تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: سه شنبه، 4 خردادماه 1389  

 

وقتی شبکه‌های اجتماعی حریـم خصوصی را حفظ نمی‌کنند

 
 

این روزها اکثر کاربران با موتورهای جست‌وجو یا شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر، فرندفید و... آشنا هستند و روزانه فعالیت‌ها، علایق و اتفاقات روزانه‌ای که برایشان رخ می‌دهد را در این شبکه‌ها وارد می‌کنند اما اجتماعی بودن این شبکه‌ها مواردی مثل حریم خصوصی افراد را زیر سوال برده و هر از چندگاهی اخباری درباره قوانین، شکایت‌ها یا اتهام‌های این شبکه‌های اجتماعی در حوزه حریم خصوصی می‌شنویم. 

 
 

خبرگزاری ایسنا - دنیای مجازی، امتیازاتی برای افراد فراهم کرده مثلاً این که تنظیم رابطه‌ی اجتماعی راحت‌تر از دنیای واقعی صورت می‌گیرد؛ این روزها اکثر کاربران با موتورهای جست‌وجو یا شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر، فرندفید و... آشنا هستند و روزانه فعالیت‌ها، علایق و اتفاقات روزانه‌ای که برایشان رخ می‌دهد را در این شبکه‌ها وارد می‌کنند اما اجتماعی بودن این شبکه‌ها مواردی مثل حریم خصوصی افراد را زیر سوال برده و هر از چندگاهی اخباری درباره قوانین، شکایت‌ها یا اتهام‌های این شبکه‌های اجتماعی در حوزه حریم خصوصی می‌شنویم.

چندی پیش در خبرها آمد که کاربران فیس‌بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی درباره حریم خصوصی آنلاین بسیار حساس بوده و این مساله در بررسی جدیدی که به تازگی منتشر شده کاملا آشکار است.

یافته‌های بررسی سوفوس نشان می‌دهد که کاربران در سراسر جهان از تغییراتی که فیس‌بوک قصد دارد در سیاست‌های حریم خصوصی خود صورت دهد، رضایت ندارند.

در نظرسنجی سوفوس از 680 خواننده صفحه فیس‌بوک و وب‌سایت این شرکت امنیتی، اکثر کاربران فیس‌بوک (95 درصد) بر این باورند که تغییرات حریم خصوصی نکته بدی است و درصد بسیار اندکی از کاربران این سایت (سه درصد) وجود دارند که تغییرات پیشنهاد شده از سوی فیس‌بوک برای آنان روشن نبوده و دو درصد نیز از این تغییرات حمایت کرده‌اند.

این بررسی پس از این که فیس‌بوک در ماه مارس 2010 پیشنهاد کرد شماری از تغییرات در حریم خصوصی این سایت انجام بگیرد، صورت گرفت.

این تغییرات به وب‌سایت‌های دیگر از پیش تایید شده امکان می‌دهد به اطلاعات شخصی کاربرانی که عضو فیس‌بوک شده‌اند و تصور می‌کنند اطلاعاتشان توسط این سایت شبکه اجتماعی با دیگران در میان گذاشته نمی‌شود، دسترسی داشته باشند.

طبق اعلام، کاربرانی که پس از ورود به فیس‌بوک از وب‌سایت‌های شرکت‌های شخص ثالث بازدید می‌کنند، اطلاعات شخصی از جمله نام کاربری، تصویر پروفایل، دوستان و حتی تماسهایشان را به آن‌ها می‌دهند.

این اشتراک‌گذاری اطلاعات از سوی اکثر کاربران فیس‌بوک مورد استقبال قرار نگرفته اما فیس‌بوک می‌گوید که این ویژگی به شمار معدودی از سایت‌های از پیش تایید شده عرضه خواهد شد. به‌علاوه کاربران این حق را دارند تا درصورت عدم رضایت ویژگی مذکور را غیرفعال کنند.

چوب حراج فیس‌بوک به اطلاعات خصوصی کاربران

اما تغییرات فیس‌بوک در تنظیمات کاربری این سایت که اطلاعات بیش‌تری را به‌صورت پیش‌فرض نمایش می‌دهد، شکایت گروه‌های مدافع حریم خصوصی را که نگران به خطر افتادن اطلاعات خصوصی کاربران این شبکه اجتماعی هستند، برانگیخت.

طبق اعلام سه گروه مرکز اطلاعات حریم خصوصی الکترونیک، بنیاد مرز الکترونیک و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکایی، تنظیمات جدید، اطلاعات خصوصی بیش‌تری از کاربران را نمایش می‌دهد.

به گفته یکی از مدیران اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکایی، این تغییرات که به تازگی انجام گرفته، یافتن اطلاعاتی مانند جنسیت و مکان کاربران فیس‌بوک را در خارج از این سایت راحت‌تر می‌کند.

فیس‌بوک که بزرگ‌ترین سایت شبکه اجتماعی جهان است، اکنون جنسیت، مکان و تصویر پروفایل کاربران را به طور عمومی و بدون نیاز به ورود به این سایت قابل دسترس کرده است. این تغییرات همچنین موجب می‌شود کاربران به‌روزرسانی‌های وضعیت و عکس‌ها را با هر کسی در اینترنت به اشتراک بگذارند.

این در حالی است که فیس‌بوک که یک شرکت آمریکایی واقع در پائولو آلتوی کالیفرنیا است، اعلام کرده این تغییرات به کاربران اجازه می‌دهد درباره نحوه و مکان اشتراک‌گذاری اطلاعاتشان دقیق‌تر باشند.

تدابیر حفظ حریم خصوصی در فیس‌بوک اصلاح می‌شود

پس از آن در اخبار اعلام شد که فیس بوک در نتیجه دستورالعمل‌های دولت کانادا ویژگی‌های حریم خصوصی این سایت شبکه اجتماعی را اصلاح می‌کند.

فیس بوک اطلاعات درباره ویژگی‌های حریم خصوصی این سایت را که به کاربران ارایه می‌دهد، افزایش داده و همچنین با انجام تغییرات فنی کنترل‌های حریم خصوصی را تشدید می‌کند.

این تغییر نتیجه مستقیم بازبینی سیاست‌های حریم خصوصی و کنترل‌های فیس بوک توسط اداره کمیسونر حریم خصوصی کانادا است. فیس بوک با بررسی این سازمان کانادایی که بیش از یک سال طول کشید، همکاری کرد.

فیس بوک سیاست حریم خصوصی‌اش را اصلاح می‌کند تا به‌طور واضح‌تری عملکرد آن‌ها را توضیح دهد و هم‌چنین از کاربرانش دعوت می‌کند تا تنظیمات حریم خصوصی‌شان را مورد بازبینی قرار دهند.

پس از آن کمیسونر حریم خصوصی کانادا با انتشار بیانیه‌ای با ابراز رضایت، اعلام کرد: چنانچه سیاست‌ها و عملکرد حریم خصوصی که فیس بوک موافقت کرده انجام دهد این شرکت را تابع قوانین کانادایی می‌سازد.

نیمی از کاربران در اندیشه بایکوت فیس‌بوک

بد نیست بدانید که یافته‌های نظرسنجی جدید سوفوس حاکیست بیش از نیمی از کاربران فیس بوک به دلیل نگرانی‌های حریم خصوصی در حال بررسی ترک این سایت شبکه اجتماعی هستند.

طبق گزارش این شرکت امنیتی مستقر در انگلیس، 16 درصد از نظرسنجی‌شوندگان اعلام کرده‌اند استفاده از فیس بوک را برای دلایل حریم خصوصی متوقف کرده‌اند.

نتایج نظرسنجی انجام گرفته از حدود هزار و 600 کاربر فیس بوک که هفته جاری انتشار یافت، نشان داد احتمال بالایی وجود دارد که 30 درصد آنان این سایت را به دلیل نگرانی‌های حریم خصوصی ترک کنند و 30 درصد دیگر نیز ممکن است این سایت را به دلایل دیگر ترک کنند.

در ضمن 12 درصد نیز اظهار کرده‌اند این سایت را ترک نخواهند کرد در حالی که 12 درصد دیگر پاسخ داده‌اند بعید نیست فیس بوک را ترک کنند.

به گفته گراهام کلولی، مشاور فن‌آوری ارشد سوفوس، کارکنان IT بیش‌تر از افراد معمولی نگران مشکلات مربوط به حریم خصوصی در فیس بوک هستند.

وی در ادامه می‌افزاید افراد بسیاری به ارسال به روزرسانی و تصاویری درباره زندگی‌شان در این سایت عادت کرده‌اند و احتمال ترک ناگهانی این سایت برای آن‌ها دشوار خواهد بود.

این نگرانی‌های رو به رشد در بحبوحه خشم فزاینده از اقدام فیس بوک برای اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران با وب‌سایت‌های دیگر مطرح می‌شود؛ کاربران نیز خشم خود را از پیچیدگی تنظیمات حریم خصوصی در این سایت ابراز کرده‌اند.

تنظیمات حریم خصوصی گوگل به‌روز شد

شاید گوگل به عنوان یک شبکه اجتماعی تلقی نشود اما این موتور جست‌وجو هم چندی قبل برای برطرف کردن نگرانی‌های گسترده مربوط به حریم خصوصی کاربران، صفحه تایید جدیدی را برای سرویس شبکه اجتماعی Buzz منتشر کرد.

این غول اینترنتی Buzz را برای کاربران سرویس جی‌میل راه‌اندازی کرد تا به آن‌ها امکان دهد پیام‌ها، تصاویر و اطلاعات دیگر را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

با این همه با سیلی از شکایات از سوی کاربرانی مواجه شد که اعتقاد داشتند بدون موافقت و به صورت خودکار وارد این سرویس شده‌اند.

اندکی پس از آن گوگل تنظیمات این سرویس را اصلاح کرد و سپس چند روز بعد مجددا تغییراتی دیگری اعمال کرد که شامل تعویض قابلیت دنبال کردن خودکار کاربران دیگر با فهرست پیشنهادی از تماس‌هایی بود که کاربر مایل به دنبال کردن پیام‌های آن‌هاست.

هم‌چنین یک تب Buzz به جی‌میل اضافه شد تا کاربران بتوانند Buzz را در جی‌میل پنهان کرده یا کاملا غیرفعال کنند. با این همه این تغییرات مذکور تنها برای کاربران جدید کاربرد داشتند و کسانی که پیش از این مشترک Buzz شده بودند، نمی‌توانستند تنظیمات حریم خصوصی آن را تغییر دهند اما اکنون با به‌روزرسانی حریم خصوصی جدید، این مشکل برطرف می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، گوگل از این پس به تمامی کاربرانی که در این سرویس ثبت‌نام می‌کنند، صفحه تاییدی را نمایش می‌دهد تا به آنان امکان دهد تنظیمات مورد نظر خود از جمله کسانی را که مایلند هوادار آنان باشند و خصوصی نگه داشتن فهرست دوستان را انتخاب کنند.

مرکز اطلاعات حریم خصوصی الکترونیک (اپیک) به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا شکایت برده و مدعی شده بود Google Buzz که بخشی از سرویس جی‌میل است، فریب‌آمیز بوده و قانون حمایت از مصرف‌کننده را نقض می‌کند.

فشار بر گوگل برای حفظ حریم خصوصی مضاعف شد

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکایی و بنیاد مرز الکترونیکی در سال گذشته به همراه گروه‌های دیگر با ارسال نامه‌ای به اریک اشمیت، مدیر اجرایی گوگل، از وی خواستند حفظ حریم خصوصی خوانندگان سرویس جست‌وجوی کتاب‌ها را تضمین کند.

یکی از نگرانی‌های عمده در مورد سرویس کتاب‌های گوگل، قابلیت آن برای کنترل دقیق کارهایی است که خوانندگان در این سرویس انجام می‌دهند.

در این نامه آمده بود: تحت طراحی فعلی، سرویس جست‌وجوی کتاب گوگل کتاب‌هایی را که خوانندگان جست‌وجو و مرور می‌کنند، می‌خوانند و یا حتی در حاشیه‌های آن‌ها مطلبی می‌نویسند، تحت پیگیری قرار می‌دهد.

در نتیجه این گروه‌ها از گوگل می‌خواهند سیاست حریم خصوصی کاملا واضحی را ایجاد کند که تضمین می‌کند اطلاعات کاربران در اختیار شرکت‌های دیگر قرار نمی‌گیرد و تنها با حکم معتبر به مقامات قانونی داده می‌شود.

گوگل در یکی از وبلاگ‌های رسمی خود با دعوت به صبوری، پاسخ و وعده داد حفاظت‌های حریم خصوصی پس از نهایی شدن توافق با نویسندگان و ناشران به اجرا درخواهد آمد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed