تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دولت الکترونیکی

تاریخ ارسال: دوشنبه، 24 خردادماه 1389  

 

هدف اردن: تبدیل شدن به شعبه دوم «دره سیلیکون»

 
 

در سال 1999 میلادی پادشاه اردن هدف اصلی خود را تبدیل اردن به یک کشور فوق پیشرفته و قطب فناوری خاورمیانه قرار داد و یک منطقه‌ای را مانند "دره سیلیکون " آمریکا در این کشور احداث کرد. 

 
 

در سال 1999 میلادی پادشاه اردن هدف اصلی خود را تبدیل اردن به یک کشور فوق پیشرفته و قطب فناوری خاورمیانه قرار داد و یک منطقه‌ای را مانند "دره سیلیکون " آمریکا در این کشور احداث کرد.

به گزارش فارس، کشور اردن که منطقه خاورمیانه واقع شده، از کشورهای عربی محسوب می‌شود که جمعیت آن تا پایان سال 2009 میلادی 6 میلیون و 300 هزار نفر بوده است و طی سال‌های اخیر موفق شده بازارهای اقتصادی خود را رونق بخشد.

این کشور که هم‌اکنون یکی از اولویت‌های اصلی خود برای توسعه را بخش ارتباطات و مخابرات می‌داند، سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در این زمینه انجام داده است و با تعریف برنامه‌ها و پروژه‌های کوتاه‌ و بلندمدت می‌کوشد خدمات گسترده‌تری را در اختیار ساکنان خود بگذارد.

کشور اردن هم‌اکنون یکی از پیشرفته‌ترین زیرساخت‌های ارتباطی منطقه را در اختیار دارد و صنعت مخابرات آن با سرعت بسیار قابل ملاحظه در حال رشد است و نسبت به بسیاری از کشورهای خاورمیانه کیفیت بسیار بالاتری دارد. کارشناسان بر پایه آخرین بررسی‌های خود اعلام کرده‌اند که صنعت مخابرات اردن پویا‌ترین و رقابتی‌ترین بازار در منطقه را شامل می‌شود. سیستم ارتباطی کشور اردن هم‌اکنون بر پایه انواع رسانه‌ها شامل تلفن‌های ثابت و همراه، رادیو، تلویزیون و اینترنت دنبال می‌شود.

طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی دولت این کشور، در حال حاضر 96 درصد خانواده‌های اردنی دست‌کم یک خط تلفن ثابت در منزل خود دارند و 86 درصد ساکنان این کشور از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند که در این میان، 10 درصد مردم اردن بیش از یک خط تلفن‌همراه دارند. در گزارش دولت اردن اعلام شده است که 40 درصد خانواده‌های این کشور صاحب رایانه‌ شخصی هستند و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با دنبال کردن طرح جدید دولت اردن برای کاهش مالیات و هزینه‌های مربوطه، تعداد رایانه‌های شخصی این کشور در آینده نزدیک رشد چشمگیری داشته باشد.

دولت اردن هم‌اکنون طرحی را دنبال می‌کند که به موجب آن تمام دانشجویان این کشور صاحب رایانه قابل حمل می‌شوند که این طرح با همکاری بخش خصوصی دنبال می‌شود. هم‌اکنون تمام مدارس و دانشگاه‌های اردن به اینترنت متصل هستند و مراکز دولتی علاوه بر رایانه‌های پیشرفته، نسل جدید محصولات آموزشی الکترونیکی را در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان می‌گذارند.

در کنار رشد و توسعه خدمات فناوری در اردن، دولت این کشور یکی از اولویت‌های اصلی خود را افزایش دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت ارزان قرار داده است. دولت اردن سال گذشته اعلام کرده بود که تا پایان مارس 2009 ضریب نفوذ اینترنت در این کشور 36 درصد بوده که این رقم برای یک کشور توسعه نیافته عربی بسیار قابل ملاحظه است. بین سال‌های 2007 تا 2009 میلادی میزان استفاده از اینترنت در کشور اردن رشد دو برابری داشته است و پیش‌بینی می‌شود که این رشد با سرعت بیشتر در سال‌های آتی ادامه پیدا کند.

دولت اردن بر پایه سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌های خود امیدوار است که ضریب نفوذ اینترنت در این کشور تا سال 2011 میلادی به 50 درصد برسد. در حال حاضر تعداد شرکت‌های عرضه کننده خدمات اینترنتی در اردن از تمام کشورهای خاورمیانه بیشتر است. دولت این کشور به تازگی اعلام کرده است که با حذف هزینه‌ مالیات از خدمات اینترنتی، سعی می‌کند که انگیزه مردم به استفاده از خدمات اینترنتی را افزایش دهد و بستر لازم برای رشد و توسعه صنعت ICT خود را فراهم کند.

گفته می‌شود که تا پایان سال 2004 میلادی 3160 شرکت خدمات اینترنتی را در اختیار ساکنان کشور می‌گذاشته‌اند.

بسیاری از کارشناسان آغاز توسعه فناوری در کشور اردن را مربوط به یک دهه گذشته می‌دانند. زمانی "شاه عبدالله دوم " در سال 1999 میلادی به پادشاهی رسید، هدف اصلی خود را تبدیل اردن به یک کشور فوق پیشرفته و قطب فناوری خاورمیانه قرار داد و یک منطقه‌ای را مانند "دره سیلیکون " آمریکا در این کشور احداث کرد.

شاه عبدالله در سال‌های نخست پادشاهی خود تمام مدارس و دانشگاه‌های اردن را به اینترنت متصل کرد و آخرین سیستم‌های آموزشی الکترونیکی را به کار گرفت. این جریان موجب شد تا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی انگیزه بیشتری برای تربیت نیروی متخصص در زمینه فناوری پیدا کنند؛ به‌نحوی که هم‌اکنون سالانه 15 هزار کارشناس فناوری ارتباطات و اطلاعات در این کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند.

از دیگر اقدامات قابل ملاحظه شاه عبدالله دوم راه‌اندازی مراکز دسترسی به اطلاعات بود که به موجب آن کلیه مناطق روستایی این کشور پادشاهی موفق شدند به اینترنت دسترسی پیدا کنند. دولت اردن هم‌اکنون پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال 2011 میلادی ضریب نفوذ این کشور به 50 درصد می‌رسد، 35 هزار نفر در واحد‌های مربوط به صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات اردن مشغول به کار می‌شوند و درآمد سالانه صنعت ICT این کشور به 3 میلیارد دلار می‌رسد.

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز بین‌المللی InternetWorldStats، تا پایان سال 2009 میلادی یک میلیون 595 هزار و 200 اردنی از جمعیت 3/6 میلیونی این کشور به اینترنت متصل بوده‌اند و به عبارت دیگر، 4/25 مردم اینترنت در دنیای آنلاین حضور داشته‌اند.

به هر حال باید به این نکته توجه داشت که اگر چه بخش اعظم ساکنان کشور اردن به رایانه‌های شخصی دسترسی دارند، اما میزان استفاده از اینترنت در خانه‌های این کشور همچنان پایین است. گزارش رسمی منتشر شده از سوی دولت اردن نشان می‌دهد که ضریب نفوذ اینترنت در این کشور در سال جاری میلادی 40 درصد است که این رقم برای سال گذشته 36 درصد گزارش شده بود.

طبق آمارهای موجود، در سال جاری 15 درصد خانه‌های اردن به اینترنت پرسرعت ASSL دسترسی دارند که این رقم نیز 4 درصد نسبت به سال 2009 افزایش یافته است. آمارها همچنین حاکی از آن است که 52 درصد اردنی‌های 15 سال به بالا هم‌اکنون رایانه شخصی دارند و 15 درصد خانواده‌های این کشور از لپ‌تاپ استفاده می‌کنند.

برای سال 2009 اعلام شده بود که 55 درصد مردم این کشور صاحب رایانه شخصی و 14 درصد آن‌ها صاحب لپ‌تاپ هستند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed