تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: report

تاریخ ارسال: شنبه، 4 اردیبهشتماه 1389  

 

گزارشی از جشن ۷۰ سالگی صدا در ایران

 
 

رادیو جشن ۷۰ سالگی خود را در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو مشابه با مراسم تحویل سال نو برگزار کرد.  

 
 

خبرگزاری ایسنا - در ساختمان شهدای رادیو خط‌هایی که روی زمین با گل تزیین شده بود، درب ورود به استودیو یک را نشان می‌دهد.

مقابل در استودیو یک، هم به میهمانان شاخه‌های گل سرخی اهدا می‌شود. داخل استودیو یک ساختمان شهدای رادیو برنامه‌سازان «جمعه ایرانی» مشغول اجرای برنامه رادیویی هستند. محمدحسین صوفی معاون صدا به همراه تعدادی از مدیران رادیو پیش از ساعت 10 صبح وارد استودیو یک می‌شود. رأس ساعت 10 صبح صدای انفجار توپ و پخش نخستین صدایی که 70 سال قبل از رادیو پخش شده است، آغاز فصل جدیدی برای رادیو را اعلام می‌کند.

فاطمه آل‌عباس که اجرای برنامه سالگرد رادیو را برعهده دارد، از پله‌های قرمزرنگ استودیو یک پایین می‌آید و در همین حین روزهایی را یادآوری می‌کند که کوچه‌های شهر برای شنیدن برنامه‌های رادیو از مردم خالی می‌شود.

او با بیان جملاتی چون «سال نو رادیو مبارک باشد» و «تولد رادیو مبارک» اعلام می‌کنند که رادیو در ایران 70 ساله می‌شود.

او هم‌چنین یادآور می‌شود که امروز تفکیک شبکه‌ای وجود ندارد و رادیو یک رادیوست؛ مثل روزهای اول.

آل‌عباس سپس خطاب به مخاطبانش می‌گوید: شنونده‌ی هر شبکه‌ای که هستید پردوام باشید.

***

گفت‌وگو با محمدحسین صوفی بخش دیگر مراسم سالگرد رادیو را شامل می‌شود. بنابراین آل‌عباس ضمن این‌که این مناسبت را به بزرگتر خانواده (معاون صدا) تبریک می‌گوید، محمدحسین صوفی را به پشت تریبون فرا می‌خواند. صوفی ابتدای سخنانش را به تعارف و احوال‌پرسی و تبریک اختصاص می‌دهد و می‌گوید: من کوچک شما هستم و بزرگی برای شماست که تلاش می‌کنید. ضمنا لطفا از لفظ مهندس و دکتر برای من استفاده نکنید.

او سپس هفتادمین سالگرد رادیو را تبریک می‌گوید و می‌افزاید: دوست خبرنگاری از من پرسید اگر کنج خلوتی بروی چه با خود می‌بری، گفتم رادیو؛ چراکه رادیو هرچه شنونده می‌خواهد به او می‌دهد.

صوفی سپس با این پرسش مواجه می‌شود که انتظارش از برنامه‌سازان و مدیران رادیو چیست؟ و آیا از وضعیت حال راضی است که می‌گوید: واقعا همین‌طور است؛ درست است که من تنها 14، 15 ماه است که در معاونت صدا هستم اما قبل از آن هم در معاونت نظارت و ارزیابی بودم و مجموع عملکرد بخش‌های مختلف صداوسیما را رصد می‌کردم.

او ادامه می‌دهد: دو عنصر ارزشمند در رادیو داریم؛ یکی نیروی انسانی و دیگری مخاطب است که تعامل این‌ها باعث شده در پویایی و تأثیرگذاری رادیو افزوده شود.

او درباره انتظارات خود از همکارانش در رادیو نیز می‌گوید: از همکارانم راضی هستم؛ قطعا با هم نشسته‌ایم و در تعاملات به این نتیجه رسیدیم که رادیو در مبادلات فرهنگی-اقتصادی تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، بنابراین تکریم مخاطب، توجه به نیازمندی‌ها و ضرورت‌ها، مجموع انتظاراتی است که از برنامه‌سازان دارم.

معاون صدا سپس به رشد رسانه‌های جمعی در دنیا اشاره می‌کند و می‌گوید: تولد تلویزیون و اینترنت و به‌وجودآمدن سایت‌ها و خبرگزاری‌ها باعث نشد که رادیو از بین برود و این رسانه کماکان با صلابت و اقتدار خودش در عرصه‌ها و تحولات اجتماعی وجود دارد.

او سپس به برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو که خردادماه امسال برگزار می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: آثاری که به دست ما رسیده است، حاکی از این است که آثار تولیدشده در ایران به لحاظ کمیت و کیفیت از آثار مشابه خارجی خود برتر هستند.

صوفی هم‌چنین به نقش بی‌بدیل رادیو در جریان انتخابات اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حوادث مختلف تلخ و شیرین نقش رادیو غیرقابل انکار است. حادثه‌ی دفاع مقدس حادثه‌ای جاودانه برای ماست که نقش رادیو در آن بی‌بدیل بود. در حادثه‌ای مثل زلزله نیز رادیو بسیار تأثیرگذار بود.

معاون صدا در پایان با این پرسش گوینده رادیو ایران مواجه می‌شود که سرآمدی رادیو چه معنایی دارد و برای تحقق آن چه‌قدر راه داریم؟ صوفی می‌گوید: اگر همین راه‌ها را ادامه دهیم باعث سرآمدی رادیو خواهد شد، رادیو از توسعه‌یافته‌ترین رسانه‌های کشور است، ما در استان‌های مختلف رادیو داریم و روزانه ده‌ها ساعت برنامه با موضوعات مختلف از شبکه‌ها پخش می‌شود.

معاون صدا ادامه می‌دهد: این‌که بتوانیم در مناسبت‌های مختلف سریع منعطف شویم و این‌که مخاطب از طریق رادیو بتواند تمام نیازمندی‌های اطلاعاتی و آموزشی خود را دریافت کند و نهادها از طریق این رسانه بتوانند آخرین دستاوردهای خود را به اطلاع شنوندگان برسانند و مردم شنونده‌ی برنامه‌های باکیفیت باشند یعنی رادیو به سرآمدی رسیده است.

***

«اینجا رادیوست ...»

با به پایان رسیدن صحبت‌های محمدحسین صوفی، فاطمه آل‌عباس به برگزاری این مراسم در استودیو یک ساختمان شهدای رادیو اشاره می‌کند و می‌گوید: ما می‌توانستیم از سالن همایش‌ها نیز برای برگزاری این مراسم استفاده کنیم اما قداست رادیو به همین استودیوهاست.

مجری ویژه‌برنامه هفتادمین سالگرد رادیو، بار دیگر در این مراسم تأکید می‌کند: امروز رادیو ایران مطرح نیست؛ امروز برای حداقل 15 دقیقه صدای ملی می‌شویم.

***

اجرای بخش نمایشی توسط شخصیت‌های «امیرفخار» و «خان‌خان» که علیرضا جاویدنیا و عباس محبی ایفاگر نقش‌های آن‌ها هستند، از دیگر بخش‌های ویژه‌برنامه‌ی هفتادمین سالگرد تأسیس رادیو را شامل می‌شود.

این نمایش که با موضوع رادیو توسط محبی به نگارش درآمده، یادی از بزرگان و هنرمندان قدیمی رادیو چون مرتضی احمدی، قنبری، مجید محسنی، دیهیم، مقبلی، تاج‌بخش، علی‌محمدی و بهمنش را در دستور کار خود قرار داده است.

پس از اجرای این نمایش علیرضا جاویدنیا ابراز امیدواری می‌کند که باز هم اهالی رادیو روزهای خوبی را در کنار هم داشته باشند و به افرادی که مسوولیت برگزاری جشن 70 سالگی رادیو را برعهده داشته‌اند، خسته نباشید می‌گوید.

***

پخش گفت‌وگوهای کوتاه و تولیدی از مدیران شبکه‌های رادیویی بخش دیگری از ویژه‌برنامه سالگرد رادیوست که به ترتیب جملاتی از محمد جهانی و کامران کامران‌زاده برای حاضران در استودیوی شماره یک پخش می‌شود.

مدیر رادیو تهران هفتادمین سال رادیو را تبریک می‌گوید و می‌افزاید: رادیویی‌ها سالروز تولد این رسانه را هرگز فراموش نمی‌کنند.

او ابراز امیدواری می‌کند که در آستانه 70 سالگی اهالی رادیو موفق‌تر از گذشته به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

مدیر رادیو فرهنگ هم در این گفت‌وگوی کوتاه ابراز امیدواری می‌کند که رادیو روایتگر فرهنگ اعجاب‌انگیز ایران باشد.

***

رضا عبدی و ویدا شهشهانی دیگر هنرمندانی هستند که برای اجرای نمایش‌ رادیویی به استودیو یک ساختمان شهدای رادیو می‌آیند. آن‌ها نمایشی کوتاه و طنز را با موضوع رادیو در مقابل دیدگان حاضران اجرا می‌کنند و سپس نوبت به برگزاری مراسم تقدیر از خبرنگاران می‌رسد.

******

در این بخش هیأت داوران رادیونگاران به اصحاب رسانه پیشنهاد می‌دهند که ستون اختصاصی برای رادیو ایجاد کنند و با فراهم‌کردن این شرایط خبرها و گزارش‌های متنوع‌تری را از 350 ساعت برنامه رادیویی در روز منتشر کنند.

براساس این گزارش ایسنا، در مراسم هفتادمین سالگرد رادیو از فاطمه عودباشی، مریم فیروزفر و زینت پستادست برای ارایه آثار خود در بخش رادیونگاران تقدیر به عمل آمد.

هم‌چنین به ترتیب از خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و فارس برای انتشار اخبار مربوط به رادیو و هم‌چنین اختصاص سرویسی ویژه به این بخش تقدیر به عمل آمد.

در بخش روزنامه‌ها نیز روزنامه‌ی جام‌جم مورد تقدیر قرار گرفت، در حوزه گزارش‌های صدا نیز مریم رضازاده و محمدهاشم نعمت‌اللهی مورد تقدیر قرار گرفتند.

هم‌چنین از علی البرزی و علیرضا قربانی‌پور از گزارشگران رادیو در این مراسم تقدیر شد.

پایان این مراسم در سکوت و چراغ‌های خاموش با یاد شهدای رادیو و زنده‌یاد افسانه قیصرخواه همراه بود.

******

در رادیو اعلام شد به 70 نفر اول وارد شده در این مراسم به مناسبت 70 سالگی رادیو جایزه داده شده است.

هم‌چنین به مناسبت «هفتادمین سالگرد تاسیس رادیو» شبکه‌های مختلف این رسانه از ابتدای صبح 4 اردیبهشت ماه برنامه‌های ویژه این روز را روی آنتن فرستادند.

تجلیل و زنده کردن نام رفتگان این رسانه از برنامه‌های امروز بود و نام فرهنگ مهرپرور،حمید عاملی ، احمد آقالو، فریورز کیان، منوچهر نوذری ، مهین دیهیم ، عزت‌الله مقبلی ، هوشنگ امیرفضلی، لیدا بشرخواه، افسانه قیصرخواه، فخری معصوم‌زاده، نجمه صادقی ، فریبا آذرنیا، عذرا زلفخوانی، شهید جانثاری، شهید نوری ، مهرداد خسروی، حسین صبحدل و نام تمام کسانی که روزگاری صدای گرمشان طنین بخش این رسانه بود، از دیگر برنامه‌های رادیو بود.

کیک هفتادمین سالگرد تاسیس رادیو ساعت 11 و 20 دقیقه در رادیو فرهنگ بریده شد؛ هم‌چنین خواندن پیامک و پخش صدای شنوندگان درباره رادیو از دیگر بخش‌های ویژه برنامه‌های رادیو بود که در میان پخش ابراز علاقه مردمی، این پیام که «امیدوارم افراد کاربلد در رادیو خدمت کنند» جزو آرزوهای شنوندگان مطرح شد و این نکته که چرا آرشیو مستقلی از برنامه‌های رادیو برای دسترسی شنوندگان موجود نیست از نکات قابل توجه گفته‌های امروز بود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed