تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: سه شنبه، 15 تیرماه 1389  

 

مهاجمان چگونه از آی.پی.های اینترنتی سوءاستفاده می‌کنند؟

 
 

آدرس‌های IP سرمایه‌ی بین‌المللی برای کل کشورها محسوب می‌شوند و باید به نوعی توزیع و سهمیه‌بندی و بر آن‌ها نظارت شود که اگر کشوری در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات فعال‌تر عمل کرد،‌ بتواند سهم بیش‌تری را دریافت کند. 

 
 

خبرگزاری ایسنا - آدرس‌های IP سرمایه‌ی بین‌المللی برای کل کشورها محسوب می‌شوند و باید به نوعی توزیع و سهمیه‌بندی و بر آن‌ها نظارت شود که اگر کشوری در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات فعال‌تر عمل کرد،‌ بتواند سهم بیش‌تری را دریافت کند.

در کشورهای پیشرفته به ازای هر نفر یک آدرس IP معتبر اختصاص یافته و هرکس می‌تواند به‌طور همزمان به اینترنت متصل باشد، این درحالی است که در ایران تنها هفت میلیون آدرس IP معتبر نسبت به جمعیت کنونی وجود دارد.

برای پیشبرد راه‌حل معضلات آدرس‌های IP در کشور باید در ابتدا مدیریت صحیحی بر آن وجود داشته باشد؛ در این راستا باید بدانیم آدرس‌های IP به چه شکل در کشور توزیع شده است.

طرح مدیریت آدرس‌های IP و نام‌ دامنه در کشور

سوءاستفاده‌های اینترنتی در سطح جهان شایع است و با رشد و توسعه اینترنت در جوامع، آمار کاربردهای نادرست اینترنت هم رشد می‌کند. گزارشاتی وجود دارد که طبق آن به دلیل ضعف امنیتی، یک رایانه در داخل کشور توسط یک مهاجم خارجی مورد حمله قرار گرفته و مهاجم رایانه را تحت کنترل می‌گیرد و یا با استفاده از IP آدرس‌هایی که به نام ایران در سطح جهان به ثبت رسیده، به جای دیگری حمله شده و یا کلاهبرداری صورت گرفته است.

اما برای اینکه بدانیم حمله از کجا و به چه شکل انجام شده است، نیازمند شناسایی IP آدرس‌ها در فاصله زمانی نسبتا کوتاه هستیم و برای اینکه کدهای مخربی که برروی رایانه نصب شده را شناسایی و رفع کنیم تا حمله خاتمه پیدا کند، نیازمند شناسایی صاحب این سیستم هستیم اما به گفته کارشناسان به خاطر ثبت نامناسب آدرس‌های IP در داخل کشور همواره با مشکل مواجه بوده‌ایم.

در این پروژه به دنبال ایجاد سامانه‌ای برای تمرکز تمام اطلاعات آدرس‌های IP هستیم تا بتوانیم درصورت بروز مشکل سریعا به مشخصات دارنده تجهیزات رایانه‌یی دست پیدا کرده و عکس‌العمل‌ نشان دهیم.

اجرای طرح مدیریت آدرس‌های IP در زمینه‌های مختلف امنیت شبکه اهمیت دارد؛ تحلیلی که در شبکه انجام می‌شود تا بتوانیم بین کدهای مخرب و کدهای معمولی تفکیک قائل شویم و هم‌چنین یک ترافیک عادی اینترنت را از غیرعادی تشخیص دهیم، تحلیل Darknet نام دارد.

Darknet به آن بخش از شبکه‌ می‌گویند که در یک فضای آدرس‌دهی قرار دارد اما به هیچ رایانه یا تجهیزاتی اختصاص داده نشده و بدون استفاده مانده است.

مثلا از 100 درصد آدرس‌های IP که یک سازمان دریافت کرده، 90 درصد را برای توسعه گذاشته و استفاده نکرده است. اگر ترافیکی به سمت این آدرس‌های IP ارسال شود، این ترافیک عادی نیست. زیرا وقتی برروی آدرس سرویس نمی‌دهید، تقاضا برای دریافت سرویس از آن IP غیرعادی است و نشان می‌دهد کسی در حال حمله و سوء استفاده است و در تلاش برای شناسایی سرویس‌دهنده است.

مهاجم به این منظور خدمات را به یک آدرس IP ارسال می‌کند، اگر جوابی برگشت، می‌فهمد که یک سرویس دهنده وجود دارد. با تحلیل ترافیک‌هایی که به این دسته از آدرس‌های IP ارسال می‌شود، می‌توان مراکز حمله یعنی کسانی که شبکه‌ها را برای سوءاستفاده شناسایی می‌کنند، پیدا کرد.

اگر ندانیم کدام آدرس‌های IP استفاده شده و کدام‌ها بدون استفاده مانده است، نمی‌توانیم این تحلیل را انجام دهیم. این یکی از منابع خوب برای تحلیل امنیت شبکه تاریک است.

آماده شدن پایگاه داده مدیریت آدرس‌های IP

سال گذشته سعید مهدیون - مدیر عامل شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران - درباره‌ی مدیریت آدرس‌های IP خاطرنشان کرد: پایگاه داده‌ این حوزه آماده شده که اطلاعات شبکه در آن موجود است و امیدواریم سال آینده مدیریت متمرکزی روی آدرس‌های IP ایجاد کنیم که راه گشای مدیریت IT باشد.

این در حالیست که گویی هیچ اتفاق جدیدی تاکنون نیفتاده است زیرا مهدیون همچنان از اینکه " آدرس‌های IP ساماندهی می‌شود" سخن می‌گوید و باید دید چه وقت در انتهای این خبر "شد" را خواهیم دید.

آدرس‌های IP ساماندهی می‌شوند

به گفته مهدیون درصورت تصویب آیین‌نامه ساماندهی آدرس‌های IP در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، این پروژه در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

با اجرای این پروژه، شبکه از نظر فنی بهترین پاسخ را خواهد داد و هم‌چنین موجب می‌شود تا با ثبت آدرس‌های IP با کمبود آدرس مواجه نشویم.

ظاهرا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و طرح مقدماتی گذر به IPV6 آغاز شده است؛ مدیر عامل شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران درباره آخرین وضعیت "متما" نیز گفت: راه‌اندازی اولیه مرکز توسعه مدیریت اینترنت کشور نهایی شده است. بر همین اساس و تاکنون، ساختار سازمانی این مرکز تدوین شده و تمامی فعالیت‌های عملی که برای توسعه شبکه اینترنت صورت می‌گیرد، ذیل این مرکز عملیاتی خواهد شد.

طبق اظهارات کارشناسان در پروژه فالکون اینترنت بین‌المللی از خارج از کشور خریداری شده و آن را در لب مرز تحویل می‌گیریم و باید با استفاده از شبکه IP این اینترنت را در داخل کشور توزیع کنیم.

دولت‌ها و گذار به سمت IPv6

دولت‌ها در حال تلاش به سمت گذار از IPv4 به سمت IPv6 هستند. طی سال‌های اخیر دولت‌ها در سراسر جهان راه‌های متفاوتی را برای حمایت و پیشبرد گذار به سمت IPv6 در پیش گرفته‌اند. دولت‌ها از طریق همکاری با بخش‌های مدنی و خصوصی، در تلاشند تا با ایجاد امکان دسترسی به اینترنت از طریق IPv6 به شهروندان خود کمک کنند.

طبق اعلام سایت شرکت فن‌آوری اطلاعات هر یک از چهار کشور الجزیره، مصر، کنیا و سنگال، گروه ضربت محلی IPv6 را شکل داده‌اند که به‌منظور حمایت از آگاهی محلی و تشویق اپراتورهای شبکه برای اجرای IPv6 تحت کنترل دولت هستند.

سنگال در حال تصویب یک سیاست ملی است که طی آن تمامی تجهیزات وارداتی شبکه، با IPv6 سازگار بوده و یا از قابلیت ارتقاء برای حمایت از IPv6 برخوردار باشند.

استراتژی اداره مدیریت اطلاعات دولت استرالیا (AGIMO)، برای گذار شبکه‌های مختلف به سمت IPv6 تا سال 2012، از طرف دولت‌های سایر کشورهای جهان به عنوان یک مدل مورد توجه قرار گرفته است.

چین در سال 2003 پروژه CNGI را به منظور پیشبرد IPv6 شروع کرد که در ابتدا بر شبکه‌های دانشگاهی تمرکز داشت و در سال 2009 به شبکه های صنعتی نیز گسترش یافت. آن‌ها پیشرفت‌های خود را در بازی‌های المپیک 2008 در پکن به نمایش گذاشتند. این پروژه بزرگ‌ترین شبکه IPv6 را در سراسر دنیا تأمین مالی کرده است که توسط یک میلیون دانش‌آموز استفاده می‌شود.

کمیسیون اتحادیه اروپا برنامه اقدام خود را برای گذار IPv6 در اروپا در سال 2008 منتشر کرد و در سال 2009 به دنبال آن مطالعاتی درباره روش کار با IPv6 و اندازه‌گیری IPv6 برای استفاده در اینترنت انجام دادند.

برنامه‌های دولت آلمان برای شبکه IPv6 فدرال، که تمام شهرداری‌های آلمان را به یکدیگر متصل می‌کند، هم‌اکنون به عنوان مدلی برای سایر استراتژی‌های شبکه دولت است.

دولت ژاپن نقش بسیار فعالی در همکاری صنعت، از طریق ایجاد گروه ضربت اتمام آدرس‌های IPv4 در ژاپن برعهده داشته است. از طریق این نیروی ضربت، مسیر هر بخش کلیدی در صنعت به وضوح مشخص شده است. بازخورد ثابت این اقدامات به منظور مشاوره یا جامعه منتشر شده است.

با توجه به همکاری لبنان با گروه اپراتورهای شبکه خاورمیانه MENOG در سال 2009، شبکه‌های لبنانی جزو اولین شبکه ها در خاورمیانه هستند و قادر به اتصال در شبکه مبادله اینترنت بیروت (Beirut IX) برروی IPv6 هستند.

دولت آمریکا برای زیرساخت تمامی آژانس‌ها، ضرب‌الاجلی را تا ماه ژوئن 2008 برای استفاده از IPv6 توسط شبکه‌های آژانس‌ها به منظور ارتباط با زیرساخت تعیین کرده بود. سپس این دولت در ماه دسامبر 2009، به اصلاح قوانین مالکیت فدرال FAR برای تولیدات جدید اقدام کرد که طی آن تمامی تولیدات ملزم به تطابق با IPv6 هستند.

آدرس‌های IP منابع مدیریت توسعه شبکه اینترنت

ارتباطات به کمک شبکه‌های IP علاوه بر مشتریان، مزایای فراوانی را برای عرضه‌کنندگان این خدمات به همراه خواهد داشت. امروز تمامی مراکز سنتی و مدرن عرضه‌کننده خدمات مخابراتی می‌کوشند شبکه‌های خود را با سیستم IP هماهنگ ساخته و سرویس‌های افتراقی کیفیتی را براساس این شبکه‌ها راه‌اندازی کنند، در چنین شرایطی شبکه‌های هماهنگ با IP می‌توانند کارآیی بیش‌تری داشته باشند و در بیش‌تر مواقع هزینه پایین‌تری را به کاربر تحمیل کنند.

و در نهایت این که آدرس‌های IP یکی از منابع به منظور مدیریت توسعه شبکه اینترنت محسوب می‌شود و توزیع مناسب این آدرس‌ها موجب استفاده بهینه از آن‌ها و درنهایت توسعه بهتر شبکه اینترنت خواهد شد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed