خبرگزاری ایسنا - از گوگل تا مایکروسافت گرفته تا سونی اریکسون و اپل، دستگاههای جدید، محصولات و سرویسهایی جدیدی در نمایشگاه کنگره جهانی موبایل که هفته گذشته در بارسلون اسپانیا برگزار شد رونمایی شد و به انواع گوشیهای تلفنی اشاره شد که در ماههای آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
پیام نمایشگاه امسال کنگره جهانی موبایل نمیتواند از این واضحتر باشد که "تلفن همراه، آینده است"؛ مهرههای مطرحی مانند سامسونگ و نوکیا شتاب داشتند تا به گرد شرکتهایی مانند اپل برسند و شرکتهای فنآوری از جمله گوگل و مایکروسافت نشانههای روشنی را به رقبا نشان دادند.
اریک اشمیت، رییس هیات مدیره و مدیر اجرایی گوگل از نطق افتتاحیه در این نمایشگاه استفاده کرد تا تعهد شرکتش به موبایل، در تمامی اشکال آن را مورد تاکید قرار دهد.
به گفته وی، گوگل اکنون یک کسب و کار«نخست موبایل» با برنامهنویسان و طراحانی است که نسخههای موبایل برنامهها و نرمافزارهایی را میسازند که پیش از این نسخه دسکتاپ آنها ساخته شده است.
مدیر اجرایی گوگل در ادامه به فروش روزانه 60 هزار دستگاه تلفنی اشاره کرد که با سیستم عامل آندروید گوگل کار میکنند و اینکه فروش تلفنهای هوشمند در چند سال آینده از فروش رایانهها پیشی خواهد گرفت.
در واقع تلفن دیگر یک دستگاه نیست بلکه ضمیر جایگزین شما و اساس هر کاری است که شما انجام میدهید. این دیدگاهی بود که در محل رونمایی جدیدترین گوشیهای سازندگان تلفن همراه در این نمایشگاه انعکاس یافت؛ گوشیهایی که برای الهام بخشیدن و راضی کردن کاربران و تبدیل شدن به مرکز ثقل کار و زندگی اجتماعی آنها طراحی شدهاند.
طراحان جدیدترین نرمافزارها و برنامههای خود را که برای سادهتر کردن ارتباطات و همه منظوره کردن تلفنهای همراه طراحی شده بودند، نمایش دادند.
ادامه این گزارش به شرح موضوعات و گرایشهای کلیدی ظهوریافته در این نمایشگاه میپردازد که نشان دهنده شکل استفاده کاربران از تلفن همراهشان در آینده است:
پلتفرمها
یکی از بزرگترین خبرهای اعلام شده در نمایشگاه امسال رونمایی سری جدید ویندوز فون 7 بود که سیستم عامل تلفن همراه جدید مایکروسافت و تغییر کاملی نسبت به پلتفرم ویندوز موبایل نمایش درآمده در سال گذشته است. ویندوز فون متفاوت، پویا و مبتکر به نظر آمده و موفق شده برخی از عناصر آیفون اپل را قدیمی جلوه کند.
مایکروسافت در پلتفرم جدیدش توجه زیادی به شبکه اجتماعی و ارتباطات داشته و به کاربران امکان داده شمارههای تلفن دوستان، آدرسهای ایمیل، بخش چت، صفحات فیس بوک، کتابخانههای عکس و اشتراکهای توییتر را در یک مکان ساده و زیبا گردهم داشته باشند.
این مفهومی است که توسط سازندگان زیادی در این نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته و درجات مختلفی از موفقیت را داشته است. سامسونگ سیستم عامل اجتماعی گرای جدید Bada را رونمایی کرد که در تماس ماندن با دوستان و خانواده را آسان میکند، درحالیکه X10 Mini آندرویدی سونی اریکسون ثابت کرد که تلفنها برای سودمندی، لازم نیست بزرگ باشند.
شرکت تایوانی HTC که با دستگاههای آندرویدی گوگل شهرتی برای خود کسب کرد، جدیدترین نسخه رابط کاری فوقالعاده Sense را نشان داد که به کاربران امکان میدهد تماسهای کتاب آدرس را با توجه به دوستان، خانواده یا نزدیکان دیگری که دارند در گروههای جداگانه قرار دهند و برای هر یک Friend Stream ایجاد کنند که جدیدترین بهروزرسانیهای فلیکر، توییتر و فیس بوک را نشان میدهد.
درواقع گوگل اکنون با دهها سازنده گوشی از جمله سامسونگ، سونی اریکسون، موتورولا و ایسر که دستگاههای مجهز به پلتفرم باز آندروید را نشان دادهاند، قدرت واقعی را در پشت خود دارد.
مبارزه سیستم عامل تلفن همراه به رقابت سه جانبهای بین گوگل، اپل و مایکروسافت تجدید نیرو یافته تبدیل شده است. با وجود تلاشهای خوب شرکتهای دیگر مانند نوکیا برای ایجاد پلتفرمهای جدید برای دستگاههای موبایل، تحلیلگران صنعتی بر این نکته توافق دارند که طراحان و مصرفکنندگان به دور این سه سیستم عامل اصلی جمع خواهند شد.
گوشیها و رابط کاربری
دستگاه برتر معدودی در نمایشگاه امسال به چشم خورد و به نظر میرسید تاکید بیشتر برروی ساختن مدلهای کوچکتر از دستگاههای موجود یا عرضه مدل جدیدی با یک کیبورد کشویی بود.
با این همه گوشی HTC Legend نگاهها را معطوف کرد؛ این تلفن که شبیه مدل Hero بود با استفاده از روند ساخت مشابه لپتاپ مک بوک اپل از بدنه یکپارچه آلومینیومی ساخته شده بود که حاصل آن یک گوشی باریک و بیسیم بود که میتوانست از نظر زیبایی ظاهری، الهام بخش طراحی مدل بعدی آیفون اپل شود. گوشی X10 Mini صفحه لمسی سونی اریکسون که به اندازه یک کارت اعتباری است قابلیت را برای شکل و ظاهر به خطر نینداخته است.
این گوشی که با آندروید گوگل کار میکند دارای چهار «هات کورنر» برای دسترسی سریع و راحت به بهروزرسانیهای اجتماعی، اینترنت، آهنگ و ویدیو است. یکی از شگفتیهای این نمایشگاه تلفن پوما بود که توسط Sagem ساخته شده بود؛ فهرست سیستمهای این گوشی جالب و سبک به نظر میرسد، در حالیکه ردیاب GPS آن به کاربر کمک میکند مسیر دویدن یا پیاده روی خود را مشخص کند.
گوشی مذکور همچنین دارای پنل خورشیدی برای شارژ مجدد گوشی بوده و شمارشگری دارد که به کاربر اعلام میکند چه تعداد از پیامهای ارسال شده از انرژی خورشیدی استفاده کردهاند.
با تلاش شرکتها برای ساخت راههای جالب و حسی برای تعامل با تلفنها، ایدههای نوآورانه و زیادی جدیدی درباره رابطهای کاربری وجود داشت که از میان آنها میتوان به برنامه Swype اشاره کرد که به کاربران امکان میدهد به جای تایپ تک تک حروف، تنها با کشیدن انگشت برروی صفحه کلید مجازی، بسیار سریعتر کار کنند.
این برنامه برروی شماری از گوشیهای جدید از جمله Quench موتورولا از پیش نصب شده است. سازنده این نرمافزار مدعی است Swype میتواند به کاربران کمک کند 50 کلمه در دقیقه تایپ کنند.
همچنین شرکت ژاپنی ان تی تی دوکومو با هدفونهایی که با حرکت چشم کنترل میشوند دورنمایی از آینده رابط های کاربری تلفن همراه را نشان داد.
شبکهها
شاید باید برای اپراتورهای شبکه متاسف بود؛ همزمان با اینکه مصرفکنندگان و تهیه کنندگان محتوا از اپراتورها میخواهند سرمایهگذاری سنگینی برروی شبکههایی مانند نسل چهارم و LTE انجام دهند که میتوانند پاسخگوی تقاضای اطلاعات زیاد انواع جدید تلفنهای هوشمند باشند، خود شبکهها نگران کاهش یافتن سود هستند.
در دنیای جدیدی که با تلفنهای هوشمند، برنامههای جذاب و سیستمهای عامل پیشرفته شکل گرفته، اپراتورها میترسند شبکه های گران آنها تنها به وسیله انتقال سرویسهای شرکتهای دیگر تبدیل شوند. گوگل در این مورد با انتقاد روزافزونی در آمریکا مواجه است که در آن سرویس Google Voice اپراتورها را کاملا دور زده و به کاربران تلفن مکالمه ارزان یا رایگان موبایل و یک شماره جهانی عرضه میکند.
اپراتورهای شبکه نیز به نوبه خود در حال بررسی راههای جدیدی برای کسب درآمد هستند. فروشگاههای برنامه یک احتمال است اما متقاعد کردن طراحان برای ساخت نرمافزار برای یک پلتفرم دیگر چندان کار سادهای نخواهد بود.
برنامهها
24 شرکت تلفن با یکدیگر متحد شدهاند تا پلتفرم ساده و واحدی بسازند که بتواند برنامهنویسان را جذب کرده و برتری آیفون در این فضا را به چالش بکشد.
این کنسرسیوم جدید که به عنوان «جامعه عمده فروشی برنامهها» شناخته شده، فروشگاه جدیدی را خواهد ساخت که در تمامی گوشیها کار کرده و به اپراتورها امکان میدهد همانند استراتژی به کار گرفته شده در فروشگاه App Store اپل، در درآمد فروش برنامهها با طراحان سهیم شوند.
از زمان راهاندازی شدن فروشگاه برنامه اپل در ماه ژوییه 2008 بیش از سه میلیارد برنامه از این سرویس دانلود شده و هزاران طراح خواهان ساختن برنامه برای این پلتفرم هستند. به گفته تحلیلگران، طراحان مایلند برای پلتفرمهایی برنامه بنویسند که قدرت زیادی در پشت سر آنها قرار دارد که در این مورد اپل و گوگل هستند.
پتانسیل غافلگیرکننده ویندوز فون نیز ممکن است طراحانی را جلب کند در حالی که دهها پلتفرم دیگر ناچار خواهند بود برای وقت محدود، توجه و پول طراحان مبارزه کنند.