تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: تکنولوژی‌های همراه

تاریخ ارسال: شنبه، 11 اردیبهشتماه 1389  

 

جی. پی.اس ۱۰ ساله شد

 
 

امروز اول می مصادف با دهمین سالگرد عرضه استفاده آزاد از سیستمهای موقعیت یاب ماهواره ای جی. پی. اس در فعالیتهای روزانه است. 

 
 

خبرگزاری مهر - امروز اول می مصادف با دهمین سالگرد عرضه استفاده آزاد از سیستمهای موقعیت یاب ماهواره ای جی. پی. اس در فعالیتهای روزانه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، از چه زمانی بسیاری از مردم دیگر سراغ نقشه های خیابانها و جاده ها را نمی گیرند و این کاغذهای بزرگتر از یک برگه روزنامه دیگر جای خود را به دستگاه کوچک الکترونیکی داده اند؟ از چه زمانی مردم دیگر مجبور نیستند سر خود را از پنجره خودرو بیرون بیاورند و نام یک خیابان را داد بزنند؟ جواب این سئوالات در رویدادی است که در چنین روزی در 10 سال قبل رخ داد.

تنها 10 سال از اول می 2000 می گذرد. در این روز بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا به طور قطعی استفاده شهری از "جی. پی. اس" را آزاد اعلام کرد.

در حقیقت، پروژه جستجو با "جی. پی. اس" را وزارت دفاع آمریکا از نخستین سالهای دهه 70 آغاز و اولین ماهواره "جی. پی. اس" را با عنوان "نواستار- 1" با اهداف کاملا نظامی در 1978 به مدار پرتاب کرد.

به این ترتیب 10 سال است که سیستمهای "جی. پی. اس" وارد زندگی روزمره مردم دنیا شده اند و نقشه های کاغذی را به سوی بازنشسته شدن پیش برده اند.

اکنون تقریبا تاریخ به سمت و سویی رفته است که دیگر کمتر کسی می تواند بدون این دستگاه کوچک زندگی کند به طوری که انجمن علوم انگلیس در بررسیهایی که یکسال قبل انجام داد مشخص کرد که دستگاههای "جی. پی. اس" در رتبه اول بین 10 چیزی که ماهیت وجودی انسان را دستخوش تغییر کرده اند قرار دارند.

در روزگار ما علاوه بر رانندگان، بیشتر جاده های دنیا نیز مجهز به "جی. پی. اس" شده اند و به پلیس در حفظ امنیت مسیرهای بین شهری یاری می رساند.

به گزارش مهر، شاید بتوان گفت که توسعه "جی. پی. اس" در بین شهرها با ادغام این سیستمها در تلفنهای همراه شتاب بیشتری به خود گرفت. امروزه بسیاری از تلفنهای همراه نسل سوم مجهز به این سیستم و نقشه های ماهواره ای به صورت دو بعدی و در نوع پیشرفته تر به صورت سه بعدی هستند.

در حال حاضر 31 ماهواره در عرصه "جی. پی. اس" فعالیت می کنند. این ماهواره ها دقت سیستمهای موقعیت یاب ماهواره ای را بهبود می بخشند و اندازه گیریهای دقیقتری را ارائه می کنند.

یک سیستم موقیعت یاب ماهواره ای از بخشهای زیر تشکیل شده است:

- فعالیت همزمان حداقل 24 ماهواره، این ماهواره ها به چهار گروه تقسیم می شوند که روی یکی از شش طرح مداری با 60 درجه فاصله از یکدیگر و با زاویه 55 درجه استوایی حرکت می کنند.
- این ماهواره ها هر دو روز یکبار چرخش خود را به دور زمین کامل می کنند.
- یک شبکه از ایستگاههای ردیابی
- یک مرکز محاسبات
- دو ایستگاه تزریق داده ها
- یک گیرنده "جی. پی. اس"

جی. پی. اس و تئوری نسبیت عمومی انیشتین

ساعتهای ماهواره ای از نتایج تئوری نسبیت عمومی تاثیر می گیرند. در حقیقت به سبب اثرات مرتبط با سرعت نسبی که زمان را در یک ماهواره حدود 7 میکرو ثانیه در روز کندتر می کند و ایجاد یک انحنای بسیار جزئی در زمان- فضا در سطح مدار یک ماهواره که موجب می شود ماهواره 45 میکروثانیه شتاب گیرد، زمان در یک ماهواره حدود 38 ثانیه در روز سریعتر از زمان زمینی است.

هر چند این سرعت زمان در ماهواره ها تئوری نسبیت انیشتین را تائید می کند اما موجب می شود که خطاهایی جزئی در دستگاههای "جی. پی. اس" به وجود آید.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed