تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: زندگی دیجیتال

تاریخ ارسال: شنبه، 22 خردادماه 1389  

 

نتایج نظرسنجی عادت‌های کاربران موبایل در ایران: بدون گوشی هرگز

 
 

امروزه علم آمار بیش از پیش در تمام شاخه‌های تجارت به کار گرفته می‌شود. آمار را باید علم و عمل استخراج، بسط و توسعه دانش‌های تجربی انسانی با استفاده از روش‌های گردآوری، تنظیم، پرورش و تحلیل داده‌های تجربی (حاصل از اندازه گیری و آزمایش) دانست. 

 
 

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، م.ر.بهنام رئوف - امروزه علم آمار بیش از پیش در تمام شاخه‌های تجارت به کار گرفته می‌شود. آمار را باید علم و عمل استخراج، بسط و توسعه دانش‌های تجربی انسانی با استفاده از روش‌های گردآوری، تنظیم، پرورش و تحلیل داده‌های تجربی (حاصل از اندازه گیری و آزمایش) دانست.

بیشتر مردم با کلمه آمار به مفهومی‌ که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی به کار می‌رود آشنا هستند، ولی این مفهوم منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست.

آمار عمدتا با وضعیت‌هایی سر و کار دارد که در آنها وقوع یک پیشامد به طور حتمی‌قابل پیش‌بینی نیست. استفاده از تلفن همراه با داشتن چیزی نزدیک به 50 میلیون کاربر در ایران بدون شک جامعه آماری را به وجود آورده که روز به روز تغییر رفتارهای احساسی و اجتماعی کاربران آن بیشتر از قبل ملموس‌ می‌شود.

بر همین اساس انجام یک تحقیق آماری پیرامون عادت‌های کاربران تلفن همراه نسبت به خرید و نحوه استفاده برخی از امکانات این وسیله ارتباطی علاوه بر آنکه می‌تواند اندک گوشزدی برای کاربران نسبت به تغییرهای ناگهانی رفتاری آنها باشد، می‌تواند از سویی سرشار از اطلاعات غنی برای اپراتورها و تولیدکنندگان تلفن همراه باشد و از سویی دیگر نیز اطلاعاتی ارزشمند برای جامعه شناسان دربر داشته باشد.

گزارش امروز بر اساس یک پرسش‌نامه بیست سوالی از بخش کوچکی از کاربران تلفن همراه تهیه شده است که در ذیل به برخی از دستاوردهای آن اشاره می‌شود.

زیبایی مهم‌ترین فاکتور

بر اساس این تحقیق، ظاهر، طراحی و رنگ گوشی در هنگام خرید این کالا برای 54 درصد از کاربران تلفن همراه مهم‌ترین فاکتوری است که همیشه به آن توجه دارند. در این بین 34 درصد از کاربران اکثر مواقع در حین خرید گوشی به این فاکتور توجه می‌کنند و تنها 12 درصد دیگر از کاربران هستند که رنگ و طراحی گوشی گاهی اوقات برای آن‌ها مهم است.

قابلیت‌های فنی گوشی، اعم از داشتن صفحه لمسی، مگاپیکسل دوربین و حافظه گوشی همیشه برای 53 درصد از کاربران تلفن‌همراه مهم است. 36 درصد از کاربران اکثر مواقع به این قابلیت‌ها توجه دارند. 7 درصد از کاربران گاهی اوقات و چهار درصد دیگر نیز به ندرت چنین فاکتورهایی را در هنگام خرید گوشی تلفن همراه لحاظ می‌کنند.

57 درصد از کاربران تلفن همراه گاهی اوقات قیمت گوشی و خدمات مخابراتی برایشان مهم است. 13 درصد به ندرت به چنین فاکتوری توجه می‌کنند، اما 14 درصد از کاربران قیمت تمام شده را به عنوان مهم‌ترین فاکتور در استفاده از این وسیله دانسته و 17 درصد مابقی نیز در اکثر مواقع به این فاکتور توجه می‌کنند. در این بین تنها 20 درصد از کابران همیشه از امکاناتی همچون دوربین عکاسی و فیلمبرداری و موزیک پلیر گوشی‌ها استفاده می‌کنند. 37 درصد در اکثر مواقع، 24 درصد گاهی اوقات و 19 درصد دیگر نیز به ندرت از این امکانات استفاده می‌کنند.

7 درصد از کاربران تلفن همراه همیشه در هنگام خرید به اطلاعات ارائه شده از سوی فروشندگان بسنده می‌کنند، 14درصد اکثر مواقع و 16 درصد گاهی اوقات و 63 درصد دیگر به ندرت اطلاعات فروشندگان در هنگام خرید برایشان مهم است.

بدون گوشی هرگز!

60 درصد از کاربران تلفن همراه همیشه بدون گوشی شان فکر می‌کنند چیزی کم دارند. 14 درصد در اکثر مواقع، 20 درصد گاهی اوقات و تنها 6 درصد بدون در اختیار داشتن گوشی به ندرت چنین حسی به آنها دست می‌دهد. 10 درصد از کاربران تلفن همراه مورد مطالعه در این تحقیق یا گوشی خود را جا می‌گذارند یا آن را گم می‌کنند. این اتفاق برای 54 درصد از کاربران به ندرت رخ می‌دهد. 25 درصد از کاربران گاهی اوقات و 10 درصد دیگر نیز در اکثر مواقع یا گوشی‌هایشان را جا می‌گذارند یا گم می‌کنند.

در همین حال به نظر می‌رسد که گوشی تلفن همراه جای برخی از وسایل ضروری انسان همچون ساعت مچی را گرفته است، چرا که 30 درصد از کاربران تلفن‌همراه در حالی که ساعت مچی نیز به دست دارند، اما همیشه از ساعت موبایل‌شان استفاده می‌کنند و 20 درصد در اکثر مواقع، 26 درصد گاهی اوقات، 24 درصد نیز به ندرت از گوشی به جای ساعت استفاده می‌کنند.

پیامک نیز این روزها بلای جان بسیاری از کاربران تلفن همراه شده است، به شکلی که 20 درصد از کاربران تلفن همراه با شنیدن زنگ پیامک سریع به خواندن و پاسخ دادن آن می‌پردازند حتی در نیمه‌های شب. 30 درصد در اکثر مواقع، 30 درصد گاهی اوقات و 20 درصد دیگر نیز به ندرت چنین کاری را انجام می‌دهند.

به نظر می‌رسد استفاده از تلفن همراه اگر جای برخی از ارتباطات اجتماعی را نگرفته باشد، اما می‌تواند به عنوان زنگ خطری در این موضوع به حساب آید، چرا که 40 درصد از کاربران تلفن همراه گاهی اوقات به جای زنگ زدن و احوال پرسی با دوستان و آشنایان تنها با فرستادن یک پیامک سر و ته قضیه را هم می‌آورند. 34 درصد به ندرت این کار را انجام می‌دهند. 21 درصد در اکثر مواقع و 5 درصد باقی مانده نیز همیشه از این راه استفاده می‌کنند.

با این حال با توجه به این نظرسنجی به نظر می‌رسد این روزها ارسال پیامک‌های گروهی جک و لطیفه از مد افتاده باشد، چرا که 64 درصد از کاربران به ندرت این کار را انجام می‌دهند. 20 درصد گاهی اوقات و 16 درصد نیز در اکثر مواقع این کار را انجام می‌دهند.

بانکداری و اینترنت در قعر

هر چند که این روزها تبلیغات بسیاری پیرامون استفاده از خدمات موبایل بانکینگ و استفاده از اینترنت موبایل صورت گرفته است، اما با این حال نتایج این نظرسنجی اطلاعات جالب توجهی را در اختیار می‌گذارد. کاربران تلفن همراه نسبت به دو سوال؛ چقدر به وسیله تلفن‌همراه از خدمات بانکداری الکترونیک و سرویس GPRS (اینترنت موبایل) استفاده می‌کنید؟ پاسخ‌های یکسانی داده‌اند، به طوری که 80 درصد از کاربران تلفن همراه گفته‌اند که به ندرت از این دو سرویس استفاده می‌کنند. 14 درصد از کاربران گاهی اوقات و تنها 6 درصد از کاربران در اکثر مواقع استفاده از این دو سرویس برایشان مهم است.

و اما نکته آخر آنکه 64 درصد از کاربران به ندرت از تلفن‌همراه در حین رانندگی استفاده می‌کنند. 30 درصد گاهی، 4 درصد در اکثر مواقع و تنها 2 درصد از کاربران همیشه در حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed