تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای مطبوعات

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 26 خردادماه 1389  

 

۱۱ درصد نشریات کشور توسط زنان منتشر می‌شود

 
 

از مجموع نشریات منتشره در سطح کشور،‌ 369 نشریه یعنی 11 درصد آنها توسط زنان منتشر می‌شود همچنین تعداد زنان صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول که طی سال‌های 83 تا 86 موفق به اخذ مجوز نشریه شده‌اند 249 نفر بوده است که این رقم 10 درصد کل صاحبان نشریات است و طی دو دهه اخیر بیش از 15 برابر شده است. 

 
 

خبرگزاری فارس - از مجموع نشریات منتشره در سطح کشور،‌ 369 نشریه یعنی 11 درصد آنها توسط زنان منتشر می‌شود همچنین تعداد زنان صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول که طی سال‌های 83 تا 86 موفق به اخذ مجوز نشریه شده‌اند 249 نفر بوده است که این رقم 10 درصد کل صاحبان نشریات است و طی دو دهه اخیر بیش از 15 برابر شده است.

عامه زنان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بی سواد یا کم‌سواد بودند. به طوریکه طبق آمار در سال 1355، تنها 48/35 درصد زنان کشور، باسواد بودند و 83/37 درصد دانش‌آموزان کشور و 8/29 درصد دانشجویان کشور را دختران همچنین 2/47 درصد کارکنان آموزش و پرورش و 7/14 درصد اساتید کشور را زنان تشکیل می‌دادند.

پس از انقلاب تحول عظیمی در زنان ایجاد شده است؛ این تحول به ویژه در زمینه سواد‌آموزی، تحصیلات عمومی و تحصیلات عالیه به قدری چشمگیر بوده است که توجه همه ناظران داخلی و بین‌المللی را به خود معطوف داشته است. زنان کشور با عزمی محکم، همتی والا و پیروی از آموزه‌های معمار انقلاب که اقدام در عرصه تحصیل را مجاهده قلمداد می‌فرمود، طی این سه دهه در این عرصه رشد چشمگیری داشته‌اند به طوریکه امروزه 34/80 درصد زنان بالای 6 سال کشور باسواد هستند که این رقم طی این سه دهه بیش از 126 درصد افزایش داشته است.

در سال 1385، نرخ باسوادی زنان 6 تا 29 ساله، 16/95 درصد برآورده شده است که این رقم در همین سال برای مردان 48/96 درصد است. همچنین بر اساس آمار سال 1387 تعداد دختران دانش‌آموز 6 میلیون و 791 هزار نفر گزارش شده است که این رقم 6/48 درصد کل دانش‌آموزان کشور را تشکیل می‌دهد و نسبت به سه دهه گذشته 144 درصد افزایش داشته است همچنین بر اساس آمار سال 87 ـ 1386 حدود 63 درصد دانش‌آموزان مقطع پیش‌دانشگاهی را دختران تشکیل می‌دهند.

با مقایسه رقم 49 درصدی جمعیت زنان کشور با رقم 6/48 درصدی دانش‌آموزان دختر می‌توان اذعان کرد که امروزه قریب به اتفاق دختران واجب‌التعلیم به مدرسه رفته و باسواد می‌شوند و می‌توان گفت بی‌سوادی در جمهوری اسلامی ایران در حال ریشه کن شدن است.

مشارکت و نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های فرهنگی

اگرچه آماری از نقش‌آفرینی زنان در حوزه‌های فرهنگی قبل از انقلاب در دسترس نیست ولی با توجه به اسناد و شواهد پراکنده‌ای که موجود است، می‌توان اعتراف کرد که در آن سال‌ها تعداد زنان نویسنده، شاعر، ناشر و روزنامه‌نگار به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید و تنها به نام هنر و در واقع ابتذال، در حوزه‌های سینما، تئاتر، رقص و آواز، از زنان استفاده ابزاری می‌شد.

حضور زنان در عرصه‌های فرهنگی نیز در سال‌های بعد از انقلاب افزایش و رشد چشمگیری داشته است و با استناد به آمار واصله از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توان به خوبی نقش برجسته و بارز زنان در عرصه‌های فرهنگی را مشاهده کرد.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموع 3 هزار و 420 نشریه منتشر شده طی 30 سال گذشته 143 نشریه با موضوعیت زنان و خانواده بوده است که این رقم 4 درصد کل نشریات را شامل می‌شود. از مجموع نشریات منتشره در سطح کشور 369 نشریه یعنی 11 درصد آنها توسط زنان منتشر می‌شود؛‌ تعداد زنان صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول که طی سالهای 1383 الی 1386 موفق به اخذ مجوز نشریه شده‌اند 249 نفر بوده است که این رقم 10 درصد کل صاحبان نشریات است و طی دو دهه اخیر بیش از 15 برابر شده است.

تعداد کتاب‌های منتشر شده با موضوع زنان و خانواده در سال 1386، 407 نسخه بوده است که این رقم نسبت به 10 سال پیش 7/180 درصد افزایش داشته است. تعداد کتابهای منتشر شده توسط زنان نویسنده در سال 1386، 5 هزار و 378 نسخه بوده است که این رقم 24/23 درصد کل کتابهای منتشر شده در این سال بوده و نسبت به 10 سال پیش، بیش از 5 برابر شده است.

تعداد زنان مؤلف در سال 1386، 3 هزار و 643 نفر گزارش شده که این رقم 6/16 درصد کل مؤلفان کشور در این سال بوده و نسبت به 10 سال پیش نزدیک به 5 برابر شده است.

تعداد زنان مترجم در سال 1386، یک هزار و 365 نفر گزارش شده که این رقم 7/23 درصد کل مترجمان در این سال بوده و نسبت به 10 سال پیش، بیش از 250 درصد افزایش داشته است. تعداد زنان صاحب اثر برگزیده در سال 1386، 6 نفر گزارش شده که این رقم نسبت به سالهای قبل 6 برابر افزایش داشته است.

تعداد زنان قاری و همچنین حافظ قرآن در سطح مسابقات ملی تا سال 1386، 40 نفر گزارش شده که تعدادی از آنها به مسابقات بین المللی قرآنی راه یافته‌اند.تعداد زنان داور مسابقات قرآنی 15 نفر بوده است که این رقم 50 درصد کل داوران مسابقات قرآنی کشور است.

تعداد تئاتر‌های اجرا شده با موضوع زنان و خانواده 10 مورد بوده است که نسبت به سال‌های قبل، 67/66 درصد افزایش داشته است.

همچنین تعداد تئاتر‌های اجرا شده توسط کارگردانان زن، در سال 1386، 12 مورد بوده است که این رقم 4/44 درصدکل تئاتر‌های اجرا شده در این سال است و نسبت به سال‌های قبل 140 درصد افزایش داشته است. تعداد آثار نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی با موضوع زنان و خانواده در سال 1386، 500 اثر بوده که نسبت به سال‌های قبل بیش از 3 برابر شده است؛ تعداد نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی برگزار شده توسط زنان در سال 1386، 6 نمایشگاه بوده که این رقم 30 درصد کل نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در این سال بوده و نسبت به سال‌های قبل 20 درصد کل نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در این سال بوده و نسبت به سال‌های قبل 20 درصد افزایش داشته است.

طبق گزارش مرکز اطلاعات و آمار شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان، تعداد آثار برگزیده زنان در جشنواره‌های داخلی هنرهای تجسمی در سال 1386، 30 اثر بوده که این رقم بیش از 2 برابر آثار مردان در این سال است و نسبت به سالهای قبل 200 درصد افزایش داشته و تعداد کل زنان عضو خانه سینما تا سال 1386، 664 نفر بوده که بیشترین گروه آنان شامل انجمن‌ بازیگران، انجمن چهره‌پردازان و انجمن منتقدان است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed