استفاده از رایانهها و اینترنت برای کشوری مانند هند با جمعیت 1.1 میلیارد نفر، با وجود نقش بزرگ این کشور در فنآوری اطلاعات جهانی و برونسپاری، همچنان اندک مانده است.
به گزارش ایسنا، به گفته وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات هند، در حال حاضر تنها هشت درصد از خانههای هندی به رایانههای شخصی دسترسی دارند.
به گفته مدیر ارشد سایت هندی حراجی آنلاین eBay، با ارزش بازار تجارت الکترونیکی برآورد شده در حدود صد میلیارد روپیه (2.2 میلیارد دلار) و توسعه آن در حدود 30 درصد در سال، حدود شش میلیون نفر از جمعیت 60 میلیون نفری کاربران اینترنت در هند، خرید آنلاین میکنند.
در حال حاضر شبکه اجتماعی، ایمیل و دسترسی به سایتهای ورزشی و اخبار، اصلیترین موارد استفاده رایانه برای بیشتر مردم هند محسوب میشود.
بنا بر پیشبینی وزیر ارتباطات و فنآوری اطلاعات این کشور، با تلاش دولت برای توسعه دسترسی به پهنای باند از 250 هزار روستا به بیش از 600 هزار روستا، در استفاده از رایانه و ضریب نفوذ اینترنت در سالهای آینده، رشد سریعی روی خواهد داد.
تحلیلگران صنعتی مانند مدیر مرکز پژوهش برای اینترنت و جامعه در شهر جنوبی بنگلور هند که قطب IT این کشور محسوب میشود، میگوید: تنها میتوان به توسعه تجارت الکترونیکی کمک کرد.
کشورهایی که خرید اینترنتی در آنها رو به افزایش بوده، کشورهایی با زیرساخت پهنای باند بسیار توسعهیافته هستند که امکان اتصالهای سریع، راحت و مطمئن را فراهم میکنند.
نبود زیرساخت دیجیتالی قوی به این معنی است که اینترنت همچنان توسط اکثریت مردم برای مواردی مانند شغل، دریافت اطلاعات و ارتباط در شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. اما برخلاف سایر کشورها جمعیت نیم میلیارد نفری مشترکان تلفن همراه در هند میتوانند هدایت کننده توسعه در این بخش باشند.
دولت این کشور در حال برگزاری مزایده برای مجوزهای نسل سوم است که کاربران بیشتری را قادر میسازد بهجای اتکا به اتصالهای کند دایلآپ، در مکانهایی مانند کافینتها با سرعت بالا به اطلاعات دسترسی یافته و مبادلات مالی راحتتر شود.