بر اساس یک گزارش جدید، روزنامههای آمریکایی بزرگترین بازنده در میان روزنامههای کشورهای صنعتی جهان هستند.
به گزارش ایسنا، گزارش منتشره از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) نشان میدهد نشریههای اروپایی بهتر از همتایان آمریکاییشان بحران را تحمل کردند و روزنامههای آمریکایی باید برای تحمل بحران در حال ادامه در رسانههای چاپی، از آنها الگو بگیرند.
این گزارش نشان میدهد نشریهها در اروپا نیز از بحران اقتصادی، افت خوانندگی و تبلیغات و رقابت شدید از سوی اینترنت لطمه دیدند اما در کل نسبت به همتایانشان در آمریکا متحمل صدمه کمتری شدهاند.
بازار نشر روزنامه آمریکا بین سال 2007 تا 2009 حدود 30 درصد کاهش یافت؛ انگلیس با کاهش 21 درصدی با فاصله نه چندان زیادی پس از آمریکا قرار گرفت، در حالیکه بازارهای یونان و اسپانیا به ترتیب 20 و 16 درصد کاهش یافتند.
با این همه بیشتر کشورهای اروپایی وضعیت بهتری داشتند و همین بازار در طی مدت مشابه در آلمان 9 درصد، در پرتغال، سوئد و فنلاند هفت درصد، در فرانسه چهار درصد و در اتریش تنها دو درصد کاهش یافت.
یکی از دلایل احتمالی انعطافپذیری نسبی اروپا، اتکای کمتر این قاره به درآمدهای تبلیغاتی عنوان شده است. در نشریههای آمریکایی تبلیغات حدود 87 درصد از درآمد در سال 2008 را تشکیل داد در حالی که در آلمان، اسپانیا و سوئد با توازن حاصل از فروش نسخههای روزنامه، این نسبت 57 درصد بود.
با کشانده شدن خوانندگان به روزنامههای رایگان و رسانههای آنلاین، تیراژ نشریههای سنتی به طور مداوم در سالهای اخیر در تمامی 31 کشور توسعهیافته مورد بررسی OECD کاهش یافته اما وضعیت هنوز تیره و تار نیست.
بنا بر این گزارش، روزنامهها با اینکه با کاهش خوانندگی و درآمدهای تبلیغی مواجه هستند اما به سوی فراموشی پیش نمیروند و اگرچه صنعت جهانی روزنامه به سختی لطمه دیده اما در حال یافتن منابع درآمد جدید بوده و در مورد کشورهای در حال توسعه در واقع خوانندگی کسب میکند.
رشد علاقه به مطبوعات در بازارهای نوظهور به بالا رفتن تیراژ جهانی آنها کمک کرده است و تیراژ روزنامهها در کشورهایی مانند برزیل، هند، اندونزی، چین و آفریقای جنوبی به رشد مداوم ادامه داده و بهطور متوسط 35 درصد افزایش یافته است.