تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تاریخ ارسال: یکشنبه، 23 اسفندماه 1388  

 

وزیر ارشاد: فتنه در عرصه‌ی فرهنگ و هنر هم کاملا مشهود است

 
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی از سلسله نشست‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مدرسه‌ی فیضیه‌ی قم به مباحث مختلف فرهنگ و هنر پرداخت و گفت: فتنه در عرصه‌ی فرهنگ و هنر هم کاملا مشهود است. 

 
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی از سلسله نشست‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مدرسه‌ی فیضیه‌ی قم به مباحث مختلف فرهنگ و هنر پرداخت و گفت: فتنه در عرصه‌ی فرهنگ و هنر هم کاملا مشهود است.

به گزارش ایسنا در قم، سیدمحمد حسینی در این نشست با بیان این‌که همواره با قشر زبده و اندیشمند جامعه در ارتباط است، افزود: انتظار ما این است که حوزه‌ی علمیه پشتوانه‌ا‌ی قوی برای این وزارتخانه باشد.

او افزود: انقلاب ما و رویکرد دولت دهم، رویکرد فرهنگی است که البته این در حد شعار نیست و گام‌های بزرگی در این راستا برداشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که مسؤولین باید در معرض نقد باشند و از آرمان‌های اساسی فاصله نگیرند، تصریح کرد: این دولت افتخار دارد که گفتمان و آرمان‌ها و اندیشه‌های امام (ره) را سرلوحه‌ی کار خود قرار داده و همین مواضع استوار باعث شده است که فشارهایی ایجاد شود.

حسینی اضافه کرد: دشمن در طی این مدت، هجوم خود را سنگین‌تر کرده است که اجرای هریک از این طرح‌ها ظرفیت دگرگونی هر کشوری را داشت که با درایت رهبری و بصیرت مردم، همه‌ی آن نقشه‌های شوم خنثا شد.

او با اشاره به وجود فتنه در عرصه‌ی فرهنگ و هنر، تأکید کرد: دشمن به ‌جای بمباران نظامی، گسترش شبکه‌های تبلیغاتی، اجتماعی و افزایش سایت‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است.

حسینی ادامه داد: دشمنان به صراحت بیان می‌کنند از هرگونه نرم‌افزاری که دسترسی مردم را به سایت‌ها آسان‌تر کند، حمایت و از ورود آن‌ها به ایران استقبال می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد‌: تا سال ‌٨٨ در عرصه‌ی فرهنگ و هنر موانع متعددی بر سر راه بود و همین‌که توانستیم مسائل را مدیریت کنیم، عده‌ای خواستند راه خود را جدا کنند تا عنوان کنند دولت در عرصه‌های مختلف یا‌ر و ‌یاوری ندارد.

او با بیان این‌که حوزه‌ باید پشتیبان وزارت باشد، ابراز کرد: در حال حاضر، ‌١٠٠ مؤسسه‌ی قرآنی تحت پوشش هستند و معتقدیم نباید تنها بحث تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن مطرح باشد؛ بلکه باید در همه‌ی زمینه‌ها تمامی فعالیت‌ها برگرفته از آموزه‌های قرآنی باشد.

حسینی با بیان این‌که فیلم و سریالی که محتوای قرآنی داشته باشد، دارای جاذبه‌ و تأثیر بیش‌تری است، افزود: به عنوان نمونه در جشنواره‌ی فیلم فجر امسال «ملک سلیمان» فیلمی قرآنی بود که با همه‌ی فیلم‌ها در جهان قابل رقابت خواهد بود.

او در ادامه متذکر شد: اگر می‌خواهیم نظام ما در عرصه‌ی جهانی الهام‌بخش باشد، باید فعالیت‌های‌مان برگرفته از داشته‌های خودمان باشد.

حسینی با بیان این‌که از ‌٧٠هزار مسجد موجود در سراسر کشور، تعداد هفت‌هزار کانون فرهنگی - هنری مساجد در حال فعالیت هستند، تأکید کرد: این ‌١٠درصد از مساجد توانسته‌اند در زمینه‌ی فرهنگی، هنری، رسانه‌یی و مطبوعات کارهایی انجام دهند که باعث رونق‌بخشی مساجد شده است.

او اضافه کرد: اگر مسجد انواع و اقسام فعالیت‌ها را داشته باشد، رونق خواهد یافت و اگر امکانات در کنار مساجد فراهم باشد، صبغه‌های دینی ما پررنگ‌تر خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سینما اشاره کرد و افزود: نگاه ما در بحث سینما آن است که بتوانیم فیلم‌های متنوع از سوژه‌های ناب و در زمینه‌های مختلف تولید کنیم.

حسینی با اشاره به جشنواره‌ی فیلم فجر و ارائه‌ی شش فیلم درباره دفاع مقدس، سه فیلم در مورد انقلاب و هفت فیلم درباره‌ی کودک و نوجوان، تصریح کرد: در گذشته فیلم‌هایی که در مورد روحانیون ساخته می‌شد، جنبه‌ی استهزا و تمسخر داشت؛ اما ما معتقدیم که در تولید فیلم‌ها باید از یک اسلام‌شناس استفاده شود.

او ادامه داد: در هفته اول وزارت خود، فیلم توقیف‌شده‌ی «کتاب قانون» را نگاه کردم که کارگردان قصد بیان تعدادی از آیات قرآن را در قالب یک فیلم داشت تا به افرادی که در جامعه‌ رفتارهای غلط و ناپسندی دارند، هشدار دهد. این موضوع از نگاه یک فرد لبنانی تازه مسلمان‌شده بیان و تفسیر می‌شد؛ اما برخی‌ها از آن برداشت سیاه‌نمایی داشتند که در واقع این‌طور نبود.

حسینی با بیان این‌که آثار ماندگار در طول تاریخ، قالب زیبا و مضامین ریشه‌دار داشته‌اند و در عرصه‌ی هنر نیز باید همین راه ادامه یابد، افزود: در گذشته، کسانی که در رأس کار بودند، به مفاهیم دینی و مذهبی اعتقادی نداشتند و یکی از آقایان که در مجلس پنجم نیز حضور داشت، به من گفت، ارشاد باید کارهای مذهبی و دینی را از کارهای خود جمع کند.

او همچنین به تدوین ضوابط نشر کتاب اشاره کرد و افزود: این ضوابط به‌زودی اعلام می‌شود و معیار خوبی است تا بدانیم ‌٥٥هزار عنوان کتاب در کشور بر چه اساسی منتشر می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که کتاب و کتاب‌خوانی یک نیاز اساسی و ضرورت است، اظهار کرد: در این راستا با خرید کتاب از نویسندگان حمایت می‌کنیم و در سال، ‌٢٥ نمایشگاه استانی کتاب در سراسر کشور برپا می‌شود که از این نمایشگاه‌ها ‌١٠ میلیون نفر بازدید کرده‌اند که این یک رویداد بزرگ فرهنگی است.

او با بیان این‌ مطلب که در هر مسجد و توقفگاهی که مردم در آن‌جا حضور دارند، باید کتابخانه‌ای داشته باشیم، تصریح کرد: کتاب باید در دسترس همگان قرار گیرد و میزان ‌٥/١٨ دقیقه مطالعه برای جامعه‌ای که در حال جنگ فرهنگی و نرم است، قابل قبول نیست.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله‌ی مطبوعات اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، سه‌هزار نشریه و روزنامه در کشور وجود دارد که رقم قابل توجهی است.

او اضافه کرد: مطبوعات در فرهنگ‌سازی نقش جدی‌ای برعهده دارند که وضع موجود، وضع مطلوبی نیست و ما هم به روزنامه‌ها و نشریات انتقاد داریم.

حسینی در پاسخ به سؤال یکی از طلاب مبنی‌ بر جایگاه اندیشه‌ی دینی در وزارت فرهنگ و ارشاد عنوان کرد: ما بنا داریم پشتوانه‌ی هر کار هنری یک تحقیق مبتنی‌ بر معارف اسلامی باشد که این امر قابل دسترسی است.

او ادامه داد: در مقوله‌ی فیلم دچار کمبود‌هایی هستیم که سخت به کمک حوزویان، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی احتیاج داریم.

وزیر ارشاد همچنین عنوان کرد: به تازگی یک میلیارد تومان برای بازی‌های رایانه‌یی که مبتنی ‌بر داستان‌های قرآنی است، قرار‌داد منعقد شده است. از سویی، در مرکز رسانه‌های دیجیتال در تهران جمعی از روحانیون حضور دارند که بر محصولات تولید‌شده در این بخش کنترل و نظارت دارند تا محصولات مفیدی تولید شود.

او با بیان این‌که هر فعالیت هنری و فرهنگی باید با رویکرد دینی باشد، اظهار کرد: به‌زودی جشنواره‌ی فیلم‌های کوتاه قرآنی در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: در آینده، ‌٢٤٠ کتابخانه‌ی دیجیتال در ‌٢٤٠ حوزه‌ی علمیه در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد و بحث کتابخانه‌های تخصصی قرآنی نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به سؤالی مبنی ‌بر تولید نشدن فیلم‌هایی با مضامین ارزشی و ضعف در این قسمت، گفت: متأسفانه این ضعف‌ها وجود دارد و با نسبت‌های مطلوب فاصله داریم. باید به سمتی برویم تا بتوانیم ادعا کنیم که فیلم‌های خوبی تولید شده است و بتوانیم آن‌ها را برای تماشای خانواده‌ها توصیه کنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: ساخت فیلم‌ها بر اساس ضوابط انجام می‌گیرد و بخش خصوصی آن‌ها را تولید می‌کند و وزارتخانه نقش حمایتی دارد و چون یارانه دولتی به سازندگان پرداخت می‌کنیم، می‌توانیم به تولیدات جهت دهیم.

حسینی سپس اضافه کرد: روند آینده رو به بهبود است و سیر تکاملی خواهد داشت و همه‌ی تمهیدات لازم در زمینه‌های مختلف اندیشیده شده تا شاهد ساخت‌های فیلم‌های بهتری باشیم و در مجموع، آسیب‌شناسی جدی‌ای صورت گرفته که از ابتدا تا انتهای تولید فیلم روند نظارتی فعال شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد به رفع توقیف فیلم‌ها از جمله «به رنگ ارغوان» اشاره کرد و گفت: «به رنگ ارغوان» از نظر محتوا اشکال داشت و خبرنگاران نظر بنده را در مورد این فیلم به‌درستی انعکاس نداده‌ و گوشه‌ای از آن را بیان کرده‌اند.

او ادامه داد: باید به سمتی حرکت کرد که ضوابط حاکم شود و همه‌ی ایراداتی که به فیلم «به رنگ ارغوان» وارد بود، از سوی وزارت اطلاعات دولت اصلاحات و در زمان آقای یونسی مطرح شد که معتقد بودند برخی مضامین این فیلم مناسب نیستند.

حسینی اضافه کرد: از آقای روح‌الله حسینیان به عنوان کارشناس امنیتی برای دیدن این فیلم دعوت کردیم و ایشان گفتند این فیلم اقتدار نظام را مطرح می‌کند که همه‌ی مسائل تحت اشراف نظام است. البته ضعف‌هایی هم وجود دارد.

او در پاسخ به سؤالی درباره‌ی وضع بدحجابی در سینمای ایران عنوان کرد: ما از نظرات و دغدغه‌های حوزویان استقبال می‌کنیم و معتقدیم آن‌چه که پخش می‌شود، عاری از اشکال نیست.

حسینی ادامه داد: وزارت ارشاد، فرهنگ عفاف و حجاب را برعهده داشت و کار اجرایی آن نیز بر عهده‌ی نیروی انتظامی بود و در این رابطه در کارگروه معاونت اجتماعی وزارت کشور تصمیم‌هایی اتخاذ می‌شود که آن‌ها باید پاسخگو باشند.

او در این زمینه به تشکیل کار‌گروهی با عنوان مد و لباس که مصوب مجلس شورای اسلامی است، اشاره کرد و افزود: در این کارگروه مدهای اسلامی ترویج می‌شود.

وی با بیان این‌که حجاب و عفاف مقوله‌ی پیچیده‌ای است که احتیاج به همفکری دارد، تأکید کرد: این فرهنگ باید از مهدکودک‌ها و مدارس شروع شود تا مباحث مطرح‌شده از همان اول در ذهن‌ها جا بیافتد.

حسینی بر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تأکید کرد و افزود: وظیفه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بُعد طراحی مدها و سیاست‌گذاری‌ است؛ اما همه‌ی دستگاه‌های مرتبط باید حمایت کنند تا به سرانجام برسد.

او درباره سؤالی مبنی ‌بر جایگاه اسفندیار رحیم‌مشایی در مسائل فرهنگی و چگونگی رویکرد او در این زمینه، پاسخ داد: مشایی در دولت نهم رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود. در شهرداری، معاونت فرهنگی شهرداری را برعهده داشت. در صدا‌وسیما، رادیو‌ تهران و رادیو فرهنگ نیز کار کرده است و در مجموع کار ایشان، کار فرهنگی بود.

حسینی این مطلب را که همه‌ی امور فرهنگی دولت را او سامان می‌دهد، نادرست خواند و گفت: در دوره‌ی قبل نیز رییس کمیسیون فرهنگی دولت، آقای صفار نبود و ایشان نایب‌رییس بود.

او اضافه کرد: کمیسیون فرهنگی دولت هر دو هفته یک بار جلسه‌ای برگزار می‌کند و بحث‌هایی در آن مطرح می‌شود که بنای آن، انجام کارهای اجرایی نیست.

حسینی ادامه داد: در سفرهای استانی، کارگروه فرهنگ و هنر به ریاست شخص آقای احمدی‌نژاد تشکیل و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش وضعیت فرهنگی استان را مطرح می‌کند و تصمیماتی در این خصوص گرفته می‌شود.

او با بیان این‌که شورای هنر متشکل از وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سه نفر از شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین رییس سازمان تبلیغات اسلامی و رییس سازمان صدا‌وسیماست، گفت: در گذشته، مهندس موسوی هم رییس فرهنگستان هنر و هم رییس شورای هنر بودند که کل مسائل فرهنگی و هنری در آن‌جا مطرح و تصمیمات آن بدون نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی اجرایی می‌شد.

حسینی اضافه کرد: در حال حاضر، رییس شورای هنر، وزیر ارشاد است و این‌طور نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی نقشی ندارد؛ بلکه نقش جدی و مؤثری را در این رابطه ایفا می‌کند.

او اظهار کرد‌: جایگاه مشایی، رییس کمیسیون فرهنگی دولت است و معمولا موضوعاتی عادی و معمولی نظیر این‌که برپایی کنفرانس‌های بین‌المللی باید دارای مجوز باشد، در آن کمیسیون مطرح و بحث می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که اخبار منعکس‌شده در روزنامه‌ها به هیچ ‌وجه صد‌درصد درست نیست و انتخاب تیترها و مطالب نادرست است، ادامه داد: مشایی در جایی سخنانی در مورد مدیریت انبیا (ع) مطرح کرد و در مطبوعات بیان شد که به ساحت انبیا جسارت شده است؛ در حالی که ایشان در جلسه‌ای با حضور رایزنان فرهنگی این بحث را باز کردند که دیدیم ایشان این نظر را ندارند و معتقدند که جامعه‌ کشش تحقق اهداف انبیا را نداشت و امام خمینی (ره) هم می‌فرمودند که انبیا نتوانستند عدالت را گسترش دهند، به دلیل آن‌که جامعه با آن‌ها همراهی لازم را نداشته است.

حسینی افزود: برخی رسانه‌ها حرف‌ها را ناقص بیان می‌کنند و از طرفی هم سخنران نمی‌تواند منظور خود را به مخاطب برساند و البته پرداختن به مسائل این‌چنینی ضرورتی ندارد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed