معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نتایج یک نظرسنجی در میان دانشگاهیان را درباره نظر دانشگاهیان درباره خودسانسوری مطبوعات، جهت دار بودن تلویزیون و میزان علاقه دانشجویان به سیاست و ... را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حبیب محمدنژاد با اشاره به اینکه که طرح پژوهشی رصد فرهنگی دانشگاههای کشور در سال تحصیلی 88-87 از سوی اعضای هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران انجام شده است، گفت: این پژوهش به آینده نگری فرهنگی، شناسایی به موقع جریانها، مسائل فرهنگی جامعه دانشگاهی و ارائه راهبردهای مواجهه صحیح و هدفمند با آنها میپردازد.
معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها افزود: مخاطبان این پژوهش دانشگاهیان شامل اساتید، دانشجویان و کارمندان بودند و از روشهای مطالعاتی مرکب کمی و کیفی شامل پیمایشی، مصاحبه کیفی و تحلیل متحوا (بررسی مجلات و وبلاگهای دانشگاهی) استفاده شده تا سطح باورپذیری تحقیق افزایش یابد.
67 درصد وبلاگهای دانشجویی را مردان مینویسند
وی درباره علاقه دانشجویان به وبلاگ گفت: 67 درصد وبلاگهای دانشجویی را مردان می نویسند و فقط 19 درصد آنها توسط زنان نوشته میشوند. دادههای به دست آمده نشان داد که نویسندگان وبلاگهای دانشجویی به ترتیب بیشتر متأثر از مقام معظم رهبری و در مراتب بعدی از روشنفکران، فعالین سیاسی داخل و خارج از کشور هستند و باقی تحت تأثیر دوستان، همکلاسی، فامیل، روحانیون، ورزشکاران و شعرا قرار دارند.
8/55 درصد دانشگاهیان خودسانسوری روزنامهها را زیاد دانسته اند
وی با بیان این که 8/55 درصد پاسخگویان خودسانسوری روزنامهها را زیاد و 5/11 درصد کم ارزیابی کردهاند اظهار داشت: روزنامههای جامجم، همشهری، کیهان، ایران، مجله خانواده سبز، اعتماد ملی، مجله موفقیت و اعتماد به ترتیب بیشترین مخاطب را در بین دانشجویان به خود اختصاص داده اند.
شبکه سوم محبوب ترین شبکه در میان دانشگاهیان
محمد نژاد خاطرنشان کرد: از بین تولیدات سیما فیلمهایی سینمایی، برنامههای خبری، سریالهای تلویزیونی، مسابقات ورزشی و فیلم مستند به ترتیب بیشترین مخاطب را در بین دانشجویان داشتهاند و شبکه سوم نیز محبوبترین کانال تلویزیونی در بین این قشر است.
32 درصد دانشگاهیان اعتقاد دارند که تلویزیون جهتدار است
وی اضافه کرد: 5/53 درصد پاسخگویان اعتقاد دارند که تلویزیون تنها به تبلیغ گفتمان رسمی و حاکم بر جامعه میپردازد. 9/10 درصد نیز تلویزیون را نسبت به گفتمانهای جامعه بیطرف میدانند و 32 درصد آنها اعتقاد دارند که تلویزیون جهتدار است اما هر دسته و گروهی می تواند تا حدودی علایق خود را در تلویزیون دنبال کند.
معاون پژوهشی نهاد نمایندگی افزود: در برنامههای ماهوارهای؛ فیلم سینمایی، موسیقی و برنامههای سرگرمکننده تلویزیونی، گفتگوی سیاسی و مستندهای تلویزیونی به ترتیب بیشتر مورد علاقه پاسخگویان هستند.
محمدنژاد گفت: کتاب با موضوعات ادبیات، شعر، داستان، تاریخی، روانشناسی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و فلسفه به ترتیب بیشتر مورد علاقه پاسخگویان هستند.