تبلیغات در مدیانیوز

 
راهنمای آنلاین روزنامه‌نگاران
 
دوره‌های دانشگاهی رسانه و ارتباطات
 

--------------------------------------------
mevlana rumi
Jalaluddin Mohammad (Rumi), the Persian Sufi poet and Mystic
--------------------------------------------
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی، مطالعات رسانه‌ای، مطالعات ارتباطی
--------------------------------------------

 

آخرین اخبار


- گوگل ۳۲ نام دامنه را تصاحب کرد
- پرونده اکتا به دیوان دادگستری اروپا ارجاع شد
- اعتراض به خودکشی تعدادی از کارگران اپل در چین
- قوانین تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی
- فناوری‌های تشخیص چهره به کمک تبلیغات می‌آیند
- این هرم وارونه نمی‌ماند: پاسداشت ۴۰ سال روزنامه‌نگاری حسین قندی
- حمله هکرها به بازار بورس آمریکا در حمایت از جنبش وال‌استریت
- رئیس گوگل 1.5 میلیارد دلار سهامش را می‌فروشد
- تولید تبلت ۲۰۰ دلاری توسط ارتش پاکستان
- مایکروسافت چرخه زندگی ویندوزها را طولانی می‌کند

 

گروه خبری: مطالعات روزنامه‌نگاری

تاریخ ارسال: دوشنبه، 5 بهمنماه 1388  

 

آسیب‌شناس اجتماعی: ۶۰ درصد خوانندگان نشریات زرد زنان خانه‌دار هستند

 
 

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: بررسی های جامعه شناسانه حاکی ازآن است که 80 درصد خوانندگان نشریات زرد بانوان و 60 درصد آنان خانه دار هستند. 

 
 

ایرنا - یک آسیب شناس اجتماعی گفت: بررسی های جامعه شناسانه حاکی ازآن است که 80 درصد خوانندگان نشریات زرد بانوان و 60 درصد آنان خانه دار هستند.

براساس یک تعریف درعلوم ارتباطات، نشریات زرد آن دسته از نشریات هستند که فاقد ارزشهای فرهنگی بوده، زبان تهیجی دارند و اکثرا برای طبقات متوسط و پایین جامعه منتشر می شوند.

دکتر مجید ابهری درتوضیح بیشتر این مطلب گفت: روزنامه های زرد از نظر آسیب شناسی مطبوعاتی؛ جرایدی هستند که با تیتر های درشت و جنجالی ضمن درشت نمایی حوادث کم اهمیت بر شگفتی های بیهوده، با ادبیات کم مایه در تیتر ها و مقالات خود بر ماجراها و حوادث هیجانی تاکید می کنند.

وی ادامه داد: این روزنامه ها با نادیده گرفتن چرایی ها، علت ها و بی توجه به اطلاعات منطقی، از خواننده فکر و اندیشه را سلب کرده و ادبیات مبتذل نویسی را برای مخاطبان به صورت عادات فرهنگی در می آورند.

این پژوهشگرعلوم اجتماعی به یک تحقیق انجام شده دراین زمینه اشاره کرد و گفت: این پژوهش توسط دانشگاه شهید بهشتی تهران بر روی 24 نشریه زرد و 14 روزنامه و 10 مجله انجام شد.

نتایج این گزارش حاکی است: محتوای تمام مقالات و اخبار زرد یکسان است،‌ بطوریکه همه آنها با منتشر کردن عکس دختر بچه ای جذاب با چشمان آبی یا عسلی با صورت آرایش کرده، عکس های عمدتا تخیلی و یا عکس بسیاری از هنرپیشه ها بر روی جلد خود و صفحات میانی، علاوه بر ورود به ماجراهای خصوصی و زناشویی آنها صفحات متعدد دیگری را نیز به موضوعات مضمومی مانند قتل و تجاوز اختصاص می دهند.

ابهری با اشاره به آثار سوء مطالعه این نشریات افزود: آثار گسترش و مطالعه این نشریات باعث تقلیل بیش از حد اعتماد زنان به دیگران شده و سبب می شود آنان دائما در ترس و وحشت از دستبرد دزدان و متجاوزان در خیابان و کوچه حرکت کنند.

وی افزود: علاوه بر این خوانندگان این نشریات به امنیت ملی و اجتماعی نگرش منفی پیدا می کنند.

وی افزایش احساس اضطراب، شدت بدبینی و سوءظن زنان به شوهران و مردان، بوجود آمدن حس پرخاش جویی و انتقام گیری در زنان، ایجاد اختلال در روابط بین فردی زنان و روابط اجتماعی آنان از دیگر آثار سوء مطالعه نشریات زرد در بانوان دانست.

ابهری گفت: نشریات زرد با نظریه خبرپردازی و هدف گرفتن ویژگی های روانشناختی و احساسات مخاطبان، نوعی الگوی فکری و سبک نگرش و سبک زندگی را به مخاطبان منتقل می کند.

این آسیب شناس اجتماعی اطلاعات این گونه نشریات را "شبه اطلاعات" خواند و گفت: مطالب نشریات زرد سراسر از مفاهیم منفی وواژگان سخیف تشکیل شده که ادامه کار آنها باعث ایجاد و تقویت " اضطراب" و "ترس مرضی" درمخاطبان می شود.

وی از کارشناسان و مسوولان ذیربط خواست تا برای مقابله با این عوارض چاره ای بیاندیشند و اجازه ندهند قشر عظیمی از جامعه این گونه به بازی گرفته شوند.

 
 

ارسال مطلب به:

Cloob del.icio.us  Digg Socializer  
 

 

 

 رسانه‌های جمعی | رسانه‌های اجتماعی | رسانه‌های دیجیتال | رسانه‌های شخصی | روزنامه‌نگاری | علوم ارتباطات | زندگی رسانه‌ای | تبلیغات | سازمان‌های رسانه‌ای | رویدادها

صفحه اول |
راهنمای روزنامه‌نگاران | راهنمای دانشگاه و آموزش | رسانه‌های اجتماعی | برچسب‌ها | پیوندها | نقشه ‌سایت | تبلیغات | درباره ما | RSS

 
 
صفحه اول
رسانه‌های جمعی
رسانه‌های دیجیتال
رسانه‌های شخصی
رسانه‌های اجتماعی
سازمان‌های رسانه‌ای
رویدادهای رسانه‌ای
زندگی رسانه‌ای
علوم ارتباطات
روزنامه‌نگاری
تبلیغات
 
خبرنامه

با وارد کردن ایمیل و مشترک شدن در خبرنامه، مطالب روزانه ارسال می‌شود

 

 

 

 
info-at-medianews.ir Feed Google Plus Twitter Facebook FriendFeed