تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات ارتباطی

تاریخ ارسال: سه شنبه، 25 خردادماه 1389  

 

گذران اوقات فراغت با رادیو و تلویزیون

 
 

۵۰ درصد شهروندان تهرانی، بیشتر وقت فراغت خود را به دیدن تلویزیون و گوش دادن به رادیو اختصاص می‌دهند. از ۵۰ درصد باقیمانده 9/27 درصد به مطالعه کتاب و روزنامه می‌پردازند و 6/8درصد رفتن به پارک، 8/2درصد رفتن به کلاس‌های گوناگون، 2درصد رفتن به مسافرت و 4/0درصد رفتن به سینما را انتخاب می‌کنند. 

 
 

همشهری آنلاین - ۵۰ درصد شهروندان تهرانی، بیشتر وقت فراغت خود را به دیدن تلویزیون و گوش دادن به رادیو اختصاص می‌دهند.

از ۵۰ درصد باقیمانده 9/27 درصد به مطالعه کتاب و روزنامه می‌پردازند و 6/8درصد رفتن به پارک، 8/2درصد رفتن به کلاس‌های گوناگون، 2درصد رفتن به مسافرت و 4/0درصد رفتن به سینما را انتخاب می‌کنند.

همزمان با فرارسیدن تعطیلات تابستانی و طرح دوباره چگونگی گذران اوقات فراغت در میان شهروندان تهرانی،‌واحد نظرسنجی مرکز آموزش و پژوهش همشهری نظر 501 شهروند تهرانی را که 2/72درصد آنان در فاصله سنی 15 تا40سال قرار داشتند، راجع به اوقات فراغت جویا شد. در این نظرسنجی، 1/25درصد پاسخگویان، میزان اوقات فراغت خود در طول روز را 2ساعت ذکر کرده‌اند و 3/19و 6/18 درصد نیز معتقد بوده‌اند به ترتیب 1و3ساعت در روز فراغت دارند.

بقیه پاسخگویان نیز اوقات فراغت خود در طول روز را از 4 تا12ساعت( با درصدهای گوناگون) ذکر کرده‌اند. در این میان 9/58 درصد پاسخگویان، مدت زمان اعلام شده را کافی می‌دانستند و 1/41 درصد نیز معتقد بودند این زمان باید بیشتر شود.

چرا رادیو و تلویزیون؟

از میان 252 پاسخگویی که بیشترین وقت خود را به دیدن تلویزیون و گوش دادن به رادیو اختصاص می‌دهند، 1/57 درصد دلیل این امر را علاقه داشتن به این دو رسانه بیان کرده‌اند. 6/22درصد گفته‌اند این انتخاب،‌اجباری است و 1/13 درصد نیز بر در دسترس بودن این رسانه‌ها تاکید کرده‌اند.

البته 4درصد نیز هزینه کم این شیوه را در مقایسه با سایر راه‌های گذران اوقات فراغت یادآورشده‌اند. 2/3درصد هم، برای کارشان هیچ دلیل خاصی نداشته‌اند.

علاقه، عامل اصلی در همه چیز

برعکس درصد قابل توجهی از کسانی که از رادیو و تلویزیون برای گذران اوقات فراغت استفاده می‌کنند، 70درصد کسانی که ورزش را برای این کار برگزیده‌اند، دلیل خود را علاقه‌مندی به ورزش دانسته‌اند. البته سلامتی با 20درصد، اجبار با 5درصد و هزینه کمتر و نداشتن دلیل خاص هرکدام با 5/2درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

همچنین 3/84درصد از کسانی که خواندن کتاب و روزنامه را برای اوقات فراغت خود برگزیده‌اند دلیل این کار را علاقه دانسته‌اند و 6/3درصد هم معتقدند این فعالیت را برای بالا بردن اطلاعات روز خود انجام می‌دهند. اجبار با 10درصد و هزینه کمتر و نداشتن دلیل خاصی هر کدام به ترتیب با 4/1 و 7/0درصد در اولویت‌های بعدی هستند.

در این نظرسنجی8/76درصد کسانی که بیشترین وقت فراغت خود را در پارک‌ها و فضاهای باز می‌گذرانند و 100درصد کسانی که سینما و تئاتر رفتن یا مسافرت، گزینه گذران اوقات فراغت آنهاست دلیل کارشان را علاقه به این کارها دانسته‌اند. البته6/11درصد کسانی که به پارک‌ها و فضاهای باز می‌روند، این کار را اقدامی از سر ناچاری می‌دانند و 3/9 درصد نیز بر هزینه کمتر این فعالیت تاکید می‌کنند. برای 3/2درصد هم، رفتن به پارک‌ها و فضاهای باز، هیچ دلیل خاصی ندارد.

اگر گذران اوقات فراغت تلقی شود!

14نفر یعنی 8/2درصد از 501نفر اعلام داشته‌اند که با رفتن به کلاس‌های مختلف، اوقات فراغت خود را می‌گذرانند. البته اگر رفتن به کلاس، اوقات فراغت تلقی شود، 8/85درصد این کار را از روی علاقه، 1/7درصد از سرناچاری و 1/7درصد برای بالا بردن اطلاعات انجام می‌دهند.

هر روز چند ساعت؟

از میان 252 پاسخگویی که دیدن تلویزیون و گوش دادن به رادیو، گزینه اصلی گذران اوقات فراغت آنهاست، 1/42 درصد به طور متوسط یک ساعت از شبانه‌روز خود را با این دو رسانه می‌گذرانند. همچنین 7/33درصد 2ساعت، 3/10درصد3ساعت و 15درصد نیز 4ساعت در روز را به این کار اختصاص می‌دهند. نفراتی هم بین5تا12ساعت در روز، خودشان را میهمان این رسانه‌ها می‌کنند.

طرفداران ورزش هم از یک مورد استثنای هفت ساعته که بگذریم، بین 1 تا3 ساعت را به ورزش کردن می‌گذرانند. 45درصد یک‌ساعت، 5/47درصد 2ساعت و هر کدام 5/2درصد 3 و4ساعت، عددهایی است که در این بخش از نظرسنجی به دست آمده است.

یک تا 3ساعت، در بین علاقه‌مندان مطالعه هم اولویت‌های نخست را دارا هستند. 5/43درصد یک ساعت، 3/34درصد 2ساعت و 3/9درصد 3ساعت از شبانه‌روز خودشان را به مطالعه کتاب و روزنامه می‌گذرانند.

از علاقه‌مندان حضور در پارک‌ها و فضاهای باز، خواسته شد براساس تعداد روز در هفته به این پرسش پاسخ دهند. 6/25 درصد از پاسخگویان هفته‌ای یک روز، 6/32درصد هفته‌ای 2 روز و 3/16درصد هفته‌ای 3 روز به پارک می‌روند. جالب اینجاست که 6/18درصد همین پاسخگویان اعلام کرده‌اند هر 7روز هفته را در پارک‌ها حاضر می‌شوند.

هزینه‌های اوقات فراغت

در پرسش دیگری، نظر پاسخگویان درباره میزان هزینه‌ای که در سال برای اوقات فراغت خود اختصاص می‌دهند، مورد بررسی قرار گرفت. 3/16درصد هیچ هزینه‌ای را برای این منظور در نظر نمی‌گیرند. 8/4درصد نیز زیر100هزارتومان و 22درصد بین 100تا500هزارتومان در سال هزینه می‌کنند. هزینه 8درصد بین 500هزار تا یک میلیون تومان در نوسان است و 8/7درصد نیز بیشتر از یک میلیون تومان هزینه می‌کنند. اما نکته جالب این است که 1/41درصد از نامشخص بودن هزینه‌های خود سخن گفته‌اند.

هزینه‌ها بالاست!

از پاسخگویان پرسیده شد در زمینه پرکردن اوقات فراغت خود، آیا با مشکلی مواجه هستند؟ 7/40 درصد فاقد مشکل بوده‌اند و از میان 3/ 59درصدی که اعتقاد داشتند در زمینه پرکردن اوقات فراغت خود با مشکل مواجه هستند، 1/82درصد به بالا بودن هزینه‌ها و 9/17درصد به کمبود فضاهای تفریحی اشاره داشتند.

پیشنهادها

پاسخگویان در پایان نظرسنجی تلفنی همشهری، برای نهادهایی که در زمینه پر کردن اوقات فراغت مردم کار می‌کنند، پیشنهادهایی هم ارائه کردند: پایین آوردن هزینه‌ها، ایجاد فضاهای تفریحی، برگزاری کلاس‌های متنوع، اطلاع‌رسانی در مورد کارهای صورت گرفته، پخش برنامه های جذاب و ایجاد کتابخانه‌های سیار.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed