تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: چهارشنبه، 15 اردیبهشتماه 1389  

 

شواهدی عینی از آنچه معروف به «وب معنایی» است

 
 

در مورد وب معنایی اجتماعی اگر چه به مسائل و جنبه های مختلفی اشاره شده و کارشناسان و صاحب نظران هر یک در این زمینه به نکاتی اشاره می کنند، اما هنوز هم ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. 

 
 

خبرگزاری فارس - در مورد وب معنایی اجتماعی اگر چه به مسائل و جنبه های مختلفی اشاره شده و کارشناسان و صاحب نظران هر یک در این زمینه به نکاتی اشاره می کنند، اما هنوز هم ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش فارس،‌ یکی از مشکلات اساسی و اصلی که در این زمینه وجود دارد آن است که هیچ مدل عملی برای بهبود درک عمومی در این زمینه هنوز پیشنهاد نشده و در صورتی که مواردی هم مطرح گردیده در آن همه ابهامات موجود برطرف نشده است.

به طور کلی سه رویکرد اجتماعی برای حل مشکلات کاربران در زمینه درک روش شناسی وب معنایی و نحوه تکامل آن وجود دارد. راه اول آن است که کاربران بتوانند اطلاعات را طبقه بندی و رده بندی کنند. با استفاده از ابزار تحلیل شبکه ای اجتماعی موسوم به SNA همراه با امکانات مختلفی که برای تجزیه و تحلیل خودکار اطلاعات وجود دارد،‌ می توان به این مهم دست یافت و اطلاعات را بر مبنای برچسب های مختلف طبقه بندی و دسته بندی کرد.

روش یا راه حل دوم ان است که مجموعه ای از روش شناس ها و متخصصان علم دسته بندی و طبقه بندی به طور دستی و غیرخودکار برچسب های خلق شده توسط کاربران را با استفاده از این دیتا و اطلاعات تجزیه و تحلیل کنند و طبقه بندی دقیق تر و مناسب تری به وجود آورند.

سومین راه حل هم ایجاد سیستمی است که به طور خودکار عمل کرده و خود را اداره کند و کاربران آن خود قادر به ایجاد دسته بندی ها و طبقه بندی های مورد نیازشان در طول زمان و به شیوه ای ارگانیک و سازمان یافته باشند.

به هر حال هیچ یک از این راه حل ها نیز به خودی خود کامل یا نهایی نیستند و برای رسیدن به یک نتیجه قطعی در این زمینه نیازمند گذشت زمان و صرف وقت بسیار بیشتر هستیم.

این روزها شبکه های وب معنایی اجتماعی نیز به طور گسترده در حال شکل گیری هستند. البته این شبکه ها هنوز در مراحل ابتدایی تکوین و شکل گیری هستند، اما نمونه هایی از آنها به وجود آمده که بررسی نحوه عملکرد و کارکرد آنها ما را با آینده پدیده وب معنایی اجتماعی آشنا می کند.

DBpedia یکی از این سایت هاست که با هدف استخراج اطلاعات سازماندهی شده از سایت ویکی پدیا راه اندازی شده و تلاش می کند اطلاعات استخراج شده را به شیوه ای نظام مند و دقیق در معرض دید کاربران مشتاق قرار دهد. DBpedia به شما امکان می دهد تا سوالات پیچیده ای را مطرح کنید و مجموعه های متنوع دیتا بر روی وب را به اطلاعات موجود در ویکی پدیا مرتبط کرده و در نهایت مجموعه ای تکمیلی از اطلاعات و دیتا به وجود آورید.

SIOC از جمله دیگر سایت های وب معنایی اجتماعی است که روش هایی برای برقراری ارتباطات متداخل میان وبلاگ ها، مجامع آنلاین، فهرست های ایمیل به وجود می آورد. در این سایت از روشی اختصاصی و منحصر به فرد برای طبقه بندی اطلاعات استفاده می شود که استانداردی متن باز برای دسترسی راحت به اطلاعات و سازماندهی آنهاست.
در این استاندارد متادیتاها نقش مهمی بازی می کنند و این متادیتاها برای غنی سازی پلاتفورم های وبلاگ نویسی، سیستم های مدیریت محتوا و غنی سازی شیوه های جستجو هم به کار گرفته می شوند.

Stumpedia یک پروژه اجتماعی و تلاش دسته جمعی مبتنی بر مشارکت انسانی و روش های نوین دسته بندی و طبقه بندی اطلاعات است. در این سایت اطلاعات طبقه بندی، فهرست بندی و سازماندهی شده و خود وب نیز برای تکمیل اطلاعات مجددا مرور می شود. هدف از راه اندازی این سایت به صراحت ارتقای وب معنایی اجتماعی اعلام شده است.

Semandeks سایت دیگری است که از شیوه های مشابه برای ایجاد مجموعه های دانش در دنیای وب معنایی استفاده می کند. مهم ترین نقطه قوت این سایت رابط کاربری آن است که نسبت به نمونه های مشابه دقت و قوت بیشتری دارد.

Twine سایت دیگری در دنیای وب معنایی اجتماعی است که امکانات مجامع آنلاین، ویکی ها،‌دیتابیس های آنلاین، گروه های خبری ،‌نرم افزارهای هوشمند تجاری و اداری را با یکدیگر ترکیب کرده و به طور خودکار به جستجوی اطلاعات، ذخیره سازی آنها، کشف روابط منطقی اطلاعات با یکدیگر و در نهایت انتشار آنها می پردازد.

البته اینها تنها نمونه های محدودی از سایت های وب معنایی اجتماعی بود و انتظار می رود طی سال های آینده شاهد رشد هر چه بیشتر این سایت ها باشیم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed