تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: سینما - تئاتر

تاریخ ارسال: شنبه، 17 بهمنماه 1388  

 

زیر پوست شهر: سینمای زیر زمینی در پیاده‌روها و خیابان‌های تهران

 
 

این روزها نسخه قاچاق برخی از فیلم‌هایی که پروانه نمایش ندارند یا سالهاست پشت خط اکران مانده‌اند و یا شرایط اکران در داخل کشور را ندارند و برخی از آنها به‌عنوان سینمای زیر زمینی نام می‌برند در خیابانهای و پیاده‌روها به‌راحتی عرضه شده است و مخاطب با قیمت بین هزار تا دو هزار تومان به‌راحتی می‌تواند به تماشای این فیلم‌ها بنشیند. 

 
 

خبرگزاری ایسنا - این روزها نسخه قاچاق برخی از فیلم‌هایی که پروانه نمایش ندارند یا سالهاست پشت خط اکران مانده‌اند و یا شرایط اکران در داخل کشور را ندارند و برخی از آنها به‌عنوان سینمای زیر زمینی نام می‌برند در خیابانهای و پیاده‌روها به‌راحتی عرضه شده است و مخاطب با قیمت بین هزار تا دو هزار تومان به‌راحتی می‌تواند به تماشای این فیلم‌ها بنشیند.

از جمله فیلم‌هایی که این روزها در پیاده‌روها و خیابانهای تهران عرضه شده است، فیلم‌هایی مانند «شیرین» و برخی آثار کوتاه عباس کیارستمی،سینمایی«ناف» و مستندهای« 444روز» و «هفت زن نابینا»از ساخته‌های محمد شیروانی، فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» ساخته سامان سالور،«بابا عزیز» از محصولات مشترک ایران،تونس و فرانسه ،«کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» از آثار بهمن قبادی وارد شبکه توزیع خیابانی شده‌اند و با قیمتی بین هزار تا دو هزار و پانصد تومان در گوشه و کنار شهر به فروش می‌رسند.

«شیرین» از ساخته‌های جدید عباس کیارستمی از جمله این آثار است که از 30 دی‌ماه در سینماهای فرانسه به نمایش درآمده است.

در این فیلم که طبق تحلیل روزنامه لوموند جزء آثار برتر جهان قرار دارد،جمعی از بازیگران زن سرشناس سینمای ایران به‌همراه «ژولیت بینوش» حضور دارند. این فیلم تاکنون در جشنواره‌های ونیز، روتردام، هنگ‌کنگ، استانبول، سیدنی، ادینبورگ، بانکوک و توکیو به نمایش درآمده است.

کیارستمی چندی پیش درباره‌ی این فیلم گفته بود:"«شیرین» فیلمی به شدت ساختگی و در عین‌حال به شدت واقعی است. دوست داشتم این فیلم آخرین اثر کارنامه‌ی کاری‌ام باشد، بنابراین هر فیلمی که ساختم آن فیلم را یک فیلم به عقب می‌آورم.

برای این اثر ،هیچ فیلم‌نامه‌ای در کار نبود، دوربین را کار گذاشته بودیم و هر خانمی شش دقیقه به کاغذ سفیدی نگاه می‌کرد و فیلم ذهنی خود را می‌ساخت. ما نزدیک به هزار دقیقه فیلم داشتیم که تدوین آن بسیار دشوار بود و نزدیک به شش‌ماه طول کشید تا هرکس جایگاه خود را در قصه‌ای که بعدا ساخته شد پیدا کرد و پس از آن بود که صدابرداری انجام و موسیقی انتخاب شد.

به گفته او این فیلم لحظاتی از خصوصی‌ترین احساسات بازیگران زن سینمای ایران را نشان می‌دهد و هریک از آنان با حضور دراین فیلم، فیلم ذهنی خود را آفریده‌اند که نشانه قدرت بازیگری آنان است.

محمد شیروانی از دیگر فیلمسازانی است که اکنون سه فیلم او وارد این بازار خیابانی فیلم‌ها شده که البته او چندی پیش خبر از سرقت تمامی فیلم‌های خود داده بود.

«ناف» که تنها ساخته‌ی سینمایی او محسوب می‌شود، داستان پنج نفر است که از زمانی که بند نافشان را بریده‌اند تنها شده‌اند.

این فیلم که از اولین فیلم‌های زیرزمینی ایران محسوب می‌شود علی رغم تلاش سازندگانش هیچگاه موفق به دریافت پروانه ساخت نشد و در ادامه طبیعتا از کسب پروانه‌ی نمایش هم بازماند.

فیلم مستند «444 روز» هم از ساخته‌های مستند محمد شیروانی است که علاوه بر چندین حضور داخلی،نماینده ایران در بیست‌ویکمین دوره جشنواره مستند «آمستردام» به‌عنوان معتبرترین جشنواره‌ی مستند بوده است.

«444 روز» که بخش عمده‌ای از آن در آمریکا ساخته شده روایت تسخیر سفارت‌ آمریکا در ایران را از زاویه دید دو گروگان و دو گروگانگیر این ماجرا مورد بررسی قرار می‌دهد و در آن ابراهیم اصغرزاده (طراح طرح تسخیر سفارت آمریکا) و معصومه ابتکار (سخنگوی دانشجویان پیرو خط امام (ره) حضور دارند.

«هفت زن نابینا»هم از دیگر مستندهایی است که زیر نظر محمد شیروانی توسط هفت زن نابینا ساخته شده است و نکته جالب آنکه این فیلم توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که نهادی دولتی به شمار میرود تهیه شده است.

«چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» به کارگردانی سامان سالور نیز از جمله فیلم‌هایی است که در بازار پیاده‌روها عرضه شده است.

سامان سالور کارگردان این فیلم در سال 85 پس از دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره‌ی سه قاره نانت ،از تلاش برای اکران عمومی این فیلم خبر داده و با بیان اینکه هر فیلمسازی که در ایران فیلم می‌سازد، دوست دارد در ایران فیلم‌اش اکران شود،اظهار امیدواری کرده بود که با نظر مساعد نظارت و ارزشیابی این فیلم به اکران در آید.

وی همچنین گفته بود: پروانه‌ی مالکیت فیلم را گرفته‌ایم و پخش کننده احتمالا حوزه‌ی هنری است. فکر می‌کنم اگر پروانه نمایش را بگیریم بزودی فیلم را در ایران اکران کنیم.

او همچنین اظهار علاقه‌مندی کرده بود که تماشاگر ایرانی این اثر را ببیند، چرا که فیلم را برای ایرانیان و بعد از آن برای تماشاگران جشنواره‌ها ساخته‌است.

دوسال پس از این گفت‌وگو و در سال 87 سامان سالور از کسب پروانه نمایش فیلم «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» خبر داد و دوباره اظهار امیدواری کردکه برای اکران «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» امکانات مناسبی قائل شوند و با این فیلم نیز مانند فیلم‌های دیگر رفتار شود. اما در نهایت عدم اکران این فیلم و ساخته‌ی دیگر او که به کن هم راه یافته بود موجب شد که این کارگردان جوان در جلسه‌ی نقد و بررسی این فیلم در یکی از دانشگاهها بگوید که با افتخارقصد دارد در فعالیت بعدی‌اش فیلمی مبتذل بسازد تا مشکلات کمتری داشته باشد.

«چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» داستان صدری‌ و یدی است که کارگردان پمپ بنزینی قدیمی‌اند که به علت عوض‌شدن مسیر جاده‌ی اصلی، چندی است که متروک مانده است.

اما«کسی از گربه های ایرانی خبر نداره» عنوان فیلم جدید بهمن قبادی است که به نوعی یکی از اولین فیلم‌های راه یافته در خیابانها و پیاده‌روها محسوب می‌شود که البته این اثر به واسطه‌ی خود کارگردان وارد این چرخه شده و حتی بهمن قبادی در ابتدای فیلم به صحبتی کوتاه می پردازد و تکثیر آن را بلا مانع می‌داند.

این اثر که سال گذشته جایزه‌ی دو بخش جنبی جشنواره‌ی کن را کسب کرده درباره‌ی موسیقی زیرزمینی ساخته شده است.

«بابا عزیز»ساخته محمد ناصر خمیر کارگردان فرانسوی تونسی الاصل،که در ایران ساخته شده به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری تولید شده و با نگاهی به زندگی ابراهیم ادهم، جستجویی عرفانی را به تصویر می‌کشد .

در این فیلم که در آن پرویز شاهین فر، زنده یاد حسین پناهی و گلشیفته فراهانی به ایفای نقش پرداخته‌اند جمعی از بازیگران فرانسوی و تونسی نیز حضور دارند.

در سال ساخته شدن این فیلم، فرشته طائرپور مجری طرح این اثر در نشست مطبوعاتی «بابا عزیز»در بیست و سومین دوره ی جشنواره‌ی فجر عنوان کرده بود:این اثر در ایران مخاطب ندارد ولی برای کشور خود ناصر خمیر(کارگردان) شاید مخاطب داشته باشد.

«بابا عزیز» درباره‌ی پیرمرد درویش مسلکی است که در بیابان به سوی مقصدی در حرکت است، او که نابینا است و پیاده طی طریق می‌کند،نوه‌اش دختر بچه‌ای 7 ساله را به همراه دارد و به سمت گردهمایی می‌رود که از شرکت کنندگانش هیچ اطلاع دقیقی ندارد.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed