تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: تلویزیون

تاریخ ارسال: سه شنبه، 13 بهمنماه 1388  

 

ماجرای توهین سریال «آشپزباشی» به خبرنگاران

 
 

«متاسفانه اخیرا در سریال «آشپزباشی» که از تلویزیون پخش شد، نسبت به روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و اصحاب قلم اهانتی صورت گرفت. این قشر زحمت می‌کشند و جایگاه رفیعی دارند که باید حفظ شود.» این مطلب واکنشی است که نماینده مردم اردبیل نسبت به پخش یک مجموعه از تلویزیون ارائه داده است. 

 
 

ایسنا - «متاسفانه اخیرا در سریال «آشپزباشی» که از تلویزیون پخش شد، نسبت به روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و اصحاب قلم اهانتی صورت گرفت. این قشر زحمت می‌کشند و جایگاه رفیعی دارند که باید حفظ شود.» این مطلب واکنشی است که نماینده مردم اردبیل نسبت به پخش یک مجموعه از تلویزیون ارائه داده است.

در قسمت‌های پیشین «آشپزباشی» دیدیم که خبرنگاری مخفیانه با دوربین عکاسی خود وارد دفتر کار مینو (با بازی فاطمه معتمدآریا) می‌شود و زمانی که قصد عکاسی از عکس خانوادگی روی میز مینو را دارد، اکبر (با نقش آفرینی پرویز پرستویی) با او درگیر می‌شود و خبرنگار را کتک می‌زند.

در قسمت بعدی خبرنگار از اکبر شکایت می‌کند و با مامور برای جلب او به رستوران می‌آید اما با وجود اصرار کارکنان رستوران، راضی به پس گرفتن شکایت خود نمی‌شود.

ولی مینو با قدری گفت‌وگو، گذاشتن سینی غذا جلوی او و سفارش به یکی از پیشخدمتان رستوران برای برآورده کردن خواسته‌های خبرنگار، او را متقاعد کرد که از شکایت خود صرف نظر کند.

پس از پخش این قسمت‌ها اعتراض‌هایی در محافل مختلف عنوان شد. از جمله سید کاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که تذکری با استناد به اصل دوم قانون اساسی ارائه داد.

در پی این موضوع رییس سازمان صدا و سیما، درباره‌ی نگاه انتقادی سیما به خبرنگاران مطبوعات در برخی از سریال‌های درحال پخش، پاسخی کوتاه داد؛ او با بیان این که «این اشکال وارد است که اگر قرار است به خبرنگاران انتقاد وارد شود نباید تنها به خبرنگاران رسانه‌های مکتوب پرداخت.» می‌گوید: اگر خبرنگار «آشپزباشی» از جام‌جم بود، این کار خوب بود، چون جام‌جم را نقد می‌کردیم؛ روزنامه جام جم ارگان صدا‌وسیماست.»

اما جواد نوروزبیگی، تهیه کننده این سریال به ایسنا می‌گوید: خبرنگار جزوی از بافت داستان این سریال بوده‌است؛ هم‌چنین ما برای خبرنگاران احترام قایل هستیم. چون بدون هیچ چشم‌داشتی پیام ما را به مخاطبان می‌رسانند؛ بنابراین دلیلی برای اهانت به آنان وجود ندارد.

نوروز‌بیگی یکی از مشکلات ساخت سریال در ایران را نبود ظرفیت لازم ازسوی صاحبان مشاغل برای پذیرش انتقادات دانسته و اظهار می‌کند: متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که روی هر شغلی که برای ساخت سریال دست می‌گذاریم، با انتقاداتی مواجه می‌شویم.

از میان مجموعه‌هایی که روی آنتن می‌روند، سریال‌های «به کجا چنین شتابان»، «آشپزباشی» و«خسته‌دلان» در برخی قسمت‌های خود به خبرنگاران پرداخته‌اند. به عنوان نمونه در قسمت‌های اخیر «به کجا چنین شتابان»- که از شبکه‌ی تهران و دو پخش می‌شود- فریدون( با بازی رضا رویگری) به زیر دستان خود دستور می دهد که به خبرنگاران بگویند که تیترهایی درباره‌ی نبود امنیت سرمایه‌گذاری برای بخش بزنند. البته این سریال در قسمت‌های قبل‌تر خود خبرنگاری را نشان داد بود که به قصد مصاحبه با فریدون، به شرکت او می‌آید اما از فریدون درخواست می‌کند که روابط عمومی شرکتش شود. فریدون نیز با او مثل یک مزدور رفتار کرد به خبرنگار می‌گوید در همان روزنامه بمان چون آنجا کارایی بیشتر برای ما داری.

در یکی از اپپزودهای سریال «خسته دلان» نیز خبرنگاری را می‌بینیم که بی‌آنکه از بمب‌گذاری در قطار و بی مبالاتی مسوولان راه آهن مطمئن شود، تنها درصدد جنجال‌آفرینی است و از امکان بازتاب خبر در جهت ارعاب دیگران استفاده می‌کند.

«جوان امروز»، «پلیس جوان»، «روح مهربان» و «خط شکن» - که در دهه 70 و 80 پخش ‌شدند-از جمله سریال‌هایی بودند که برخی از شخصیت‌هایی از آن،خبرنگار بودند.

سریال «شب می گذرد»- به کارگردانی راما قویدل- که دهه‌ی فجر سال گذشته روی آنتن شبکه تهران رفت - از جمله‌ی همین مجموعه‌هاست .در این سریال خبرنگاری را می‌بینیم که زیر نظر ساواک فعالیت می‌کند. حرف شنوی او به اندازه‌یی است حتی تیتر خبر را هم ساواکی‌ها به او دیکته می‌کنند و خبرنگار از تیتر طولانی و «یک خطی»آنان تمجید می‌کند.

توضیحات تهیه‌کننده «آشپزباشی»:
برای خبرنگاران احترام قایل هستیم!

جواد نوروز‌بیگی تهیه‌کننده‌ی سریال«آشپزباشی» در پی به تصویرکشیدن خبرنگاری سودجو و غیرحرفه‌یی در سریال‌ محمدرضا هنرمند، گفت:خبرنگار جزوی از بافت داستان این سریال بوده است بنابراین قصد اهانت به خبرنگاران را نداشته‌ایم.

این تهیه‌کننده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: خبرنگار «آشپزباشی» قصد تحقیق درباره‌ی موضوعی خانوادگی به‌منظور نگارش مطلبی در زمینه‌ی آن را دارد که اکبر (با بازی پرویز پرستویی) با او برخورد می‌کند، البته اگر قرار باشد که اعتراضی به «آشپزباشی» صورت بگیرد، باید صدا‌وسیما این کار را بکند چون اختلاف خانوادگی در این مجموعه از حضور مینو (با بازی فاطمه معتمدآریا) در برنامه «خانواده» آغاز می‌شود.

این تهیه‌کننده درعین حال اظهار کرد: برای خبرنگاران احترام قایل هستیم چون بدون هیچ چشمداشتی پیام ما را به مخاطبان می‌رسانند، بنابراین دلیلی بر اهانت به آنان وجود ندارد.

او درباره‌ی ضرورت رعایت اصول اولیه مشاغل مختلف در نگارش فیلم‌ها و سریال‌ها گفت: این اصول درباره‌ی مشاغل و موقعیت‌های مختلف باید رعایت شود و موضوع عجیب و غریبی نیست.

نوروز‌بیگی در پایان اظهار کرد: شرایط به‌گونه‌ای است که روی هر شغلی که برای ساخت سریال دست می‌گذاریم، با انتقاداتی مواجه می‌شویم.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed