ایرنا - یک آسیب شناس اجتماعی گفت: بررسی های جامعه شناسانه حاکی ازآن است که 80 درصد خوانندگان نشریات زرد بانوان و 60 درصد آنان خانه دار هستند.
براساس یک تعریف درعلوم ارتباطات، نشریات زرد آن دسته از نشریات هستند که فاقد ارزشهای فرهنگی بوده، زبان تهیجی دارند و اکثرا برای طبقات متوسط و پایین جامعه منتشر می شوند.
دکتر مجید ابهری درتوضیح بیشتر این مطلب گفت: روزنامه های زرد از نظر آسیب شناسی مطبوعاتی؛ جرایدی هستند که با تیتر های درشت و جنجالی ضمن درشت نمایی حوادث کم اهمیت بر شگفتی های بیهوده، با ادبیات کم مایه در تیتر ها و مقالات خود بر ماجراها و حوادث هیجانی تاکید می کنند.
وی ادامه داد: این روزنامه ها با نادیده گرفتن چرایی ها، علت ها و بی توجه به اطلاعات منطقی، از خواننده فکر و اندیشه را سلب کرده و ادبیات مبتذل نویسی را برای مخاطبان به صورت عادات فرهنگی در می آورند.
این پژوهشگرعلوم اجتماعی به یک تحقیق انجام شده دراین زمینه اشاره کرد و گفت: این پژوهش توسط دانشگاه شهید بهشتی تهران بر روی 24 نشریه زرد و 14 روزنامه و 10 مجله انجام شد.
نتایج این گزارش حاکی است: محتوای تمام مقالات و اخبار زرد یکسان است، بطوریکه همه آنها با منتشر کردن عکس دختر بچه ای جذاب با چشمان آبی یا عسلی با صورت آرایش کرده، عکس های عمدتا تخیلی و یا عکس بسیاری از هنرپیشه ها بر روی جلد خود و صفحات میانی، علاوه بر ورود به ماجراهای خصوصی و زناشویی آنها صفحات متعدد دیگری را نیز به موضوعات مضمومی مانند قتل و تجاوز اختصاص می دهند.
ابهری با اشاره به آثار سوء مطالعه این نشریات افزود: آثار گسترش و مطالعه این نشریات باعث تقلیل بیش از حد اعتماد زنان به دیگران شده و سبب می شود آنان دائما در ترس و وحشت از دستبرد دزدان و متجاوزان در خیابان و کوچه حرکت کنند.
وی افزود: علاوه بر این خوانندگان این نشریات به امنیت ملی و اجتماعی نگرش منفی پیدا می کنند.
وی افزایش احساس اضطراب، شدت بدبینی و سوءظن زنان به شوهران و مردان، بوجود آمدن حس پرخاش جویی و انتقام گیری در زنان، ایجاد اختلال در روابط بین فردی زنان و روابط اجتماعی آنان از دیگر آثار سوء مطالعه نشریات زرد در بانوان دانست.
ابهری گفت: نشریات زرد با نظریه خبرپردازی و هدف گرفتن ویژگی های روانشناختی و احساسات مخاطبان، نوعی الگوی فکری و سبک نگرش و سبک زندگی را به مخاطبان منتقل می کند.
این آسیب شناس اجتماعی اطلاعات این گونه نشریات را "شبه اطلاعات" خواند و گفت: مطالب نشریات زرد سراسر از مفاهیم منفی وواژگان سخیف تشکیل شده که ادامه کار آنها باعث ایجاد و تقویت " اضطراب" و "ترس مرضی" درمخاطبان می شود.
وی از کارشناسان و مسوولان ذیربط خواست تا برای مقابله با این عوارض چاره ای بیاندیشند و اجازه ندهند قشر عظیمی از جامعه این گونه به بازی گرفته شوند.