تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شرکت‌های آی‌تی

تاریخ ارسال: یکشنبه، 2 خردادماه 1389  

 

پشت‌پرده‌ی تولید محصولات اپل: کارگرانی که از شرایط سخت خودکشی می‌کنند

 
 

خبرنگاری از روزنامه ای چینی به منظور تهیه گزارش از شرایط کارخانه مشهور Foxconn به مدت 28 روز به استخدام این کارخانه در آمد و وی طی این مدت شرایط وحشتناکی که 400 هزار کارگر این کارخانه به منظور تولید محصولات آی - پد و آی - فن شرکت اپل تحمل می کنند را تجربه کرد.  

 
 

خبرنگاری از روزنامه ای چینی به منظور تهیه گزارش از شرایط کارخانه مشهور Foxconn به مدت 28 روز به استخدام این کارخانه در آمد و وی طی این مدت شرایط وحشتناکی که 400 هزار کارگر این کارخانه به منظور تولید محصولات آی - پد و آی - فن شرکت اپل تحمل می کنند را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پس از این تجربه بدون هیچ تردیدی می توان گفت خودکشی های پی در پی که در این کارخانه رخ می دهد تحت تاثیر فشار کاری است. طی نیم سال گذشته 9 خودکشی در این کارخانه رخ داده که هفت مورد آن منجر به مرگ اعلام شده است. طی ماه آخر این تعداد به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرده و به 30 مورد رسید.

Foxconn یکی از اصلی ترین کارخانه های تحت قرارداد شرکت اپل است و روزانه هزاران دستگاه مک مینی، آی-پد و آی-فن در این کارخانه سر هم بندی می شوند. این کارخانه در عین حال قطعاتی را برای شرکتهای اینتل، دل و HP تولید می کند.

پس از شش خودکشی در ماه آوریل، Southern Weekly به عنوان یکی از آزادیخواه ترین روزنامه های چینی تصمیم گرفت گزارشگر جوانی را برای جمع آوری اطلاعات به عنوان یک کارگر به این کارخانه بفرستد و به صورت همزمان گزارشگر ارشدی را برای مصاحبه با مدیران اجرایی کارخانه روانه کردند. ماموریت کشف واقعیت رویدادهایی بود که در کارخانه در حال رخ دادن بود تا نشانه ای از دلایل این خودکشی ها کشف شود.

"لیو ژی یی" خبرنگار 20 ساله این روزنامه طی 28 روز جستجو از کشف اینکه چگونه کارگران این کارخانه مانند بردگان مورد استفاده قرار می گیرند، شگفت زده شد. این کارکنان تمام روز را کار می کنند و تنها کار خود را برای مدت زمانی بسیار کوتاه به منظور خوردن غذا یا خوابیدن متوقف می کنند. آنها هر روز به جز روزهای تعطیل کارهای تکراری را به صورت مداوم انجام می دهند و "لیو" گمان می برد برای بسیاری از این کارگران تنها راه گریز از این چرخه تکراری خاتمه دادن به زندگی است.

"لیو" به دلیل سن کمش برای انجام این ماموریت انتخاب شد زیرا این کارخانه تنها افراد را در سن بیست سالگی استخدام می کند. وی بدون هیچ شرط و شروطی در این کارخانه استخدام شد و تنها یک برگه مخصوص را امضا کرد. توافقنامه ای برای اضافه کار که در آن ذکر شده بود شرکت هیچ مسئولیتی در قبال ساعتهای طولانی کار در این کارخانه را به عهده نمی گیرد. به گفته لیو این قرارداد داوطلبانه، تخطی آشکار از قوانین دولتی چین است.

کارکنان Foxconn تنها در تاریخ دهم هر ماه لبخند می زنند زیرا این تاریخی است که حقوق آنها پرداخت می شود. در این روز تمامی دستگاههای خود پرداز داخل کارخانه توسط صفهای طولانی کارگران محاصره می شوند. حقوق ماهانه این کارگران از پایه 900 یوآن مبلغی در حدود 130 دلار آغاز می شود.

به گزارش مهر، اکثر این کارگران درباره محصولات مشهور شرکت اپل که به دست آنها سرهم بندی می شوند، حرفی برای گفتن ندارند. بیشتر آنها از توانایی مالی برای خریداری یکی از این محصولات برخوردار نیستند و حقوق آنها تنها جوابگوی خریداری نسخه های تقلبی این محصولات است. در حالی که طرفداران این تجهیزات الکترونیکی در سرتاسر جهان برای انتخاب نوع آی-فن با یکدیگر مشورت می کنند، این کارگران بر سر برتری نسخه های تقلبی با یکدیگر بحث می کنند.

افسانه های یک کارخانه

لیو در هنگام صرف غذا با دیگر کارگران گفتگوهای بسیار جالب توجهی انجام داده است. برخی از کارگران به وی گفته اند به کارگرانی که از شدت کار بیمار می شوند حسادت می کنند زیرا می توانند مرخصی گرفته و کمی استراحت کنند. آنها همچنین درباره حوادثی که در کارخانه رخ می دهد نیز توضیحاتی داده اند. برای مثال یکی از کارگران در حین تولید یکی از این محصولات انگشت دست خود را از دست داده است. تحت تاثیر وقوع چنین حوادثی بسیاری از کارگران این کارخانه باور دارند محصولات اپل نفرین شده هستند و استفاده از این محصولات برای آنها خطرناک است.

یکی دیگر از کارگران درباره یکی از محبوب ترین فعالیتهایش در این کارخانه سخن می گوید. وی می گوید دوست دارد قطعات مختلف را بر روی زمین بیاندازد زیرا کارگران مجبورند هشت ساعت دردناک را بر روی پا بایستند و از این رو لحظه ای که بتوان برای برداشتن قطعه ای از روی زمین به پایین خم شد یکی از پر آسایش ترین لحظات در روز کاری آنها خواهد بود.

کارگران چرخ دستی های حمل بار خود را خودروهای BMW می خوانند زیرا در زمانی که با کمک آنها مقادیر زیادی بار را جا به جا می کنند در آرزوی روزی هستند که بتوانند این خودرو را خریداری کنند. به گفته یکی از کارگران زندگی بدون داشتن این رویاها برای آنها غیر ممکن است. آنها در رویا خود را ثروتمند می بینند و از این رو تعدادی از آنها بخشی از حقوق خود را صرف خریداری بلیطهای بخت آزمایی یا شرط بندی در مسابقات اسبدوانی می کنند.

بیشتر کارگران این کارخانه درباره خودکشی های انجام شده صحبت نمی کنند و برخی از آنها درباره این وقایع شوخی می کنند. یکی از بزرگترین مشکلات موجود در این کارخانه کمبود ارتباطات و دوستی میان کارگران است، بسیاری از آنها حتی نام فردی که در کنارشان مشغول کارکردن است را نمی دانند. در واقع به دلیل اینکه کارگران همیشه یونیفورمهای یکسان به تن داشته و کارهای مشابهی را هر روز تکرار می کنند توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را ندارند. هیچ موضوع جالب توجهی برای گفتگو میان آنها وجود ندارد زیرا تنها کار آنها کار کردن است و در صورتی که کارگری به شدت تحت فشار قرار گیرد کسی برای درد و دل کردن و راهنمایی خواستن وجود ندارد.

بر اساس گزارش گیزمودو، Foxconn شاید بیش از 100 مشاور را برای کمک به کارگرانش استخدام کرده است با این حال تا زمانی که رفتار بشردوستانه در این کارخانه حکمفرما نشده و توجهی به سلامت جسمی و روحی کارگران این کارخانه نشود، شرایط تفاوت چندانی نخواهد کرد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed