تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: دولت الکترونیکی

تاریخ ارسال: یکشنبه، 2 اسفندماه 1388  

 

دولت الکترونیک در خوشه‌ یک قرار دارد!

 
 

این فهرست گویای آن بود که مرکز آمار ایران علاوه بر خانوارها، استان‌ها را هم (خودآگاه یا ناخودآگاه) خوشه‌بندی کرده است! نخستین برداشت از این خوشه‌بندی، این است که در حال حاضر، ساکنان 16‌استان از 30 استان کشور هنوز برای استفاده از خدمات اینترنتی با مشکل مواجه هستند. 

 
 

همشهری آنلاین، سعید سلیمانی - اگر چه موضوع خوشه‌بندی خانوارها پس از مدتی کوتاه منتفی شد اما این اقدام مستعجل دولت، نکته‌ای ظریف در دل داشت که جای تأمل دارد:

ابتدای طرح، اظهارات مدیران مرکز آمار حاکی از آن بود که در 16 استان از استان‌های کشور، برای رفاه حال مردم، علاوه بر سایت این مرکز شماره تلفن گویایی هم درنظر گرفته شده تا شهروندان با استفاده از آن، اطلاعات مربوط به خوشه‌بندی خود را به دست آورند.

آنگونه که از مصاحبه رئیس مرکز آمار ایران بر‌می‌آمد، دلیل این تصمیم آن بود که در این استان‌ها دسترسی مردم به اینترنت کمتر است و ممکن است نتوانند از سایت مرکز آمار ایران استفاده کنند. فهرست این 16 استان‌ در روزهای نخست در سایت مرکز آمار ایران موجود بود که البته در حال حاضر آن را فقط در آرشیو خبرگزاری‌ها می‌توان یافت.

این فهرست گویای آن بود که مرکز آمار ایران علاوه بر خانوارها، استان‌ها را هم (خودآگاه یا ناخودآگاه) خوشه‌بندی کرده است! نخستین برداشت از این خوشه‌بندی، این است که در حال حاضر، ساکنان 16‌استان از 30 استان کشور هنوز برای استفاده از خدمات اینترنتی با مشکل مواجه هستند.

طرح و بررسی دلایل این موضوع، در اینجا نمی‌گنجد اما آنچه باید مورد توجه دولتمردان و برنامه‌ریزان قرار گیرد این است که درحالی‌که مدیران مرکز آمار ایران به چنین واقعیتی اذعان می‌کنند (که البته دور از حقیقت هم به‌نظر نمی‌رسد)، دیگر نمی‌توان صرفاً با اعلام آمار و ارقام مربوط به افزایش ضریب نفوذ اینترنت و مشابه آن، دم از توسعه خدمات اینترنتی یا دولت الکترونیک زد! آن هم آماری که اصولاً هنوز مبنای محاسبه مشخصی ندارد!

نکته جالب و قابل تأمل دیگر آنکه در حالی نام استان هرمزگان در میان این 16 استان به چشم می‌خورد که مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات خبر می‌دهد این استان توانسته رتبه نخست کشوری را درخصوص تحقق شاخص‌های بخش فناوری اطلاعات در برنامه چهارم توسعه به‌خود اختصاص دهد.

(ایرنا، 12/11/88) حال این سؤال و تناقض نمایان می‌شود که چگونه استان برتر کشور در دستیابی به شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات، در میان استان‌های کمتر بهره‌مند از خدمات اینترنتی قرار می‌گیرد؟ آیا تعریف مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات از شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات، با تعاریف و شاخص‌های مرکز آمار ایران متفاوت است؟

تعبیر دیگر این است که احتمالاً زیرساخت‌های توسعه فناوری اطلاعات در این استان فراهم شده اما دسترسی مردم به این خدمات هنوز با مشکل مواجه است. بدین معنی که هنوز سرویس‌دهندگان خدمات اینترنتی در این استان نتوانسته‌‌اند خدمات خود را به‌خوبی گسترش دهند یا کیفیت خدماتشان مناسب و مطلوب نیست؛

در این صورت نیز باید سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها اصلاح شود تا در همه استان‌های کشور فضای ارائه خدمات برای فعالان این حوزه فراهم شود.خوشه‌بندی خانوارها منتفی شد اما امیدواریم خوشه‌بندی استان‌های کشور، تلنگری باشد به مدیران و برنامه‌ریزان توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور تا به یاد آورند که از منظر دسترسی به اینترنت،

هنوز نیمی از استان‌های کشور در خوشه یک قرار دارند؛ و این یعنی وجود مانعی بزرگ بر سر راه تحقق دولت الکترونیک در ایران؛ آن هم زمانی که مدیران دولت دهم، این دولت را نخستین دولت الکترونیک می‌خوانند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed