تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: شنبه، 25 اردیبهشتماه 1389  

 

فیس‌بوک حافظ یا دشمن شماره‌ی یک حریم خصوصی؟

 
 

فیس بوک مدعی داشتن بیش از 400 میلیون کاربر است اما آیا آنان از چشم کلاهبرداران و بازاریابان ناخواسته در امان هستند؟  

 
 

فیس بوک مدعی داشتن بیش از 400 میلیون کاربر است اما آیا آنان از چشم کلاهبرداران و بازاریابان ناخواسته در امان هستند؟

به گزارش ایسنا، پاسخ جوآن گودچایلد، از شرکت امنیتی CSO Online خیر است. وی می‌گوید هنگامی که وارد این سایت شبکه اجتماعی می‌شوید به دلیل نقص‌های امنیتی یا تلاش‌های بازاریابی این شرکت، حریم خصوصی کاربران بیش از آنچه تصور می‌کنند، در معرض خطر بالاتری از نقض شدن است.

فیس‌بوک به تازگی و با شکایت 15 سازمان مدافع حریم خصوصی و مصرف‌کنندگان به کمیسیون تجاری فدرال علیه این سایت و متهم شدن به دستکاری تنظیمات حریم خصوصی کاربران به منظور قابل دسترس کردن اطلاعات شخصی آنان برای استفاده تجاری، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

هم‌چنین کاربران فیس‌بوک دریافته‌اند چت‌های خصوصی آنان برای همه افراد موجود در فهرست تماس‌هایشان دسترس‌پذیر شده است؛ مورد اخیر شکاف امنیتی بزرگی محسوب می‌شود که بسیاری از افراد را درباره مطمئن بودن این سایت به تفکر واداشته است.

گودچایلد در یک برنامه گفت‌وگوی خبری تلویزیونی در آمریکا با مطمئن ندانستن این سایت به بین پنج خطری پرداخته که کاربران فیس‌بوک بدون اینکه پی‌ببرند ناخواسته در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند:

1- اطلاعات کاربران در اختیار شرکت‌های دیگر گذاشته می‌شود.

2- تنظیمات حریم خصوصی پس از هر طراحی مجدد به حالت پیش فرض که کم‌تر مطمئن است، بازگردانده می‌شود.

3- تبلیغات فیس‌بوک ممکن است حاوی بدافزار باشند.

4- دوستان واقعی شما ناآگاهانه شما را آسیب‌پذیر می‌کنند.

5- کلاهبرداران پروفایل‌های جعلی در این سایت ایجاد می‌کنند.

اما خلاصه پرسش‌ها و پاسخ‌ها:

* فیس‌بوک پلتفرم مطمئنی برای ارتباط با دوستان است؟

فیس‌بوک یکی از محبوب‌ترین سایت‌ها در جهان است که حفره‌های امنیتی به‌طور متداول در آن یافت می‌شود و به آن بی‌خطری که افراد در هر بار ورود به آن تصور می‌کنند، نیست.

به‌طور حتم مشکلات روزافزونی وجود دارد؛ فیس‌بوک شرکت نوپایی است که چند سالی بیش‌تر از عمر آن نمی‌گذرد و با وجود جوان بودن تلاش می‌کند راه‌های کسب درآمد را بیابد. مقایسه آن با دیگران دشوار است زیرا پدیده‌ای است که پیش از این تجربه نشده بود و مردم با یکدیگر تنها با ای‌میل ارتباط داشتند.

طبق گزارش مرکز شکایت جرایم اینترنتی، قربانیان جرایم مربوط به اینترنت در سال 2009 حدود 559 میلیون دلار از دست دادند که 110 درصد افزایش نسبت به سال گذشته محسوب می‌شود. در صورتی که هنگام استفاده از فیس‌بوک احتیاط به‌کار بسته نشود ممکن است کاربران در معرض سرقت اطلاعات یا چیزی مانند تهاجم قرار بگیرند.

یک سازمان پلیس انگلیس نیز به تازگی گزارش کرده که شمار جرائمی که در ارتباط با فیس‌بوک مورد رسیدگی قرار داده، 346 درصد افزایش داشته که این موارد تهدید واقعی به شمار می‌روند.

هم‌چنین به تازگی تک کرانچ حفره امنیتی را در فیس‌بوک کشف کرد که به کاربران امکان می‌داد چت خصوصی دوستانشان را بخوانند. فیس‌بوک این آسیب‌پذیری را برطرف کرده اما کسی نمی‌داند این مشکل برای چه مدتی وجود داشته است، در حالی که به گمان برخی، ممکن است چند سال از عمر آن گذشته باشد.

محققان گروه امنیتی iDefense وری ساین نیز ماه گذشته متوجه شدند یک هکر در یک اجتماع اینترنتی زیرزمینی، نام کاربری و کلمه عبور فیس‌بوک را به فروش می‌رساند. برآورد شده که وی اطلاعات یک و نیم میلیون اشتراک را داشته و آن‌ها را به قیمت‌هایی بین 25 تا 45 دلار به فروش می‌رسانده است.

هم‌چنین این سایت دائما تحت حمله هکرهایی است که سعی می‌کنند به 400 میلیون کاربر آن هرزنامه ارسال کنند، اطلاعاتشان را به یغما ببرند و یا این که از آن‌ها کلاهبرداری کنند.

*حریم خصوصی کاربران در فیس‌بوک حفظ می‌شود؟

همه نوع راهی که به شرکت‌های دیگر امکان می‌دهد به اطلاعاتی درباره کاربران فیس‌بوک دست یابند، وجود دارد. به عنوان مثال هنگامی که کاربران این سایت بازی‌های محبوبی مانند FarmVille را انجام می‌دهند، در هر بار از اجرای بازی اجازه می‌دهند برنامه‌ای به پروفایل آنان دانلود شود که اطلاعاتی در موردشان به شرکت‌های شخص ثالث می‌دهد.

*فیس‌بوک اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار می‌دهد؟

Open Graph مفهوم جدیدی برای فیس‌بوک است که ماه گذشته در کنفرانس F8 این شرکت رونمایی شد و در اصل راهی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات موجود در پروفایل کاربر با تمامی شرکت‌های دیگر مانند تبلیغ‌کنندگان است و به آن‌ها امکان می‌دهد درباره علاقه‌مندی‌های کاربران و موضوعات مورد توجه آن‌ها ایده بهتری داشته باشند.

* تئوری موجود در پست زمینه Open Graph همان مدل کسب و کار این شرکت نیست؟

این یک مدل کسب و کار است؛ فیس‌بوک تلاش می‌کند کاربران را وادار کند تا جایی که ممکن است اطلاعات به اشتراک بگذارند، در نتیجه می‌تواند با در اختیار گذاشتن آن‌ها برای تبلیغ‌کنندگان، برروی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند.

ماموریت فیس‌بوک واداشتن کاربران به اشتراک‌گذاری هرچه بیش‌تر اطلاعات برای دادن آن‌ها به تبلیغ‌کنندگان است. همانطور که به نظر می‌رسد کاربران هرچه بیش‌تر اطلاعات به اشتراک بگذارند، فیس بوک پول بیش‌تری را از تبلیغ‌کنندگان می‌گیرد.

*طراحی‌های مجدد سایت مشکل امنیتی به وجود می‌آورد؟

هر بار که فیس‌بوک سایتش را مورد به‌سازی قرار می‌دهد که معمولا چند بار در سال صورت می‌گیرد، تنظیمات حریم خصوصی کاربران را به حالت پیش فرض برمی‌گرداند که درواقع اطلاعاتشان را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. بررسی تنظیمات حریم خصوصی و تصمیم برای اطلاعاتی که باید و نباید به اشتراک گذاشت، به عهده خود کاربر است.

فیس‌بوک معمولا کاربران را از این تغییرات باخبر نمی‌کند و تنظیمات حریم خصوصی به حالت پیش فرض عمومی بازمی گردد. به دفعات می‌توان از طریق دوستان از تغییرات پیش آمده باخبر شد اما فیس‌بوک تنها به کاربران امکان می‌دهد از به‌سازی سایت باخبر شوند.

* دوستان واقعی هم کاربر را در معرض آسیب‌پذیری قرار می‌دهند؟

امنیت کاربر نیز به اهمیت امنیت دوستانش است و در صورتی که کسی در شبکه دوستان یک کاربر کلمه عبور ضعیفی داشته باشد یا پروفایلش هک شود، ممکن است کاربر نیز ویروس دریافت کند.

کلاهبرداری معمولی به نام کلاهبرداری 419 وجود دارد که در آن پروفایل کاربر هک شده و پیامی به دوستان وی ارسال می‌شود که از آن‌ها برای رفع گرفتاری پیش آمده تقاضای دریافت پول می‌کند و دوستان کاربر نیز با تصور این که دوستشان به کمک نیاز دارد، به ارسال پول اقدام می‌کنند که به کلاهبرداری الکترونیکی ختم می‌شود.

*باید از بنرهای تبلیغاتی فیس‌بوک نگران باشیم؟

فیس‌بوک نتوانسته تمامی این تبلیغات را مورد نظارت قرار دهد و درباره بررسی بی‌خطر بودن آن‌ها خوب عمل نکرده است. درنتیجه کاربر ممکن است در پروفایل خود تبلیغی را دریافت کند که کد مخربی در آن پنهان شده است.

ماه گذشته تبلیغی در فیس‌بوک منتشر شد که از کاربران دعوت می‌کرد نرم افزار آنتی‌ویروسی را دانلود کنند که در حقیقت یک ویروس بود.

*داشتن شبکه بزرگی دوستان در فیس‌بوک خطرناک است؟

شاید شما کسانی را بشناسید که 500 یا هزار دوست در فیس‌بوک دارند اما چه اندازه احتمال دارد که تمام آن‌ها واقعی باشند؟ بررسی انجام گرفته در سال 2008 نتیجه‌گیری کرد که 40 درصد از کل پروفایل‌های فیس‌بوک ساختگی هستند که توسط سیستم‌های خودکار یا شیادان ایجاد شده‌اند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed