تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: زندگی دیجیتال

تاریخ ارسال: شنبه، 12 تیرماه 1389  

 

قوانین جدید پنتاگون برای کنترل رابطه نظامیان با رسانه‌ها

 
 

تنها 9 روز بعد از اینکه ژنرال استنلی مک‌کریستال به خاطر گفت‌وگوی جنجالی‌اش با مجله رولینگ استون از سمت خود به‌عنوان فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان برکنار شد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با وضع قوانین جدید رابطه‌ مقام‌های ارتش آمریکا با رسانه‌ها را سخت‌تر از گذشته کرد. 

 
 

همشهری آنلاین - تنها 9 روز بعد از اینکه ژنرال استنلی مک‌کریستال به خاطر گفت‌وگوی جنجالی‌اش با مجله رولینگ استون از سمت خود به‌عنوان فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان برکنار شد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با وضع قوانین جدید رابطه‌ مقام‌های ارتش آمریکا با رسانه‌ها را سخت‌تر از گذشته کرد.

براساس این دستور العمل جدید که رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا آن را در 3 صفحه به رده‌های مختلف پنتاگون ابلاغ کرده است مقام‌های ارشد وزارت دفاع و ارتش آمریکا موظف هستند قبل از گفت‌وگو یا هر نوع تعامل با رسانه‌ها با مضمون ملی یا بین‌المللی، معاون وزیر دفاع در امور روابط عمومی را در جریان قرار دهند. گفته می‌شود مقام‌های نظامی آمریکا به همین خاطر باید مواضع و سخنان خود را پیش از گفت‌وگو با رسانه‌ها با مقام‌های پنتاگون هماهنگ کنند.

رابرت گیتس که پیش از این رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) هم بوده است همچنین هشدار داده که افشای اطلاعات طبقه بندی شده خلاف قانون و غیرقابل تحمل است و عاملان آن درصورت اثبات جرم، تحت پیگرد قرار می‌گیرند.

درحالی‌که ابلاغ این قوانین سختگیرانه تنها چند روز پس از برکناری فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان صورت گرفته است اما مقام‌های وزارت دفاع آمریکا روز گذشته تلاش کردند که این مسئله را بی‌ارتباط با افشاگری مک‌کریستال نشان دهند.

جف‌مورل، مسئول بخش مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تنظیم و ابلاغ این دستورالعمل از چند ماه پیش در دستور کار مقام‌های پنتاگون بوده است. وی گفت: رابرت گیتس همچنان به تعامل آزاد با رسانه‌ها متعهد است و سعی کرده به همکاران خود اعلام کند که مطبوعات دشمن نیستند.

این در حالی است که بسیاری از رسانه‌ها این دستورالعمل جدید را دیواری بسیار سخت در مقابل رسیدن اطلاعات درست به‌ویژه درباره جنگ افغانستان ارزیابی کرده‌اند. داگلاس ویلسون، معاون جدید وزیر دفاع آمریکا در روابط عمومی با جنجالی شدن این مسئله روز گذشته اعلام کرد که این قوانین جدید ارتباطی با گفت‌وگوی ژنرال استنلی مک کریستال ندارد و پنتاگون قصد ندارد به وسیله آن جلوی رسیدن اطلاعات به رسانه‌ها را بگیرد. وی گفت: فکر می‌کنید براساس این قوانین یک سرباز در میدان جنگ از صحبت کردن با یک خبرنگار منع خواهد شد؟ مطمئنا خیر.

هدف این دستورالعمل این نیست. ژنرال استنلی مک‌کریستال، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان در گفت‌وگوی خود با مجله رولینگ استون اختلاف شدید و پنهان مقام‌های نظامی آمریکا و سیاستمداران این کشور را فاش کرد که به قیمت از دست دادن مقامش تمام شد.

در یادداشت رابرت گیتس درباره رعایت قوانین جدید موسوم به «دستورالعمل تعامل با رسانه‌ها» آمده است: ما اکنون با گفت‌وگوهای بسیار زیاد افراد خارج از کانال‌های رسمی مواجه هستیم. در برخی از این گفت‌وگو‌ها اطلاعات نادرست یا اطلاعاتی که مطابق با راهبردهای ما نیست ارائه می‌شود. رسانه‌های آمریکا عقیده دارند با این دستورالعمل جدید از این پس دفتر کوچک رسانه‌های وزارت دفاع آمریکا باید روزهای پرکاری را پشت سر بگذارد.

درحالی‌که نیروهای آمریکا و متحدان این کشور در وضعیت مناسبی در افغانستان به‌سر نمی‌برند، رسانه‌ها به‌دنبال به‌دست‌آوردن اطلاعاتی ورای اعلام خوشبینی‌های رسمی مقام‌های پنتاگون هستند.

انتصاب ژنرال دیوید پترائوس هفته گذشته به‌عنوان فرمانده جدید نیروهای آمریکا و ناتو در حالی به تصویب رسید که حتی سناتورهای آمریکایی به‌شدت نگران نتیجه راهبرد افزایش نیرو در افغانستان هستند. به‌نظر می‌رسد مقام‌های وزارت دفاع آمریکا تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن جلوی رسیدن اطلاعات به رسانه‌های این کشور را از طریقی غیراز کانال‌های رسمی بگیرند تا مخالفت افکار عمومی با ادامه جنگ بیش از گذشته تشدید نشود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed