طبق گفته مسوولان همراه اول پیامکهایی که برای سیمکارتهای خاموش ارسال میشوند تا 24 ساعت پس از ارسال در مرکز نگهداری میشوند و در شش مرحله پس از ارسال در فواصل زمانی پنج دقیقه، 30 دقیقه، دو ساعت، چهار ساعت، 12 ساعت و 24 ساعت به صورت اتوماتیک دوباره ارسال میشود تا بهمحض روشن شدن تلفن همراه در بازه زمانی مشخص شده، توسط گیرنده دریافت شوند اما یکی از اتفاقی که تعدادی از مشترکان با طرح این سوال که آیا هزینه پیامکی که نمیرسد را میپردازیم از آن گلهمندند، دریافت نشدن پیامک در این بازه زمانی و محقق نشدن این وعده است.
به گزارش ایسنا، در روزهای اخیر بسیاری از پیامکهای ارسال شده بدون دریافت پیغام "پیام ارسال شد"، توسط فرستنده و با وجود رفتن در بخش پیامهای ارسال شده گوشی، به مقصد نمیرسند یا اگر هم میرسند گزارشی مبنی بر دریافت آنها ارسال نمیشود.
یکی از احتمالات پیش رو در بیان دلیل عدم دریافت گزارش ارسال، خاموش بودن تلفن همراه گیرنده است که با وجود راهحل پیشتر گفته شده، تا حدود زیادی قابل جبران است اما به گفته بسیاری از کاربران این اتفاق در زمانی کمتر از 24 ساعت هم به وقوع نمیپیوندد و گیرنده هرگز پیامکی دریافت نمیکند.
طاهریبخش - سرپرست اداره کل هماهنگی عملیات نگهداری شرکت ارتباطات سیار - در گفتوگو با ایسنا با رد وجود هر گونه اختلال در شبکه گفت: شبکه مربوط به ارسال پیامک، 24 ساعته و در هفت روز هفته مانیتورینگ میشود و به این ترتیب میتوان گفت در برهه زمانی که از وجود اختلال صحبت میشود شبکه با راندمان بالای 95 درصد در ارسال پیامک برخوردار بوده است.
او درباره علت نرسیدن پیامک به گوشیهای خاموش پیش از 24 ساعت، یعنی زمان ممکن برای دریافت پیامک توسط گیرنده نیز اظهار کرد: تنها درصورتی که جعبه دریافت تلفن همراه گیرنده پیامک پر باشد، امکان دریافت آن وجود ندارد و شاید دلیل نرسیدن پیامک همین باشد.
اما مشکلی که در چند روز اخیر بیشتر به چشم میخورد، ارسال نشدن پیامکها و یا عدم دریافت آنها توسط مشترکان به عنوان گیرنده با گوشیهای روشن است که بعد از مطلع شدن از ارسال پیامک توسط گیرنده، البته در یک مکالمه تلفنی یا حضوری به آن پی میبرند. اتفاقی که به گفته مشترکان تقریبا در بسیاری از نقاط تهران شاهد آن هستیم.
پیش از این و هنگام بروز اختلال در ارسال پیامک طی ماههای گذشته، دلایلی همچون جابهجایی نرمافزار خارجی پیامک و جایگزینی آن با نرمافزار داخلی درباره چرایی اختلالات توضیح داده شده بود.
در هر حال بحث دریافت بهای پیامکهای به مقصد نرسیده هم موضوعی بحثبرانگیز و مورد سوال مشترکان بوده زیرا پیامهای بسیاری به دلایل خاموش بودن گوشی یا در دسترس نبودن و قطع بودن سیمکارت به دست مشترکان و غیره نرسیده و در روز چند بار ارسال میشوند تا به مشترک مورد نظر برسند و در موارد دیگر نیز پیامک به دلیل وجود اختلال در شبکه ارسال نمیشود.
به گفتهی مسوولان بیشتر پیامکهایی که به مقصد نمیرسند یا به علت از دسترس خارج بودن مشترک مورد نظر از شبکه است و یا به پر بودن حافظه تلفن مشترک مربوطه و یا خاموش بودن گوشی مشترک مربوط میشود و تنها درصد اندکی از آن به ضعف شبکه برمیگردد.
شرکت ارتباطات سیار ایران هم پیش از این اعلام کرد که مشترکان دیگر هزینه پیامکهایی که به مقصد نمیرسد را پرداخت نخواهند کرد.
مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران تاکید کرده بود که بر اساس مصوبهای که داریم، باید پیامکی که ارسال میشود را شارژ کرده و هزینهی آن را حساب کنیم اما در حال حاضر، دیگر این هزینه را برای مشترک محسوب نکرده و تا زمانی که گزارش دلیور شدن پیامک ارسال نشود، هیچ هزینهای برایش محسوب نخواهد شد و این به دلیل تقاضاهای انجام شده از ما بود.
در هر حال بنا بر اعلام مسوولان طرح دریافت نشدن هزینه از پیامکهای به مقصد نرسیده اکنون در شبکهی همراه اول اعمال میشود.