روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها - چهار شماره از سلسله گزارشهای راهبردی رسانه با موضوعات «جنگ سایبری»، «شبکههای اجتماعی»، «رسانه و فرهنگ کار مضاعف» و «بی.بی.سی فارسی در یک نگاه» منتشر شد.
فراگیری و رشد رسانهها در جهان امروز از پیشرفت و گسترش خاصی برخوردار شده و توجه به آن برای کمک به شناخت بیشتر دگرگونیهای جدید اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و سیاسی افزایش یافته است. مطالعات مربوط به رسانهها و تحولات جهشی در فنآوریهای رسانهای همراه با شناخت و کارکرد آنها در عرصههای بینالمللی و داخلی کمک میکند تا با برنامهریزیهای راهبردی در عرصه بروز تحولات و تغییرات به شیوهای کارسازتر عمل شود.
گزارشهای راهبردی رسانه که طی شماره های متوالی و با عناوین موضوعی مختلف منتشر شده به موضوعات زیر اشاره دارد:
اولین شماره از این گزارشها به موضوع «جنگ سایبری» اختصاص دارد که نویسنده در آن با تعریف و توصیف سایبر و فضای سایبر، شیوهها و روشهای جنگ سایبری، به جایگاه و نقش رسانههای مکتوب در جنگ سایبر میپردازد و راهکارهای پیشنهادی جهت موفقیت در جنگ سایبری را ارئه میدهد.
گزارش دوم «شبکههای اجتماعی» را مورد بررسی قرار میدهد و با بررسی شبکههای اینترنتی، سیاستهای اینترنتی بینالمللی و شبکههای مجازی، خواننده را با نحوه فعالیت شبکههای اجتماعی آشنا میسازد.
رسانهها و فرهنگ «کار مضاعف» موضوعی است گه گزارش سوم به آن پرداخته است. با توجه به نامگذاری راهبردی سال 89 توسط رهبر معظم انقلاب به نام «همت مضاعف، کار مضاعف »، لازم است رسانهها با ارائه الگویی نظری برای تحلیل موانع توسعه یافتگی در ایران به نقش مهم و برجسته فرهنگ کار در این زمینه بپردازند و نشانهها و مصادیقی را برای طرح ارتقای فرهنگ و اخلاق کار ارائه نمایند. این گزارش با تمرکز بر کارکرد رسانه ها ، کنش متقابل «فرهنگ و رسانه» و رسانه و پویایی فرهنگ، به برخی موانع و راهکارهای عملیاتی شدن فرهنگ کار و همت مضاعف و الزامات آن میپردازد.
«بی.بی.سی فارسی در یک نگاه» موضوع شماره چهار این گزارش را دربر میگیرد. در این گزارش نقش بی.بی.سی فارسی به عنوان یک کنشگر ارتباطی در جامعه مطرح شده و رویکردهای این شبکه در ارتباط با مخاطبان مورد بررسی قرارگرفته است. موضوعات مهم این گزارش عبارتند از: پیشینه بی.بی.سی فارسی، برنامههای بی.بی.سی فارسی، مخاطبان بی.بی.سی فارسی و راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با این شبکه.