تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دسترسی به اینترنت

تاریخ ارسال: شنبه، 14 فروردینماه 1389  

 

بررسی وضعیت سرعت‌سنج‌های اینترنتی در کشور

 
 

یکی از شکایات مشترکان اینترنت از ارائه‌دهندگان این خدمات کم‌فروشی یا گران‌فروشی اینترنت از سوی این شرکت‌هاست که همواره حرف و حدیث‌هایی در پی داشته است؛ پس از طرح شکایات مشترکان در این باره برخی شرکت‌ها از جمله شرکت فن‌آوری اطلاعات به‌عنوان زیرمجموعه وزات ICT با ارائه نرم‌افزار اندازه‌گیری سرعت اینترنت درصدد شفاف‌سازی میزان خدمت‌رسانی در این حوزه برآمده است. 

 
 

یکی از شکایات مشترکان اینترنت از ارائه‌دهندگان این خدمات کم‌فروشی یا گران‌فروشی اینترنت از سوی این شرکت‌هاست که همواره حرف و حدیث‌هایی در پی داشته است؛ پس از طرح شکایات مشترکان در این باره برخی شرکت‌ها از جمله شرکت فن‌آوری اطلاعات به‌عنوان زیرمجموعه وزات ICT با ارائه نرم‌افزار اندازه‌گیری سرعت اینترنت درصدد شفاف‌سازی میزان خدمت‌رسانی در این حوزه برآمده است.

به گزارش ایسنا، رضا تقی‌پور - وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات - در پاسخ به این پرسش که چرا پهنای باند اینترنت 128 کیلوبایتی در کشور آنطور که باید در اختیار کاربران خانگی قرار نگرفته و به اشتراک‌گذاری پهنای باند میان چند کاربر به افت سرعت و کیفیت اینترنت منجر شده است، اظهار کرد: طبق سیاست‌های ابلاغ شده هیچ محدودیتی در زمینه اینترنت پرسرعت اعمال نشده و شاید نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است زمانی که یک پهنای باند یا یک خط در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد، از نظر اقتصادی در تمام جهان نیز معمول است و به این خاطر که مشخص نیست کاربران از کل پهنای باند در همه زمان‌ها استفاده می‌کنند، این میزان پهنای باند بین یک تعداد مشخصی به اشتراک گذاشته می‌شود که این موضوع هم برابر پروانه شرکت‌های ندا مجاز اعلام شده است.

کاربران سرعت خود را اندازه بگیرند

تقی‌پور در بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چگونه به وظیفه نظارتی خود بر شرکت‌ها اقدام کرده است، گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان تنظیم روابط بین اپراتورها، ‌خدمت‌گیرندگان و کابران است؛ اخیرا شرکت فن‌آوری اطلاعات این امکان را فراهم کرده که با نرم‌افزاری که به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده بتوانند سرعت ارتباط با اینترنتشان را اندازه بگیرند و اگر استاندارد نباشد، می‌توانند به این سازمان شکایت کنند.

همانطور که وزیر اعلام کرده شرکت فن‌آوری اطلاعات از سوی بخش خصوصی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، سرور اندازه‌گیری سرعت را برای آن‌ها نصب و راه‌اندازی کرده است.

اکنون در سایت شرکت فن‌آوری اطلاعات به آدرس www.itc.ir بخشی با عنوان سنجش سرعت اینترنت وجود دارد که کاربران می‌توانند با کلیک برروی آن سرعت اینترنت خود را در حال استفاده، به صورت وب بیس اندازه‌گیری کنند.

۱۱ سرور اندازه گیری سرعت اینترنت در ۷ استان

با کلیک برروی گزینه‌ای که پیش‌تر گفته شد، صفحه‌ای باز می‌شود که نمایش‌دهنده نقشه ایران با استان‌های تفکیک شده است و استان‌هایی را که دارای سرور برای اندازه‌گیری سرعت اینترنت است را با ستاره نمایش می‌دهد. طبق آنچه در این نقشه دیده می‌شود و نیز گفته کارشناسان امر تاکنون 11 سرور در 7 استان کشور برای این منظور راه‌اندازی شده است که سه سرور در استان تهران، 2 سرور در استان خراسان رضوی، 2 سرور در استان اصفهان و در استان‌های قزوین، خوزستان، فارس و هرمزگان هر کدام یک سرور قرار دارد. کاربران باید از بین نقاط مشخص شده نزدیک‌ترین سرور را انتخاب کنند.

با توجه به توافق‌نامه‌ای که میان شرکت فن‌آوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منعقد شده است، مقرر شده تا از این سرورها به عنوان مرجع اندازه‌گیری سرعت و کیفیت استفاده شود.

به گفته مدیر عامل شرکت IT راه‌اندازی سروری که علاوه بر سرعت اینترنت، کیفیت‌های دیگری را نیز اندازه‌گیری ‌کند و افزایش تعداد سرور‌ها در کشور در صورت همراهی شرکت‌های خصوصی تا 1500 عدد از برنامه‌های آتی این شرکت است.

سعید مهدیون گفته است: در استفاده از نرم‌افزار اندازه‌گیری سرعت اینترنت مشکلی نبوده است اما در حال پیش‌بینی راه‌حل‌هایی هستیم که اگر با کمبود پهنای باند برای اندازه‌گیری مواجه شدیم بتوانیم آن را حل کنیم. هرچند اگر شکایتی از شرکت ارائه‌دهنده اینترنت مبنی بر کم فروشی بر اساس آنچه نرم‌افزار اندازه‌گیری سرعت اعلام می‌کند وجود داشته باشد قابل مطرح کردن در سایت این شرکت است.

ارائه سرور اندازه‌گیری سرعت به بخش خصوصی

طبق اعلام مسوولان هر کدام از ISDPها و یا ISPهایی که احساس می‌کنند سرویس‌های خود را با کیفیت مناسبی به کاربران ارائه می‌کنند، می‌توانند یکی از این سرورها را روی سیستم خود قرار داده و امکان اندازه‌گیری سرعت را برای کاربران فراهم کنند.

این سامانه با هدف فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی کاربران اینترنت با واژه‌های متداول در این حوزه و همچنین اندازه‌گیری سرعت و کیفیت سرویس مورد استفاده، راه‌اندازی شده است. پیش از این به کمک سه سرور آزمایشی، امکان اندازه‌گیری سرعت اینترنت در حال استفاده را برای کاربران فراهم شده بود.

سریع‌ترین سرعت اتصال به اینترنت

اما بد نیست بدانیم جدیدترین گزارش منتشره که به بررسی شبکه‌های سرور جهانی در سه ماهه سوم 2009 پرداخته، حاکیست بیش‌تر کشورهای موجود در فهرست 10 کشور برتر کارآمدی اینترنت، نسبت به سه ماهه دوم شاهد افزایش متوسط 18 درصدی در سرعت اتصال بوده‌اند.

کره جنوبی با 29 درصد افزایش در سرعت اتصال و رسیدن آن به 14.6 مگابیت در ثانیه درصدر بالاترین بهبود بود، در حالیکه ایرلند با 26 درصد افزایش و رسیدن سرعت اتصال اینترنت به 5.3 مگابیت در ثانیه، به دلیل بیشترین بهبود در مکان دوم جای گرفت.

آمریکا نتوانست جز این فهرست باشد و با 1.8 درصد افزایش و رسیدن به سرعت اتصال متوسط 3.9 مگابیت در ثانیه در مکان هیجدهم قرار گرفت اما برخی از کشورها مانند رومانی، سوئد و جمهوری چک شاهد کاهش سرعت اتصال در نیمه سوم 2009 نسبت به نیمه قبلی بودند؛ با این همه بر مبنای سال به سال، تمامی کشورهای حاضر در فهرست 10 کشور برتر شاهد افزایش سرعت بودند.

به این ترتیب کره جنوبی با سرعت اتصال 14.6 مگابیت در ثانیه، دارای سریع‌ترین سرعت پهنای باند در جهان است و به‌دنبال آن ژاپن با سرعت اتصال 7.9 مگابیت در ثانیه، هنگ کنگ با سرعت 7.6 مگابیت در ثانیه، رومانی و سوئد با سرعت 6.2 و 5.7 مگابیت در ثانیه و ایرلند با سرعت 5.3 مگابیت در ثانیه قرار گرفتند.

در مجموع 103 کشور از 226 کشور مورد بررسی Akamai، شاهد سرعت اتصال متوسط پایین یک مگابیت در ثانیه بودند که در مقایسه با 125 کشور دارای کارآمدی پایین در سه ماهه دوم، بهبود یافته‌اند و تنها هفت کشور شاهد سرعت پایین صد کیلوبیت در ثانیه بودند که نسبت به 14 کشور در سه ماه قبلی کاهش یافته‌اند. پایین‌ترین سرعت اتصال به اینترنت در میان تمامی کشورها مربوط به جزیره مایوت واقع در اقیانوس هند بین ماداگاسکار و موزامبیک بود.

در حالیکه شهرهای بزرگ و کوچک دنیا به فکر افزایش سرعت اینترنت برای ارائه سرویس‌ها و خدمات مختلف الکترونیکی و غیرحضوری به شهروندان خود هستند، در کشور ما همین سرعت کم موجود با اتهامات کم فروشی شرکت‌های ارائه دهنده از سوی کاربران مواجهند و شرکت‌های مختلف را بر آن می‌دارد تا راه‌حلی برای حل اینچنین مشکلات بیابند اما وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرده که در فاصله کوتاهی مثلا تا پایان سال 89، موضوع کمیت و کیفیت جبران شود و دسترسی به ADSL - اینترنت پرسرعت - را در نقاط بیش‌تری از کشور شاهد باشیم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed