تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دنیای اینترنت

تاریخ ارسال: شنبه، 11 اردیبهشتماه 1389  

 

وب معنایی: چالش‌ها و افق‌های فرارو

 
 

متخصصان اینترنت برای وب معنایی چالش های متعددی را ذکر می کنند که هر یک به تنهایی می تواند پیشرفت آن را به چالش بکشند.  

 
 

متخصصان اینترنت برای وب معنایی چالش های متعددی را ذکر می کنند که هر یک به تنهایی می تواند پیشرفت آن را به چالش بکشند.

به گزارش فارس،‌ برخی از این چالش ها عبارتند از وسعت، مبهم بودن،‌عدم قطعیت،‌ تناقض ها و ناسازگاری ها و در نهایت امکان سوءاستفاده و فریبکاری از طریق وب معنایی. این مسائل را به شرح زیر می توان توضیح داد.

وسعت: وب یک فضای بسیار وسیع است وبر طبق آمار تا آگوست سال 2009 حداقل 48 میلیارد صفحه وب از طریق اینترنت در دسترس بوده است. بدیهی است که برای چنین پدیده وسیعی به راحتی و به سرعت نمی توان تصمیم گیری کرد و شرایط جدیدی را در آن به وجود آورد. در حال حاضر بیش از 370 هزار اصطلاح فنی برای وب وضع شده و گستردگی این اصطلاحات و چند برابر شدن آن با از راه رسیدن وب معنایی شرایط را برای کاربران بسیار دشوار خواهد کرد. وب معنایی باید با حجم زیادی از داده های ورودی روبرو شود و این یک چالش جدی برای آن محسوب می شود.

ابهام: در مورد وب معنایی اصطلاحات مبهمی وجود دارد که هنوز درک واحدی از آنها به وجود نیامده و این ابهام ها توسط ارائه دهندگان محتوا، کاربران و حتی متخصصان تشدید می شود. ترکیب کردن این اصطلاحات و تلاش برای خلق مفاهیم و اصطلاحات تازه شرایط را دشوارتر از قبل می کند و بر ابهام موجود می افزاید. البته برای مقابله این ابهام ها راه حل هایی نیز ارائه شده که تئوری های مربوط به منطق فازی از جمله آنها می باشد.

عدم قطعیت: برخی کارشناسان معتقدند ارزش های مفاهیم در وب معنایی قطعی،‌دقیق و مشخص نیستند. به عنوان مثال یک مفهوم ممکن است در آن واحد دارای یک یا چند ارزش متفاوت باشد که این مساله درک مولفه های وب معنایی را دشوار می سازد. برای حل این مشل هم تکنیک هایی ابداع شده که البته آنها هم چندان قطعی نیستند.

تناقض: در جریان توسعه وب معنایی، مولفه ها و مفاهیم آن تناقض هایی نیز ایجاد شده است که گسترش این تناقض ها پیشبرد وب معنایی را دشوار کرده و حتی ممکن است کارکردهای آن را در عمل متوقف نماید. برخی از این تناقض ها تکنیکی و فنی و برخی نیز فلسفی و مفهومی هستند. توسعه دهندگان وب معنایی که به این مشکل اذعان دارند خود در تلاش برای رفع مشکلات یاد شده هستند.

سوءاستفاده و فریبکاری: این پدیده منحصر به وب معنایی نیست و از ابتدای شکل گیری اینترنت و وب با اشکال مختلف آن مواجه بوده ایم. با پیشرفت وب هم ممکن است برخی درصدد فریب دادن کاربران و سرقت اطلاعات شخصی آنان و وارد کردن دیگر خسارات مادی و معنوی باشند. خوشبختانه برای مقابله با این پدیده فناوری های متنوعی از راه رسیده اند که از جمله آنها می توان به انواع روش های رمزگذاری اطلاعات اشاره کرد.

همانطور که مشاهده می شود این چالش ها بسیار گسترده و جامع هستند و بی توجهی به رفع آنها ممکن است همان مشکلاتی که را که امروزه کاربران وب با آنها دست به گریبان هستند، تشدید نماید. البته باید توجه داشت که کنسرسیوم وب یا W3Cبه این مسائل و چالش ها توجه بیشتری نشان داده و با درس گرفتن از اشتباهات گذشته درصدد است عصر وب معنایی را با مشکلات کمتری آغاز کند.

در مجموع وب معنایی دارای یک ساختار بسیار پیچیده برای تولیدکنندگان محتوا و یک ساختار ساده برای کاربران خواهد بود. در دنیای وب معنایی، تنها ایده های خلاقانه برای رشد سریع کافی نیست و هر سرمایه گذاری برای موفقیت نیازمند به کار گیری متخصصان در حوزه های مختلف نیز می باشد.

در نتیجه در عصر وب معنایی شرکت های کوچک هر چقدر هم از ایده های ناب و بکر برخوردار باشند به تنهایی نخواهند توانست آنها را عملی کنند و چاره ای جز کمک گرفتن از غول های دنیای فناوری ندارند. در نتیجه برخی کارشناسان از آن بیم دارند که با گسترده شدن وب معنایی انحصارطلبی شرکت های بزرگ فناوری بیشتر شود و عرصه برای فعالیت های مستقل و خلاقانه تنگ تر شود. در نهایت باید منتظر ماند و دید که وب معنایی به کدام سمت و سو خواهد رفت.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed