تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: پنجشنبه، 6 خردادماه 1389  

 

تلفیق آی.سی.تی و جام‌جهانی

 
 

تکنولوژی‌های مورد استفاده در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان 

 
 

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، ندا لهردی - روزها می‌گذرند و کم کم به زمان برگزاری بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان نزدیک می‌شویم. جام جهانی 2010 نزدیک است و انتظار می‌رود نوزدهمین دوره این رویداد که برای اولین بار در قاره سیاه برگزار می‌شود، تکنولوژیک‌ ترین آنها باشد.

این اتفاق در حقیقت قابل پیش‌بینی است؛ هر چه باشد این روزها فناوری اطلاعات و ارتباطات به زندگی روزمره همه مردم جهان وارد شده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که وقتی قرار باشد تکنولوژی با جذاب‌ترین دغدغه ورزشی مردم یعنی فوتبال تلفیق شود، باید منتظر اتفاقی بزرگ و جالب بود.

با این اوصاف جام جهانی 2010 عرصه خوبی برای نمایش تاثیر تکنولوژی در زندگی امروزه افراد است که می‌تواند جذابیت‌ های این ورزش را برای طرفدارانش چند برابر کند.

در واقع با همین استدلال است که خانم «ایوی ماتسپ کاسابوری» وزیر ارتباطات آفریقای جنوبی برگزاری مسابقات جام جهانی امسال را وابسته به صنعت ICT دانسته و اعلام کرده است: «موفقیت در برگزاری جام جهانی 2010 به صنعت ICT آفریقای جنوبی بستگی دارد. بدون این صنعت، برگزاری جام جهانی 2010 تقریبا غیرممکن است.»به این ترتیب کاسابوری در ماه‌های گذشته از تشکیل کمیته تخصصی ICT برای برگزاری این مسابقات خبر داد و اعلام کرد که هدف این کمیته فراهم آوردن به موقع تجهیزات و زیرساخت‌های مخابراتی، پخش تلویزیونی و شبکه‌ای کافی برای برگزاری مسابقات جام جهانی 2010 است. او در این مورد گفته است: «دولت آفریقای جنوبی از طریق بخش ICT خودش را برای میزبانی این مسابقات آماده می‌کند. در حقیقت تمام فرآیند آماده شدن برای این مسابقات از طریق پردازش‌های دیجیتالی انجام می‌شود. ما برای برگزاری بهتر این مسابقات حتی با شرکت‌ها و موسسات فعال در زمینه ICT هم قراردادهای همکاری امضا کرده‌ایم.» به این ترتیب است که حضور فناوری‌های مدرن در جام جهانی 2010 تضمین شده و قرار است این فناوری‌ها به تماشاگران و بازیکنان حاضر در این مسابقات برای لذت بیشتر از یک تجربه جدید کمک کنند. بعضی از مهم‌ترین این تکنولوژی‌ها در زیر معرفی شده‌اند؛ تکنولوژی‌هایی که اغلب برای اولین بار در جام جهانی 2010 مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

دروازه‌هایی با دوربین‌های حرفه‌ای

یکی از تکنولوژی‌های جالب در جام جهانی امسال، استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای در جلوی هر دروازه است که امکان تشخیص درست گل‌ها و خطاها در محوطه دروازه‌ها را برای داوران فراهم می‌آورد. به این ترتیب دوربین‌هایی در جلوی هر دروازه تعبیه می‌شوند که امکان فیلم و عکسبرداری با سرعت بالای 500 فریم در هر ثانیه را دارند. این دوربین‌ها بلافاصله تصاویر ضبط شده را به صورت مستقیم به کامپیوترهایی ارسال می‌کنند. این کامپیوترها تصاویر را تحلیل و پردازش کرده و اطلاعات بدست آمده از آنها را به سرعت و از طریق گوشی‌هایی که در گوش داوران بازی هستند، به آنها منتقل می‌کنند. این جریان تنها در 5/0 ثانیه اتفاق می‌افتد و امکان تشخیص دقیق گل‌ها و خطاها در محوطه دروازه‌ها را برای داوران فراهم می‌آورد. بر اساس همین الگو هم مدتی پیش یک مدل کامپیوتری تعریف شد که به مربیان تیم‌ها امکان پردازش و پیش‌بینی عملکرد و تاکتیک‌های تیم حریف و حتی تصمیم‌گیری بهتر برای تاکتیک‌های تیمی را می‌دهد. این سیستم به جای کارشناسان و مفسران ورزشی از تکنیک‌ها و فرمول‌های ریاضی استفاده می‌کند. به این ترتیب اطلاعات دقیق وارد کامپیوتر می‌شوند و در مقابل تحلیلی دقیق و موثر دریافت می‌شود. این سیستم تحلیل کامپیوتری می‌تواند برای بازی‌های مشابه فوتبال مانند فوتبال سالنی هم مورد استفاده قرار بگیرد.

برای اولین بار فوتبال سه بعدی

مهم‌ترین و جذاب‌ترین اتفاق تکنولوژیکی جام جهانی 2010 در واقع حضور تکنولوژی سه بعدی و امکان دریافت و پخش این تصاویر است. به این ترتیب تصاویر سه بعدی می‌توانند امکان تماشای مسابقات جام جهانی امسال را به صورت واقعی و طبیعی‌تر برای افرادی که امکان حضور در استادیوم‌های محل برگزاری این مسابقات را ندارند، فراهم می‌آورد. به این ترتیب سخنگوی فیفا روز سوم دسامبر سال گذشته میلادی به صورت رسمی از امضای قرارداد همکاری رسانه‌ای با شرکت سونی خبر داد و اعلام کرد که بر اساس این قرارداد، سونی تصاویر 25 مسابقه جام جهانی را به صورت سه بعدی تولید و منتشر کند. این در حالی است که مقامات رسانه‌ای برگزاری مسابقات جام جهانی 2010 همچنین از احتمال پخش زنده و سه بعدی این مسابقات هم خبر داده‌اند.

«سر هوارد استرینگر» مدیر عامل شرکت سونی در این مورد گفته است: «با استفاده از این تصاویر تماشاگران خانگی هم که به هر دلیلی نتوانسته‌اند به استادیوم‌های برگزاری این مسابقات در ژوهانسبورگ و آفریقای جنوبی برسانند، لذت تماشای فوتبال واقعی را تجربه کنند.»طبق این قرارداد، شرکت سونی تعهد کرده است که فیلم‌های سه بعدی از مسابقات جام جهانی 2010 را بعد از این رویداد تولید و پخش کند.

این در حالی است که قبل از مسابقات جام جهانی، مسابقات فوتبال لیگ برتر انگلستان هم توسط شبکه تلویزیونی SKY برای مردم این کشور به صورت سه بعدی پخش شده بود. از طرفی ESPN یکی از زیر مجموعه‌های شرکت بزرگ Disney در آمریکا و شرکت Sogecable در اسپانیا هم اعلام کرده‌اند که با همکاری شرکای دیگرشان در این دو کشور تصمیم دارند، فیلم بعضی از بازی‌ها را در چند سینمای سه بعدی منتخب در این کشورها به نمایش بگذارند.

تصاویر سه بعدی، اما گویا تنها به فیلم بازی‌ها محدود نشده‌اند؛ بر اساس قرارداد همکاری فیفا و سونی قرار است تقویم 25 رقابت جام جهانی امسال هم به صورت تصاویر سه بعدی تولید و عرضه شود.

این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لوازم مصرفی الکترونیک از معرفی و عرضه تلویزیون‌ها و محصولات نمایش تصاویر سه بعدی خبر داده‌اند. به این ترتیب این تلویزیون‌های سه بعدی به زودی به خانه‌ها راه پیدا کرده و امکان تماشای این مسابقات را بعد از رویداد جام جهانی برای کاربران خودشان فراهم می‌آورند.

تماشای مسابقات در موبایل‌های هوشمند

دسترسی تماشاگران خارج از استادیوم‌های مسابقات به تصاویر این بازی‌ها انگار یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان برگزاری جام جهانی امسال بوده است. درست به همین دلیل هم آنها تلاش کرده‌اند تا با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و البته شخصی امکان تماشای غیر مستقیم این مسابقات را برای طرفداران آنها فراهم بیاورند. موبایل‌های هوشمند یکی از محبوب‌ترین این تکنولوژی‌ها هستند. این موبایل‌ها قابلیت نمایش تصاویر این مسابقات با سرعت و کیفیت مناسب را برای کاربرانش فراهم می‌آورد. مجله معتبر PC World در این مورد به بررسی موبایل‌های هوشمند پر طرفدار و
پر فروش بازار پرداخته و پنج گوشی موبایل هوشمند مناسب برای تماشای مسابقات جام جهانی 2010 را معرفی کرده است. به این ترتیب گوشی‌های iPhone 3GS،ا HTC Desire، Samsung HD Icon، SonyEricsson XPERIA X10 و HTC HD2 به عنوان بهترین موبایل‌های هوشمند برای تماشای این مسابقات معرفی شده‌اند.

با این اوصاف شرکت‌های مختلف هم اقدام به طراحی و عرضه نرم‌افزارهای کاربردی جدید برای تماشای این مسابقات از طریق موبایل‌های هوشمند کرده‌اند. شرکت ESPN یکی از این شرکت‌ها است که به تازگی از عرضه برنامه کاربردی جدیدی برای گوشی iPhone خبر داده است که امکان تماشای این مسابقات به صورت مستقیم و دسترسی به اطلاعات تیم‌ها و بازی‌ها را برای کاربران این موبایل پر طرفدار فراهم می‌آورد. از طرف دیگر BBC هم از طراحی برنامه کاربردی ویژه خودش برای پخش این مسابقات در گوشی‌های iPhone خبر داده است.

بلوتوث و بازی مجازی

علاوه بر این تکنولوژی‌ها، امکانات ویژه و جدید دیگری هم برای طرفداران فوتبال حرفه‌ای فراهم آورده شده است. یکی از این فناوری‌ها بلوتوث است که امکان ارسال و تماشای مسابقات از طریق موبایل‌ها را برای افراد ایجاد می‌کند. امسال، اما این تکنولوژی به سه دسته مختلف مسابقات و ورزش‌ها، تحلیل بازی‌ها و امکانات ویژه برای تماشاگران خانگی تقسیم شده است و قابلیت‌های متنوعی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

طرفداران دنیای مجازی هم از روزهای بعد از برگزاری این مسابقات می‌توانند لحظات جذاب این بازی‌ها را در بازی مجازی جام جهانی 2010 تکرار کنند. این بازی را شرکت شناخته شده Electronic Arts طراحی و تولید کرده است و قرار است از روزهای پایانی ماه جولای و بعد از مسابقات جام جهانی به صورت عمومی عرضه شود تا به این ترتیب کاربران آن بتوانند با قابلیت‌های جدید و متفاوت این بازی از فوتبال مجازی هم لذت ببرند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed