همکاران سیستم - رسانههای اجتماعی همانند فیسبوک، توییتر و دیگر محافل آنلاین حجم قابل توجهی از عواطف کاربران را در برمیگیرند که به طور بالقوه برای شرکتها قابل استفاده است. این عواطف و عقاید صرفاً برای اهداف بازاریابی مناسب نیست بلکه میتواند به شرکتها در توسعه محصولاتشان نیز کمک کند.
تنها چالش این است که چگونه میتوان از این اقیانوس اطلاعات به دادههای معنادار و مفید راهگشا رسید. تحلیلگران معتقدند ابزارهای دیجیتال برای ارزیابی و تحلیل محتوای رسانههای اجتماعی هنوز ابتدایی هستند. ابزارهای فعلی عمدتاً بر "تحلیل عواطف" که بحث نرخ تایید مشتری از خدمات شرکتها را در بر دارد، متمرکزند.
موسسه SAS، رهبر صنعت هوشمندی تجاری و تحلیل دادهها محسوب میشود و معتقد است که میتوان به مراتب بهتر از وضع موجود در این حوزه کار کرد. این شرکت خدمت نرمافزاری موسوم به برنامه تحلیل رسانههای اجتماعیSAS را ارائه کرده که در مقایسه با دیگر ابزارهای تحلیل رسانههای اجتماعی پیشرو میباشد.
تحلیلگرانی که این برنامه را مورد آزمایش قرار دادهاند از دقت سیستم اتوماسیون تحلیل عواطف آن راضی هستند و معتقدند این نرمافزار به قابلیت انسانی (یعنی قابلیت خواندن هزاران پیام در مورد یک شرکت و طبقهبندی هر یک از پیامها به صورت مثبت یا منفی) نزدیک شده است.
کتی دلاهای پین، رئیس واحد اندازهگیری و تحقیقات ارتباطات در شرکت Berlin NH گفت: نرم افزارهای تحلیل عواطف تا کنون 70 درصد دقت داشتهاند اما از نظر وی دقت نرم افزار SAS برابر با 92% است.
مارک چاوز، مدیر واحد هوشمندی بازار در شرکت SAS بیان داشت که نرم افزار جدید شرکتش در کنار دیگر قابلیتهایی که دارد، اجازه میدهد "افراد با نفوذ" در شبکههای اجتماعی شناسایی شوند و به کاربران "امتیاز نفوذ" داده میشود. "امتیاز نفوذ" تعیین میکند که کدام کاربران، وبلاگها یا سایتها بیشترین اهمیت را برای شرکتها یا صنایع خاص دارند.