎هایی را در خروجی محرمانه برای مسئولان نظام ارسال می‎کنند تا تصمیم‎گیران کشور در جریان وضعیت واقعی بحران قرار بگیرند. طی سال‎های گذشته این دست از گزارش‎ها مبنای تصمیم‎گیری مسئولان کشوری بوده است.

برای نمونه می‎توان به گزارش «خاک سفید» اشاره کرد. دو تن از خبرنگاران و عکاسان ایرنا به مدت دوهفته در یک کانتینر در منطقه خاک سفید پناه می‎گیرند. آنان از خطراتی که بر سر راه‎شان وجود داشت، آگاه بودند. آنان می‎دانستند که ماشین نیروی انتظامی با سرنشینانش در این منطقه گم شد و تا آن روز خبری از سرنوشت‎شان داده نشد. اما همکاران من در ایرنا دو هفته سخت را در کانتینر گذراندند. ماحصل گزارش تحلیلی - تصویری ایرنا این شد که به دستور مقامات کشوری خاک سفید با خاک یکسان شود.

آفتی که در فعالیت‎‎های داخلی ایرنا را تهدید می‎کند، سنگینی کفه اخبار به‎سمت جریان قدرت است. این موضوع به پنج سال اخیر محدود نمی‎شود. در دولت‎های گذشته نیز این اتفاق افتاده است و این به نفس قدرت برمی‎گردد. اما اگر مسئولان ایرنا این سخن رهبری معظم نظام را آویزه گوششان قرار دهند که «خبرگزاری در بعد داخلی باید نبض نظام باشد»، وضع به‎گونه‎ای دیگر می‎شود.

ایرنا در عرصه بین‎المللی

از امتیازات خبرگزاری جمهوری اسلامی، در اختیار داشتن خبرنگارانی است که هم نسبت به جایگاه این رسانه و هم وظایف حرفه‎ای خود آگاهی کامل دارند. خبرنگاران، دبیران و سردبیران ایرنا، خود را سربازان نظام اسلامی در جبهه خبری می‎دانند. از همین‎روست که ایرنا توانسته است بار‎ها و بار‎ها ابتکار عمل خبری را از همتایان خارجی خود برباید و ابتکار عمل را در جریان سازی‎های خبری از آن خود کند.به اعتقاد خبرنگاران ایرنا، هر گاه خبرگزاری جمهوری اسلامی بتواند از همتایان خارجی خود سبقت گرفته و منبع خبر رسانه‎‎های غربی شود، این بدان معناست که پرچم ایران عزیز در بام دنیا به اهتزاز درآمده است.

با این نگرش است که ایرنا توانسته ده‎‎ها بار جریان‎‎های خبری بین‎المللی را در دست بگیرد تا از این رهگذر ضمن حراست از منافع ملی، از جایگاه حرفه‎ای رسانه رسمی کشور نیز صیانت کند. یکی از این ده‎‎ها مورد، خبر دستگیری صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق است.

خبر دستگیری صدام

23 اردیبهشت 1382 شمسی (14 دسامبر سال 2003 میلادی)، مکان نقطه صفر مرزی خسروی در قصرشیرین. ده‎‎ها مسئول محلی آماده استقبال از «جلال طالبانی» از رهبران ارشد کرد و رییس دوره‎ای شورای حکومت انتقالی عراق هستند. جلال طالبانی از رهبران کرد‎های مخالف رژیم بعثی که اینک به‎عنوان عضو شورای حکومت انتقالی عراق، ریاست دوره‎ای این شوراء را برعهده دارد، می‎خواهد از طریق ایران به اروپا سفر کند.
پرواز هوایی در عراق به‎دلیل شرایط ناامن این کشور ممکن نیست و وی می‎بایست از طریق مرز خسروی در استان کرمانشاه وارد ایران شده و از این طریق به اروپا (فرانسه) سفر کند.

خودرو‎های حامل هیئت عراقی به مرز می‎رسند، جلال طالبانی هنوز از خودروی خود پیاده نشده و با لبخند منتظر سئوالی است تا با جوابش نه تنها «محسن فتاحی» خبرنگار ایرنا، بلکه مجموعه «ایرنا» را بار دیگر در بین غول‎های رسانه‎ای جهان سربلند کند. خبرنگار ایرنا وقتی لبخند طالبانی را می‎بیند، به فکر فرو می‎رود؛ چراکه هر بار مقام‎های عراقی از این مرز می‎گذشتند، چهره‎ای خسته و غمگین داشتند، اما این‎بار شاداب و سرحال بودند.

محسن با خود می‎گوید، رهبران کرد در سه دهه گذشته تنها با شنیدن خبر شکست رژیم صدام حسین دیکتاتور بغداد خوشحال می‎شدند، آیا این بار هم پای صدام در میان است؟
فتاحی اگرچه قبل از آمدن طالبانی پرسش‎هایی در‎خصوص وضعیت عراق از جمله ناامنی‎ها، گروهک منافقین، آینده عراق برای پرسیدن آماده کرده بود، اما احساس کرد اول باید از سرنوشت صدام بپرسد.

سئوال محسن پایان نیافته بود که طالبانی پاسخ داد: به یاری خداوند صدام دستگیر شد.
مخابره خبر دستگیری یکی از مخوف‎ترین دیکتاتور‎های جهان از یک منطقه مرزی توسط ایرنا، در صدر اخبار روز جهان قرار گرفت. با ارسال خبر فوری دستگیری صدام، خبرنگار ایرنا می‎دانست که باید جزییات بیشتری از این خبر را تهیه کند تا خبرگزاری جمهوری اسلامی در مصاف نابرابر خبری با غول‎های رسانه‎ای غرب، همچنان پیشتاز باشد.

اصرار خبرنگار سمج ایرنا نتیجه داد و طالبانی که از سوی اطرافیانش به خروج از منطقه دعوت می‎شد، توضیح داد: «دقایقی پیش، منابع آمریکایی به من اطلاع دادند که صدام حسین را در تکریت دستگیر کرده‎اند. صدام در یک عملیات مشترک توسط پیشمرگان کرد و نیرو‎های آمریکایی دستگیر شد و این یعنی پایان بحران، ناامنی و بدبختی مردم عراق.»
خبر فوری دستگیری صدام ساعت 13 روز یکشنبه مخابره شد و پس از آن خبر‎های تکمیلی یکی پس از دیگری در خروجی‎‎های داخلی و خارجی ایرنا قرار گرفت. دفتر ایرنا در منطقه مرزی شهرستان قصرشیرین که از زمان آغاز بحران عراق و حمله آمریکا و متحدانش به این کشور، به ستاد پوشش اخبار این منطقه حساس تبدیل شده بود، با ارسال پایان دوران صدام در واقع پایان خوش تلاش‎‎های خبرنگاران ایرنا در این منطقه خبری را اعلام کرد

جدول زیر سیر تطور سازمان خبری ایرنا را از بدو شکل‎گیری تا سال 1354 نشان می‎دهد:

سال نام سطح سازمانی تابعه / وابسته

1313 - آژانس پارس اداره کل تابعه اداره کل تبلیغات (وابسته به نخست‎وزیری)
1321 - آژانس پارس اداره کل تابعه اداره کل تبلیغات (‎وابسته به وزارت کار )
1326 - آژانس پارس اداره کل تابعه اداره کل تبلیغات (وابسته به نخست‎وزیری)
1342 - آژانس پارس اداره کل تابعه اداره کل انتشارات و رادیو (وابسته به نخست‎وزیری)
1346 - خبرگزاری پارس اداره کل وابسته به وزارت اطلاعات (تأسیس 1342)
1351 - خبرگزاری پارس اداره کل وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی
1353 - خبرگزاری پارس شرکت دولتی (سازمان) وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی
1354 - خبرگزاری پارس شرکت دولتی (ایجاد نمایندگی‎‎های مصوب در استان‎ها) وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed