تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: شرکت‌های آی‌تی

تاریخ ارسال: یکشنبه، 22 فروردینماه 1389  

 

ده شرکت برتر استراتژیک در عرصه فناوری اطلاعات

 
 

بالاخره روزهای رکود هم مانند تمام روزهای دیگر گذشتند و روزهای بهتری جای آن‌ها را گرفتند. بحران اقتصادی که در این سال‌ها بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری جهان را درگیر کرده بود، حالا کم‌کم دارد از آن‌ها رخت برمی‌بندد. 

 
 

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، ندا لهردی - بالاخره روزهای رکود هم مانند تمام روزهای دیگر گذشتند و روزهای بهتری جای آن‌ها را گرفتند. بحران اقتصادی که در این سال‌ها بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری جهان را درگیر کرده بود، حالا کم‌کم دارد از آن‌ها رخت برمی‌بندد.

بالاخره روزهای رکود هم مانند تمام روزهای دیگر گذشتند و روزهای بهتری جای آن‌ها را گرفتند. بحران اقتصادی که در این سال‌ها بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری جهان را درگیر کرده بود، حالا کم‌کم دارد از آن‌ها رخت برمی‌بندد. در این میان اما فناوری اطلاعات و بازار تکنولوژی مثل همیشه در دسته اولین‌ها قرار داشته‌اند تا کمی زودتر روند بهبود را در پیش بگیرند. البته نمی‌توان از تاثیر حضور شرکت‌ها و تولید‌کنندگان بزرگ و سودآور این عرصه و بازار همیشه داغ محصولات آن‌ها در این میان چشم پوشید. در حقیقت بهتر است بگوییم استراتژی‌های بجا و مناسب این شرکت‌های بزرگ توانست راه نجات این صنعت را نشانه رود.

آمار و اخباری که هر روز درباره روند بهبود صنعت تکنولوژی منتشر می‌شوند، گواه خوبی برای این موضوع هستند. آخرین آمار منتشر شده در این مورد را موسسه تحقیقاتی معتبر Forrester اعلام کرده است. بر اساس این آمار پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در صنعت IT جهانی در سال 2010 تا 1/8 درصد رشد کند. این در حالی است که این رقم در سال 2009 کاهش 9/8 درصدی را تجربه کرده است. این پیش‌بینی‌ها همچنین نشان می‌دهند که در سال میلادی جدید سازمان‌های دولتی و بنگاه‌های تجاری بزرگ بیش از 1/6 تریلیون دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند. میزان سرمایه‌گذاری در صنعت IT تنها در کشور آمریکا بعد از کاهش 2/ 8 درصدی در سال 2009، با رشد 6/6 درصدی در سال 2010 به 568 میلیارد دلار خواهد رسید.

کارشناسان این صنعت پیش‌بینی کرده‌اند که از این میزان سرمایه‌گذاری بیشترین میزان در بخش‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار هزینه شود. دلیل این موضوع هم به پیش‌بینی رشد 2/ 8 درصدی خرید تجهیزات کامپیوتری در سطح جهان در این سال مربوط می‌شود.

ثبات درآمدها و کاهش نرخ بیکاری

با تمام این‌ها، اما صنعت IT همچنان راه زیادی برای بازگشت به روزهای طلایی گذشته‌اش در پیش دارد. در واقع نشانی این راه طولانی را می‌توان از ثبات درآمدهایی که هنوز بعد از گذشت یک سال هنوز هیچ افزایشی را تجربه نکرده‌اند، جست‌و‌جو کرد.

آخرین تحقیق انجام شده در این زمینه را مجله معتبر InformationWeek انجام داده است.
بر اساس نتایج این تحقیق درآمد فعالان حوزه IT در سال 2010 برای اولین بار بعد از 11 سال اخیر ثابت و بدون تغییر باقی مانده است. این تحقیق که روی حدود 20 هزار و 500 نفر از کارمندان و مدیران صنعت IT انجام شده است، نشان می‌دهد که این افراد هیچ افزایش درآمدی را در این سال‌ها تجربه نکرده‌اند و به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران همین ثبات می‌تواند نشانه‌ای برای آغاز روند رشد درآمد‌ها در این صنعت باشد.

به این ترتیب این نتایج نشان می‌دهند که درآمد 40 درصد از کارمندان صنعت IT ثابت مانده است، در حالی که در سال 2009 تنها 26 درصد از کارمندان این بخش ثبات میزان درآمدشان را تجربه کرده‌اند. با این حال، اما 23 درصد از کارمندان و مدیران این بخش اعلام کرده‌اند که بحران اقتصادی تاثیر چشمگیری بر وضعیت شغلی و درآمد آن‌ها نداشته است، اما در سال میلادی گذشته 34 درصد از این کارمندان این عقیده را داشتند.

با تمام این‌ها، اما گویا میزان بیکاری در مشاغل IT به تدریج در حال کاهش است. این کاهش اگرچه چندان چشمگیر نیست، اما می‌تواند مقدمه‌ای برای بهبود میزان بیکاری در این صنعت باشد.

جدیدترین آمار اعلام شده از طرف شرکت‌های بزرگ IT که اغلب در آمریکا هستند، نشان می‌دهد که این کمپانی‌ها در فصل اول سال 2010 چیزی برابر 26 هزار شغل در این صنعت ایجاد و اشغال شده‌اند. اهمیت این آمار در واقع به این دلیل است که برای اولین بار در دو سال گذشته صنعت IT در دو فصل متوالی مشاغل جدید را ایجاد کرده است.

بر اساس آمار ارائه شده از طرف اداره کار ایالات متحده آمریکا، در طول دوران رکود اقتصادی نزدیک به 300 هزار شغل در صنعت IT از بین رفته‌اند و برای بازسازی دوباره این مشاغل به زمان بیشتری نیاز است.

با این اوصاف میزان اشتغال در صنعت IT جهانی در فصل اول سال 2010 تا 84/3 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است، در حالی که این میزان در فصل چهارم و سوم سال 2009 به ترتیب برابر 81/3 میلیون و 77/3 میلیون نفر بوده است. به این ترتیب است که کارشناسان معتقدند این روند از نیمه سال 2008 رشد خوبی داشته است.

بهترین بازیگران عرصه IT

در میان شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ فعال در عرصه IT، بعضی از آن‌ها نقش موثرتری در اتفاقات و تصمیم‌گیری‌های مهم این صنعت دارند. در واقع این شرکت‌ها بخش مرکزی ساختار صنعت IT جهانی را تشکیل می‌دهند و نمی‌توان جایگزینی برای آن‌ها پیدا کرد.

کارشناسان و محققان مختلفی برای شناسایی این شرکت‌های مهم و برتر این عرصه با مجله InformationWeek همکاری کرده‌اند و در نهایت ده شرکت تولید‌کننده استراتژیک صنعت IT را معرفی کرده‌اند. به عقیده کارشناسان، این شرکت‌ها نقش بااهمیتی در حمایت از صنایع زیرمجموعه داشته و سهم قابل توجهی از بودجه IT را به خودشان اختصاص می‌دهند. این بازیگران مهم و شناخته شده صنعت IT جهانی در طول سال‌ها به این موقعیت دست پیدا کرده‌اند و نمی‌توان به راحتی جایگزینی مناسب برای آن‌ها پیدا کرد. به این ترتیب استراتژیک‌ترین شرکت‌های IT در جهان عبارتند از:

IBM: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان که با کامپیوترهای mainframe خود برای اولین بار مفهوم کامپیوتر را برای کاربران جهانی معنا کرد. این شرکت حالا در میان کاربران محصولاتش به خاطر خدمات پس از فروش مناسب شهرت پیدا کرده‌اند. امروزه خدمات و محصولات متنوع IBM و سیاست‌‌گذاری‌های آن در زمینه برون‌سپاری، ائتلاف و خرید شرکت‌های کوچک، مشاوره، استفاده از نرم‌افزارها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، امنیت بالای سیستم‌های اداری و... باعث شده است تا این شرکت به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌های IT دنیا شناخته شود. این در حالی است که کارشناسان معتقدند خدمات گسترده و متنوع این شرکت همراه با مهارت آن در هر دو زمینه‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار آن را به یک مرکز استراتژیک برای مواردی مانند انرژی، بهداشت و درمان، پیشگیری از جرم، امور دولتی و حتی حمل و نقل تبدیل کرده است.

SAP: این روزها دیگر اغلب کاربران حرفه‌ای دنیا امور مالی، عملیات تولید و مربوط به زنجیره‌های مصرفی را با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی این شرکت انجام می‌دهند. رمز باقی ماندن SAP به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین بازیگران عرصه IT توجه به نیاز کاربران و همراهی با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا است.

Microsoft: رتبه سوم شرکت‌های استراتژیک برای غول نرم‌افزاری دنیا قطعا جایگاه مناسبی نیست. با این حال، اما کارشناسان معتقدند نرم‌افزارهای پر‌طرفدار و جهانی این شرکت مانند Windows، Office و Internet Explorer توانسته‌اند آن را از سقوط به رتبه‌های پایین‌تر نجات بدهند. در حقیقت بسیاری از تحلیل‌گران IT اعلام کرده‌اند که این شرکت از روند سریع پیشرفت شرکت‌های تکنولوژی مانند Google و Apple عقب مانده‌اند. این در حالی است که بعضی دیگر دلیل این موضوع را عدم حضور این شرکت در شبکه‌های اجتماعی می‌دانند. با این همه، اما نوآوری این شرکت در طراحی و عرضه نرم‌افزارهای منطبق بر نیاز کاربران سرتاسر دنیا همیشه آن را به عنوان یک شرکت تاثیرگذار با اهمیت مطرح کرده است.

Oracle: خریدهای چند میلیارد دلاری این شرکت مانند خرید شرکت‌های نرم‌افزاری PeopleSoft و Siebel در این سال‌ها توجه بسیاری را به Oracle جلب کرده است. با این حال اما این شرکت همچنان به عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولید‌کننده دیتابیس در دنیا شناخته می‌شود. با این همه اما خرید اخیر این شرکت یعنی خرید شرکت بزرگ Sun Microsystems موقعیت آن را در زمینه سخت‌افزاری هم ارتقا داد.

Cisco: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه محصولات شبکه که به خاطر عرضه محصولات جدید و متفاوت در این بازار شناخته می‌شود. با این همه، کارشناسان معتقدند امنیت سیستم‌های شبکه‌ای و سرورهای تولیدشده در این شرکت یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب آن به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین شرکت‌های IT بوده است.

HP: با وجود خریدهای نرم‌افزاری و خدماتی بسیاری که این شرکت در سال‌های اخیر انجام داده است، اما همچنان HP به خاطر کامپیوترهای شخصی و پرینترهای چندکاره‌اش در دنیا شناخته می‌شود. این شرکت یکی از اولین تولید‌کنندگان کامپیوتر جهان است که همچنان به خاطر استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها در طراحی و ساخت کامپیوترهایش سهم قابل توجهی از بازار جهانی را در اختیار دارد.

Teradata: یک شرکت کوچک که شاید هنوز برای بسیاری شناخته شده نیست، اما بد نیست بدانید که درآمد سالانه‌اش در سال 2009 برابر 71/1 میلیارد دلار بوده است. این شرکت در واقع یک شرکت مادر است که شرکت‌هایی مانند Wal-Mart، eBay و Overstock.com زیرمجموعه‌های آن هستند.

VMware: یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نرم‌افزارهای مجازی‌سازی که چیزی در حدود 75 تا 80 درصد از بازار نرم‌افزارهای تجاری را در اختیار دارد و رقیبی جدی برای Microsoft در این بازار به حساب می‌آید.

Dell: یکی دیگر از تولید‌کنندگان بزرگ کامپیوتر در جهان که به خاطر کامپیوترهای شخصی قابل حمل خود و تحولاتی که در بازار این محصولات به وجود آورده است، به عنوان یک شرکت استراتژیک شناخته می‌شود.

Research In Motion: تولید‌کننده گوشی‌های موبایل BlackBerry که سال‌های سال به عنوان بهترین موبایل‌های هوشمند دنیا شناخته می‌شدند. این شرکت همچنین برای تولید محصولاتش با شرکت‌های بزرگ دیگری مانند IBM و SAP هم همکاری کرده است.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed