تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای مطبوعات

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 17 تیرماه 1389  

 

به‌دلیل مشکلات مالی؛ قدیمی‌ترین نشریه کردی از انتشار بازماند

 
 

ماهنامه کردی - فارسی سروه بعد از گذشت 25 سال، از انتشار بازماند تا یکی از قدیمی ترین نشریات بین المللی کشورمان نیز بایگانی شود.  

 
 

ماهنامه کردی - فارسی سروه بعد از گذشت 25 سال، از انتشار بازماند تا یکی از قدیمی ترین نشریات بین المللی کشورمان نیز بایگانی شود.

به گزارش خبرنگار مهر در سنندج، ماهنامه سروه که به دو زبان فارسی و کردی و در کوران هشت سال دفاع مقدس با گستره بین المللی انتشار خود را آغاز کرده بود، بعد از گذشت 25 سال و انتشار 281 شماره برای همیشه از پیشخوان مطبوعات کشور به ویژه مناطق کردنشین خداحافظی کرد.

در حالیکه تاریخچه روزنامه نگاری کردی در جهان به بیش از 112 سال قبل باز می گردد ولی در هیچ مقطع تاریخ، روزنامه ونشریه ای به اندازه ماهنامه سروه در زمینه انتشار منظم و طولانی سابقه نداشته و به نظر می رسد باید خداحافظی این ماهنامه ادبی و فرهنگی با پیشخوان مطبوعات را حادثه ای مهم در عرصه نشریات محلی و بین المللی در کشور عنوان کرد.

برای اولین بار سروه در سال 1364 و پس از تاسیس مرکز نشر فرهنگ و ادب کردی و و در جریان سالهای هشت سال دفاع مقدس منتشر شد و با توجه به وضعیت آن سالهای کشورمان و نبود رسانه های کردزبان، دیری نگذشت که این ماهنامه ادبی مورد توجه هنرمندان برجسته و صاحب نام آن دوران قرار گرفت.

سروه در ابتدا با صاحب امتیازی مرکز نشر فرهنگ و ادب کردی و با حمایت مسئولان ارشد نظام انتشار خود را با گستره بین المللی آغاز کرد و بعد از انتشار چندین شماره به صورت مستمر و به دلیل توجه به فرهنگ و ادب کردی و دو زبانه بودن آن نه تنها در کشورمان بلکه در مناطق کردنشین کشورهای عراق و حتی در مقاطعی ترکیه نیز مورد توجه جدی قرار گرفت.

در ادامه راه اسفندیار رحیم مشائی مدیر مسئولی سروه را بر عهده گرفت و زمینه را برای حضور شاعر و نویسنده برجسته ماموستا هیمن که دارای چندین تالیف و دیوان شعر است در مقام سردبیر فراهم کرد که البته حضور ماموستا هیمن بر اعتبار و اقتدار این ماهنامه افزود و به محلی برای عرضه آثار فاخر در حوزه های مختلف زبان و ادبیات کردی تبدیل شد.

بعد از مرگ ماموستا هیمن چندین شاعر و نویسنده برجسته نیز در ماهنامه سروه فعالیت کردند که از آن جمله می توان به احمد قاضی که از جمله نویسندگان برجسته و معاصر کرد زبان است اشاره کرد.

طی سالهای گذشته و بیش از دو دهه از عمر انتشار ماهنامه سروه اسفندیار رحیم مشائی به عنوان مدیر مسئول فعالیت کرده و علیرغم تغییر و تحولات جدی مدیریتی و سیاسی در کشور وی به عنوان سکاندار مدیریت این ماهنامه مشغول به کار بود تا اینکه سال گذشته بهروز جعفری جایگزین وی شد.

هر چند که در طول 25 سال گذشته و در مقاطع مختلف و به دلایل گوناگون هر چند وقت یک بار شاهد به تعویق افتادن یک یا دو ماهه انتشار سروه بودیم ولی نکته مهم و حائز اهمیت انتشار مداوم و به دور از حاشیه این نشریه فرهنگی و ادبی بود که تا روزهای ابتدای تیرماه سال جاری ادامه داشت.

بعد از انتقال محل چاپ و نشر ماهنامه سروه به سنندج، بهروز جعفری به عنوان مدیر مسئول جدید جایگزین اسفندیار رحیم مشائی شد و بهروز خیریه از افراد فعال در حوزه رسانه نیز به عنوان سردبیر به همراه چندین نویسنده و روزنامه نگار جوان کار انتشار این ماهنامه را به صورت جدی ادامه دادند.

سروه در طول عمر 25 ساله خود 281 شماره را تقدیم دوستداران فرهنگ و ادبیات کردی کرد و بالاخره در روزهای ابتدایی و داغ تابستان سال 89 غزل خداحافظی سر داد و برای همیشه به بخشی از تاریخ روزنامه نگاری کشور تبدیل شد.

مدیر مسئول سروه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در سنندج، ضمن تائید عدم انتشار سروه از ابتدای تیرماه سال جاری، اظهار داشت: متاسفانه بر اساس اطلاعی که از طریق مرکز نشر فرهنگ و ادب کردی به ما اعلام شد گویا دوستان قصد ادامه انتشار ماهنامه سروه را ندارند.

بهروز جعفری افزود: در طول چند سال اخیر نیز جمعی از دوستان و علاقمندان به فرهنگ و ادبیات کردی بدون هیچگونه چشمداشتی در این نشریه فعالیت می کردند بطوریکه حتی هزینه های آن را نیز خود پرداخت می کردند ولی متاسفانه شرایط به جایی رسید که امکان ادامه کار با این اوضاع وجود نداشت.

وی از عدم انتشار ماهنامه سروه اظهار تاسف کرد و افزود: به هر حال سروه یکی از قدیمی ترین نشریات در سطح کشور بود که با توجه به سابقه تاریخی، جایگاه بسیار خوبی در میان مردم پیدا کرده بود ولی متاسفانه امروز شاهد عدم انتشار آن هستیم.

سردبیر ماهنامه سروه نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در سنندج عنوان کرد: من با شنیدن عدم انتشار سروه شگفت زده شدم و فقط می توان از این واقعه اظهار تاسف کنم.

ماهنامه سروه در حالی بعد از گذشت 25 سال از حوزه انتشار باز می ماند که در حال حاضر استان کردستان دارای کمترین تعداد نشریات محلی است و درکنار این مهم البته شبکه های بیشمار و رسانه های مختلف کردزبان با حمایت های مستقیم آمریکا و اسرائیل در کنار مرزهای کشور تاسیس و راه اندازی شده و به صورت شبانه روزی در پی جذب مخاطب برای خود هستند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed