تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: interview

تاریخ ارسال: دوشنبه، 26 بهمنماه 1388  

 

صوفی: مخاطبان رادیو کاهش نیافته‌اند

 
 

گفت‌وگوی خبرگزاری مهر با معاون صدا سازمان صداوسیما  

 
 

خبرگزاری مهر، فاطمه عودباشی - محمدحسین صوفی معاون صدا سازمان صدا وسیما در گفتگوی مشروح درباره زمان راه اندازی شبکه های تخصصی، اولویت‌هایش در این معاونت، انتقاد به رادیوهای جوان و گفتگو به خاطر دور شدن از ماموریت هایشان، اندک بودن برنامه‌های مناظره و ... پاسخ داده است.

عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما 28 دی ماه پارسال محمدحسین صوفی را به سمت معاونت صدا منصوب کرد. او در این یک سال و اندی تغییرات زیادی در رادیو ایجاد کرده که می توان به صدور 14 حکم مدیر اشاره کرد. خبرنگار مهر عصر یکی از روزهای سرد زمستانی میهمان او در دفتر کارش واقع در ساختمان شهدای رادیو شد تا درباره این تغییرات صحبت کند.

* در نشست رئیس سازمان صدا و سیما با خبرنگاران، وی تاکید کرد معاون صدا معتقد است هر حرکتی که انجام می شود، باید بعد از مدتی ایستاد و بعد مسیر را طی کرد. حال شما در کدام نقطه قرار دارید؟ (ایستادن یا حرکت کردن)؟

- ایستادن و حرکت کردن در مدیریت تابع یک فرایند است و من آن را به کنترل کیفیت تشبیه می‌کنم. طبیعی است وقتی شما برنامه ریزی می کنید آن برنامه را بر اساس هدف گذاری های صورت گرفته، جلو می‌برید. باید مستمر برگردید و به عقب نگاه کنید تا ببینید آیا آن برنامه به شکل مورد نظر اجرا شده یا نه؟ به این می گویند کنترل کیفیت.

در فاصله زمانی یک سالی که در رادیو مستقر شده‌ام، واحدی به نام "واحد کنترل و ارتقای کیفیت" ایجاد کرده ایم. آقای مهندس ضرغامی یک مجموعه مأموریت‌هایی برای من در زمان صدور حکم دستور دادند. همچنین در دوره جدید مدیریت خود یک مجموعه سیاست هایی را ابلاغ کردند که ما باید متناسب با آن اقدامات اجرایی را تدوین کنیم. یکی از توقعاتی که سال گذشته هنگام صدور حکم آقای مهندس ضرغامی از من داشتند، بحث ارتقای کیفیت در رادیو بود. ارتقای کیفیت واژه ای است که نمی‌توانیم حد توقف را برای آن فرض کنیم.

* شما اشاره کردید به دنبال ارتقای کیفیت در رادیو هستید، اما عده‌ای معتقدند برنامه ها در رادیو افت کرده‌اند؟

- برنامه های رادیو افت نکرده و ارتقای کیفیت در رادیو یک جریان مستمر است، چرا که ما رادیو را وجه دانایی رسانه می‌دانیم. رادیو یک رسانه تأثیرگذار و مرجع است، بنابراین رسانه ای که دارای این مشخصات باشد باید به صورت مستمر به دنبال ارتقای کیفیت باشد.

در ابتدا مقوله ارتقای و کنترل کیفیت را برای همکارانمان به عنوان پروژه تحقیقاتی تدوین کردیم تا همه به درک مشترک برسند که وقتی در رادیو صحبت از ارتقای کیفیت می‌شود چه معنایی دارد.

سپس فرایندهای کنترل و ارتقای کیفیت را نوشتیم و آن را برای برخی از برنامه ها اجرا کردیم که برای مابقی نیز اجرا خواهد شد. برنامه‌ای که امسال اجرا کردیم درباره برنامه‌های ماه مبارک رمضان بود. طی یک فراخوان به همه برنامه سازان شبکه های مختلف رادیویی اعلام شد می خواهیم با شاخص‌های ارتقای کیفیت برنامه‌های شما را ارزیابی می کنیم.

* چند شاخص برای این برنامه ها مشخص کردید؟

- حدود 50 شاخص تدوین کردیم و بعد از رسیدن برنامه های مربوط به ماه مبارک رمضان متناسب با 50 معیار مشخص شده مورد ارزیابی قرار گرفت و یک ماه پس از ماه مبارک رمضان برگزیدگانش در همه عرصه ها معرفی و جوایز نفیسی به انها تعلق گرفت .

در کنار این دو کار دیگری هم انجام دادیم. در برخی مناسبتهای مهم مثل دفاع مقدس هم برنامه‌های تهیه شده را مورد ارزیابی قرار دادیم و در کنار آن برنامه های صبحگاهی سه شبکه ایران، تهران و جوان را نیز بر اساس شاخص های یک برنامه صبحگاهی ارزیابی کردیم.

* برای راه اندازی واحد "کنترل و ارتقای کیفیت" به دنبال چه محصولی بودید؟

- در این فرآیند به محصول "آیین برنامه سازی" رسیدیم. یعنی از این پس هر برنامه‌ای که مورد ارزیابی قرار می گیرد محصول ارزیابی ها، مشاهدات و ملاحظات نقاط ضعف و قوت است که تبدیل به کتابچه "آیین برنامه سازی" شده که در حال حاضر کتاب "آیین برنامه سازی ماه مبارک رمضان" تدوین شده است.

* می توان با تدوین یک آیین کلی برای همه برنامه ها نسخه کلی پیچید؟

- خیلی از کشورهای مختلف آیین برنامه سازی دارند. مثلا در BCC، CNN، هنگ کنگ و ... 30 - 40 سال پیش این آیین تدوین شده و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است برخی از مفاد آن بنابه اقتضائات زمانی تغییر کند، اما قسمت عمده آن ثابت است.

* اما قبول کنید هر کشوری قوانین و فرهنگ خود را دارد و نمی توان بدون مطالعه از آیین نامه های آنها بهره برد. ممکن است این دستورالعملها در کشور ما جواب ندهد.

- خوشبختانه گروهی که برای کنترل و ارتقای کیفیت انتخاب کردیم، مجموعه‌ای از صنوف مختلف برنامه سازی در رادیو است. مثلاً تهیه کننده، گوینده، سردبیر، نویسنده، گزارشگر و ... را از بهترینها انتخاب شدند که شامل زنان و مردان و نسل های مختلف است. یعنی گروه کارشناسی انتخاب شده جزء کارشناس ترین و نخبه ترین افرادی هستند که انجام وظیفه می کنند.

آیین نامه بر اساس آزمون و مشاهدات نقاط قوت و ضعف تدوین شده است. خوشبختانه در تعامل با برنامه ساز هستیم. تاکنون دو تا سه تا از این کتابچه ها را تدوین کرده و قصد داریم 40-50 عنوان کتاب آیین برنامه سازی برای مناسبت ها، زمان ها و جنسیت ها و اقشار مختلف تدوین کنیم. فکر می کنم تولید این آیین نامه ها باعث ارتقای کیفیت و تشخیص می شود و برنامه ساز با دید بازتری حرکت کرد و نقاط ضعف را کاهش و نقاط قوت هم افزایش پیدا کند. در ضمن متوجه هدف گذاری رسانه برای تولید برنامه می شود.

* شما توضیح دادید که مرتب در رادیو به عقب نگاه می کنید تا بازتاب برنامه‌ها را دریافت و بعد بر اساس آن مسیر را ادامه دهید. با این تعریف نگفتید رادیو در حال حاضر در مقطع ایستادن است یا حرکت؟

- رادیو در مرحله حرکت است. خوشبختانه برنامه پنج ساله رادیو را متناسب با استراتژی های سازمان صدا و سیما تدوین کردیم. یعنی مشخص است که در سال 1389 تا 1393 چه اقدامات اجرایی توسط رادیو باید صورت بگیرد. البته این مسئله به تأمین اعتبار مورد نظر از سوی مجلس و دولت بستگی دارد. از طرفی بر اساس تأکید مقام معظم رهبری که در پایان یک سال عملکرد حوزه های مختلف رسانه مورد ارزیابی قرار گیرد، بنابراین ما برنامه سال 1389 نوشته شده و به صورت مستمر برنامه‌ها مورد ارزیابی قرار می گیرد تا بتوانیم رسانه را به تراز یک رسانه مطلوب برسانیم.

* با این تعریف اگر بخواهید به رادیو از صد نمره بدهید، چه نمره‌ای می گیرد؟

- طبیعی است که این نمره دادنها علمی نیست، اما باید بگویم که در آخرین نظر سنجی که مرکز تحقیقات سازمان انجام داد در اکثر شبکه‌ها میزان مخاطب و میزان رضایتمندی مخاطب هم افزایش پیدا کرده بود که این همان نمره قبولی است که می توان به رادیو داد. از آنجایی که رادیو وجه دانایی رسانه است و از سوی دیگر چون رادیو به دنبال ارتقای کیفیت و تأثیرگذاری بوده، به این معنی است که توانسته به آن درجه از مقبولیت برسد که مردم علاقه بیشتری به شنیدن برنامه‌ها داشته باشند.

* اما خیلی از مردم به افت به شبکه هایی مثل رادیو جوان و رادیو گفتگو انتقاد دارند . رادیو جوان زمانی خیلی جوان پسند بود و رادیو گفتگو هم با هدف سیاست چند صدایی راه اندازی شد، اما دیگر این دو شبکه مخاطب زیادی ندارد.

- قبول ندارم این دو شبکه از ماموریت های خود دور شده اند. آنها نه تنها مخاطبان قبلی خود را حفظ کردند، بلکه مخاطبان جدید هم جذب کردند. همانطور که گفتم ما باید متناسب با اقتضائات روز حرکت کنیم. اتفاقا امسال با برنامه ریزی قبل، حین و بعد از انتخابات بیشترین حضور کارشناس، نمایندگان گروه ها و جناح های مختلف را در برنامه های رادیویی به ویژه در رادیو گفتگو داشتیم. استقبال مخاطبان نشان می دهد برنامه‌ها مورد توجه آنها قرار گرفته و مخاطبان افزایش یافته است.

* چقدر مخاطبان افزایش یافته است؟

- رشد مخاطبان خوب بوده، چرا که سیاست ما "حفظ مخاطب فعلی و جذب مخاطب جدید" است.

* به هر حال کار رسانه حفظ مخاطب فعلی و جذب مخاطب جدید است، چرا که در این صورت می میرد!

- تعداد شبکه های رادیویی افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر ما شبکه های رادیویی را به سه دسته شبکه های عمومی، اختصاصی و تخصصی تقسیم می کنیم. یک زمان بود که ما رادیو آوا نداشتم و فقط رادیو پیام بود. طبیعی است آن کسی که به دنبال موسیقی و کلام بود به دنبال رادیو پیام بود. لذا وقتی رادیوهای آوا و نوا راه اندازی شد بخش قابل توجهی از مخاطبان شبکه پیام که به دنبال موسیقی بودند از رادیو پیام جدا و به رادیو آوا و نوا مراجعه می کنند.

این مسئله در شبکه ها نیز صدق می کند. در حال حاضر مخاطب با توجه به میزان علاقه شبکه های مختلف را انتخاب می کند. ضمن اینکه ما در یکسال اخیر شبکه "ایران صدا" را هم فعال کردیم. این شبکه چندین کار( موسیقی، کلام، کتاب گویا، قصه و...) انجام می دهد و بخش قابل توجهی از برنامه‌های شبکه های دیگر را در طول روز در خود نگهداری می کنند و مردم می توانند از آن بهره مند شوند.

شبکه ایران صدا خود به تنهایی مجموعه ای از همه شبکه هاست. بنابراین وقتی مخاطبان شبکه ایران صدا افزایش پیدا می کند طبیعی است برخی از مخاطبان شبکه ایران صدا همان مخاطبان شبکه های مختلف بودند که از بستر اینترنت برای شنیدن استفاده می کنند. براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان برآیند مخاطبان رادیو در سال 1388 نسبت به 1387 افزایش پیدا کرده که ارتقای کیفیت، تنوع برنامه، ارتباط مخاطب و استماع دیدگاه و نظرات مخاطب و... از دلایل اصلی آن است. البته ما هنوز به دنبال جذب مخاطب جدید هستیم و برای همین همواره از مردم نظرخواهی می کنیم و بیش از گذشته برنامه های رادیو را معرفی می کنیم. برنامه ساز ما تلاش می کند تا برنامه اش بیشتر شنیده شود.

* اما برنامه های چالشی شبکه رادیو گفتگو که در حوزه های مختلف جریان ساز بود، قطع شده است، مثل برنامه ای که فرزاد حسنی در رادیو گفتگو داشت و اخیراً متوقف شد.

- این برنامه متوقف نشد و اجرای آن را به گروه دیگر سپردیم. در حال حاضر آقای حاج مشهدی برنامه انتقادی خوبی روی آنتن این شبکه دارد.

* اما مخاطبان، منتقدان و برنامه سازان شبکه های مختلف گلایه دارند که برنامه های جریان ساز حتی در حوزه فرهنگ و هنر متوقف شده است.

- ما به دنبال تنوع و نوآوری هستیم. این خلاقیت ممکن است به تغییر کنداکتور، عوامل، برنامه یا حذف و اضافه یک برنامه بینجامید. مثلاً آقای حسنی همان برنامه را در شبکه ایران دارد و در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر هر روز برنامه از ساعت هشت تا نه شب در این شبکه رادیویی داشت.

* با توجه به اینکه سیاست شبکه گفتگو چند صدایی است، اما حضور جناح های مختلف را در این شبکه نمی بینیم.

- در حال حاضر در همه شبکه های ما چند صدایی بودن رعایت می شود. در این یک سال از تفکرات مختلف در برنامه های رادیویی حضور داشتند . در واقع فهرست بلند بالایی از نمایندگان جناح های مختلف به شبکه های مختلف رادیویی آمدند.

* رادیو بعد از انتخابات می توانست به عنوان یک رسانه از جناحهای مختلف دعوت و برنامه های مناظره مناسبی را پخش کند، اما این کار را نکرد. گرچه دوباره برنامه های مناظره را شروع شده‌اند، اما فکر نمی کنید باید زودتر این مناظره‌ها شکل می‌گرفت.

- خیر. از آنجایی که رادیو 300 ساعت در طول روز در شبکه‌های مختلف برنامه تولید و پخش می شود. اگر کسی بخواهد در مورد کمیت، کیفیت و تنوع موضوعات و کارشناسان رادیو اظهار نظر کند باید کل این برنامه ها را در یک روز بشنود تا منصفانه قضاوت کند. البته با گوش دادن به یک روز برنامه های رادیو باز هم عدالت را رعایت نکرده است، چون ممکن است ما در یک روز برنامه مناظره و چالشی نداشته باشیم و روز دیگر این نوع برنامه ها پخش شود.

پس باید یک هفته از برنامه های رادیو که حدود دو هزار ساعت می شود را بشنود و بعد اظهار نظر کند. البته من می توانم برنامه های یک هفته را برایتان آنالیز کنم. ما برای دهه فجر پیش بینی کردیم که 39 هزار و 164 دقیقه برنامه پخش کنیم که 829 عنوان برنامه در این ایام داشتیم. یعنی بیش از 800 ساعت فقط برنامه برای دهه فجر داشتیم. البته مابقی برنامه‌ها هم رویکردشان دهه فجر بود.

درباره تهیه برنامه های مناظره به شبکه های عمومی مثل ایران و تهران گفته ایم که برنامه های مناظره در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشند و شبکه های تخصصی مثل سلامت و تجارت هم درباره مسائل تخصصی شبکه برنامه های مناظره تهیه و پخش می کنند. هر شبکه بنابه مأموریت و مخاطب خود در قالب برنامه های میزگرد روشنگری و اطلاع رسانی می کند. ما بنا بر تأکیدات مقام معظم رهبری در برنامه ها بر امید و آگاهی تأکید داریم.

* یکی دیگر از انتقادهایی که به رادیو وارد است درباره برنامه رادیو فرهنگ است. این شبکه رادیویی می تواند در عرصه فرهنگ جریان ساز باشد، اما این طور نیست و بیشتر برنامه های این شبکه به پوشش نمایشگاه نقاشی یا نقد فیلم ها خلاصه شده است؟

- خوشبختانه رویکرد شبکه فرهنگ بعد از آمدن مدیر جدید تغییر کرده و توانستند کنداکتور جدیدی برای این شبکه تنظیم کنند. این شبکه به مرور زمان در عرصه فرهنگ و هنر جریان ساز خواهد بود و به زودی خروجی کار را می‌بینید.

* در نشست آقای ضرغامی با خبرنگاران بر راه اندازی شبکه های تخصصی تأکید شد، اما با منتفی شدن راه اندازی رادیوهای خانواده و نمایش احساس می‌شود شما چندان موفق تخصصی کردن شبکه های رادیو نیستید. از سوی دیگر با توجه به تأکیدات رهبری بر بحث خانواده آیا شما موافق راه اندازی رادیوهای تخصصی مثل خانواده نیستید؟

- ما به دنبال راه اندازی شبکه های تخصصی هستیم. از آنجایی که اولویت فعلی ما راه اندازی شبکه های تخصصی است در آینده شبکه های عمومی توسعه پیدا نمی کند، مگر اینکه ضرورت ایجاد شود. شبکه های تخصصی مثل نمایش، بیمه و صنعت رادیو خانواده جز اولویتهای ماست. برای راه اندازی شبکه یکسری ابزار و لوازم نیاز است که یک بخش آن فنی و فرکانس است. الان محدودیت فرکانس داریم.

باید اعتبار لازم تأمین شود تا بتوانیم فرکانس قابل قبول داشته باشیم. باید شبکه سلامت به جای 12 ساعت 24 ساعت شود و رادیو گفتگو از شش ساعت به 12 ساعت توسعه یابد. الان این دو شبکه روی یک فرکانس هستند. ما مشکل کمبود فرکانس داریم. الان رادیو آوا، نوا و تجارت هم در یک فرکانس هستند.

از سوی اگر قرار است شبکه جدید راه اندازی شود، در کنار فرکانس نیاز به اعتبارات لازم داریم. پیش بیش بینی کردیم در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور در صورت تأمین شدن اعتبار این شبکه ها را راه اندازی کنیم. بنابراین اولویت ما در این است که شبکه هایی که پوشش کشوری ندارد، تقویت کنیم. مثلاً شبکه سلامت را تکمیل کنیم.

اولویت بعدی ما افزایش میزان ساعت شبکه‌هایی که است که در حال حاضر برنامه کمی تولید می کنند. خیلی از مناطق کشور رادیو سلامت را دریافت نمی کنند. از دیگر اولویت های ما توسعه رادیو گفتگو در شیراز، تبریز، اصفهان و مشهد است بعد به سراغ راه اندازی شبکه های تخصصی دیگر برویم.

* وقتی اعتبار کم است، چرا مدیران ارشد سازمان صدا و سیما مرتب وعده راه اندازی شبکه های تخصصی را می دهند؟ بهتر نیست بعد از تامین بودجه خبر آن را منتشر کنند.

- به هر حال برنامه ها باید عنوان شود تا بعد از تامین اعتبار انجام شود. راه اندازی یک شبکه حداقل سالی 10 میلیارد تومان هزینه دارد. بنابراین فقط بحث راه اندازی نیست، چرا که فرکانس، نیروی انسانی، ساختمان، نگهداری، برنامه سازی و ... مسائلی است که باید در نظر گرفت. مخصوصاً در کشور ما همه امور راه اندازی یک شبکه به عهده سازمان صدا و سیما است که باید بپردازد. در حالی که در برخی کشورها تولید برنامه با صدا وسیما است و پخش آن با مخابرات، نگهداری فنی با مراکز دیگر است، ولی در صدا و سیما از ابتدا تا انتهای کار بر عهده خودش است.

* اگر اعتبار لازم تأمین شود راه اندازی کدام یک از رادیوهای تخصصی در اولویت کار شما قرار دارد؟

- اولویت من تکمیل پوشش شبکه های قبلی، افزایش ساعات تولید و پخش شبکه های سلامت، تجارت، گفتگو، جوان، قرآن و معارف است. بعد از آن راه اندازی شبکه های خانواده و نمایش در اولویت قرار می گیرد.

* فکر می کنید با شرایط امروز رادیو در مواجه با رسانه های مدرن چطور می تواند خودش را حفظ کند؟

- هرچه رسانه توسعه پیدا می کند، باز رسانه های قدیمی وجهه و شأن خود را دارند. مثلا در جاده تنها رسانه ای که می تواند مور استفاده قرار بگیرد، رادیو است. فرد از طریق تلفن همراه و در پیاده روی می توان از رادیو استفاده کند. از سوی دیگر رادیو برای اینکه به عنوان رسانه ماندگار در سپهر رسانه ها باقی بماند، سعی کرده از امکانات نوین هم بهره مند شود که ما به دنبال دیجیتالی کردن تولید و پخش آن هستیم که در حال اجراست. دیجیتالی کردن فرستنده ها نیز هزینه جدایی می طلبد. در کنار آن ما از بستر اینترنت برای ارسال برنامه های رادیو مثل ایران صدا استفاده می کنیم. رادیو از تجهیزات نوین عقب نیست.

* شما از 28 دیماه پارسال که به معاونت صدا منصوب شدید 14 مدیر را تغییر دادید. همیشه شما گفتید تغییر انجام نباید شود، مگر آنکه ضرورت ایجاب کند. این همه تغییر به خاطر این بود که مدیران قبلی نمی توانستند شبکه ها را به اهداف عالی که برایشان تعریف شده، برسانند؟

- من به لحاظ کمی نمی خواهم بحث کنم. شاید یک زمانی ضرورت ایجاب می کند که حتی این احکام نیز کم باشد و شاید هم زمانی زیاد باشد. خوشبختانه در رادیو یک مجموعه ای از نیروهای انسانی بالقوه، توانا و متعهد وجود دارند که من از آنان به عنوان سرمایه انسانی نام می برم و هر وقت ضرورت احساس شد که جابجایی صورت گیرد من از داخل این بدنه مدیران را انتخاب می کنم.

من 14 حکم در مدت 13 -14 ماهه گذشته صادر کردم، اما جالب این است که 10 نفر از این 14 نفر از داخل رادیو بودند و ارتقا پیدا کردند. مثلا کسی بازنشسته شده یا منتقل شده است. یکی از کارکردهای رادیو کادر سازی برای جاهای دیگر سازمان بوده است. مثلا مدیر شبکه جوان صدا مدیر شبکه تهران شد یا مدیر شبکه معارف به عنوان رئیس دانشکده صدا و سیما انتخاب شد. بنابراین ضرورت دارد که ما در این تغییر و تحولات یک تصمیم درست بگیریم و زمینه رشد نیروهای موجود در رادیو فراهم شود.

این رویکرد برای ایجاد انگیزه، حرکت آفرینی و امیدبخشی برای رادیو است. وقتی مدیران شبکه ها این رویکرد را از من دیدند سعی کردند مشابه عمل کنند. مثلاً تهیه کننده شده مدیر گروه. در حال حاضر انگیزه بسیار بالایی در همکاران ما ایجاد شده که همه احساس می کنند ارتقا در انتظار آنهاست.

ارتقا به این ترتیب بوده: مدیر رادیو کرج به مدیریت رادیو جوان منصوب شده است. مدیر کل اداره کل اطلاعات و برنامه ریزی قبلاً مدیر واحد بود. مدیر رادیو تجارت هم در گذشته مشاور معاونت صدا بود. سرپرست رادیو تجارت به عنوان مدیر اداره کل پژوهش رادیو منصوب شد. مدیر شبکه سلامت قبلاً مدیر گروه رادیو فرهنگ بود. مدیر رادیو سلامت مدیر رادیو فرهنگ شد. مدیر گروه رادیو پیام به عنوان مدیر جدید رادیو پیام معرفی شد. مدیر رادیو پیام مدیر مدیر رادیو تهران انتخاب شد. مدیر گروه رادیو جوان مدیریت رادیو البرز را به عهده گرفت. در انتصاب سعی کردم از بدنه رادیو مدیران را انتخاب کنم.

* شما سئوال من را پاسخ ندادید. آیا مدیران قبلی نمی توانستند زمینه رشد آن شبکه را فراهم کنند که شما این همه حکم صادر کردید، آن هم در حدود یک سال که به معاونت صدا منصوب شدید؟

- انتخاب مدیران رادیو از بدنه این رسانه بسیار خوب است. تجربه، تعلق خاطر، آزمون و خطایش را پشت سر گذاشته و الان با توجه به تجاربش آماده بهره وری است.

* قصد ندارید از مدیران خلاقی مثل شهرام گیل آبادی که در هر مسئولیتی جریان ساز بود، استفاده کنید؟

- وقتی فردی را خلاق می نامیم، به معنی نفی دیگران نیست. مدیران قبلی حتما خلاق بودند و زحماتی را کشیدند. من هم در ادامه کار آنها آمدم. معتقدم این نیروهای جوان و مستعدی که انتخاب کردیم دارای خلاقیت بالا و از هوش بالای مدیریتی برخوردار هستند. اهل جسارت و نورآوری بوده و می توانند باعث افزایش مخاطب شوند.

* در مدت یک سال و چند ماهی که از منصوب شدن شما در معاونت صدا می گذرد، فکر می کنید چقدر توانستید به ارتقای رادیو کمک کنید؟

- سعی کردیم چند مسئله در رادیو نهادینه شود. تفکر برنامه ریزی، نظارت درون زا، عمیق تر شدن برنامه ریزی در داخل بدنه، ارزیابی مستمر از اقدامات و فعالیت ها، توجه به قیاس های مخاطب در تعامل و ارتباط با مخاطب. در کنار ارتقای کیفیت دائماً خود را باز آرایی می کنیم و می بینیم مخاطب چه چیزی را می پسندد؟

توجه به افزایش مخاطب و حفظ مخاطب فعلی، تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطب در برنامه هایمان همیشه قرار دارد. اگر خیلی تعریف از خود نباشد، باید بگویم که ما در طول 12-13 ماه گذشته مسیر خوبی را طی کردیم شما اگر با همکاران ما در تماس باشید می بینید که امید و شادی در دل آنها موج می زند. این به خاطر این است که احساس می کنند که به فکر و اندیشه آنها توجه می شود و احساس می کنند که فکر و اندیشه آنها تبدیل به برنامه می شود. احساس می کنند که در سپهر رسانه ای به عنوان سرمایه انسانی نقش پویا و فعالی دارند و با این توضیحات فکر می کنم که یکسال خوبی را پشت سر گذاشتیم و حتما آینده رادیو روشنتر از الان خواهد بود.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed