یکی از مدیران ارشد مایکروسافت در اظهاراتی عنوان کرد این شرکت نرمافزاری حتی پس از تصمیم اخیر گوگل برای بستن نسخه چینی موتور جستوجویش، به چین متعهد خواهد ماند.
به گزارش ایسنا، به گفته ژانگ یاکین، معاون مسوول فعالیتهای توسعه و پژوهش مایکروسافت در چین، این غول نرمافزاری قصد دارد برای مراکز توسعه و پژوهش خود در چین تنها در سال جاری 500 میلیون دلار هزینه کند.
وی در حاشیه نشست بائو در جنوب چین اعلام کرد که مایکروسافت اهمیت زیادی برای توسعه در چین قائل بوده و این کشور از مدتها قبل یک مرکز فروش برای مایکروسافت بوده و پس از آن به مرکز پژوهش و توسعه تبدیل شده است.
مایکروسافت در عرصههای مختلفی در چین فعال بوده و به جز فروش و پژوهش و توسعه، پیام فوری و خدمات اینترنتی دیگر از جمله نسخه چینی موتور جستوجوی بینگ را اداره میکند که امیدوار است روزی از گوگل پیشی بگیرد.
گوگل ماه گذشته اعلام کرد که موتور جستوجوی Google.cn را به دنبال حملات سایبری که معتقد است منبع آن از چین بوده، تعطیل میکند؛ این اقدام همچنین اعتراضی به سیاستهای سخت این کشور بود که کلیه ادارهکنندگان سایتها را ملزم میکند اطلاعات مربوط به مسائل حساسی مانند تبت و گروه فالون گونگ را فیلتر کنند.
البته گوگل با وجود تعطیلی سایتش همچنان مرکز پژوهش و توسعه در این کشور را اداره میکند و برای سایتهای جستوجوی چینیزبان تبلیغات میفروشد.
مایکروسافت در ماه ژوئن گذشته نسخه آزمایشی از بینگ را در چین راهاندازی کرد که هنوز موفق نشده سهم زیادی را از بزرگان این بازار یعنی گوگل و موتور جستوجوی چینی بایدو که در مجموع بیش از 90 درصد بازار را در اختیار دارند، به دست آورد.
اما به باور ژانگ، با تعهد و صبر بیشتر مایکروسافت، بینگ در چین توان رشد عظیمی را خواهد داشت که این شرکت را در مورد آینده خوشبین میکند.
بر اساس آمارهای دولتی، چین با 384 میلیون کاربر آنلاین در پایان سال گذشته بزرگترین بازار اینترنت جهان بوده است. ارزش بازار جستوجوی چین در سال 2009 با 38.8 درصد افزایش به 7.15 میلیارد یوان (یک میلیارد دلار) رسید و بایدو از نظر درآمد 60.9 درصد از این بازار و گوگل 31.8 درصد آن را در اختیار داشت.