تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وب‌سایت

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 2 تیرماه 1389  

 

نظام ارزیابی وب‌سایت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور راه‌اندازی شد

 
 

نظام ارزیابی وب سایت دانشگاه‏ها و مراکز پژوهشی کشور توسط مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری راه‏اندازی و در محل این مرکز واقع در دانشگاه شیراز رونمایی شد.  

 
 

نظام ارزیابی وب سایت دانشگاه‏ها و مراکز پژوهشی کشور توسط مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری راه‏اندازی و در محل این مرکز واقع در دانشگاه شیراز رونمایی شد.

به گزارش ایسنا،‌ محمدرضا قانع، مجری این طرح در مراسم رونمایی از این پایگاه گفت: با توجه به اهمیت حضور فعال مراکز آموزش عالی در محیط وب، مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری مبادرت به سنجش دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور با این رویکرد کرده و برای این منظور نظام ارزیابی وب سایت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور توسط این مرکز راه‌اندازی شد.

وی افزود: دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی برای آگاهی از موقعیت وب سایت سازمان خود می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی http://websanji.ricest.ac.ir رتبه سازمان خود را در بین دیگر مراکز آموزش عالی مشاهده کنند.

قانع ادامه داد:‌ وب سایت‌ها به عنوان ابزار مهم انتقال اطلاعات مورد توجه خاص حوزه آموزش و پژوهش هستند؛ بنابراین بازبینی و ارزیابی منظم وب سایت‌ها از جنبه‌های ساختاری و محتوایی و به دنبال آن مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آنها، راهبردی مناسب برای سیاستگذاری و تصمیم گیری به دست خواهد داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با رشد روزافزون وب سایت‌های مراکز آموزشی و پژوهشی و اهمیت آنان در معرفی این گونه مراکز و ارائه یافته‌های تحقیقاتی اعضای هیأت علمی و پژوهشگران،‌ ارزشیابی آنها از جنبه‌های اعتباری،‌ قابلیت اجرا، قابلیت استفاده، ناوبری و غیره ضروری است.

مجری طرح ارزیابی وب سایت‌ها افزود: در سال‌های اخیر اینترنت نه تنها مورد استفاده متخصصان قرار دارد، بلکه در سطح وسیع توسط اقشار مختلف مردم استفاده می‌شود. اینترنت از دو جنبه جست و جوی اطلاعات و انتشار اطلاعات مورد توجه است که حدود 20 درصد جمعیت جهان از اینترنت استفاده می‌کند و تأمین اطلاعات آنها از طریق موتورهای جست و جو در محیط وب صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر موتورهای جست و جو ده‌ها بیلیون صفحه وب را نمایه سازی می‌کنند و روزانه به صدها میلیون جست و جوی وبی خدمات ارائه می‌دهند و این قابلیت‌ها موجبات خدمات دهی و استفاده از محتوا را برای هر کس در هر جا فراهم آورده است که یک وب سایت باید با هزاران وب سایت دیگر که دارای محتوا، اطلاعات و حتی طراحی مشابه هستند رقابت کند.

این پژوهشگر معتقد است که اگر یک وب سایت خواهان پیروزی در این رقابت است، نیاز به ارزش افزوده دارد، یعنی نیازمند پیدا شدن وب سایت مربوطه توسط دیگران می‌باشد؛ بنابراین، هدف، حصول اطمینان از پدیداری خدمات و محتوای یک وب سایت برای استفاده کنندگان بالقوه است.

قانع در ادامه گفت: از نظر تاریخی، توسعه علم سنجی از نیمه اول قرن بیستم با مطالعات آماری کتابشناسی‌ها آغاز، گارفیلد با تولید نمایه استنادی در سال 1959 توسعه کتابسنجی و علم سنجی را بیش از پیش میسر کرد که ثمره این مطالعات و گسترش فناوری‌های نوین اطلاعاتی در محیط‌های جدید، وب سنجی را به وجود آورد.

وی درباره حوزه‏های تحقیقاتی این پایگاه اظهار کرد: وب سنجی در این سامانه در چهار حوزه تحلیل محتوای صفحه وب، تحلیل ساختار وب، تحلیل استفاده از وب (شامل ثبت فایل‌های استفاده کننده در رفتارهای جست و جوی اطلاعات) و تحلیل فناوری وب (عملکرد موتور جست و جو) انجام شده است.

قانع افزود: نظام ارزیابی وب سایت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور با استفاده از شاخص‌های وب سنجی (قابلیت رؤیت، اندازه صفحات وب سایت، رتبه ترافیک، طراحی وب سایت و تعداد فایل‌های علمی، pdf )، وب سایت دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که از این طریق متولیان حوزه آموزش و پژوهش میزان حضور مؤسسه خود را در محیط وب ارزیابی می‌کنند و با رتبه کسب شده در مقام مقایسه وب سایت سازمان خود با سازمان‌های همتراز قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک ارزیابی بر اساس برتری سنجی (benchmarking) انجام می‌شود، طرح حاضر مدیران را قادر می‌سازد تا دانشگاه یا مؤسسه پژوهشی خود را در سطح کشور، استان، وزارت و یا سازمان متبوع مبتنی بر معیارهای وب سنجی با سازمان‌های مشابه مقایسه کنند. نتایج ارزیابی چشم‌اندازی از نقاط قوت و ضعف هر سازمان ارائه می‌دهد و مسؤولان مربوطه با استفاده از این نتایج می‌توانند در رفع نقایص و تقویت نقاط قوت وب سایت مربوطه کوشش کنند.

قانع بر این باور است که حضور فعال در محیط وب و انتشار یافته‌های تحقیق از این طریق به عنوان شاخص عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی معیاری در سنجش توسعه است که برای آگاهی از میزان اهمیت وب سایت‌ها و اینکه مورد استفاده قرار می‌گیرند و قادرند به هدف‌های مورد نظر خود دست یابند، لازم است به طور پیوسته مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی ادامه داد: طرح ارزیابی وب سایت دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور می‌تواند عملکرد آنها را در مقایسه با یکدیگر مورد سنجش قرار دهد، بدین ترتیب، مدیران دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی می‌توانند از وضعیت سازمان خود در مقایسه با دانشگاه‌ها و مؤسسات هم ردیف یا برتر در محیط وب از جنبه آموزش و پژوهش آگاه شوند. با مطالعه نتایج ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، با استفاده از شاخص‌های وب سنجی می‌توان حضور دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی را در محیط وب رصد کرد.

مجری طرح اظهار کرد: ارزیابی وب سایت دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور مبتنی بر شاخص‌های وب‌سنجی این مزیت را نیز دارد که از یک طرف موجب توجه به وضعیت موجود و عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور در رابطه با محیط وب می‌شود و از طرف دیگر مدیران این سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا به منظور کسب اعتبار بیشتر شرایط لازم را برای دانشگاه‌ها و مؤسسات خود با توجه به معیارهای استاندارد جهانی جهت حضور فعال در محیط وب فراهم آورند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed